A célok kitűzése és elérése nem idegen téma tanítványaim körében. Az e havi foglalkozásokon kívül is rendszeresen beszélgetünk az elérhető, értelmes célokról, a tervezésről, a kitartásról, a megvalósításhoz vezető útról és a boldogságról, melyet közben és a cél elérésekor átélünk. Az egyéni célok talán nagyobb hangsúlyt kaptak eddig, de közös céljaink is vannak jócskán. Még friss élményként készítették el a képet, hisz ez a karácsonyhoz kapcsolódik. A jótékonykodás, a missziós tevékenység áthatja az életüket, ez tükröződik az alkotásukon is. Szívesen adakoznak beteg vagy rossz körülmények között élő gyerekeknek, családoknak. Az Idősek Otthonában tett látogatásaik, apró ajándékaik, műsoraik feledhetetlen élménnyel gazdagítják a gondozottakat. Mi is örömmel látjuk őket vendégül rendezvényeinken. Nekem különösen tetszett az az ötletük, hogy a képzeletbeli jármű kerekei, hajtóereje legyenek ők maguk. Bízom benne, hogy mindig fontos része lesz az életüknek mások segítése, az örömszerzés és az önzetlenség. Hálásan köszönöm a szülőknek is az együttműködést és a támogatást.
Célok kitűzése és elérése
Mesebeli, játszóházas buszon tanulva irány a 3. osztály felé. Ez a legfontosabb célunk!
5-ösökkel meghajtott rakéta,mellyel cél a csillagos ég.
Beszámoló a január havi Boldogságóra foglalkozásról
A foglalkozás témája: Célok kitűzése és elérése
• Foglalkozást énekléssel és hozzá kapcsolódó mozgással kezdtük:
Bagdi Bella Van nekem egy álmom dala nagyon tetszett a gyerekeknek. A szövegét és a dallamát is könnyen megjegyezték, a dalhoz kitalált mozgást élvezték. Megfelelő ráhangolódást, jó hangulatot teremtett a foglalkozáshoz.
• A téma bevezetése célba dobással:
A kézikönyv ajánlása szerint játszottunk és beszéltünk a témáról. Igyekeztem kiemelni, hogy olyan célt tűzzünk ki, amit úgy gondolunk, hogy meg tudunk valósítani. Valamint nem baj, ha elsőre nem sikerül, többször is próbálkozhatunk, csak az a lényeg, hogy ne adjuk fel.
A célba dobás játékot nagyon találónak tartom a téma bevezetéséhez. Különösebb magyarázat nélkül segítette a gyerekeket a téma értelmezésében.
• A téma feldolgozása
Boldogvár meséjével:
A gyerekek figyelmesen hallgatták végig a mesét. Igyekeztem kiemelni a „kulcs” szavakat, mondatokat mesélés közben, és a mese utáni beszélgetés során is:
– „Mindig hallgass a szívedre!”
– „A célod mindig legyen a szemed előtt!”
– Az erős akarat, kitartás leküzdi az akadályokat.
– Ha a célunk elérjük, boldogok leszünk.
Az eltévedt maci –bábjáték a csoport bevonásával
A kézikönyv ötletét használtam fel. Célom a barátok fontossága, együttműködés, egymás segítésének hangsúlyozása a célok eléréséhez.
Puzzle játék – a közös célok:
A csoport játékai közül egy ismerős, nagyobb részekből álló puzzle darabjait elrejtettem a csoportszobában. A feladat az volt, hogy a csoportból minden gyerek közreműködésével meg kellett találni a kirakó darabjait, és összeállítani a puzzle-t.
Ennél a játéknál a közös munkát és az összedolgozást hangsúlyoztam.
Varázshópelyhek
A kézikönyv ajánlása szerint játszottuk, csak a kívánságban mindenkinek azt kellett megfogalmaznia, hogy mi szeretne lenni, ha nagy lesz. Megbeszéltük, hogy milyen jó, ha valakivel, barátunkkal, családunkkal megoszthatjuk céljainkat, álmainkat. Erre nem is kellett bíztatni senkit sem, mert a gyerekek lelkesen mesélték céljaikat.
• A foglalkozás lezárása rajzzal: Ha nagy leszek
A rajzok nagyon jól sikerültek. Tablót készítettünk belőlük, és kitettük a hirdetőtáblára. A gyerekek büszkén mutogatták szüleiknek és mesélték a foglalkozás élményeit.
Csokvaomány, 2020. január 28.
Tuza Gáborné
óvodapedagógus
A januárban a célok kitűzése volt a feladatunk. Fontosnak tartottam beszélni arról, hogy mit is jelent ez. Mik a célok, amiket kitűzünk és melyek az álmok, amiket meg akarunk valósítani, amiket el szeretnénk érni.
Egy beszélgetőkört indítottunk ezzel kapcsolatban, melyben a nagyon nagy álmokról beszélgettünk, hogy ki mi akar lenni, ha nagy lesz. Megvitattuk, hogy mire lesz szükségük ahhoz, hogy ez az álmuk teljesülhessen. Sőt az egyik kisfiú bevallotta, hogy feleségül szeretné venni az egyik csoportba járó kislányt, és mi segítettünk neki, hogy hogyan tudná ezt megvalósítani, mire is van szüksége egy lakodalomhoz.
Készítettünk egy hatalmas kézformát, mely a havi témánk jelképe lett. Erre mindenki a mf. 38. oldaláról kiszínezhetett legalább 3 tevékenység képét, amit az iskolás korukig szeretnének megvalósítani, és ezeket a képeket kivágtuk és felragasztottuk a jelük köré, majd a hatalmas kézformára. A nagyobbaknak azonnal volt konkrét elképzelésük arról, hogy melyek lennének a kitűzendő feladatok, de a kisebbeknek segíteni kellet rávezető kérdésekkel, hiszen ők azt mondták, hogy „már mindent tudnak”.
Alakítottunk 2 csapatot is és megszerveztük a célbadobós játékot babzsákokkal és karikákkal. A cél most az volt, hogy beletaláljanak a karikába. nagy örömmel töltötte el őket, ha sikerült beletaláljanak.
Készítettünk varázshópelyheket is, melyet a csoportszoba dekorálására használtunk fel. Mi festékkel lenyomatozva készítettük el, melyek egy-egy célt szimbolizáltak a bejárati ajtónk téli fáján.
Csoportcélként egy nagy feladat elvégzését terveztem be, mely jól illeszkedett a téma feldolgozását segítő meséhez. Egy másfajta program eszközeként van a csoportnak egy hatalmas vár kirakó, melyet ezelőtt még sohasem láttak, még sosem próbáltak ki a gyerekek. Úgy gondoltam, ez megfelelő motiváció lesz a mese felvezetéséhez.
Együtt kiraktuk a hatalmas várat ábrázoló puzzlet, ami igazi együttműködést, összedolgozást, kompromisszumkészséget követelt meg.
Erről „eszembe jutott” a mese, elmondtam a Boldogvár meséje című történetet a könyvünkből, mely nagyon tetszett a gyerekeknek. Könnyen érthető szövege, a jól követhető események végig fenntartották a figyelmüket. Nekem kifejezetten tetszettek a felbukkanó népmesei motívumok benne.
Ezt követően el is játszottuk, eldramatizáltuk a történetet, amit nagyon szórakoztatónak találtak. igyekeztem úgy alakítani, hogy minden gyermek szerephez jusson, így aki nem volt főszereplő, az is kapott feladatot, például ők voltak a fák az erdőben vagy a lovak a hintóhoz.
Kellemes érzés volt azt tapasztalni, hogy a dramaturgban nem volt szükségük sok segítségre. Figyelték a szöveget, tudták, mi fog következni egyszeri hallás után is.
A mese lezárásaként a munkafüzetünk 36. oldalán levő boldogság vár rajzot adtam színezésre.
A hónap lezárásaként felhelyeztük a csoport boldogság várhoz vezető útra a januári téma jeleit. Alkalmazva a komplexitást itt is, egy kis matematikai számolást is beleszőttem zárásként. Megszámoltuk, hogy hány célt értünk már eddig el, hány lépcsőfokra tudtuk kirakni a jelet és még mennyit kell megvalósítsunk, mennyi lépcső van még hátra a legnagyobb cél eléréséhez, a várhoz való feljutáshoz. Megállapítottuk, hogy épp félúton vagyunk, mert már 5 lépcsőfokra felértünk és még 5 van hátra.
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
Misi: Kamion-makett
1. Milyen közös cél felé viszi ez a jármű az osztályt? – Ez a kamion az osztálynak hoz könyveket.
2. Mi veszi körül ezt a járművet? – Raktár, parkoló.
3. Hol közlekedik? – Úttesten
4. Mi hajtja? – Gázolaj, motor.
5. Mi mutatja az irányt? – Navigációs berendezés.
6. Ki vezeti? – Kamionsofőr
7. Milyen extrákkal van felszerelve? – Van benne klíma, elektromos ablakemelő, ülésfűtés.
8. Ennek a járműnek mik az erősségei? – Nagy a teherbíró képessége.
9. Mi okozhat rajta meghibásodást? – Könnyen elkopnak a fékek.
10. Mi lesz, ha megáll ez a jármű? – Szervízbe kell vontatni.
Misi, ezt a feladatot abszolút realista látásmóddal oldottad meg. Nagyon tetszik a maketted, örülök, hogy te így képzeled el a járművedet. 🙂
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
A gyerekek különböző mesebeli járműveket képzeltek el, amelyekkel elérhetik rövid vagy hosszútávú céljaikat.
Miskolci II.Rákóczi Ferenc Általános Iskola
Már a hónap elején nekiláttunk egyéni céljaink kitűzéséhez. Örömmel örökítettük meg egy-egy lufira, ami a teremben mindig emlékeztet bennünket az elérés érdekében.
Egyházasgergei Napraforgó Óvoda
A célok kitűzéséhez és eléréséhez nagyon jó alapot adott a mese. A gyermekek a beszélgető kör kapcsán ügyesen megfogalmazták, hogy mit jelent számukra a boldogság.