A foglakozást az,, Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok” relaxációs gyakorlattal vezettem be. Mivel nagyon szeretünk közösen mozogni, énekelni, így szívesen választottam Bagdy Bellának a Van nekem egy álmom című dalát bevezetőként. Ezen a foglalkozáson megismerkedtünk Boldog Dórával( kislány báb) , aki elmeséli, hogy miket szeretne ebben az évben megtanulni, megvalósítani. Pl: szeretne megtanulni olvasni, lovagolni stb.Majd a gyerekek is meséltek a saját álmaikról.A csoport közös céljait is megbeszéltük. Naptárt készítettünk. Minden hónap célját egy a gyerekek által készült rajz jelölte. Pl,: január :madarak gondozása.
A foglalkozást a gyerekek nagyon élvezték, felszabadultak voltak, így úgy gondolom hogy ,,célba értünk”
Célok kitűzése és elérése
A célok kitűzése és elérése téma hálás feladatnak bizonyult az energiabombák számára.Két órán keresztül beszélgettünk az egyéni célokról és az azokhoz vezető lépésekről. A siker és kudarc további tanulságos beszélgetések témái voltak az osztálynak. Az optimizmus gyakorlása ezúton is megvalósult.
A „Mesebeli jármű „-feladathoz nagy lelkesedéssel fogott hozzá a 2. c. Hosszúra nyúlt ötletelgetés után megfogalmazódott a közös cél : Tanulmányi verseny, melyen az osztály közösen vesz részt.Sokan elmondták szeretnének ügyesek, boldogok és egészségesek lenni a közös célként megjelölt feladat kapcsán, mert csak így lehet sikeres és erős a csapat.
Egy makett készült. Az energiabombák autója (2.c) extra erős és gyors vízen, szárazon vagy levegőben. Energiáját a TÖLTŐRE kapcsolódva pótolja, a TUDÁST könyvekre szívódva nyerik. Azonban sok minden hátráltatja az útját , ami a maketten – sár, vizesárok, kerékpróbáló szöges szőnyeg vagy süni, éles fogú krokodil. Az osztályt tizedelő ártó bacik. És ott vannak még az ellenfelek, (szintén kisautók), kik szintén a Tanulmányi verseny felé robognak, hisz ők is nyerni szeretnének.
Ezzel a témával a hetedikesekkel dolgozni egyszerre könnyű is, és nehéz is volt. Vannak köztük nagyon céltudatosak, de vannak céltalanul, csak a számítógépezésre vágyók is.
A hónap dalának meghallgatásával, és a szokásos beszélgetőkörrel kezdtünk. Ez alkalommal, csak az aznapi történéseket mesélték el egymásnak.
Ezek után, mivel tudom, hogy már foglalkoztatja őket a továbbtanulás, spontán érdeklődtem, hogy van-e már kiszemelt iskola, szakma…stb.
Fénymásoltam nekik a munkafüzet feladatai közül, és ezeket oldották meg egyénileg, majd bemutatták, elmondták egymásnak is.
Nagyon jó hangulatban zajlott a beszélgetés.
A feladatunkat, a naplóírást közösen oldottuk meg, némi egyéni ötletelés után „tollba mondták”, és az egyik kislány leírta.
Ezt feltöltöttem a fényképek közé.
Még decemberben megajándékozott minden boldogságórás csoportot az intézményvezetőnk egy-egy Pozitivity társasjátékkal. Itt volt az ideje, hogy kipróbáljuk. Nagy sikere volt, a gyerekek nagy örömmel gyűjtögették a szívecskéket.
Végül mindenki a tőle jobbra ülőnek mondott valami bátorítót a már megismert céljainak elérése érdekében.
„ Minden álmunk valóra válhat, ha bátorságunk a nyomukba eredni”
(Walt Disney)
2020-as évünket azzal kezdtük a Mézengúzokkal, hogy kitűztük a céljainkat erre az évre, és átgondoltuk, hogy hogyan tudjuk azokat megvalósítani, ugyanis ebben a hónapban a boldogságórák témáját a célkitűzések adják. A tervek természetesen igencsak sokszínűek: vannak, akik közös kirándulásra vágynak az osztálytársakkal, mások arra, hogy rendőrök legyenek, van aki házi állatra…stb.
Nagyon érdekes foglalkozások voltak, az osztályban együtt tűztük ki magunk elé célokat, eközben megismerhettük egymás álmait, vágyait, és megtudhattuk mi az, ami igazán fontos a másik számára. Erre pedig kitűnő alkalom az új év, a nagy fogadalmak, az újrakezdés időszaka.
Fontos, hogy válasszanak egy megvalósítható, elérhető célt idénre, és szőjenek terveket. Ehhez meg kell értetnünk a gyerekekkel milyen fontos az, hogy céljaink legyenek az életben. Feldolgoztuk az Öreg halász és a nagyravágyó felesége mesét, s a gyerekek elkészítették a saját kis aranyhalukat, melyben kívánságaikat fejezték ki. Céljaikat saját címer megrajzolásával fejezték ki. A tervekkel kapcsolatos rajzaikat , a boldogságságfalra helyeztük ki, oda, ahol akár mindennap vethetünk rájuk egy-egy futó pillantást – így a programokkal zsúfolt hétköznapokban sem fognak elfelejtkezni a kitűzött célokról.
Megbeszéltük jó dolog „nagyot álmodni”, de a konkrét céloknál sokkal hatékonyabb, ha kisebb dolgokat tűznek ki magunk elé, ezeket könnyebb elérni és a sikerek tovább növelik az önbizalmukat. Természetesen, azt is megbeszéltük hogy a kis célokkal elért eredmények bizony összeadódnak, és előbb-utóbb hozzásegítik őket ahhoz, hogy a „nagy álmot” elérjék. Bármi is legyen a kitűzött cél, pontosan kell látnunk azt az utat, mely elvezet ehhez. Fontos tudni, hogy milyen tennivalókhoz, képességekhez, akár tárgyi feltételekhez van szükségünk a sikerhez. Minél kisebb lépésekre tudjuk lebontani az útvonalunkat, annál nagyobb az esélyünk a sikerre.
Mindannyian szeretnénk olyan gyermekeket nevelni, aki tisztában van a saját értékeivel, kész szembenézni az élet kihívásaival, és a kudarcokat legalább olyan jól kezeli, mint a sikert. A célok kitűzésének és megvalósításának képessége az egyik leglényegesebb lecke. Ezzel ugyanis megerősíthetjük az önbizalmukat, növelhetjük az önértékelésüket felelősségvállalásra taníthatjuk őket !
„ Minden álmunk valóra válhat, ha bátorságunk a nyomukba eredni”
(Walt Disney)
2020-as évünket azzal kezdtük a Mézengúzokkal, hogy kitűztük a céljainkat erre az évre, és átgondoltuk, hogy hogyan tudjuk azokat megvalósítani, ugyanis ebben a hónapban a boldogságórák témáját a célkitűzések adják. A tervek természetesen igencsak sokszínűek: vannak, akik közös kirándulásra vágynak az osztálytársakkal, mások arra, hogy rendőrök legyenek, van aki házi állatra…stb.
Nagyon érdekes foglalkozások voltak, az osztályban együtt tűztük ki magunk elé célokat, eközben megismerhettük egymás álmait, vágyait, és megtudhattuk mi az, ami igazán fontos a másik számára. Erre pedig kitűnő alkalom az új év, a nagy fogadalmak, az újrakezdés időszaka.
Fontos, hogy válasszanak egy megvalósítható, elérhető célt idénre, és szőjenek terveket. Ehhez meg kell értetnünk a gyerekekkel milyen fontos az, hogy céljaink legyenek az életben. Feldolgoztuk az Öreg halász és a nagyravágyó felesége mesét, s a gyerekek elkészítették a saját kis aranyhalukat, melyben kívánságaikat fejezték ki. Céljaikat saját címer megrajzolásával fejezték ki. A tervekkel kapcsolatos rajzaikat , a boldogságságfalra helyeztük ki, oda, ahol akár mindennap vethetünk rájuk egy-egy futó pillantást – így a programokkal zsúfolt hétköznapokban sem fognak elfelejtkezni a kitűzött célokról.
Megbeszéltük jó dolog „nagyot álmodni”, de a konkrét céloknál sokkal hatékonyabb, ha kisebb dolgokat tűznek ki magunk elé, ezeket könnyebb elérni és a sikerek tovább növelik az önbizalmukat. Természetesen, azt is megbeszéltük hogy a kis célokkal elért eredmények bizony összeadódnak, és előbb-utóbb hozzásegítik őket ahhoz, hogy a „nagy álmot” elérjék. Bármi is legyen a kitűzött cél, pontosan kell látnunk azt az utat, mely elvezet ehhez. Fontos tudni, hogy milyen tennivalókhoz, képességekhez, akár tárgyi feltételekhez van szükségünk a sikerhez. Minél kisebb lépésekre tudjuk lebontani az útvonalunkat, annál nagyobb az esélyünk a sikerre.
Mindannyian szeretnénk olyan gyermekeket nevelni, aki tisztában van a saját értékeivel, kész szembenézni az élet kihívásaival, és a kudarcokat legalább olyan jól kezeli, mint a sikert. A célok kitűzésének és megvalósításának képessége az egyik leglényegesebb lecke. Ezzel ugyanis megerősíthetjük az önbizalmukat, növelhetjük az önértékelésüket felelősségvállalásra taníthatjuk őket !
Erzsébethelyi Általános Iskola
A mi osztálycélunk, hogy év végére mindenki tanuljon meg jól olvasni. Ehhez kitaláltunk egy buszt, amely a célunk felé visz minket. Van szárnya, propellere, az elején akadályelhárító, de az oldalán vészkijárat is. Nagyon színes, a tanító néni vezeti, és a gyerekek vidáman utaznak benne.
Először egyedül küzd a tanuló a feladat megoldásával, majd segítséget kér. Ezek után jön a sikerélmény, mert így már könnyen vette az akadályt, meg tudta oldani a feladatot.
Céljaink sokszínűek, mint a pillangók a réten. Útjaink is sokfélék, mint az egyéniségünk.
A Kisvakond csoport közös célt tűzött ki aga elé, hiszen a célok eléréséhez gyakran arra van szükség, hogy együttműködjünk, s az ilyen társas kapcsolatok önmagukban is fokozni tudják a boldogságot. Egy olyan játékot kezdeményeztünk a gyerekeknek, melyben „Zsuzsikának egy új kislánynak” kellett megmutatni, hogy mi egy Boldog csoport vagyunk. Különböző feladatokat váltottunk meg. Van nekem egy álmom dalra táncoltunk, nagy lufit pukkasztottunk, szeretet masszást adtunk át egymásnak, és együtt kiabáltuk, hogy „Zsuzsika itt a helyed közöttünk!” A gyermekek végig nagy lelkesedéssel hajtották végre a feladatokat, melynek során megérezhették, hogy „a közösség ereje legyőzhetetlen!” A kitűzött célunkat elértük, Zsuzsika velünk maradt a csoportban. A kitűzött célért tett erőfeszítés boldogságfokozó és fejlesztő ereje eljutott a csoportunk minden tagjához, megtapasztalták és felismerték a gyerekek mennyire fontos, hogy tudják, mit akarnak elérni és milyen módszerek segíthetik őket ebben.
Átgondolt célokat és az azokhoz szükséges stratégiákat tervezték meg a gyerekek céltérkép formájában, belekalkulálva az esetleges, a céltól távolító hibákat, nehézségeket és az arra adható lehetséges válaszokat, kimenetelükkel együtt.