A gyerekek a céljaikat fogalmazták meg, majd a cél eléréséhez szükséges tulajdonságokat gyűjtötték össze. Ezek közül kiemelték a halacskákon azokat, amelyekben erősödniük, fejlődniük kell a céljaik eléréséhez.

Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A gyerekek a céljaikat fogalmazták meg, majd a cél eléréséhez szükséges tulajdonságokat gyűjtötték össze. Ezek közül kiemelték a halacskákon azokat, amelyekben erősödniük, fejlődniük kell a céljaik eléréséhez.
Medgyesegyházi Varázserdő Óvoda
Minden évben már ősszel nagy gondot fordítunk arra, hogy felkészüljünk a madáretetésre a kemény téli időjárás előtt. Megjavítjuk etetőinket, újat is készítünk, magvakat gyűjtünk, kihelyezzük az etetőket és folyamatosan töltjük. Célunk, hogy itt telelő madaraink ne éhezzenek. Kis barátaink szívesen jönnek az óvodai etetőkbe mert mindig gondoskodunk az utánpótlásról. A célunkat elértük!!
A nagycsoportosok lerajzolták egyéni céljaikat (megtanulni úszni, megtanulni lovagolni, saját lovat stb.) Közben arról beszélgettünk, hogy ki hogyan tudja elérni, kitűzött célját!
Beszélgetéssel kezdtünk, kinek milyen célja van, mit szeretne megvalósítani, majd célba dobós játékkal folytattuk, majd relaxációs gyakorlat következett. Ezt követte a témához kapcsolódó dal többszöri meghallgatása, majd a mese Boldogvárról. Érdeklődéssel figyelték a gyerekek Jancsika történetét. Megismerkedhettek Brúnóval, a kis macival, akinek anyukája 8 kis csomagot készített, amit a gyerekek segítségével közösen bontottak ki. Minden kis csomag egy kép részletet rejtett. Minden csomag kibontásához egy feladatot kellett megoldani, ami nagy izgalommal töltött el mindenkit. Miután mindenki kibontotta a csomagját összeraktuk a részleteket, amely Boldogvár képét rejtette. Az asztaloknál a kapcsolódó feladatlapon kiszínezték hogy milyen célokat szeretnének elérni, illetve kiszínezték a kis jelet, amit a következő lépcsőfokra mindenki felragasztott. Megfigyelték, hogy elértünk a várhoz vezető út feléhez. Nagyon élvezték a közös feladatokat, a céljaik megosztását a társakkal.
Debreceni Bárczi Gusztáv EGYMI
Új év új célok. januárban sok mindent elhatároztunk, melyek megvalósítására egy hónapot szántunk. Céljaink az iskolai életre és családi életre is vonatkoztak. Nem akartunk, nagyra vágyóak lenni, mint a halász felesége. Kis hétköznapi célokat helyeztünk előtérbe, melyekhez kitartásra lesz szükségünk, akadályok legyőzésére így sikerülhet a célhoz érés. Céljaink voltak: szót fogadni, kevesebbet tévézni, helyette otthon segíteni a házi munkában. Iskolai életben szavalóversenyen eredményeket szeretnének elérni a szavalók. Jó jegyeket szerezni, féléévi jó bizonyítvánnyal dicsekedni, többet olvasni, szépen és helyesen írni.
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
A foglalkozásokat mindig relaxációval kezdtük. Meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát. Megbeszéltük, kinek mi a célja, mi az amit szeretne elérni, amire vágyik. Sokan szerették volna leírni a nevüket és ezt sikerült is megtanulniuk, valamint a cipőkötést. Puzzle-t raktunk, célba dobtunk, megbeszéltük a csoport közös céljait, kiszíneztük a célba érés jelét.
Papp Zsoltné
Óvodapedagógus
Montessori Mária Kétnyelvű Óvoda és Bölcsőde
Beszélgettünk arról, hogy a Cél egy Álom, egy Vágy, csak teszünk is Érte. Volt olyan kisfiú, aki konkrétan megfogalmazta, hogy mit szeretne! : )
Utána Közösen dolgoztunk egy Célért: minél több babzsák kerüljön a karikákba.
Végül pedig segítettek a gyerekek elérni Macilány Célját, hogy hazajusson. 🙂
Jó móka volt, Köszönjük a lehetőséget!
Január hónapban a célok kitűzésével, a célok melletti elköteleződéssel foglalkoztunk. A tevékenységet relaxációs gyakorlattal kezdtük, melynek nyugtató hatására befogadóbbá váltak a gyerekek. Ezután Bezzeg Anna: Boldogvár meséje c. mesét mondtuk el a gyerekeknek. A mese után „sétálni indultunk a hóesésben”. Elképzeltük, hogy varázshópelyhek hullanak ránk és aki be tud lélegezni belőle hármat, az kívánhat valamit, amit nagyon szeretne elérni vagy megvalósítani. Ezeket felírtuk egy-egy színes korongra, majd közösen felragasztottuk egy nagyméretű céltáblára. A céltábla közepébe lévő piros szív azt jelenti, hogy boldogok vagyunk, hiszen kitűztük a céljainkat már csak tenni kell érte, hogy megvalósítsuk. Végül Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát hallgatva, énekelve játékos mozdulatsorokkal eljátszottuk, hogy hogyan győzzük le az akadályokat annak érdekében, hogy álmainkat valóra váltsuk és ezáltal boldog emberekké váljunk.
Az új évet a ,,Kisvakondok” szünetben megélt élményeinek elmondásával kezdtük meg. A barátok segítették is egymást, közösen átélt pillanatokról meséltek. A resztoratív-kör igen meghitt légkört eredményezett. Az eddig átélt Boldogságórákról is beszélgettünk a napokban, öröm számomra, hogy szívesen kérik ,,Kívánság-meseként” a Boldogságóra kézikönyvből megismert meséket. Mindennapi mozgásos tevékenységeink során szívesen mozgunk, táncolunk Bagdi Bella hónap dalaira.
E hónap témája: Célok kitűzése és elérése. Céltérkép készítése.
A kiscsoportosok életkori sajátosságát, egyéni érdeklődési köröket figyelembe véve, az aktualitásnak megfelelően építettem fel e témát, így a céltérkép rajzolásától eltértem.
A furfangos hóember
Egyszer egy kicsiny kis falu házikója mellett élt egy furfangos hóember, ki arra vágyott, hogy egyszer ő is színes, díszes kabátjára leljen. Irigyelte szomszédjai öltözékét, mindig megcsodálta a színes ruhadarabokat.
Egyik nap meglátta, hogy faágról faágra repked egy fekete rigó, ki a hideg szél elöl menekült, így szólt hozzá.
– Fekete rigó, drága fekete rigó, kérlek gyere közelebb, nem bántalak. Segíteni szeretnék neked, nálam is megpihenhetsz! Elég nagy vagyok már, én is megvédhetlek a nagy szelektől!
– Dehogy megyek! Mit gondolsz? Neked nincs is ágad, amin megpihenhetnék! Pihenj tovább egyedül, én is azt teszem szótlanul.
Jóságára felfigyelt a Kívánság Szellő is.
– Kedves Hóember! Jó cselekedetért teljesítem az álmodat, vágyadat! Mit kérnél tőlem, ha tehetnéd?
– Ki szólt?-lepődött meg.
– Én vagyok az a Kívánság Szele!
– Szervusz Kedves Szél! Elég erősen fújsz mostanában.
– Igen tudom, hiszen vándorolnak a hófelhők. Mit kérsz tőlem Hóember?
A furfangos hóember töprengett, gondolkodott mit is kérjen…
– Megvan! Kedves Kívánság Szellő! Szeretném, ha a kezem faágakból lenne!
– Faágakat kérsz? De miért?
– Mert akkor a fekete rigóra én is vigyázhatnék! Nem lenne ilyen morcos, s magányos.
– Jószívűségedet nagyra értékelem! Teljesítem hamarosan a kívánságodat!
Telt- múlt az idő. Napról -napra, hétről-hétre, amikor is egyik reggel piciny kis időre kisütött a Nap. A kismadár legnagyobb örömére, a hóember legnagyobb félelmére.
– Jajjj nekem olvadok! Ha melegszik az idő, hamarosan tócsa lesz belőlem.
A fekete rigó bátran repkedett körülötte, már- már kezdett aggódni érte, amikoris hatalmas felhő kerekedett a Nap sugarai elé, s rögtön szállingózni kezdett a hó.
A kicsiny kis falu házai előtt vidámság hallatszott. Volt aki szánkózott, volt aki hógolyózott. Képzeljétek! A magányos kis vékony hóemberünk, új ruhát kapott! Egy piciny lányka testvérével megsajnálta őt. Dundi vastag kabátja hóból készült, gombjai kavicsokból voltak, masnit is kapott, sálfélét, orra sárgarépa, szeme szén, kezei pedig a letört faágak voltak.
Titokban, magában, tudta, hogy a kívánsága teljesült! ,,Nagyon köszönöm Kívánság Szellő!”…..
Estére járt már az idő. A hóember keserves sírásra lett figyelmes:
– Miért sírsz fekete rigó?
– Azért,mert a fák téli álomra hajtották ágaikat, nem találok menedéket!
– Gyere! Gyere közelebb! Nézd! Az én ágaimon megpihenhetsz!
– Tényleg kedves hóember? Azok után, hogy csúnyán beszéltem veled?
– Hát persze kismadár!
– Bocsáss meg kérlek!
Elfogadta a fekete rigó a hóember segítségét, megpihent az ágak között. A fekete rigó titokban tudta, hogy mire is vágyik a hóember. Hajnalban felöltöztette a hóember kabátját színes erdei magvakkal, bogyókkal. Mikor a hóember felébredt, nagyon meghatódott!
– Kedves Hóember! Jó tett helyében jót várj!
– Sohasem volt még ilyen díszes és színes kabátom! Köszönöm neked!
A furfangos hóember azóta is hű maradt nevéhez. Furfangos ötletének/ gondolkodásának köszönheti a barátságát és a vágyának teljesülését.
Furfangos hóember című mese elmondását követően, beszélgettünk a mese cselekményéről.
Másnap a Kisvakond csoport egy levelet kapott, amiben az volt olvasható, hogy,, Él Boldogság-országban egy boldog Hóember, aki most szomorú. Akkor lenne boldog, ha valaki felöltöztetné hógolyókkal. Sajnos akadályokba ütközött, így a segítségünket kéri, hogy gyűjtsünk neki Hó-országból hógolyókat, mivel ő nem tud elmozdulni a helyéről. Segítsünk neki! Ahhoz, hogy elutazhassunk Hó – országba, le kell, hogy üljünk körbe a szőnyegre, be kell, hogy csukjátok a szemeteket gyerekek!”
Ekkor letettem az ,,akadály-pályát” a játszó szőnyegünkre, a ,,térképet”,- közben:,,Utazzunk el Hó-országba…Ideértünk,nyissátok ki a szemeteket! Látjátok milyen varázslatos?… -,,… melyet, ha leküzdünk együtt közösen, visszamegyünk Boldog-országba és felöltöztethetjük a Hóembert, nagy-nagy örömére!”
Ehhez a következő feladatokat kell teljesíteni:
Ilyen volt például:
,,Akiken rózsaszín felső van, álljanak a piros házikókra és vegyen fel egy hógolyót!
,,A fiúk álljanak a kék útra, egy úton többen is állhatnak! Vegyetek fel kettő hógolyót és így tovább!”-Bátorító nevelés valósult meg, ösztönöztem, dicsértem a gyermekeket.
Ez a téma feldolgozási mód, feladat megoldás, igen komplex tevékenység volt. Fejlesztette a társas kontaktusokat, a figyelmet, memóriát, türelmet, toleranciát, empátiát, szem-kéz-láb koordinációt, finommotorikát, szókincsük bővült és még sorolhatnám. Legfontosabb, hogy a gátlásosabb gyermekek is részt vettek e ,,játékban”. Igyekeztem motiválni, erősíteni önbizalmukat.
A hangulat igen izgalommal telien telt, és a várakozás örömének átélésével. Nagyon szerettek volna örömöt okozni a Hóembernek. Drukkoltak egymásnak, egymásért a feladatok során. Az összes hógolyó összegyűjtése után, a felöltöztetés következett. Érdekes módon spontán kialakult, hogy ki mit csinál. Például: Ákos volt a felügyelő, aki telefonon értesítette a gyerekeket, hogy ,,jöjjön valaki, mert kevesen vagyunk az asztalnál. … Legyen már boldog a Hóember! Siessünk, öltöztessük!” Aranyosan invitálta a gyermekeket az asztali vizuális tevékenységhez. Kollégám ötlete alapján, vegyes technika alkalmazásával, kitartó, kooperatív, csoportos munkával valósult meg az öltöztetés, melynek elkészülése után a sikerélmény, kitűzött célunk teljesítésének boldog megélésével telt. Az elkészült kép, csoportunk falát díszíti.
A gyermekek fantáziájának köszönhetően, szabad játéktevékenységek keretein belül, célba vezető utak épültek.
Saját készítésű kupakjátékkal is szívesen játszottak, mely közben beszélgetés által elevenítették fel a Boldogság-óra pillanatait, napokban átélt tevékenységeket.
Szívesen, többször hallgattuk meg a Hónap dalát és Boldogvár meséjét is. Boldogvár illusztrációja, a zsibongónk falát díszíti.