A Boldogságórán először babzsákkal célba dobtunk. Miután mindenki kipróbálta, elmondhatta, milyen érzés volt beletalálni a karikába vagy nem. Ezt követően arról beszélgettünk, kinek milyen céljai vannak, ezt hogyan lehetne elérni és mi szeretne lenni felnőtt korában. Aranyhalba rajzolták bele, ki hol szeretne dolgozni, mit szeretne csinálni, ha felnő. Az óra végén megnéztük „A halász és a felesége” mesefilmet.
Célok kitűzése és elérése
Szamosújvári Magyar Tannyelvű Elméleti Líceum
A célkitűzések hónapját már az újév első iskolai napján megnyitottuk. Megbeszéltük, hogy újévkor sokan újévi fogadalmat tesznek. Mi ezt célkitűzés formájában próbáljuk megtenni. Az egy hónap határidős célkitűzéseinek azok voltak, hogy megpróbálunk jobban odafigyelni az osztályban való csendre és rendre. Megbeszéltük, hogy ezt csak úgy érjük el, ha saját magunk környezetére és viselkedésére figyelünk. A hónap végén azt tapasztaltuk, hogy az osztályba egyre nagyobb a tisztaság. Minden délután úgy léptünk ki az osztályból, hogy az szép tiszta és rendezett volt. A csend is gyakrabban jelen volt, de azt is megbeszéltük, hogy ezen még kell dolgozzunk A pár hetes céltudatos tevékenykedésünk végén egyetértettünk abban, hogy továbbá is jó, ha célkitűzéseket tűzünk ki magunknak és úgy egyeztünk, hogy ezeket egy év leforgása alatt figyelembe tarjuk. Egy mozdonyt ragasztottunk a falra ami a 2020-as évet jelképezte. A vonat a célkitűzéseinket ábrázoló rajzokat húzza maga után. A vonat végállomása 2020 december 31. Azt is megbeszéltük, hogy sok minden csak segítséggel sikerülhet és, hogy szükségünk van egymásra, egymás segítségére. Ezért egy fogadalmat tettünk, hogy egész évben segíteni fogjuk egymást célkitűzéseink sikeres elérésében.
Fazekas József Általános Iskola
Órakezdő relaxációnak az „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” kezdetű gyakorlatot választottam. A nyújtást és oldást egyaránt tartalmazó gyakorlatot beszélgetőkör követte. A relaxációs gyakorlat témáját („megnövök”) továbbgondolva beszélgettünk arról, hogy a gyerekek hogyan képzelik el a jövőjüket: Mi leszel, ha nagy leszel? Hol fogsz élni? Milyen lesz a családod? stb. Megbeszéltük, hogy ezek a hosszú távú célok milyen lépésekkel érhetők el, részcélokat fogalmaztunk meg (pl: ha valaki katona akar lenni, sokat kell erősödnie, ha valaki állatorvos szeretne lenni, mit kell tanulnia, stb.). Ezután a gyerekek lerajzolták az ezzel kapcsolatos gondolataikat, céljaikat, vágyaikat. A hosszú távú célokról készült rajzokból tablót készítettünk.
A téma feldolgozásához felhasználtuk Az öreg halász és nagyravágyó felesége című mesét, melyet jól ismertek a gyerekek, hiszen nemrég tanultuk olvasás órán. Újraolvastuk, majd megbeszéltük a mese tanulságát. A gyerekek leírták az aranyhalacskákba a saját három kívánságukat, aminél külön felhívtam a figyelmüket, hogy ne tárgyi, dologi kívánság legyen, hanem próbáljanak olyan kívánságokat keresni, amiben valaminek az elérését szeretnék. Így születtek olyan kívánságok, mint például: „Szeretnék megtanulni korcsolyázni!”, „Szeretném, ha a következő matek felmérőm jobban sikerülne!”, „Szeretnék repülni!”, „Szeretnék autót vezetni!” stb. Megbeszéltük, hogy ha már nem tudjuk ezeket kérni egy aranyhaltól, akkor mit tehetnénk mi magunk, hogy teljesüljenek ezek a kívánságok. Ezt továbbgondolva megbeszéltük, hogy mi a különbség a „kívánság” és a „cél” között.
A keresztrejtvényt megfejtve megkaptuk a „sikerül” szót, összegyűjtöttük, hogy milyen lépésekre lesz szükségünk, hogy ezeket a célokat sikerüljön elérnünk.
Az egyéni célok után áttértünk a közös célokra. Itt inkább rövidtávú célokat határoztunk meg, hogy mit szeretnénk elérni a tanév végéig, közösen. Összeírtunk néhány közös célt, meghatároztuk hozzá azt az időt, amire el szeretnénk érni ezeket a célokat. Megfogalmaztuk, hogy miért fontosak ezek a célok, és kinek a segítségére számítunk. A beszélgetés után készítettünk egy tablót a közös elérendő céljainkról, és mialatt rajzoltunk, meghallgattuk a hónap dalát: Van nekem egy álmom…
Az órát meditációval zártuk le, aminek segítségével elvittük az óra mondanivalóját a hétköznapokra: vannak céljaim, melyeket el tudok érni, elég erős vagyok, hogy megvalósítsam a kitűzött céljaimat, és ez boldoggá tesz engem!
A téma kifejezetten aktuális volt a félévi értesítő kiosztásakor. Megbeszéltük az elérhető célok, és az irreális célok közötti különbséget, de azt is, hogy álmaikat soha ne adják fel. Most azonban próbáltunk a közeli jövőre koncentrálni, és megfogalmazni párokban, hogy mik azok a teendők, feladatok, elhatározások, melyek nélkül nem tudják megvalósítani az elképzeléseiket. Elkülönítettük a tőlük függő és a rajtuk kívül álló történéseket, és megbeszéltük, hogy a tanév végén visszatérünk a témára.
Félévi bizonyítvány, új célok és célkitűzések nem csak saját magunknak, de egymásnak, szülőknek is!
Számoltunk, beszélgettünk, ígértünk!
Várjuk a csodát és mindent megteszünk érte!
Minden kisgyerek rövid- és hosszútávú terveket, célokat fogalmazott meg saját maga számára. Megbeszéltük, hogy mi minden szükséges ahhoz, hogy célba érhessen. Hangsúlyoztuk a kitartás fontosságát, az egyéni erősségekre való támaszkodás szükségességét, kiemeltük a segítségkérés fontos szerepét, megbeszéltünk néhány javaslatot az esetleges kudarcok kezelésére. Az egyéni célok egy távoli bolygóra kerültek, melyek eléréséhez a gyerekek egy saját készítésű űrhajóval startoltak el. Az osztálynyi űrrakéta a teremdekoráció része lett, egyrészt folyamatos motiváló erőt adva a kihívásoknak, illetve egyénileg nyomon követhető, ki-ki hol áll céljai, álmai elérésében az elkövetkező időszakban.
A boldogságórákon megfogalmaztuk álmainkat, vágyainkat és megvalósítható céljainkat. Rajzzal, dramatizálással meg is jelenítettük ezeket. Az iskolai nagy közös falra egy buborékban írásban is megjelenítettük. Igyekeztek a gyerekek reális, megvalósítható célokat kitűzni. Az iskolai célkitűzéseinknek határidőt is jelöltünk ki: a tanév vége. A hosszabb távú személyes céljaiknak különböző határidőket fogalmaztak meg.
Célok és kitűzések eléréséhez témájú órákon készült fotók. Több osztályban készültek fotók.
Fontos témának tartom a célkitűzést, célok elérését, mert sajnos a mai gyerekeknek nem igazán vannak sem rövid távú sem hosszú távú céljaik. Beszélgettünk a célok fontosságáról, a vágy és a cél fogalmáról. Kinek mi a célja? Mai napra? Felnőtt korodig? Lerajzoltuk a vágyainkat. Mit szeretnének elérni? Mit szeretnének kipróbálni, megtanulni? Feladatokat oldottunk meg a témával kapcsolatban, majd mesehallgatás következett. Apró célokat valósítottunk meg játékosan./ toronyépítés párokban/ Jól sikerült a foglalkozás, élvezték a gyerekek.
Fontos témának tartom a célkitűzést, célok elérését, mert sajnos a mai gyerekeknek nem igazán vannak sem rövid távú sem hosszú távú céljaik. Beszélgettünk a célok fontosságáról, a vágy és a cél fogalmáról. Kinek mi a célja? Mai napra? Felnőtt korodig? Lerajzoltuk a vágyainkat. Mit szeretnének elérni? Mit szeretnének kipróbálni, megtanulni? Feladatokat oldottunk meg a témával kapcsolatban, majd mesehallgatás következett. Apró célokat valósítottunk meg játékosan./ toronyépítés párokban/ Jól sikerült a foglalkozás, élvezték a gyerekek.