Boldogságóránkat relaxációs gyakorlatokkal kezdtük, majd meghallgattuk a Van nekem egy álmom című dalt, közben a dalban szereplő mozgásokat (járás, mászás úszás, taps, tánc, forgás, dobbantás) utánoztuk.Megismertük a Boldogvár meséjét, majd az eltévedt macikislányt segítették hazajutni iskola után a gyerekek.Végül a témával kapcsolatos színezőt, valamint a célok elérésének jelét színezték ki. Akinek volt még kedve, az lerajzolhatta azt is, hogy mi szeretne lenni, ha nagy lesz.
Célok kitűzése és elérése
Egy szomorú, ködös reggelen, hogy felvidítsuk magunkat, boldogságórát tartottunk.A reggeli körben a szokásos együtt légzéssel egymásra hangolódtunk, aztán elővettem a céltáblánkat és célba dobtunk. Megbeszéltük, ki mit érzett, mikor eltalálta, és mit, amikor mellé dobott. Aztán tovább beszélgettünk arról, mit kell tennünk, hogy sikerüljön eltalálni : újra kell próbálni, gyakorolni kell.
Aztán fölsoroltuk, kinek mi a célja és mit kell tennie, hogy el is érje:
– Szeretném, ha a tudás fáján a cipőkötős bagolyhoz felkerülne a jelem — gyakorolni kell Amirával, Anyuval.
– Napostáblán szeretnék kis méhecskét kapni — figyelni kell és gyakorolni
– Szeretném a sakkban a Móni néni összes bábuját leszedni — sokat kell sakkozni
– Szeretnék fodrász lenni — iskolába kell járni, tanulni kell
-Szeretnék fölmászni a bordásfalra — sokat kell gyakorolni.
– Szeretnék szépen beszélni — járni kell a logopédus nénihez, meg kell csinálni a házi feladatokat
Aztán elkészítettük a saját céltáblánkat, ahol a körökbe a céljainkat írtuk és kitettük az öltözőbe, hogy a szülők is lássák, kit miben kell támogatniuk.
Tízórai után Boldog Dóra látogatott el hozzánk, de most nem hozott mesét, hanem arra kért bennünket, mi írjunk egyet neki, hogy más csoportokban majd el tudja mesélni. Sokára készültünk el vele, nagy fejtörést okozott, ezt hoztuk össze végül:
Egyszer régen, nagyon régen, kinn jártam a mese réten. Ahogy mentem, ahogy jártam, tudjátok, hogy mit találtam? Semmi mást csak egy mesét, kezdem is az elejét.
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy kisfiú, úgy hívták, hogy Tamás, és szánkó volt a jele és a Maci csoportba járt. Nem akart oviba járni, mert a többiek nem szerettek vele játszani és az óvó néni is folyton veszekedett vele és megbüntette. A gyerekek azért nem akartak vele játszani, mert állandóan verekedett és elvette a játékokat a többiektől. Az óvó néni ezért megszidta és a gondolkodó székre ültette. Pedig ő csak játszani akart! De nem adták neki az autót, hát odaütött, nem engedték várat építeni, hát fölrúgta a várat. Így hát a pajtásai folyton árulkodtak rá és nem szívesen játszottak vele.
Mikor egy nap megint sírva érkezett, az óvó néni átölelte, és beszélgetni kezdett vele.
– Miért nem akarsz itt maradni?
– Mert engem nem szeret itt senki! – szipogta.
– Én szeretlek – mosolygott az óvó néni.
– De mindig veszekszel velem – panaszolta Tamás.
– Ha jó leszel, nem veszekszem, megígérem.
– De hogy kell azt csinálni, hogy jó legyek?
– Kezdjük ott, hogy nem verekszel. Mielőtt verekedni kezdenél, gyere hozzám panaszkodni, mondd el mi a baj és meg fogjuk oldani.
– Biztos?
– Biztos.
Azzal kezet ráztak, és Tamás tényleg igyekezett is betartani a megállapodást, szólt az óvó néninek, aki igyekezett is mindig igazságot szolgáltatni, békíteni. És amikor Tamás nem csinált semmi rosszat, akkor mindig megszerette, megdicsérte.
-Látod, hogy szeretlek!
-De még mindig nem akarnak játszani velem.
– Hát persze. Ez nem megy egyik napról a másikra! Legyél türelmes és segíts is a pajtásaidnak! Ha a kicsik szomjasak, töltsél nekik innivalót, segíts ágyat vinni a társaidnak, vagy öltözködni. Majd meglátod, ha segítesz nekik, kedves vagy velük, akkor majd szívesen lesznek veled , egyre többször hívnak majd játszani.
És Tamás tényleg nagyon igyekezett: a hála fán egyre több gombot sikerült gyűjtenie, amit a segítségekért kapott, és az óvó néninek egyre kevesebbszer kellett igazságot tennie és a gyerekek egyre inkább elfogadták. Mire harmadszorra szedték le a hálafáról a gombokat, Tamásnak már két barátja is volt, akikkel mindig együtt játszott és reggelente már nem sírva, hanem mosolyogva érkezett.
Mint a mesebeli királyfi, kiállta a három próbát: abbahagyta a verekedést, segített a pajtásainak és kitartó volt, el is nyerte a méltó jutalmát, a pajtások szeretetét. Ha Tamást a gyerekek meg nem szerették volna, az én mesém is tovább tartott volna.
A Maroslelei Zengő Óvoda beszámolója a boldogságórákról, 2020.januárban.
Rétsági Általános Iskola Madách Imre Tagintézménye
Álmok, fogadalmak, és célok – hasonlóságok és különbségek – ez volt az első foglalkozásunk témája. Példaképeket gyűjtöttünk a családból, a nagyvilágból; Céltalan Csenge és Céltudatos Cili párbeszédét rögtönöztük:), meséltünk…
Rövid és hosszabb távú egyéni célokat tűztünk ki, tervezési kisokossal, rajzos megvalósítással is – mert hogy „Van nekem egy álmom…”
Második óránkon elkészítettük az építőjátékunkból közösen (jó, a fiúk inkább:) a CÉL-MULTI-FUNKCI járművünket, amely elvisz minket minden körülmények között a közösségi céljainkhoz. Természetesen Lego-figurákból mi magunk is ott feszítünk a gépen. Le is rajzoltuk, szuper lett!
Nem maradt el a verses megerősítés sem, a játék, a dalolás, sőt – most, januárban is előkerült az „Ellazulni jaj de jó…”, mert úgy döntöttünk, hogy ezt a csúnya időjárást egy hosszabb relaxálással hatástalanítjuk.
Tápióbicskei Gyermeklánc Óvoda
A gyermekeknek is vannak céljai, melyeket segítsünk megvalósítani.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Ifjúság utcai Telephely
Ebben a hónapban a célok kitűzése és elérése volt a beszélgető témánk. A gyerekek örömmel mesélték el, hogy mik szeretnének lenni, ha nagyok lesznek. Volt olyan kisgyermek, aki egyszerre több is szeretne lenni. Minden gyermeknek volt elképzelése, célja. Beszélgettünk róla, hogy-hogy tudják elérni azt, amit szeretnének. Nagy boldogság töltött el, hogy ilyen kicsin már azt is tudják, hogy mik lesznek ha nagyok lesznek.
A gyerekek hármas csoportokban dolgoztak, így összesen 8 naplórészletet készítettek. Kettő rövidet adok közre (a dátummal volt egy kis probléma :):
2220. 05.16.
Kedves Naplóm!
Izabella vagyok, nincs hobbim, se háziállatom és nem járok különórákra. Legtöbbször sétálgatni szoktam az utcákon, amikor unatkozom.
Nincsenek barátaim.
2220.06.07.
Kedves Naplóm!
A szüleim rávettek, hogy kipróbáljam a számítógép programozást. El is mentem rá. Nagyon tetszett nekem!!! Szerintem kövi nap is elmegyek programozni.!
2222. 03.22.
Kedves Naplóm!
Folytattam a programozást és egy csomó barátom lett így. Soha nem fogom abbahagyni!
Kaptam egy robotkutyát, amit én programoztam. Nagy koromban programozó akarok lenni!
A szüleim azt mondták, hogy hackernek rossz lenni, de én attól még hacker leszek! 🙂
2228.02.13.
Kedves Naplóm!
20 éves lettem.
Híres programozóvá váltam, több díjat is nyertem. Ennyit szerettem volna mondani…
Izabella
Egy másik:
2020. jan. 22.
Ma nem történet velem semmi érdekes. Mikor hazaértem a suliból, csak leültem az íróasztalomhoz és néztem ki a fejemből. Tudtam, meg kell írnia házit, de minek, holnap úgy sincs matek. És most amúgy se lesz dolgozat. Úgyhogy nem nagyon érdekel.
2020. jan. 25.
Ma kaptam egy egyest matekból. Anya nagyon kiakadt és szomorú is volt. Lehet, hogy mégis meg kellene írnom a házimat. Leülök tanulni.
2020. jan. 30.
Ma kaptam egy hármast matekból. Anya boldog volt, hogy végre tanultam és nekem is jobb érzés volt, hogy nem csalódott bennem. Megígértem, hogy ezentúl többet fogok tanulni.
Az FNO Intézményegységben 2020. 01. 28-án került sor az ötödik Boldogság órára.
Dinamikus, tartalmas foglalkozás részesei voltak ez alkalommal is tanulóink.
Az öleléssel, pacsival, tánccal történő üdvözlés nagyon tetszett a gyerekeknek, majd a mozgás alapú relaxációs gyakorlatokban is aktívan vettek részt. A Célok kitűzése- elérése témát több oldalról közelítettük meg, a tanulók képességeihez alkalmazkodó rávezető feladatokkal, beszélgetésekkel, játékokkal. Összefoglalva eddigi tapasztalatainkat a Boldogság órákról, saját nyelvükön fogalmazták meg, hogy milyen fontos szerepe van céljaink, vágyaink elérésében az optimizmusnak, a pozitív hozzáállásnak, egymás segítésének, a jó cselekedeteknek.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
Elérkeztünk a boldogságóra ötödik hónapjához a célok kitűzéséhez.
Eljutottunk a gyerekekkel együtt, hogy a kívánságokból kitűzött célok lettek. A gyermekek a lehető legkonkrétabban igyekeztek megfogalmazni a céljaikat. A boldogvár meséje is segítette őket abban, hogy megértsék, hogy a kitűzött célokat erőfeszítések árán, de el lehet érni.Igyekszünk megérteni, megtapasztaltatni velük, hogy olyan célokat tűzzenek ki amik megvalósíthatóak. A célba dobás játék segít ebben, hiszen először kisebb távolságokra kellett dobni, majd növeljük a távolságot. Megtapasztalhatták azt is milyen pozitív érzéseket okoz a kitűzött cél elérése. Kiraktuk a boldogság várat, úgy hogy az egyes darabokat feladat végrehajtása után kapták meg a csapatok.. Készülünk a farsangra, ez lesz a csoport következő célja. Részfeladatokat kell közben teljesíteni. Meghívók készítése, álarcok festése, boszorkány lépcső hajtogatása, terem díszítés. Versek dalok tanulása, a műsor összeállítása. Rajzzal is készülünk, hogy mi szeretnél lenni, ha nagy leszel. A nagy csoportosaink már pontosan megtudták fogalmazni, hogy mit szeretnének dolgozni, ha már felnőttek lesznek. Volt olyan gyermek aki azt is tudta hogy addig milyen iskolákat kell elvégeznie. Nagyon érdekes rajzok születtek. Végül kiszíneztük a célok elérésénekjelét és feltettük a vár 5. lépcsőfokára.
A rajzok között szerepel, dínókutató, régész, állatkerti dolgozó, óvónő, futó, rendőr, mentős… Nagyon nehezen tudták lerajzolni a gyerekek az elképzeléseiket. Jó feladat volt arra, hogy felnyissa a szemünket a hiányosságokra.