A gyerekekkel ezt a foglalkozást is ráhangolódással kezdtük. A hónap dalának meghallgatása után relaxációs gyakorlatokkal folytattuk. Amikor a célokról kezdtünk beszélgetni megpróbálták meghatározni, hogy mit is jelent ez a szó. Nagyon megható volt, amikor a 14 éves kerekes székes kisfiú azt mondta, hogy az ő legnagyobb célja, hogy önállóan tudjon közlekedni a székével és ehhez nagyon sokat kell gyakorolnia.
A foglalkozás során különböző feladatokat végeztek a gyerekek, amelyek megoldásáért jutalomként egy kép részletet kaptak. A puzzle darabok összeállítása után a Boldogvár képét kapták.
A foglalkozást követően több napon át beszélgettünk arról, hogyan segíthetik egymást a célok elérésében.
Célok kitűzése és elérése
Nem mindig az egyenes út vezet el a céljainkhoz. Van hogy letérünk a helyes útról. De mindig van egy újabb út visszatérni, melyen újabb célokkal, tapasztalatokkal gazdagodunk.
Beszámoló
JANUÁR – Célok kitűzése és elérése
A szünet utáni első tanítási napot az új év köszöntésével, jókívánság-üzenetekkel indítottuk.
Meghallgattuk a már jól ismert „Szeretet Ábécé” dalunkat, amiben megtaláltuk a hónap témáját: C = céltudatos!
Első Boldogságóránkon arról beszélgettünk, hogy miért fontosak a célkitűzések, és hogyan tudjuk megvalósítani céljainkat, milyen cselekvések, tulajdonságok segítenek elérni azokat.
Meglepetésképpen kiosztottam a gyerekeknek a tavalyi kis Maci-célkártyáinkat. Újra akcióba léptek a kis Mackók, hogy lelkesítsék, bátorítsák egymást; figyelmeztessék egymást, rendre, fegyelemre, tisztaságra; derítsék egymást jókedvre; ösztönözzék egymást a szorgalmas tanulásra, figyelmességre.
Reggeli beszélgetőkör gyanánt többször is meghallgattuk a hónap dalát, mozogtunk rá. Majd lehetőséget kaptak a gyerekek, hogy elmondhassák a társaiknak, arra a napra milyen célt tűztek ki maguknak.
Mi az a „Célefánt”? Arra biztatott minket a hónap egyik feladata, hogy találjuk ki, képzeljük el a mi Célefántunkat. Ő segített bennünket egész hónapban jelen terveink megvalósításában, a jövőképünk alakításában. A hónap során Célefánt figurába a gyerekek megrajzolhatták a képzeletbeli jövőbeli életüket.
A hónap témájához kapcsolódóan kitaláltam, hogy tervezzenek a gyerekek különféle társasjátékokat. Evvel jelképezhettük legjobban a célbajutásra való törekvést, az odavezető úton való kitartást, küzdést, kihívást, és a célbaérés okozta örömet. A játékok során a Célhegy csúcsára kellett eljutni a játékosoknak. A hónap legkedveltebb tevékenysége lett, csoportok alakultak és napokon át szorgalmasan készültek a játéktáblák. A gyerekek alkották meg a játékszabályokat is. Természetesen a játék sem maradt el, kipróbálhatták egymás társasait.
Megvalósítottuk a „Múlt, Jelen, Jövő” feladatot is, a mi elképzelésünk szerint. A három részre osztott rajzlap 1-1 területe képviselte a múltat, jelent, jövőt. A megfelelő helyre rajzolhatták meg, régi és jelenkori, valamint képzelhették el jövőbeli önmagukat. „Vajon mit üzen a múltbeli önmagad a jelenkori alakodnak? Mit üzennél a jövőbeli felnőtt énednek?” Mire figyelmeztetnéd magad? Milyen tanácsot adnál felnőttként?” Ezekre a kérdésekre kerestük a válaszokat. A gyerekek az elkészült rajzok segítségével beszámolhattak társaiknak az elképzeléseikről, jelen és jövőbeli céljaikról, álmaikról.
E hónapban sem maradtak el az egymásnak hozott meglepetések. Az egyik kislány színezőt hozott a többieknek, amiket saját maga rajzolt meg. Másik három tanuló pedig általuk készített kis jutalom képecskéket készített, amiket jutalomnak szántak, hogy azokat ragaszthassák be a tanító nénik a füzetekbe a pontos, szép munkákért.
A hónap nevezetes napjai közül mi Micimackó napját ünnepeltük meg január 18-án. Egész nap együtt játszottak, tanultak velünk Micimackó és barátai. Micimackós rajzfilmet néztünk, mesét olvastunk, báboztunk.
A tél még egyszer megörvendeztetett bennünket egy pici hóval. Szánkóhúzó versenyt rendeztünk.
A hónap során megtapasztalhattam, tanulóim pozitívan néznek a távoli jövőbe. Jó életet, autót, házat, egyetemi végzettséget, családot… álmodtak maguknak. Kívánom, hogy merjenek nagyot álmodni, és teljesüljenek álmaik!
Az óvodásokkal a foglalkozást az állatok mozgásának utánzásával kezdtük. „Totyog a liba, nagy a galiba” „Medve vagyok és cammogok”. Meghallgattuk a Van nekem egy álmom című dalt, majd elindultunk, hogy mindenki megtalálja a kedvenc plüss játékát. Hogy célba érjünk, észre kellett venni a nyomokat, ami felvezetett a lépcsőn, át egy folyosón. Mindenki bejutott a célba, a kedvenceket megszerezve visszaindultunk. Gyakoroltuk a gyerekekkel a célbadobást, zsámolyba dobhattak babzsákokkal. Néhányan megfogalmazták, hogy mi az álmuk, mi szeretnének lenni. Erik részt vett a „Célregény” pályázaton.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Január hónapban témánk a célok kitűzése és megvalósítása volt. A ráhangolódó beszélgetés után párokban dolgoztak a gyerekek. Felírtuk a 12 hónapot egy-egy kis cetlire, bedobtuk egy sapkába, majd a párok kihúzták egy hónapot, melyre rajzos és feliratos formában terveket, célokat tűztek ki maguknak és társaiknak. Miután elkészültek kitették a táblára és beszámoltak terveikről. Zárásként meghallgattuk a hónap dalát is. 🙂
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
“Akinek céljai vannak, annak értelmes az élete és tart valamilyen irányba. A célok szabják meg az irányt. Aki a céljai felé halad, az boldogabbnak és erősebbnek érzi magát. Több energiája van, és hatékonyabbnak érzi magát. Magabiztosabb, és jobban bízik magában és a képességeiben.” – Brian Tracy
Téma: Célok kitűzése és elérése
Osztály: Előkészítő osztály
Tanító: Urban Klára
Relaxációs gyakorlattal kezdjük az órát: “Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok…kitárom a világom”.
Éneklés: ,,Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek”, Bagdi Bella
Beszélgetés: A gyermekek elmesélik, hogy akkor boldogak, ha a kitűzött céljaikat sikerült teljesen vagy részben elérniük. Elmondják céljaikat, vágyaikat.
Mese: Az öreg halász és a nagyravágyó felesége
A mesehallgatást beszélgetés követte. Beszéltünk arról, hogy a vágyaink eléréséhez célokat kell kitűzni magunk elé, amelyek lehetnek rövid-, közép- és hosszútávúak is, és hogy a célok eléréséhez ki kell dolgoznunk egy stratégiát. A gyermekek célkitűzéseikhez rajzot készítettek.
Megállapítottuk, hogy lehetnek egyéni és közös céljaink is. Az egyéni célok megfogalmazásában segítségünkre volt a munkafüzetben található feladatlap. Minden gyermek bemutatta, mit szeretne megtanulni, mi az, amira nagyon vágyik, és mit kell tennie azért, hogy azt elérje.
Az óra lezárása: a gyermekek bemutatták munkáikat, majd Bagdi Bella Volt nekem egy álmom című dalát hallgatták.
Búcsúzáskor a gyermekek megölelték társaikat, sok szerencsét kívántak egymásnak céljaik eléréséhez!
Urban Klára tanítónő
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Meglepő céltudatossággal is találkozhattam az alkotások között. Volt aki a felnőttkori szakmáját álmodta meg, és olyan gyemek is volt, akinek legfőbb célja, hogy majd szerető családja legyen.
Hátra nézek, előre lépek
Új év, új célok – szokták mondani. Most a nyolcadik osztályban a felvételi előtti időszakban megszaporodnak a fogadkozások, ígéretek. Bevezető beszélgetésünk a boldogságóra csapata által megfogalmazott 15 motiváló mondattal indult. Majd a segédanyagban található megkezdett mondatokat fejeztük be. Legtöbben már a szeptemberben kezdődő tanévvel kapcsolatban fogalmazták meg céljaikat, vágyaikat.
A célok kitűzése és elérése témában a Cecil és Cili mesét használtam a téma kibontásához. A feladat során a gyerekek lelkesen mesélték az otthoni útnak indító rítust, ahogyan a testvérekkel, szülőkkel búcsúznak egymástól. Többféle módot is bemutattak a gyerekek, van akinek kézfogás, van akinek ölelés a kialakult rítusa az elváláshoz. Egy dologban azonban mindannyian megegyeztek, a hosszabb időre aló elváláskor mindannyian hosszan megölelték egymást, azért, jobban emlékezzenek a pillanatra, nehogy elfelejtsék a testvérüket.
A célba dobás nagyon tetszett a gyerekeknek, bár sokat kell még gyakorolni, egyre ügyesebbek, kitartóbbak, nem csak ennél a játéknál, hanem más esetekben is, például a megalkotott akadálypályán is.
Nagyon nehéznek ítélték meg az „összenőttünk” játék során szerzett tapasztalatok alapján azt, amikor két ember együtt kell, hogy mozogjon, együtt koordinálva minden mozdulatát. Vicces helyzetek alakultak, nehéz, mégis mókás gyakorlat volt, mely észrevétlenül fejlesztette a gyermekek érzelmi intelligenciáját. A játék végén szavakba is öntötték, meg is fogalmazták az érzéseiket ezzel kapcsolatban.
Egy hetünk arról szólt, hogyan segítsük haza szegény eltévedt csillagtündérünket. Minden napra jutott feladat. Használtuk az eszünket, énekeltünk, akadályokat győztünk le, de végül elértük a célunk.