Célok kitűzése és elérése

Tisztelt Boldogságprogram-munkatársak!
Hatodikos osztályommal több osztályfőnöki órát szántunk a havi téma feldolgozására. Mivel éppen január van, azzal kezdtük, hogy megbeszéltük, ki milyen újévi fogadalmat tett, illetve milyen célokat tűzött ki magának az új esztendőre. Ezen parázs vita alakult ki. Voltak, akik azt mondták, az újévi fogadalmaknak semmi értelme, úgysem tartja be őket senki, mások viszont azon a véleményen voltak, hogy azért mégiscsak jó, ha megfogalmazzuk a saját magunk iránti elvárásainkat.
Ebből kiindulva eljutottunk oda, hogy fontos, sőt nélkülözhetetlen, hogy az embernek legyenek céljai, mind rövid, mind hosszú távra. Tudatosítottuk, hogy milyen a jó célkitűzés: reális, megvalósítható elvárásokat kell megfogalmaznunk, amikért azért meg kell küzdenünk.
A gyerekek leírták egy lapra, hogy mit szeretnének elérni e tanév végére, illetve az általános iskola befejezéséig. Ezeket a lapokat összeszedtem, és megígértem nekik, hogy megőrzöm, s a ballagásukkor elolvashatják őket.
Ezt követően arról beszélgettünk, hogy miként segíthetjük magunkat a céljaink elérésében (elmondani másoknak, részcélokat kitűzni, részcélok elérése esetén megjutalmazni magunkat), de megállapítottuk, hogy a legfontosabb: hinni kell magunkban.
Kértem őket, hogy gondolkozzanak el a hosszú távú céljaikról is, és játsszunk időutazást, „vonzzuk be” a vágyainkat azzal, hogy már elért eredményekként tálaljuk őket. Megrendeztünk egy jövőbeli osztálytalálkozót, amelyre jelzés szintű felnőttes jelmezben érkezhettek, és elmondhatták egymásnak, mire jutottak negyvenéves korukra. Az erről készített filmet pedig akár a valódi osztálytalálkozójukon is visszanézhetik majd.
Ebből vágtam össze egy néhány perces kivonatot, amelyet itt mellékelek.
A gyerekek nagyon élvezték a játékot, volt, aki névjegyeket nyomtatott magának, behozta a leendő munkaeszközeit, a lányok sminkeltek, magassarkú cipőkben egyensúlyoztak, sok fiú pedig zakóban, nyakkendőben, aktatáskával jelent meg.
Számomra meglepően komolyan vették a gyerekek az egészet, nem viccelték el, nem nevették ki egymást, és megható volt hallgatnom a szép, tartalmas céljaikat.
Köszönöm a jó ötleteket és feldolgozási javaslatokat, illetve azt, hogy programjukkal alkalmat teremtenek az osztályközösség fejlesztésére és a tanulók egyéni boldogságának növelésére!
Pásztorné Cserpák Judit

Ceglédi Táncsics Mihály Általános Iskola
A januári boldogságórákat a 2018-as évre szóló kívánságaink és céljaink meghatározásával kezdtük.
Ezt követően megbeszéltük a gyerekekkel, hogy a tanévre milyen célokat tűzünk ki magunk elé a tanulás és a magatartás terén. Ők ezeket még tovább bontották az iskolai és a z iskolán kívüli tanulás színtereire (sport,zene,tánc..).Ezeket a célokat elhelyeztük a céltábla közepébe,majd mindenki kiválasztotta,hogy ő mely területen kíván fejlődni. Azt is mindenki saját maga választotta meg, hogy az elérendő célhoz képest most hol helyezkedik el. A névtáblájukat ennek megfelelően helyezték el a céltáblán.
A közeli célok után beszélgettünk a távolabbi, azaz jövőbeli céljaikról is (Egészségesen éljek, sokáig!Híres legyek!Legyenek gyerekeim!Gazdag legyek!Sikeres sportoló legyek!Szépen zongorázzak!)
Ezek egy,az életútjukat jelképező útra kerültek útjelző táblaként,a hozzájuk vezető lábnyomokra írták a gyerekek a nevüket,jelezve,hogy még csak az út elején járnak.
A hónap dala ismét nagy sikert aratott körükben,azonnal mozgással,tapssal,dobbantással kísérték a zenét.
Nagyon élveztük ennek a témának a feldolgozását is!
Bihardioszegi Altalanos Iskola
A célok kitűzése és elérése
Ebben a honapban abban a szerencses helyzetben voltam , hogy tobb egyeni es csoportos tanacsadas oran is sikerult feldolgozni a celok kituzese es elerese temajat, igy osztalyokhoz is sikerult eljutnom mint peldaul az 5 b –hez , ahol egyutt megfogalmaztuk a 2018 – as evi celjainkat, ime a tevekenysegunk rovid vazlata:
Ezzel kezdtuk:- rahangolodas
-mult elemzes ( mult evi celjaidat miert nem erted el?vagy miert sikerult el erned a mult evi celjaidat?- okok vazolasa).
– jovo elemzes : jovokepunk, motivaltsag? hajlandosag,( mit vagy hajlando erte megtenni?), honnan hova tartunk?
– mi van most? Szellemi , fizikai , erzelmi ,egeszsegugyi, stb szinten.
Rovid, kozep es hosszutavu celok megfogalmazasa —–teruletekre bontva.
Almok es celok kozotti kulonbseg.
A kovetkezo kifejezesek targyalasa:
Halogatas!
Kieges.
Tervezes.
Oszpontositas.
Miert? Hogyan? Mit?
Mese olvasas.
Feladatok elvegzese .
Kutatasokrol meselni a temaban.
Celtabla elkeszitese.
Atbeszeles ,kovetkeztetesek megfogalmazasa.
Szabo Aliz
Bihardioszegi Altalanos Iskola
A célok kitűzése és elérése vazlat
Elerkezett az ideje , hogy igy ev elejen mi is az 5 c vel megfogalmazzuk az ez evi celjainkat, ime a tevekenysegunk roved vazlata:
Ezzel kezdtuk:- rahangolodas
-mult elemzes ( mult evi celjaidat miert nem erted el?vagy miert sikerult el erned a mult evi celjaidat?- okok vazolasa).
– jovo elemzes : jovokepunk, motivaltsag? hajlandosag,( mit vagy hajlando erte megtenni?), honnan hova tartunk?
– mi van most? Szellemi , fizikai , erzelmi ,egeszsegugyi, stb szinten.
Rovid, kozep es hosszutavu celok megfogalmazasa —–teruletekre bontva.
Almok es celok kozotti kulonbseg.
A kovetkezo kifejezesek targyalasa:
Halogatas!
Kieges.
Tervezes.
Oszpontositas.
Miert? Hogyan? Mit?
Mese olvasas.
Feladatok elvegzese .
Kutatasokrol meselni a temaban.
Celtabla elkeszitese.
Egyeni feladatlapunk megtervezese.
Atbeszeles ,kovetkeztetesek megfogalmazasa.
Szabo Aliz
Bihardioszegi Altalanos Iskola
A célok kitűzése és elérése vazlat
Elerkezett az ideje , hogy igy ev elejen mi is az 5 c vel megfogalmazzuk az ez evi celjainkat, ime a tevekenysegunk roved vazlata:
Ezzel kezdtuk:- rahangolodas
-mult elemzes ( mult evi celjaidat miert nem erted el?vagy miert sikerult el erned a mult evi celjaidat?- okok vazolasa).
– jovo elemzes : jovokepunk, motivaltsag? hajlandosag,( mit vagy hajlando erte megtenni?), honnan hova tartunk?
– mi van most? Szellemi , fizikai , erzelmi ,egeszsegugyi, stb szinten.
Rovid, kozep es hosszutavu celok megfogalmazasa —–teruletekre bontva.
Almok es celok kozotti kulonbseg.
A kovetkezo kifejezesek targyalasa:
Halogatas!
Kieges.
Tervezes.
Oszpontositas.
Miert? Hogyan? Mit?
Mese olvasas.
Feladatok elvegzese .
Kutatasokrol meselni a temaban.
Celtabla elkeszitese.
Egyeni feladatlapunk megtervezese.
Atbeszeles ,kovetkeztetesek megfogalmazasa.
Szabo Aliz
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
Január hónapban a célok kitűzése és elérése témakört egy közös meditációval indítottuk Bagdi Bella Elengedés című zenés meditációjának meghallgatásával. Mivel 7. osztályosok lévén egyre többet beszélgetünk a továbbtanulásról, az életünk további alakulásáról, ezért a saját utunk megkereséséről, a saját céljaink kitűzéséről folyt tovább a beszélgetés fonala. Fontosnak tartottam a gyerekeimmel közösen gondolkodni erről, mert mi felnőttek már tudjuk, hogy utunk folyamatosan kereszteződik másokéval, s könnyen összekeverhetjük a sajátunkat az övékével. Főleg olyanokéval, akik nagy befolyással voltak/vannak életünkre, de ők még nem tapasztalták meg ezt. Így meghatározó jelentőségű, hogy előbb-utóbb ők maguk lássák, melyik az ő útjuk és melyik nem.
A feladatok közül kettőt csoportmunkában oldottak meg a gyerekek.
A céltáblák elkészítéséhez közös céllal rendelkező tanulók ültek egy csoportba. Olyan célokat fogalmaztak meg, mint: sikeres felvételi a választott középiskolába, boldog párkapcsolatban és családban élni a jövőben, kézilabdás diákolimpiai I. hely elérése, elköltözés otthonról az önálló élet reményében, diplomát szerezni, gyerekeket vállalni és teljes családban nevelni. A kitűzött távolabbi vagy középtávú célokat együtt részcélokra bontották, s a célkörökbe az odavezető út fontosabb állomásait jelenítették meg rajzos eszközökkel.
A célok kitűzéséhez kapcsolódó közmondásokhoz szintén csoportokban alkottak „mesét”, inkább napjaink történéseibe ágyazottan. A cselekmény témájának kibontásában örömmel olvastam a sorok között azt a hozzáállást, ami jó lenne, ha teljesen a sajátjukká válna, hogy a részcélok sikerei, illetve a kudarcok is még inkább meg kell, hogy erősítsenek minket az álmaink megvalósítása felé vezető úton, ne feladásra késztessenek.
A harmadik feladatot, a riport elkészítését párban vállalták a gyerekek. Boldogan és büszkén néztem vissza a felvételeiket. Köszönjük a riportalanyok együttműködését! : )
A videók linkjei: