Órakezdő relaxációnak az „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” kezdetű gyakorlatot választottam. A nyújtást és oldást egyaránt tartalmazó gyakorlatot beszélgetőkör követte. A relaxációs gyakorlat témáját („megnövök”) továbbgondolva beszélgettünk arról, hogy a gyerekek hogyan képzelik el a jövőjüket: Mi leszel, ha nagy leszel? Hol fogsz élni? Milyen lesz a családod? stb. Megbeszéltük, hogy ezek a hosszú távú célok milyen lépésekkel érhetők el, részcélokat fogalmaztunk meg (pl: ha valaki katona akar lenni, sokat kell erősödnie, ha valaki állatorvos szeretne lenni, mit kell tanulnia, stb.). Ezután a gyerekek lerajzolták az ezzel kapcsolatos gondolataikat, céljaikat, vágyaikat. A hosszú távú célokról készült rajzokból tablót készítettünk.
A téma feldolgozásához felhasználtuk Az öreg halász és nagyravágyó felesége című mesét, melyet jól ismertek a gyerekek, hiszen nemrég tanultuk olvasás órán. Újraolvastuk, majd megbeszéltük a mese tanulságát. A gyerekek leírták az aranyhalacskákba a saját három kívánságukat, aminél külön felhívtam a figyelmüket, hogy ne tárgyi, dologi kívánság legyen, hanem próbáljanak olyan kívánságokat keresni, amiben valaminek az elérését szeretnék. Így születtek olyan kívánságok, mint például: „Szeretnék megtanulni korcsolyázni!”, „Szeretném, ha a következő matek felmérőm jobban sikerülne!”, „Szeretnék repülni!”, „Szeretnék autót vezetni!” stb. Megbeszéltük, hogy ha már nem tudjuk ezeket kérni egy aranyhaltól, akkor mit tehetnénk mi magunk, hogy teljesüljenek ezek a kívánságok. Ezt továbbgondolva megbeszéltük, hogy mi a különbség a „kívánság” és a „cél” között.
A keresztrejtvényt megfejtve megkaptuk a „sikerül” szót, összegyűjtöttük, hogy milyen lépésekre lesz szükségünk, hogy ezeket a célokat sikerüljön elérnünk.
Az egyéni célok után áttértünk a közös célokra. Itt inkább rövidtávú célokat határoztunk meg, hogy mit szeretnénk elérni a tanév végéig, közösen. Összeírtunk néhány közös célt, meghatároztuk hozzá azt az időt, amire el szeretnénk érni ezeket a célokat. Megfogalmaztuk, hogy miért fontosak ezek a célok, és kinek a segítségére számítunk. A beszélgetés után készítettünk egy tablót a közös elérendő céljainkról, és mialatt rajzoltunk, meghallgattuk a hónap dalát: Van nekem egy álmom…
Az órát meditációval zártuk le, aminek segítségével elvittük az óra mondanivalóját a hétköznapokra: vannak céljaim, melyeket el tudok érni, elég erős vagyok, hogy megvalósítsam a kitűzött céljaimat, és ez boldoggá tesz engem!
Célok kitűzése és elérése
A téma kifejezetten aktuális volt a félévi értesítő kiosztásakor. Megbeszéltük az elérhető célok, és az irreális célok közötti különbséget, de azt is, hogy álmaikat soha ne adják fel. Most azonban próbáltunk a közeli jövőre koncentrálni, és megfogalmazni párokban, hogy mik azok a teendők, feladatok, elhatározások, melyek nélkül nem tudják megvalósítani az elképzeléseiket. Elkülönítettük a tőlük függő és a rajtuk kívül álló történéseket, és megbeszéltük, hogy a tanév végén visszatérünk a témára.
Félévi bizonyítvány, új célok és célkitűzések nem csak saját magunknak, de egymásnak, szülőknek is!
Számoltunk, beszélgettünk, ígértünk!
Várjuk a csodát és mindent megteszünk érte!
Minden kisgyerek rövid- és hosszútávú terveket, célokat fogalmazott meg saját maga számára. Megbeszéltük, hogy mi minden szükséges ahhoz, hogy célba érhessen. Hangsúlyoztuk a kitartás fontosságát, az egyéni erősségekre való támaszkodás szükségességét, kiemeltük a segítségkérés fontos szerepét, megbeszéltünk néhány javaslatot az esetleges kudarcok kezelésére. Az egyéni célok egy távoli bolygóra kerültek, melyek eléréséhez a gyerekek egy saját készítésű űrhajóval startoltak el. Az osztálynyi űrrakéta a teremdekoráció része lett, egyrészt folyamatos motiváló erőt adva a kihívásoknak, illetve egyénileg nyomon követhető, ki-ki hol áll céljai, álmai elérésében az elkövetkező időszakban.
A boldogságórákon megfogalmaztuk álmainkat, vágyainkat és megvalósítható céljainkat. Rajzzal, dramatizálással meg is jelenítettük ezeket. Az iskolai nagy közös falra egy buborékban írásban is megjelenítettük. Igyekeztek a gyerekek reális, megvalósítható célokat kitűzni. Az iskolai célkitűzéseinknek határidőt is jelöltünk ki: a tanév vége. A hosszabb távú személyes céljaiknak különböző határidőket fogalmaztak meg.
Célok és kitűzések eléréséhez témájú órákon készült fotók. Több osztályban készültek fotók.
Fontos témának tartom a célkitűzést, célok elérését, mert sajnos a mai gyerekeknek nem igazán vannak sem rövid távú sem hosszú távú céljaik. Beszélgettünk a célok fontosságáról, a vágy és a cél fogalmáról. Kinek mi a célja? Mai napra? Felnőtt korodig? Lerajzoltuk a vágyainkat. Mit szeretnének elérni? Mit szeretnének kipróbálni, megtanulni? Feladatokat oldottunk meg a témával kapcsolatban, majd mesehallgatás következett. Apró célokat valósítottunk meg játékosan./ toronyépítés párokban/ Jól sikerült a foglalkozás, élvezték a gyerekek.
Fontos témának tartom a célkitűzést, célok elérését, mert sajnos a mai gyerekeknek nem igazán vannak sem rövid távú sem hosszú távú céljaik. Beszélgettünk a célok fontosságáról, a vágy és a cél fogalmáról. Kinek mi a célja? Mai napra? Felnőtt korodig? Lerajzoltuk a vágyainkat. Mit szeretnének elérni? Mit szeretnének kipróbálni, megtanulni? Feladatokat oldottunk meg a témával kapcsolatban, majd mesehallgatás következett. Apró célokat valósítottunk meg játékosan./ toronyépítés párokban/ Jól sikerült a foglalkozás, élvezték a gyerekek.
A célkitűzések hónapja
Faliképek segítségével a célkitűzések sikerességének a motiváció és tervezés kapcsolatának felvázolása.
Közismert sport emberek sikertörténeteinek felolvasása ,nehézségeik, kudarcaik ,eredményeik megismerése következtetések levonása közösen a tanulókkal.
Egyéni feladatlapokon „Bakancslista ” készítése” :Milyen terveim vannak a jövőre nézve?” Elképzelt jövő…..
Másik egyéni feladatlapon egyéni célok tervezése,csoportosítása kategóriákba.
Osztály munka:Osztálycélok kitűzése, egyéni célok kitűzése,a megvalósítás támogatóinak felsorolása.
A foglalkozáson szívesen hallgatták a sikeres emberek életutainak történeteit , lelkesen tűztek ki vágyott célokat,terveztek, gondolkodtak a megvalósítás útján, módján.