A gyerekek egy négylevelű lóherére írták rá a 2020-as évre vonatkozó fogadalmaikat, célkitűzéseiket, vágyaikat. Munka közben jött tőlük az ötlet, hogy őrizzem meg majd ezeket az alkotásokat és az év végén olvassuk fel őket, hogy sikerült-e mindenkinek megvalósítania az álmát.
Célok kitűzése és elérése
A témával szintén 5 napig foglalkoztunk 2x 90 percben és 3x 60 percben, összesen 360 percben.
Először picit meg voltam ijedve, hogy hogyan is fog kialakulni ebben a témában a hetünk. Azonban ahogy elkezdtem gondolkodni és egyre jobban belemélyedni rájöttem, hogy igenis vannak olyan fejlettek a gyermekek a csoportomban, hogy az ő szintjükön képes leszek megértetni a hónap témájának a lényegét velük.
A hét folyamán kitértünk arra, mi is lehet az embernek a célja az életben. Több szempontból próbáltam megközelíteni a témát. Először a Mi leszek, ha nagy leszek játékkal, majd utána úgy, hogy mennyivel jobb úgy felkelni reggel és oviba indulni, ha van egy előre kitervelt célunk pl.: nagy várat építeni a srácokkal, vagy egy jót főzőcskézni a lányokkal a babaszobában.
1. nap 60 perc
Először is elindítottam a beszélgetőkört. Kinek mi az ötlete, mit jelenthet az, hogy cél. A gyerekek először nem igazán érették, hogy mire gondolok, de ahogy fent is írtam példákon keresztül magyaráztam el nekik. Majd kitértünk arra, hogy mennyivel könnyebb és jobb, ha ezeket megosztjuk másokkal is és új ötletekkel együtt dolgozunk. Valamint fontosnak tartottam azt tisztázni, hogy ha valamit elsőre nem tudunk véghez vinni, akkor sem szabad feladni, újra kell próbálni és új ötletekkel próbálkozni.
Mindenki aki szerette volna megoszthatta velünk, hogy mi szeretne lenni ha nagy lesz. Volt aki katona, rendőr, műkörmös, fodrász, boltos, orvos, állatorvos, zenész. A gyerekek nagyon élvezték, hogy kimondhatták, amit szeretnének elérni.
A mf. 38.oldaláról megvizsgáltuk a Mi a célom feladatlapot? . Beszélgettünk arról, hogy lehet célunk az, hogy iskolások legyünk, hogy ott megtanuljunk írni,olvasni, sokáig számolni, vagy akár úszni, sokan szeretnének megtanulni kerékpározni pótkerék nélkül, volt aki gyorsan akar futni, ha nagy lesz.
Ezután kimentünk a torna terembe kicsit mozogtunk, tornáztunk majd kihelyeztem nekik 3 karikát és egy bizonyos távolságból gyakorolták a babzsák dobást. 2x gyakoroltunk, majd 3x már mielőtt dobtak volna mindenki kitalált magának egy célt. Először izgultak, hogy jót mondanak-e, de a végére úgy belejöttek, hogy szinte mindenki mást mondott. Figyeltem, hogy nehogy egymást utánozzák a célok ismétlésénél, de egyáltalán nem volt jellemző. Az egyik legokosabb megnyilvánulás az volt, hogy egy jó iskolába bejutni, tudni kell, hogy ezek a gyerekek mind hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetűek, ezért általában a gyengébb általános iskolába íratják őket.
Miután levezetésképpen fogócskáztunk párat és visszamentünk a csoportba.
Akinek volt kedve az leült kitölteni a Mi a célom feladat lapot? , az volt a szabály, hogy 3 dolgot kellett kiválasztaniuk, ami a legjobban érdekelte őket. Illetve akinek volt kedve le rajzolhatta, hogy mi szeretne lenni, ha nagy lesz. A gyerekek nagyon élvezték, és különböző rajzok születtek.
2.nap 60 perc
Második napon mutattam meg a gyerekeknek Bella dalát, teljesen elvoltak varázsolva a dal hallatán. 3x kellett meghallgatni velük a dalt, és már próbálták ők is énekelni. A dal hallgatása alatt hangszereket is használtunk csörgődobot, rumbatököket. Akinél a hangszer volt az próbálta a ritmust tartani, a többiek pedig csettintettek, mászást utánoztak, meneteltek, úszómozdulatokat végeztek, tapsoltak, táncoltak, énekeltek, forogtak, dobogtak.
Ezután közösen visszaemlékeztünk minden hónapban mi volt a legfontosabb számunkra. (Szeptember: boldogság várunk megrajzolása, megismerkedni a programmal, Október :szüretelés, állatok világnapja, November: a gyertyagyújtás, halottak napja, tökfaragás, December: mikulás, karácsony, újév, Január: iskolaérettségi tesztre készülődés, Február: farsang, medve ébredése, Március: március 15. ünnepség, tavasz várás, Április: húsvét, Május: anyák napja, Június: ballagás, Július : nyári kalandok, sportolás, Augusztus: nyári élmények gyűjtése, kirándulások, strandolás és iskolába készülődés. ) Segítettem nekik felrajzolni az esemény naptárunkra a célokat, amit utána közösen újra átbeszéltünk és kihelyeztünk a kinti faliújságra.
Akinek volt kedve kiszínezhette a célok elérésének a jelét, illetve megpróbálhatta kitölteni a munkafüzetből az autós feladatlapot.
3. nap 90 perc
Újra meghallgattuk és zenéltünk, táncoltunk Bella dalára. Nagy kedvenc lett a gyerekek körében.
Ezután Dóra elmesélte nekik a Boldogságvár meséjét. A gyerekek nagy érdeklődéssel hallgatták és várták a fejleményeket, amikor a boszorkányos részt meséltem nekik nagyon izgultak, rémültek lettek, nagyon átélték a történetet. A végén boldogok lettek, hogy János beért a várba és feleségül vette az elvarázsolt királylányt. Mindenki megértette, hogy János attól lett csak igazan boldog, hogy a beteg öreg apukája is odaköltözött hozzájuk a várba. Közösen átbeszéltük a mese történését, lényeges szempontjait.
Majd elővettem a levelet amit János küldött neki. Miután felolvastam, hogy azt kéri segítsenek neki megtalálni a titkos puzzle darabjait mindenki izgatott lett. A gyerekek közösen nézegették az általam rajzolt térképet, hogy vajon hol lehetnek a darabok elrejtve. A szobában a szőnyeg egy folyó volt, az asztalok és székék a sziklák, amin körbe mentünk, végül így jutottunk el egyik helyszínről a másikra. A szobában elég gyorsan rájöttek a 2 kincsből, hogy hova rejtettem őket. Ezután az öltözőben keresgéltek és végül a fürdőszobában, ott találták meg a legnehezebben a részeket. Miután meg volt a 6 db kincs, izgatottan kezdték összerakni a kirakó darabkáit. Miután összeállt a kép a Boldogság váráról, sokáig elemezték a kép részleteit. B. volt aki teljes izgalommal és átéléssel tudott azonosulni a játék főszereplőjével.
A nap zárásaként, aki szeretett volna színezhetett egy képet a várról.
4. nap 90 perc
A napot ismét a Bella dalának meghallgatásával kezdtük.
Mentovics Éva: Időjós medve versével folytattuk, kétszer olvastam fel nekik. Nagyon aranyosan végig hallgatták. Ezután a youtubon is megnéztük a kisfilmet, amit a versről készítettek. A kisfilm végén valaki kopogott, a gyerekek nagyon megilletődtek. Kíváncsian várták ki lehet az majd a dajka néni segítségével be jött egy nagy Medve, aki az anyukáját kereste. Nagyon megsajnálták szegényt, hogy szomorú és elkezdték vigasztalni őt.
A maci írt nekik egy levelet, amiben elmondta, hogy a mamáját keresi, akit elveszített, és hogy van itt egy valami (térkép volt) amit, ha sikerül kinyitni akkor segíthetnek eljutni a mamájához.
Első feladat az volt énekeljenek neki egy macis dalt, a Brumm Brumm Brúnó jutott eszükbe, ezért ezt énekeltük el, majd eljátszottuk a lufi pukkasztós játékot, ezt nagyon élvezték. Végül cammogva körben jártunk a szőnyegen. Közben pedig a Mackó mamának kiabáltunk! Mackó mama jövünk már!
A térképet követve cammogtunk végig a térkép alapján az útvonalon. Újra átléptük a folyót, majd sziklákat másztunk körbe a terembe. A térképet követve kiértünk a tornaterembe, ahol megtalálták a mackó mamát. Nagy volt az öröm egymás mellé ültették a két mackót, szeretgették egymást.
Végül körbe álltak és a Mackó, mackó ugorjál dalt énekeltük el nekik. 3x-4x is elénekeltük, eljátszottuk közösen a dalt a maciknak.
A terembe visszaérve macis színezőt rajzoltam nekik, amit szívesen színezték ki a kicsik. Volt aki anya macit, volt aki gyerek macit színezett és volt aki varázsmacit.
5. nap 60 perc
Záró napunkon is Bella dalával kezdtünk most 2x is meghallgattuk és zenéltünk rá.
Átismételtük a héten tanultakat, mint eddig minden nap. Mi is a cél fogalmának a lényege, mennyire fontos, hogy legyenek céljaink, és hogy tudjuk megosztani másokkal, és hogy legyen napirendünk, és soha ne adjuk fel.
Ezután felálltunk és körben sétálva varázs hópihéket lélegeztünk be. A gyerekeknek elmagyaráztam, hogy mi a feladat lényege, volt akinek nehezebben ment egy cél meghatározása. Nekik próbáltam alternatívákat kitalálni, és segíteni őket. Amikor mindenkinek volt ötlete a szőnyegre ültek és megbeszéltük milyen érzés volt a hópihékkel játszani. Kinek milyen cél fogalmazódott meg a gondolataiban. A gyerekek felálltak és megosztották társaikkal, volt aki emlékezett, hogy mit mondott 2 nappal ezelőtt is, amikor kértem őket, hogy próbáljanak meg ők is kitalálni még célt maguknak, akár csak János. Volt aki teljesen mást talált most ki és volt aki az előtte elhangzottakat ismételte, nagyon látszott a differenciált felfogás mód.
Miután mindent megbeszéltünk felhelyeztük a jelképet a várunkra. B. helyezte fel, mivel ő volt az aki a héten teljes lényével átélte a szerepeket és próbált minél okosabban, sokszínűbben gondolkodni a témában.
A nap és hét zárásaként egy vizuális feladatot készítettünk. A lapot 3 részre osztottam nekik és segítettem megrajzolni, amit kitaláltak, voltak akik ügyesebbek voltak ők maguknak rajzolták meg az ötleteiket.
3 ábra készült Mit szeretnék megtanulni?, Mit szeretnék kipróbálni?, Mi a kedvenc sportom? A gyerekek megoszlottak most is volt, aki nagyon ötletes volt, hamar elmondták mit szeretnének, azonban volt akinek ötleteket kellett adnom. A végeredmények nagyon jók lettek, szépen színeztek és jó ötleteik voltak.
A hét végére úgy érzem, hogy a gyerekek megértették, hogy mi a célok megfogalmazásának, kitűzésének a lényege. Miért érdemes célokat megfogalmaznunk? Mit tehetünk a céljaink elérésében? Miért nem szabad soha feladni? Sokkal boldogabbak lehetünk, ha van kivel megosztani a céljainkat, gondjainkat, és egymás megsegítésével!
„Üzenet a jövőbe” – időkapszula készítése: a családdal, egészséggel, étkezéssel, sporttal, hobbival, iskolával és tanulással kapcsolatos közép- és hosszú távú célok megfogalmazása, leírása és elhelyezése az időkapszulában, melyet majd a ballagásukkor nyitunk ki.
Sokat beszélgettünk az osztállyal a célokról. Az egyéni céljaikat egyre ügyesebben meg tudják fogalmazni, ami szerencsére egyre jobban elszakad a nagy tárgyi ajándékoktól. A közös célként egy ökopark meglátogatását tűzte ki az osztály. Sajnos vannak ennek gátló tényezői is, amit jégtáblával jelenítettünk meg. A két horgony érdekes módon a két autista gyermek. Egyikük a csoport vezető egyénisége, mindenki nagyon szereti. A másikuk egy autista kislány, aki nyugodtságával, csendességével vívta ki ezt a ” szerepet” A többiek is elhelyezték magukat, ki minek látja magát és minket tanárokat. Így született meg a mi hajónk.
I. Relaxáció : „Napra forgó a napraforgó” padban ülve kezeket a magasba emelve jobbra és balra fordulunk a szöveget
mondogatva.
” A ritmustól éber leszek ,mindig élesen figyelek”. ti-ti-ti-tá ritmust tapsolva menetelünk.
II. Zenehallgatás: Van nekem egy álmom
III. A halász és a nagyravágyó felesége című mese meghallgatása tanítói felolvasás után.
IV. A halacska figurába három kívánságot tervezünk, mindenkit meghallgatunk.
V. Keresztrejtvény segítségével a cél eléréséhez a varázsszót együtt megfejtjük: SIKERÜL
VI. Mesebeli jármű tervezése a célok eléréséhez , páros és egyéni munkában.
VII. Meditáció
A „Fújj,fújj” relaxációs gyakorlattal kezdtük a Boldog órát, majd pedig meghallgattuk a „Van nekem egy álmom” című kezdetű dalt. Beszélgettünk arról, hogy a csoportnak mik a céljai, mit szeretnénk megtanulni, illetve elérni, ehhez segít a munkafüzetben levő feladat is. Felolvastam Bezzeg Andrea: Boldogvár meséjét. Társalogtunk arról, hogy vajon mi is lehet a boldogság? Végezetül kisebb csoportokban a gyerekek megépítették Boldogságvárat.
A gyerekek céljaikat a 2020-as évre vonatkozóan egy – egy léggömbre rajzolva ill. írva fogalmazták meg.( Nagyon nehéz volt számunkra a célokat és a vágyakat megkülönböztetni.) A legtöbben célként a jó iskolai eredmények elérését rajzolták le! A lufikat csokorba „kötöttük”,az iskolánk fölé ragasztottuk. Cél a csillagos ég és tovább…
A gyerekek céljaikat a 2020-as évre vonatkozóan egy – egy léggömbre rajzolva ill. írva fogalmazták meg.( Nagyon nehéz volt számunkra a célokat és a vágyakat megkülönböztetni.) A legtöbben célként a jó iskolai eredmények elérését rajzolták le! A lufikat csokorba „kötöttük”,az iskolánk fölé ragasztottuk. Cél a csillagos ég és tovább…
Az óra első részében a konkrét cél kitűzésének fontosságáról beszélgettünk.
A cél elérésének pozitív következményei:
– nő az önbecsülésünk, magabiztosságunk, önbizalmunk.
– javul a tárasas kapcsolatunk, időbeosztásunk.
Az óra második felében mindenki választott egy célt, s megbeszéltük, hogyan tudna az osztály segíteni a célok elérésében.