Együtt a céljaink felé!
Célok kitűzése és elérése
A célkitűzések hónapja
Faliképek segítségével a célkitűzések sikerességének a motiváció és tervezés kapcsolatának felvázolása.
Közismert sport emberek sikertörténeteinek felolvasása ,nehézségeik, kudarcaik ,eredményeik megismerése következtetések levonása közösen a tanulókkal.
Egyéni feladatlapokon „Bakancslista ” készítése” :Milyen terveim vannak a jövőre nézve?” Elképzelt jövő…..
Másik egyéni feladatlapon egyéni célok tervezése,csoportosítása kategóriákba.
Osztály munka:Osztálycélok kitűzése, egyéni célok kitűzése,a megvalósítás támogatóinak felsorolása.
A foglalkozáson szívesen hallgatták a sikeres emberek életutainak történeteit , lelkesen tűztek ki vágyott célokat,terveztek, gondolkodtak a megvalósítás útján, módján.
A nagytesi tevékenység napjain beillesztettük a célbadobást. Egy felfordított zsámolyba dobták a gyerekek a babzsákokat. A nagyobbaknak elmondtuk, hogy próbálják meg messzebbről, döntsék el mekkora távolságból tudják eldobni. Felkészítettük őket, hogy semmi baj, ha nem sikerül azt a célt elérni, de ha sokat gyakorolnak biztosan menni fog. Már a második foglalkozáson a nagyok egyből a hosszabb távolságot célozták meg, és nem keseredtek el ha nem sikerült, hanem inkább többször próbálkoztak. Délutánonként egy konzervdobozokból készített piramist kellett eltalálniuk. Ez nagyon tetszett nekik. Minden alkalommal megbeszéltük, hogy sosem szabad feladni, amit el szeretnénk érni, inkább gyakoroljunk sokat. Ezért is készítettem a dobozokat, mert a gyerekek kérték délutánra is a célbadobást.
Utolsó héten Mackós hetet tartottunk, így jól beilleszthető volt a mackós játék. Készítettem magamnak egy fejdíszt, amikor bekopogtam az ajtón először jót nevettek, majd elmondtam, hogy segítségre lenne szükségem és mindenki teljesítette a kéréseimet. Még azok is, akik nem szívesen vesznek részt feladat végzésekben.
A nagytesi tevékenység napjain beillesztettük a célbadobást. Egy felfordított zsámolyba dobták a gyerekek a babzsákokat. A nagyobbaknak elmondtuk, hogy próbálják meg messzebbről, döntsék el mekkora távolságból tudják eldobni. Felkészítettük őket, hogy semmi baj, ha nem sikerül azt a célt elérni, de ha sokat gyakorolnak biztosan menni fog. Már a második foglalkozáson a nagyok egyből a hosszabb távolságot célozták meg, és nem keseredtek el ha nem sikerült, hanem inkább többször próbálkoztak. Délutánonként egy konzervdobozokból készített piramist kellett eltalálniuk. Ez nagyon tetszett nekik. Minden alkalommal megbeszéltük, hogy sosem szabad feladni, amit el szeretnénk érni, inkább gyakoroljunk sokat. Ezért is készítettem a dobozokat, mert a gyerekek kérték délutánra is a célbadobást.
Utolsó héten Mackós hetet tartottunk, így jól beilleszthető volt a mackós játék. Készítettem magamnak egy fejdíszt, amikor bekopogtam az ajtón először jót nevettek, majd elmondtam, hogy segítségre lenne szükségem és mindenki teljesítette a kéréseimet. Még azok is, akik nem szívesen vesznek részt feladat végzésekben.
A karácsonyi szünetről visszatérve összeültünk, megbeszéltük, hogy az előző évet áttekintve mit szeretnénk továbbvinni magunkkal az úton, és mik azok a dolgok, amiken szeretnénk változtatni. Mindenki leírt 3 dolgot, amit szeretne a tanév végéig elérni. Ezek között szerepel olyan cél, amely az osztályközösséget érinti, olyan, amely az iskolai élettel kapcsolatos, és olyan is, amely a személyes, családi, egyéni életvezetéssel függ össze. Névre szóló borítékba tettük a célokat, azért dolgozunk, hogy sikerüljön elérni, amit kitűzünk magunk elé. Év végén, az utolsó boldogságórán tervezzük majd kinyitni a borítékokat, és megnézni, kinek melyik célt sikerült elérni.
A gyerekek megfogalmazták maguknak és egymásnak a rövidtávú és távolabbi céljaikat, megtervezték saját járműveiket is, amit létre is hoztak. Nagyon örömteli volt a projekt megvalósítása
Beszédes József Általános Iskola
Több lehetőségből választották ki a gyerekek ezt a témát: olyan mesebeli jármű, melynek célja, hogy segítsen a Földnek. Mindenhol tud közlekedni energia felhasználása nélkül , növényeket szállít ültetéshez és az útjába eső szemetet összegyűjti.
Január: a célok kitűzése és elérése
Már rögtön a januári első osztályfőnöki órán ezzel a témával nyitottunk, mert tudtam, hogy később másra kell ez az óra a félév zárása miatt. Az iskolai motiváció szempontjából pedig az egyik legfontosabb téma szerintem, így elég időt szerettem volna rászánni.
Elsőként (a bemelegítő játékok után) felfrissítettük kicsit a tündérmeséket, s azon belül is a Tündérszép Ilona és Árgyélus címűt. Az alsós munkafüzet 80. oldalán lévő táblázathoz hasonlót írtunk meg közösen: ki volt a mese igazi hőse, milyen próbákat kellett kiállnia, milyen segítői, akadályozói voltak, s csak ez után tettem fel a valódi kérdéseket, hogy miért is indult el, mit nyert a mese végén, miért is értékes ez… Miért fontos, hogy legyenek az életünkben próbák (hiszen jó esetben mindig vannak!), milyen segítséget kaphatunk a megoldás során, milyen erősségekre támaszkodhatunk, hogyan lehetünk sikeresek, milyen érzés is a siker. Fontos, hogy tudjunk ezeknek örülni.
Ez a rész elhúzódott kicsit, mert az volt a célom, hogy minél többet beszéljenek. Így már csak egy jelentősebb feladat maradt hátra: le kellett írniuk néhány közelebbi és távolabbi céljukat. Ezekről természetesen beszélgettünk. A gyerekek lelkesek voltak, és megjegyezték, hogy mennyi új dolgot tudtak meg egymásról. Házi feladatként azt kapták, hogy gyűjtsenek képeket a céljaikkal, álmaikkal kapcsolatosan, hogy tablót tudjunk belőle készíteni.
Legközelebbi dráma órába sikerült belecsempészni Arnold Schwarzenegger vallomását (youtube) arról, hogy ő hogyan lett sikeres. Ekkor a kitartást, a motivációt, az akaraterőt jártuk körbe.
A következő osztályfőnöki órám sajnos elmaradt egy számomra váratlan sportesemény miatt, így a tablóval nem haladtunk végül elég jól. A gyerekek egy része elfelejtett képet hozni, vagy arra panaszkodott, hogy nem talált. Vittem néhány újságot, de ez sem vitt minket jóval előbbre. Szerintem az igazi gond nem is a kép, hanem a célok „nemléte” volt. A gyerekek nagyon jól tudják, mit kell mondani, ha kérdezik őket, de nehezen választanak, ha saját magukkat kapcsolatos konkrét döntésekről van szó. Ezt a félkész tablót fényképeztem le, remélem, előbb-utóbb beszámolhatok a kész formájáról is. Nem adom fel. Ha az idén nem lesz nagy az előrelépés, nem gond, hiszen van rá még három évünk.
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 1. b osztályában az „Aranyhalak” három kívánság- cél megvalósítását segítik majd a gyerekek életében. Rövid, hosszú távú tervek és célok kerültek a halacskákhoz kívánságként. Kívánom, hogy tanítványaimnak valósuljon meg az álma és a vágya!