Januárban a gyerekek megfogalmazták,hogy a 2020-as évben mit szeretnének elérni.Eljátszottuk és megbeszéltük,hogy milyen az az ember,akinek nincsenek céljai,majd azt is,hogy célokat kitűzni és tenni azért,hogy elérjük azokat:boldogságforrás.Majd megpróbáltuk megfogalmazni,hogy mi a különbség vágyak és célok között.Ezután iskolai és társas célokat írtak a gyerekek,majd felolvasták egymásnak és tanácsokat kaptak egymástól,hogy mit tegyenek,hogy elérjék ezeket a célokat.
Célok kitűzése és elérése
Egy nagy hal pikkelyeiben vannak a Csipet Csapat tagjainak kívánságai.
Minden gyerek három kívánságot fogalmazott meg és kiraktuk három aranyhalra. Megvizsgáltuk melyek a reális célok és mit kell tenni az elérésük érdekében. Terveztünk egy Vidámvárost, aminek a főutcáján a célok eléréséhez megalkottunk egy „Csodálatos iskolabuszt”, ami segít elérni a kitűzött célokat.
Bélapátfalvai Petőfi Sándor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
A képzeletbeli autók elkészítése megmozgatta a gyerekek fantáziáját. Vajon melyik jármű repítheti őket céljaik eléréséhez a leggyorsabban?
A foglalkozás elején azt tisztáztuk, hogy az egyénnek milyen szükségletei lehetnek, hogy harmóniára és lelki egészségének megőrzésére törekedjen. Beszéltünk a biztonságról és szeretetről, az önmegvalósításról, elismerésről, kognitív szükségletekről, a meglévő fiziológiai szükségleteink mellett. Három csoportot különböztettünk meg törekvéseink jellemzésére: Vágyálom, közeli és távoli célok. Nagyon fontos volt, hogy a vágyálmokat meg tudjuk különböztetni a valóságos és megvalósítható tervektől. A táblára ezeket össze is gyűjtöttük, meghatározva, melyek tekinthetők elérhetőek. A foglalkozás második részében alcímeket párosítottunk gondolatokhoz. Az alcímek a célok megvalósulásának buktatóira, nehézségeire fókuszáltak. Pl: Nem reális célt tűztünk ki, Bizonyítási kényszer, Nem vagyunk tisztában önmagunkkal, Hiányzik a terv stb. A foglalkozás végén arról is beszéltünk, hogy vannak elég sokan, akik nem célkitűző típusú emberek. Ezzel sincs gond. Ők a problémamegoldók, vagy a lehetőségorientált emberek. A lényeg, hogy önmagunkat ismerve valamilyen stratégia mentén kezeljük az életünk nehézségeit. Ha pedig céljainkat tűzzük ki, mindig hiteles,rugalmas és tevékenységorientált legyen. Zárásként a könyv történetét olvastam fel: Az ifjú és az angyal.
Célba dobó játékkal indítottuk a boldogságóránkat, így kívántuk a cél fogalmát közelebb hozni, megértetni a gyerekekkel. Beszélgettünk arról, ki mit akar, mi az amire leginkább vágyakozik. A célkitűzésnél magam kezdtem a felsorolást, hogy rávezessem a gyerekeket, milyen célok is lehetnek és hogy nem szabad feladni, próbálkozni kell.
Jármi- Papos-őr Általános Iskola
Nehéz egy kisgyermeknek meghatároznia, hogy valójában mi a célja akár a mindennapokban, akár majd a felnőtt életében. Vallom, hogy ehhez tudatosítani kell bennük, hogy részcélokat fogalmazzanak meg, melyet egy meghatározott időintervallumban igyekezzenek is elérni. Ennek a szemléletnek a megalapozásához jó alapot adott a hónap meséje, mely nagyon sok tanulságot szolgáltatott számukra. A meséhez kapcsolódóan halacskákat vágtam ki papírból, melyre a céljaikat írták fel. Azokat, melyeket egyéni életükben kisgyermekként akarnak elérni, azokat, melyeket az osztálytársaikkal közösen, végül felnőtt emberként. A halacskákat az „Óperenciás- tengerbe” dobták, s azt kívánták, hogy váljon minden vágyuk valóra. A hónap utolsó mozzanataként közös plakátot készítettünk, melyre az osztályközösségünk közös céljai kerültek.
A téli szünet végeztével mindenki elmesélhette, hogy milyen jó élmenyei voltak a szünet alatt, megbeszéltük, hogy ki mit csinált újévkor, fogadott-e meg valamit. A hónap témáját, a cél kitűzéseket, először egyszerű játékok segítségével vezettük be a csoportba. Elkészítettük együtt a varázs hópelyheket, melyre mindenki felírhatta a saját célját, a nagy tornák során pedig bevezettük a célba dobást, babzsákkal próbáltak a gyerekek beletalálni a felfordított zsámolyokba. A célba dobás befejeztével megbeszéltük, hogy semmi baj nincs avval, hogyha valaki elsőre nem tud betalálni, soha nem szabad feladni, mindig tovább kell próbálkozni. Elolvastuk nekik a hónap meséjét, majd együtt kitűztünk egy célt: Mackó-kiállítást rendezünk, minek keretében még Mackó-doktorok is érkeztek a csoportunkba, hátha találkoznak néhány beteg mackóval, akit meg lehet gyógyítani.