A téma megvalósítása átfogta a mindennapjainkat, a mindennapi tevékenységeinket is.
Miután tudatosult a gyerekekben a „cél” fogalma egyre többször hangzott el hogy „Meg tudod csinálni!”, „Próbáld újra!”
Segítő, támogató szándékkal fordultak egymás felé és kitartásra ösztönözték társaikat.
Megtapasztalták,átélték a kudarc illetve a siker élmény közti különbséget a célba dobós játékkal. A nagyobbak megfogalmazták hogy ki mi szeretne lenni ha megnő, amit le is rajzoltak,majd közösen tablot készítettünk belőle. Három kisfiú rendőr illetve két kislány énekesnő, ők együtt fognak dolgozni. A kisebbek mástérű célokat fogalmaztak meg, például puzzle kirakása, cipő kötés, sárkány rajzolása, gyors futás,cumi nélkül jönni óvodába.
Célok kitűzése és elérése
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
Ebben a hónapban céljainkról beszélgettünk osztályfőnöki órán. Minden embernek kell, hogy legyen célja, legyenek céljai az életben. Ha nincs előttünk valamilyen elérendő cél, értelmetlenné válhat életünk. Diákjaim előtt jelenleg már a középiskola lebeg, hiszen hetedikesek. Már most a továbbtanulás az elsődlegesen elérendő cél számukra. Szeretnének jövőre továbbtanulni, s a későbbiekben szakmát szerezni. Vágyaikat egy „mesebeli autóval” szeretnék elérni, s ezt le is rajzolták. Megbeszéltük, hogy a célokat nem csak kitűzni kell, de minden tőlünk telhetőt meg is kell tenni annak érdekében, hogy el is érjük azokat.
Egymást segítve száguld az egész osztály a mesebeli járműveken az év végi jó eredmények elérése érdekében.
A „Mozogj a tükrömben” páros gyakorlat után meghallgattuk a hónap dalát. Ezután arról beszélgettünk, hogy miért fontosak a célok az életünkben és hogyan köteleződjünk el elérésük mellett. Mindenki kitöltötte a céljai öt fő területére vonatkozó táblázatot, majd ezt a beszélgető körben kielemeztük és bátorításokat mondtunk a célokkal kapcsolatban. Végül megterveztük és lerajzoltuk mesebeli járművünket, szétosztottuk a megvalósításhoz szükséges feladatokat.
Mátészalkai Móricz Zsigmond Magyar-Angol Kéttannyelvű Általános Iskola
A célok kitűzése és elérése nem idegen téma tanítványaim körében. Az e havi foglalkozásokon kívül is rendszeresen beszélgetünk az elérhető, értelmes célokról, a tervezésről, a kitartásról, a megvalósításhoz vezető útról és a boldogságról, melyet közben és a cél elérésekor átélünk. Az egyéni célok talán nagyobb hangsúlyt kaptak eddig, de közös céljaink is vannak jócskán. Még friss élményként készítették el a képet, hisz ez a karácsonyhoz kapcsolódik. A jótékonykodás, a missziós tevékenység áthatja az életüket, ez tükröződik az alkotásukon is. Szívesen adakoznak beteg vagy rossz körülmények között élő gyerekeknek, családoknak. Az Idősek Otthonában tett látogatásaik, apró ajándékaik, műsoraik feledhetetlen élménnyel gazdagítják a gondozottakat. Mi is örömmel látjuk őket vendégül rendezvényeinken. Nekem különösen tetszett az az ötletük, hogy a képzeletbeli jármű kerekei, hajtóereje legyenek ők maguk. Bízom benne, hogy mindig fontos része lesz az életüknek mások segítése, az örömszerzés és az önzetlenség. Hálásan köszönöm a szülőknek is az együttműködést és a támogatást.
Mesebeli, játszóházas buszon tanulva irány a 3. osztály felé. Ez a legfontosabb célunk!
5-ösökkel meghajtott rakéta,mellyel cél a csillagos ég.
Beszámoló a január havi Boldogságóra foglalkozásról
A foglalkozás témája: Célok kitűzése és elérése
• Foglalkozást énekléssel és hozzá kapcsolódó mozgással kezdtük:
Bagdi Bella Van nekem egy álmom dala nagyon tetszett a gyerekeknek. A szövegét és a dallamát is könnyen megjegyezték, a dalhoz kitalált mozgást élvezték. Megfelelő ráhangolódást, jó hangulatot teremtett a foglalkozáshoz.
• A téma bevezetése célba dobással:
A kézikönyv ajánlása szerint játszottunk és beszéltünk a témáról. Igyekeztem kiemelni, hogy olyan célt tűzzünk ki, amit úgy gondolunk, hogy meg tudunk valósítani. Valamint nem baj, ha elsőre nem sikerül, többször is próbálkozhatunk, csak az a lényeg, hogy ne adjuk fel.
A célba dobás játékot nagyon találónak tartom a téma bevezetéséhez. Különösebb magyarázat nélkül segítette a gyerekeket a téma értelmezésében.
• A téma feldolgozása
Boldogvár meséjével:
A gyerekek figyelmesen hallgatták végig a mesét. Igyekeztem kiemelni a „kulcs” szavakat, mondatokat mesélés közben, és a mese utáni beszélgetés során is:
– „Mindig hallgass a szívedre!”
– „A célod mindig legyen a szemed előtt!”
– Az erős akarat, kitartás leküzdi az akadályokat.
– Ha a célunk elérjük, boldogok leszünk.
Az eltévedt maci –bábjáték a csoport bevonásával
A kézikönyv ötletét használtam fel. Célom a barátok fontossága, együttműködés, egymás segítésének hangsúlyozása a célok eléréséhez.
Puzzle játék – a közös célok:
A csoport játékai közül egy ismerős, nagyobb részekből álló puzzle darabjait elrejtettem a csoportszobában. A feladat az volt, hogy a csoportból minden gyerek közreműködésével meg kellett találni a kirakó darabjait, és összeállítani a puzzle-t.
Ennél a játéknál a közös munkát és az összedolgozást hangsúlyoztam.
Varázshópelyhek
A kézikönyv ajánlása szerint játszottuk, csak a kívánságban mindenkinek azt kellett megfogalmaznia, hogy mi szeretne lenni, ha nagy lesz. Megbeszéltük, hogy milyen jó, ha valakivel, barátunkkal, családunkkal megoszthatjuk céljainkat, álmainkat. Erre nem is kellett bíztatni senkit sem, mert a gyerekek lelkesen mesélték céljaikat.
• A foglalkozás lezárása rajzzal: Ha nagy leszek
A rajzok nagyon jól sikerültek. Tablót készítettünk belőlük, és kitettük a hirdetőtáblára. A gyerekek büszkén mutogatták szüleiknek és mesélték a foglalkozás élményeit.
Csokvaomány, 2020. január 28.
Tuza Gáborné
óvodapedagógus