Ha nagy leszek
Hamar eltelik az idő, amíg az óvodásból iskolássá cseperedik a kisgyerek. Az idő múlása nehezen értelmezhető és érthető számukra, ezért mindig viszonyítunk valamihez. A felnőttkor pedig különösen távolinak tűnik, ezért szinte napi szinten változik, hogy ki mi szeretne majd lenni, mivel szeretne foglalkozni. Pár gyerek szívesen rajzolta le az elképzeléseit, volt ami még minket is meglepett. A beszélgetéseink során inkább közeli célokat fogalmaztunk meg, aminek az elérésére, eredményre nem kell túl sokat várni, a gyerek számára is belátható időn belül megvalósulhatnak. Ilyenek voltak pl.:
• Célbadobásnál a babzsákkal beletalálni a karikába
• Páros lábbal átugrani a kockát
• Megtanulni cipőfűzőt kötni
• Egyedül önteni a kancsóból
• Megtanulni kétkerekű bicajjal menni
• Egyedül öltözni
• Úgy színezni, hogy ne menjek ki a vonalból
• Minél magasabbra tudjam építeni a tornyot
• Tudjak papírfonatot csinálni
• Tudjak korcsolyázni
Mind-mind olyan dolog, ami viszonylag könnyen elérhető, csak gyakorolni kell hozzá. Türelem és gyakorlás kéz a kézben járnak.
Célok kitűzése és elérése
A foglalkozás motivációs része egy mesefilm megtekintésével kezdődött.A gyerekek ügyesen kapcsolták a történetet a saját elérendő céljaikkal és terveikkel. Szerepjátékkal kitalálták egymás tervét, vágyait. Rajzzal, énekkel , játékkal színesítették az órát.
A Napocskák osztály kitűzte a közös céljait, melyeket tanév végéig szeretnénk elérni. Ezek a célok:
-Tanuljunk jól
– Viselkedjünk jól
Céljaink eléréséhez csodajárgányt készítettünk, Suhanó 500- at, mely segít bennünket elrepíteni céljaink felé.
Suhanó 500- nak üzemanyagra is szüksége van a működéshez: türelemre, kitartásra, segítőkészségre, szeretetre, barátságra.
Az elsősök célja a félév közelében lehetne a jobb teljesítményért járó értékelés. Ezért szebben írni, pontosabban olvasni, gondosabban számolni,türelmesebbnek lenni egymással, egyre jobban teljesíteni legyen a napi cél! Minden nap egy kicsivel többet, jobban,gondosabban teszünk , és ez a cél máris közelebb van.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Januári boldogságóránk témája a célok kitűzése és elérése volt.
A témát egyrészt a mozgás tevékenység anyagának tudatos tervezésével készítettük elő. Célbadobós játékokat játszottunk: babzsákot dobtunk, labdát gurítottunk célba. A dobós játékoknál egyre távolabbról kellett a célba betalálni, ezzel is azt sugalltuk, hogy kitartó gyakorlással elérhetjük, amit nagyon szeretnénk. Tapssal és üdvrivalgással jutalmaztuk magunkat.
Másrészt a távolabbi célok megfogalmazását olyan élményekkel igyekeztünk elősegíteni, ahol a különböző foglalkozásokkal kerülhettek közvetlen kapcsolatba a gyerekek. Ezek a tapasztalatok sok gyereknél erősebb érzelmeket váltottak ki, pl. a tűzoltóságon, mentőállomáson szerzett élmények, a rendőr bácsi látogatása mélyebb nyomot hagytak a gyerekekben, így aztán nem csoda, ha a fiúk körében ezek a foglalkozások elérendő célként jelentek meg.
Az irodalmi élményt K. László Szilvia versével biztosítottuk.
Ha felnövök
Azt hiszem, ha felnövök
Űrhajós leszek.
Odalentről integetnek
Majd az emberek.
Azt hiszem, ha felnövök
Orvos is leszek.
Rendelőmben meggyógyulnak
Majd az emberek.
Azt hiszem, ha felnövök
Nagy tudós leszek.
Tudásomért csodálhatnak
Majd az emberek.
Azt hiszem, hogy mindenképpen
Jó ember leszek,
Elérem, hogy szeressenek
Majd az emberek.
Megállapítottuk: Céljaink eléréséért kitartónak kell lennünk, s akkor az álmaink, terveink megvalósulnak.
Az 5. osztály közösen oldotta meg a videós feladatot. Előre megbeszélték a tartalmát, a szereplőket, és,hogy ki lesz az a diák, aki elkészíti, összevágja, felveszi a történetet. Nagy örömömre szolgáét, hogy önállóan ilyen jól dolgozták fel a mondanivalót, hogy „Egyedül nem megy”. Ez a Boldogságórák hozadéka, a gyerek hónapról hónapra fejlődik, erősödik, nő az önbizalma!
Kötetlen beszélgetés során célokat fogalmaztunk meg a gyerekekkel közösen. Aztán elképzeltünk egy autót, ami szeretet benzinnel működne, és minden célunkat elérné. Nagyon tetszett az elkészült rajz mindenkinek. Megállapodtunk abban, hogy a célok megvalósulnak, úgy viselkedünk, úgy tanulunk, úgy alakítjuk az osztályközösségünket, hogy mindenki jól érezze magát a bőrében!
Ebben a hónapban az alapszínek megnevezését, elmélyítését tűztük ki célul kiscsoportunkban.
A témát relaxációval kezdtem. Majd irányított kérdésekkel megbeszéltük a gyerekekkel, hogy mi is lehet egy 3 éves gyermek célja, mit is szeretne…
A felajánlott mesét hosszúnak ítéltem, így választottam másikat, melyet elmondtam a beszélgetés után.
A témát a színező kiszínezésével fejeztem be. Közben hallgatva a kapcsolódó dalt.
Ilyen eszközökkel közelíthetünk a Föld Felé, a Földön, hogy elérjük azt a célt, hogy tisztább környezetben éljünk, élhessenek az unokáink.