Maci csoport
A pingvinmese feldolgozását választottuk témának. Meghallgatták a mesét, rövid ismeretterjesztő videót néztünk a pingvinekről, igyekeztünk minnél többet megtudni ezekről az állatokról, életkörülményeikről. Próbáltunk azonosulni velük és céljaikkal. Pingvines táncot is találtunk ki magunknak. A gyerekek kigondolhatták, hogy milyen állat bőrébe bújnának bele, hogy elérjék céljaikat. Nagyon kreatív ötleteik voltak. Van aki zsiráfot mondta, hogy magasabb legyen, volt aki a költöző madarakat, hogy sokat „nyaralhasson”.
Célok kitűzése és elérése
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Készségfejlesztő Iskola
Hegyipatak csoport
Képregényeinket a Boldogságórákon aprólékosan megterveztük.
A céljaink, az álmainkat elképzelt egyensúlyt takarnak. Valaminek a jobbá tétele, ami a jelenben zavar, vagy a jelenünkből hiányzik. Szeretnénk elérni, de nem sikerül rögtön.
Nem is olyan egyszerű, mint amikor kérünk valamit, és tudjuk, kitől kapjuk meg.
A céljainkhoz vezető út a sok kis lépés, amivel legjobb esetben közelebb kerülünk a vágyainkhoz. Jó, ha tervezünk és teszünk érte, de ehhez át kell látni merre induljunk.
Konkréttá kell tenni a lépéseket.
Beszélgettünk majd, társasjátékoztunk. A kis lépegetések közben arra akartam rávezetni őket, hogy a célok elérése közben is így megy: néha jól és gyorsan haladunk előre, de van, amikor elakadunk, lelassulunk, de akkor sem adjuk fel.
A rajzok készítése ezután következett, amihez a célok kitűzésére volt szükség.
Azt gondoltam, a példáik között majd valamit megvetetni. megszerezni akarnak. Teljesen meglepett, amikor különböző, de önmagukra nagyon jellemző célokat próbáltak megfogalmazni.
-Nem veszekszek Lackóval.
-Tortát fogok sütni, megtanulom.
-Motorozni szeretnék.
– Segíteni fogok anyának, mert mindent egyedül csinál.
– Le akarok fogyni.
– Előadok egy zenét s többiek előtt és büszkék lesznek rám.
– Kijavítom a jegyeimet.
Egyszerűnek tűnik, az élethelyzetükhöz is illik, de a megvalósítás hogyanja adta fel a leckét. Mit kell tenni, hogyan válasszunk lépéseket? A rajzok készítése közben sokat beszélgettünk, felderítettük mit tehetünk magunkért, hogy elérjük, amire vágyunk. A rajzokon többnyire jól látható.
A testvéri civakodás elkerülésére a barátkozás, kedvesség, az otthoni feladatok megosztása, saját szoba takarítása és a játékeszközök megosztása – amin egyébként a civakodás megy, a célhoz vezethet.
A torta elkészítésének terve a receptek keresésével, majd vásárlással, és kemény próbálkozással folytatódott.
A fogyáshoz vezető utat azzal indította a fiú, hogy mit ne egyen, majd kiválasztotta, felsorolta az egészséges ételeket és mellette a torna, sport.
Elméletben jól eljutottunk a célhoz.
A célok és azok elérése elengedhetetlenül életünk része. A téma feldolgozásakor a gyerekek eleinte bizonytalanul néztek rám, amikor azt kérdeztem mi az a cél. A legszebb válasz amit kaptam: valamit eltervezünk és azt elérjük. A tevékenységet a relaxálás (Puha meleg, felengedek…) után a Van nekem egy álmom… kezdetű dallal kezdtük el. Nagyon megragadta a gyerekeket kellemes dallama, érthető szövege melyet szövegutánzó mozgással tettünk még érdekesebbé. Majd minden gyerek kapott egy szív formát amire lerajzolhatta a célját. Nagyon komoly célok fogalmazódtak meg pl.: szeretnék megtanulni atlétikázni, szeretnék megtanulni anyának segíteni a konyhában megteríteni, szeretném megtanulni a számokat, szeretnék megtanulni segíteni minden gyereknek. Ezután feldíszítettük a rajzokkal a nagy szívünket, a célt szóban megerősítve. Majd a Boldogvár meséjét hallgathatták, ami tovább motiválta a célok megfogalmazását. Mozgásos gyakorlattal folytattuk a tevékenységet, a célbadobó gyakorlatot játszottuk, ami segített megfogalmazni, hogy a cél eléréséhez sok gyakorlásra van szükség. A végén megpróbáltunk mi is egy boldogvárat építeni.
A januàri témavàlastàsok közül a Célelefàntra esett a vàlasztàs.
Szeptemberben induló kiscsoportosunk vagyunk, csoportbàbunk egy elefànt, Ormi.
Mivel ez a korosztàly különösen kedveli az àllatokat, illetve az àllatos meséket, ezért összeàllítottuk, elkészítettük Ormi mesekönyvét.
A gyermekek kedvelik a kötetben lévő meséket, szívesen lapozgatjàk a benne lévő képek miatt is.
Célunk a mesekötettel a „Mi-együtt” közösségi érzés fejlesztése volt, amit az értékes, együtt töltött idő el is hozott a Napraforgó csoport részére.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
A Célefántos feladatot több csoporttal megvalósítottuk. A gyerekekkel egy céloktól boldogan repülő kedves elefántot is alkottunk. A Célefántot a szívecskés lufik repítik. A szívecskékben van a gyerekek céljai, ami a magasba emeli őt.
A kis célok, elképzelések mind a saját kis életükkel kapcsolatosak voltak: kirándulás, játék, megszerelni, ami elromlott, megtanulni írni, a kedvenc mesét megnézni, találkozni a baráttal, meggyógyítani anyát…
A Célefánt megalkotása közben sok-sok példát soroltak.
Azt gondolom, hogy számukra minden kis esemény, ami a mával, vagy a jövővel kapcsolatos, vágynak rá, azt jelenti, hogy megértették a cél fogalmát.
Kitűzött céljaiknak itt az eredménye még nem a megvalósulás, hanem a céloktól boldogan repkedő Célefánt plakátja, hogy emlékezzünk a kítűzött céljainkra.
A felvételi előtt pár héttel a nyolcadik évfolyamos csoportokkal nagy lelkesedéssel vetettük bele magunkat a célok kitűzése témában. A tanulók nagy része csak a felvételire tudott koncentrálni, így születtek a létrás és lépcsős feladatok, melyek segítségével könnyebb volt a feladatmegoldás.
Január hónapban a célok kitűzése és elérése témát dolgoztuk fel a „Katicásokkal”. A foglalkozást relaxációval kezdtük, a „medve vagyok cammogok” játékot játszottuk el. Majd beszélgetőkörrel folytattuk, melynek keretében körbe jártuk mit jelent maga a kifejezés, hogy a célért mit kell tennünk, hogy elérjük. Meghallgattuk Bagdi Bella: „Van nekem egy álmom” című dalát, ami segített megérteni, hogy mindent meg kell tenni, céljanik elérése érdekében, ha kell hegyeket is meg kell mászni érte. A gyerekek ilyen célokat fogalmaztak meg: hőn áhított játék vagy éppen milyen jelmezbe szeretnének öltözni farsangon. Ehhez kapcsolódóan már megjelentek a vágyaik, és személyiségük is tükröződött, pl: hercegnő, szupermen, pókember, tűzoltó. Ezt követően Boldog Dóra meseországba hívta a gyerekeket, akik nagy figyelemmel, kikerekedett szemekkel hallgatták boldogvár meséjét. A gyerekeknek nagyon tetszett a mese, különösen a benne szereplő varázsige, amit többször is és más tevékenységek alkalmával is mondogattak. A mese nagy segítségünkre volt, hiszen a főhősnek (mint a mesék legtöbbjében) sok akadályt kellett leküzdenie, mire elérte a hőn áhított célt. Készítettünk egy varázsfelhőt, mely a közös céljainkat szemlélteti. A gyerekekkel beszélgettünk arról, hogy melyek azok, így került szóba a felelős állattartás, egészséges életmód vagy környezetünk védése, óvása. Színes újságokból ezzel kapcsolatos képeket vágtak ki a gyerekek, melyeket felragasztottak a felhőbe. A foglalkozás végén a hónap dalára táncoltunk, többször újra játszva. Ebben a hónapban is nagy aktivitással, örömmel vettünk részt a boldogságórán.
Jármi- Papos-őr Általános Iskola
A hónap témájának megismerése során több mesével is találkozhattak a gyerekek. Az öreg halász és nagyravágyó felesége történetét már ismerték a korábbi tanévből, melyet akkor többféleképpen feldolgoztunk. Az idén ezt a mesét ráhangolódásnak szántam, s a Csillagszemű juhász című mesét szerettem volna részletesen megismertetni a tanulóimmal. Ebben a történetben ugyanis a szegény pásztorfiú kitartásának, az elérendő céljának pontos megjelölésével lett példaértékű előttünk. A mesehősök céljai után elérkeztünk az egyéni és közös célok megvitatásáig. A gyerekekkel meg is fogalmaztuk, hogy minden lehetséges, ha hiszünk magunkban. Ezután egy közös kis tablót készítettünk, melyekre az elérendő céljaink kerültek fel néhány egyszerű mondat erejéig. A tabló ettől a hónaptól a boldogságfalunkat díszíti, s emlékeztet bennünket arra, hogy mindent tegyünk meg a céljaink eléréséért.
Taktaharkányi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
,,Medve vagyok és cammogok”c játékkal,relaxációval indítottuk a boldogságóràt.Meghallgattuk a van nekem egy álmom c dal egymás kezét fogva.Elmondta mindenki mi a legnagyobb álma,mit jelent a boldogság számára.A beszélgetésben segítettem a gyereket,hogy felismerjék,hogy mennyire fontos,hogy tudják,mit akarnak elérni.Kitűztük célul,hogy akiknek sikerül a kitűzött célt ,részcélt elérni jutalomban részesülnek.Megjutalmazzák magukat egy szivecskés szinezővel.A témát tovább adtuk a szülőknek is.Megkértem őket,hogy otthon is beszélgessenek az új évben kinek mi a célja.Meséljék el majd a szülői értekezleten.
Boldogságóra keretén belül a célok kitűzésével és elérésével foglalkoztunk. Megismerkedtünk Bezzeg Andrea: Boldogvár meséjével, és a mese kapcsán beszélgettünk arról, hogy volt-e már olyan dolog, amit szerettek volna elérni, de nem sikerült, mi a legnagyobb álmuk, milyen érzés, amikor sikerül elérni valamit.
Meghatároztunk célokat, amikért egyénileg és közösen is tettünk, gyakoroltunk, együttműködtünk pl. jobb-bal kéz, oldaliság rögzítése, hangerő visszafogása, színezés során vonalkövetés stb.
Új relaxációs gyakorlatok szintén a jobb-bal oldaliság gyakorlásában segítettek. Minden gyermek kiszínezte a maga boldogvárát, valamint Bagdy Bella: Van nekem egy álmom című dalára interaktívan mozogtunk is. Mindenki örömére megtanultuk (egyik célunk volt) Járom az én váramat kezdetű dalt.