rajz
Célok kitűzése és elérése
A januári foglalkozáson egy közös célt határoztunk meg a süni csoportosokkal.Egyénileg színes paloták készítése. Színezése majd kivágása és ezek elhelyezése természetközeli -általunk-készített festményen.
Lázas beszélgetés, izgalmas munka jellemezte tevékenységünket. Kitartóak, kreatívan voltak a gyerekek. Öröm volt velük lenni. A festmény elkészítésével megértették a kitartó munkával milyen szép eredmény született. Tehát elértük a célunkat.
Minden év elején megfogadunk dolgokat, célokat állítunk fel, amiket igyekszünk elérni a jövőben. De a célok kitűzése és elérése nehéz és hosszadalmas feladat, sok munkát és kitartást igényel. Idén is nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy megfelelő, reális elvárásokat jelöljenek ki a gyerekek maguknak, amik nem elérhetetlenek. Az osztályközösség fejlesztése érdekében fontos volt közös célt is kitűznünk. Hosszas beszélgetés és az elmúlt hónapok benyomásai, eseményei alapján arra jutottak a gyerekek, hogy szeretnék ha az osztály pozitívabb lenne, mind belső, mind külső szemmel nézve. Ez egy komoly cél, aminek a megvalósítását csak együtt érhetik el. Párokban, kisebb csoportokban összegyűjtötték, hogy milyen apró mozzanatokra, változásokra lesz szükség a cél felé vezető úton. Végül egy plakát formájában fel is vázoltuk a terveket. Folyamatosan értekezünk róla, hogy mi az amiben sikerült már előre haladni, mire kell jobban odafigyelni. Reméljük, hogy közös erővel sikerül végigjárnunk az utat és elérni a célt, amit kitűztünk.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Ebben a hónapban először az egyéni vágyaikat, fogalmazták meg a gyerekek. Gondolataikat halacskákba írták bele. Reális, valóságos, illetve mesebeli vágyakat is megfogalmaztak a gyerekek.
A halacskák felkerültek az osztály „boldogságfalára”. Az egyéni célok után kitűztük a közös célunkat, amely nem más, mint: „Jó osztályközösséggé válni”.
Ezután megbeszéltük, hogy az a jármű, amit közösen készítünk, milyen erősségekkel rendelkezik, milyen extrákkal lesz felszerelve, ….
Öröm nézni tanítványaimat, hogy mindennap többször is megállnak a faliújság előtt, beszélgetnek a képről.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Már a délelőtt folyamán többször meghallgattuk a Bagdi Bella cd-ről a Van nekem egy álmom című dalt. Beszélgettünk, hogy kinek mik a céljai. Ezen a héten a Pingvin és a Fóka barátsága című mesét meséltem, ami arról szólt, hogy a barátság veszélybe került egy versenyhelyzet miatt. Mind a két állatnak az volt a célja, hogy bebizonyítsa, ő a leggyorsabb úszó. Aztán a Fóka visszafordult a versenyúszásról, mert két kis pingvin veszélybe került, és tudta, hogy fontosabb az ő megmentésük, mint a verseny. A mentés sikeres volt, a kis Fóka elnyerte az állatok szeretetét, tiszteletét. A cél sokszor nem a verseny, a nyerés, hanem segíteni annak, akinek szüksége van rá, bajba került, önzetlenül, szeretetből. Nekünk az a célunk, hogy segítőkész, udvarias, egymást szerető csoporttagok legyünk.
Ezután, hogy élvezzük a szabad levegőn való játékot, mozgást, közös futóversenyt rendeztünk az udvaron, ahol nem az volt a fontos, hogy ki ér be hamarabb a célba, hanem, hogy együtt, egymásra vigyázva (nem ellökve, elsodorva) érjenek a finisbe.
Igazán jól sikerült nap/ hét volt.
Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Január: A célok kitűzése és elérése
A hónap témáját már második osztályban elkezdtük felépíteni a gyerekekkel. Akkor még iskolánk nem csatlakozott a programhoz. Megcsináltuk minden hónap feladatát, de nem töltöttük fel az oldalra. Az idei tanévtől lettünk Boldog Iskola. Nagyon jónak tartjuk, hogy foglalkozunk ezzel a területtel, mert az a tapasztalatunk, hogy sajnos a mai fiatalok sodródnak. Fontosnak tartjuk, hogy már kis korban tanulják meg a tudatosságot az élet minden területén. És ebben sokat segít, ha céltudatosan élik az életüket.
Második osztályban a tanórákhoz kapcsolódóan vezettük be a célok meghatározását. Táblára ragasztottunk egy kék felhőt, ebbe beleírtuk, hogy „ A mai órán….” És mindenki kitűzte, hogy azon az órán milyen célt szeretne elérni. Igyekeztünk minél konkrétabb célokat meghatározni. Ezek az egyéni célok a mindennapokhoz tartozó rövid távú célok voltak. Harmadik osztályban kooperatív technikával tanultunk, ahol csoportos célok kerültek előtérbe. Az egyéni célok továbbra is fontosak voltak, illetve szolgálták a csoportos cél elérését. A jelenlegi feladat jól illeszkedik ebbe a folyamatba, mert most már osztálycélt kellett választani. Ez sem volt számukra ismeretlen, mert tanév elején próbáltunk a gyerekekkel együtt megfogalmazva, közös célokat kitűzni a tanuláshoz kapcsolódóan. Például, hogy javítani fogunk a füzetvezetésen, kiemelt terület idén a kifejező hangos olvasás, a hibátlan másolás, pontosabb írásbeli műveletvégzés.
A téli szünet után beszélgettünk arról, hogy amikor újév kezdődik, sokan tesznek fogadalmakat, tűznek ki célokat. Még ha többen nem is tartják be, nem valósítják meg, de már az is becsülendő, hogy változni, változtatni akarnak. Akkor jó egy cél, ha jól átgondoljuk és olyant választunk, ami azért megvalósítható, végre lehet hajtani, ismernünk kell magunkat, miben vagyunk jók, mi segíthet bennünket a célok elérésében. Arról faggattuk őket, hogy nekik vannak-e ilyen fogadalmaik, céljaik. Sok minden előjött. Volt, aki a tanulással, jobb jegyekkel kapcsolatos célokat fogalmazott meg, volt, aki változni szeretne, türelmesebb, kevésbé dühösködő szeretne lenni vagy a társaival jobb kapcsolatot kíván kialakítani. Olyan is akadt, aki otthoni segítségnyújtásban, rendrakásban, takarításban szeretne fejlődni. Megbeszéltük azt is velük, hogy mi kell ahhoz, hogy ezeket a célokat meg is tudják valósítani. Elhatározás, akaraterő, kitartás, szorgalom, összeszedettség, munka stb. Mikor ezekről volt szó, akkor jutott eszembe egy nagyon kedves barátom, akit példaként állíthatnék a gyerekek elé. Ő Gyöngyösi János Tibor, aki a nulláról indulva négy év alatt eljutott oda, hogy teljesítette az Athén és Spárta közötti ultrafutó versenyt a Spartathlont, ami 246 km hosszú. Tudom Janiról, hogy a cél kitűzése után nagyon nagy szorgalommal, akaraterővel, kitartással, alázattal dolgozott azért, hogy megérinthesse Leónidasz király „lábát”. Szerettem volna, ha ő mesél a gyerekeknek erről az útról és a cél elérése utáni érzéseiről. Szerencsére szívesen vállalta ezt a feladatot és eljött hozzánk. Nagyon érdekes előadást tartott a gyerekeknek, képekkel, idézetekkel, elhozta érmeit, díjait, tárgyi emlékeit. Nagyon jól kidomborította a célok kitűzését, végig követhettük az utat, mely a sikerhez vezetett, annak minden nehézségével együtt. Végül láthatták a gyerekek, hogy a célok elérése tényleg boldogságok okoz. Az előadás egy rövid részlete a feltöltött videón megtekinthető.
A feladat a hónapban az volt, hogy a csoport fogalmazzon meg egy közös célt is. Sokat ötleteltünk a gyerekekkel, míg a közös cél megszületett. Szeretnénk idén mi menni a Jobb veled a világ táborba! Mit is kell tennünk ezért, semmi mást, mint amit amúgy is szeretünk, hónapról hónapra megoldani az előttünk álló feladatokat. Közösen, együtt dolgozva egy szuper célért.
A járművünk pedig, ami a cél felé röpít minket el is készült az osztályteremben. Padokból, székekből, táskákból állítottuk össze a mesebeli járművet. Átbeszélgettük, hogy milyen is ez a jármű. Rendszáma TBR 2020, neve Álomjárat. Ez a közlekedési eszköz földön, vízen, levegőben egyaránt tud haladni, levegő, felhők, növények, állatok, aranyhalak veszik körül. Az összetartás, az akarat és a motiváció hajtja. Célirányos GPS mutatja nekünk az irányt. Judit néni vezeti és Ági néni a másodpilóta. Extrák is vannak benne, például tolatókamera, de arra nincs szükség, mert csak előre megyünk, rakéta, hogy gyorsabban haladjunk. Van még benne turbó, amit az utolsó lépésnél indítunk be, CD lejátszó, hogy motiváló zenét hallgathassunk. Erőssége az extra akaraterő, amely minden akadályt legyőz. Hibásodást okozhat benne a rossz tett, harag, szomorúság, lustaság, nemtörődömség. Mit teszünk, ha megáll? Elképzeljük a célt és újra beindul.
Miután ezeket átbeszéltük, arra kértük őket, hogy rajzolják is le ezt a járművet.
Elkészítettünk a naplóbejegyzést is a képzeletbeli kortárs nevében, akinek nem voltak céljai, majd jött valami, ami megváltoztatta az életét.
Tiszalúci Önálló Napközi Otthonos Óvoda
A gyerekek figyelmesen végighallgatták a hónap meséjét, majd arról beszélgettünk, fontos hogy legyenek céljaink, mert azok visznek minket előre. Azt is megbeszéltük, hogy a célok eléréséig nagyon sok akadályba ütközhetünk, de kitartással, türelemmel, tenni akarással az akadály legyőzhető, a kitűzött cél megvalósítható.
Minden nagycsoportos elmesélte hogy mi szeretne majd lenni, amit le is rajzoltak és megbeszéltük, hogy addig hosszú út vár rájuk, nagyon sok cél, feladat van előttük.
A hónap folyamán mivel a tél volt a téma, de az időjárás jelenleg kevés hóval segítette a havas tevékenységeket, ezért megbeszéltük hogy a hóemberek szomorúak. Ezzel kapcsolatban azt megoldást találtuk ki, hogy képzeletben hogyan vidíthatnánk fel a saját képzeletbeli hóemberünket. Különböző nehézségű feladatokkal, megoldásokkal értük el, hogy a hóemberünk minél vidámabb legyen. Ezután közösen örültünk a hóember boldogságának, hisz ahol ő van boldog, mert esik a hó.
A hónap dalát többször is meghallgattuk, melyet a gyerekek mindig örömmel énekeltek.
Böbe óvónéni
A téma feldolgozása alkalmával a gyerekek a következő célokat fogalmazták meg: szeretnék megtanulni írni; szeretnék bejutni a kiválasztott iskolába és minden táncot megtanulni; szeretnék sok korcsolya mozdulatot megtanulni, műkorcsolyázni és híres lenni. Én legyek a legjobb matekos. Nagy biciklin megtanulni biciklizni. Rendőr szeretnék lenni és sok pénzt gyűjteni.
Öröm volt őket hallgatni, amint elmondták a célkitűzéseiket. A célba dobós játékkal pedig megerősítettem bennük azt a felismerést, hogy a várt eredmény elérése csak gyakorlással lehetséges. Aztán egyre jobbá és jobbá válunk azok megvalósításában.
Bagdi Bella: Van nekem egy álmom… kezdetű dalát nagyon kedvelik, éneklik és örömmel táncolnak rá.
A boldogságóránkon a céljainkról és annak megvalósításáról beszéltünk, majd az osztályt 2 csoportra osztva dolgoztak a gyerekek a járműveiken.
Bár a 2 csoport külön dolgoztak a színek tekintetében mégis navyon hasonló munkákat készítettek.
A rajzokat A3 müszaki rajzlapra készítették grafit ceruzával és színes filctollakkal.