
Célok kitűzése és elérése


Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Célok kitűzése és elérése
Az órát visszatekintéssel kezdtük. Az eddigi témák közül kiválasztották a kedvencüket és csoportokban megindokolták egymásnak. Majd meghallgattuk a hónap dalát Bagdi Bellától. Az öreg halász és a nagyravágyó felesége mese feldolgozása után aranyhalakba rajzolták bele kívánságaikat. Ezek után megbeszéltük, hogy mi különbözteti meg ezeket a céloktól. Kis tanítványaim megértették, hogy miért érdemes célokat kitűznünk magunk elé, és hogyan kapcsolódik ez a boldogsághoz. A munkafüzet keresztrejtvényét csoportokban oldották meg, majd ugyanígy beszélték meg erősségeiket is, sok esetben kiegészítve egymást. A munkafüzet Útkereső feladata egyéni munka volt. A Zárókörben mindenki megfogalmazta a célját, az erősségeit, és ezekkel kiegészítve mondtuk el a zárómondatot.
Céltábla
Egy következő foglalkozás alkalmával megtervezte osztályunk a saját Céltábláját. Közösen megegyeztek abban, hogy középre beírjam-rajzoljam azokat a célokat, amelyek mindenkire igazak: év végére megtanulnak írni-olvasni-számolni mind a 17-en, és azért kell egy mosolyogó fejecske, mert szeretnék, ha ez mindenkinek sikerülne. A saját kézlenyomatukkal fogadták el a szerződést, azt, hogy ehhez nekik is tenniük kell, és kinek mennyit, azt a céltól való távolsággal jelezték. Ebben időnként segítenem kellett őket, mert néhányan nem reálisan látták magukat. A Céltáblát tantermünk ajtaján helyeztük el.
Jobb veled a világ! -szívecske
Ezek után megrajzolhatták saját -Jobb veled a világ!- szívecskéjüket, amiket a szomorú és nem vidám fejecskét ábrázoló szekrényeinkre ragasztottam, hogy ha valaki a „Hogyan érzed magad?” kérdésre felelve valamiért a tanterem ezen részéhez áll, azért azt mindig tudja és érezze, hogy: Jobb vele a világ!
Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és AMI
1. A félévi bizonyítványosztás után megbeszéltük mennyire elégedettek az eredményeikkel, miben szeretnének javulni. Legtöbben a hangos olvasásuk fejlesztését jelölték meg célként. Megállapította minden kisgyermek a céltábla játékkal hol tart most a fejlődése, s feladatokat rendeltünk a cél elérése mellé.
2. Fontosnak tartom a „kütyük” okos használatának megtanítását. Ezért nagyon sokat beszélgetek a gyerekekkel, szülői értekezleten a szülőkkel. Van egy közös osztály-csoportunk, ahol megosztjuk egymással a témába vágó hasznos információkat, hisz ezt a kérdést is csak a szülőkkel együttműködve lehet megoldani. A céltábla jól mutatja kinek mennyi feladata van e területen. Sajnos vannak, akiket már nagyon beszippantott ez a világ, videókat töltenek fel magukról, blogot készítenek, majmolják a huszonéves bloggerek feltöltéseit, öldöklős játékokkal való játszás képezi szabadidejük legnagyobb részét. Arra próbálom nevelni őket, hogy ezeket az eszközöket ő használja, s ne legyen fordítva! Heti célokat tűzünk magunk elé, most az a feladatuk, hogy próbálják ki 1 hétig eszközként használni a kütyüket, csak akkor vegyék elő, ha valami fontosat keresnek rajta.
Siklósi Táncsics Mihály Gimnázium
A január havi boldogságórát egy dupla informatika órán szaktanteremben tartottuk meg.
A boldogságóra honlapján fellelhető tematika szerint dolgoztuk fel az anyagot.
– 15 percben áttekintettük az elméleti hátteret. Jellemzően frontális előadással, ppt bemutató segítségével. Igyekeztem saját életemből pozitív példák kiemelésével érdekesebbé tenni az előadást.
– Meghallgattuk a zenei anyagot. Ehhez én hozzá vettem még egy dalt: Denis – Egyetlen című dalát. Úgy gondoltam, hogy a mondanivalója ugyanaz, viszont a diákokhoz közelebb álló stílust képvisel.
– \”Te mit mondanál?\” – mondatok befejezése gondolkodás nélkül. Jellemzően a boldogság forrását a leghangosabbak a pénzben látták.
– Beszélgettünk arról, hogy miért érdemes célokat kitűznünk magunk elé, céljaink hogyan kapcsolódnak össze a boldogsággal.
– A diákok egyénileg összegyűjtötték az erősségeiket, melyekre támaszkodhatnak a céljuk elérésében.
– Csoportokat alakítottunk: a diákok a tanteremben sorba álltak, aszerint, hogy szerintük mennyire a pénztől függ a boldogság, vagy inkább más a fontos. A terem egyik fele volt akinek a pénz a legfontosabb, a másik fele, aki szerint a család, egészség, középre azok tömörültek (ők voltak a legtöbben), akik szerint mindkettő fontos. A kialakult sorból a diákokat 3 csoportba osztottam.
– Csoportban megbeszélték egymás célját, segítséget adtak a másiknak, hogy szerintük még milyen erőssége van az illető diáknak.
– Minden diák egyénileg kigyűjtötte, hogy kudarc esetén hogyan viselkedik. Majd a kudarc feldolgozás lehetőségeiről beszélgettünk.
– A csoportok csomagolópapírra felrajzolták céljaikat, majd a célok köré rajzolt céltáblára elhelyezték magukat, hogy hol tartanak céljuk megvalósításában.
– A csomagoló papírra írva fogalmazták meg a diákok a zárókörben, hogy mi a céljuk, és milyen erősségeik felhasználásával fogják azt elérni.
Székesfehérvári Kossuth Lajos Általános Iskola
Jövőre felső tagozatba lépnek, szerencsére komoly célokat tudtak meghatározni a jövőjükkel kapcsolatban.