Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és AMI
Soltvadkert, Bocskai u. 2.
Célok kitűzése és elérése
A tanóra elején megbeszéltük mennyire fontos az életünkben, hogy célokat tűzzünk ki magunk elé, mit szeretnénk elérni. A célok eléréséhez szükség van társas kapcsolatokra, hogy együttműködjünk másokkal.Ezután meghatároztuk a következő félévre „Közös céljainkat”, majd mindenki elkészítette egyéni célkitűzéseit is.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Boldogság Dóra elmesélte a kicsiknek a ” Boldogvár meséjét”, amire többen is emlékeztek, hisz már a tavalyi évben is nagyon megfogta ez a történet a gyerekeket. Beszélgettünk arról, hogy nekik, milyen álmaik vannak amit szeretnének elérni, és milyen érzés amikor sikerül elérni céljaikat. Mivel a csoport fele jár úszni, az egyik kisfiú elmondta, hogy ő nagyon szeretne megtanulni egyedül úszni. A többiek is csatlakoztak ehhez a célhoz, így megbeszéltük, hogy az úszásra járóknak nagyon jó lehetőségük van erre, ha odafigyelnek, hogy mit kell csinálni, és gyakorolják amit az úszásoktatók kérnek tőlük. A beszélgetés után, gyümölcssalátát készítettünk, amely során a közös célunk az volt, hogy mindenki ügyesen, bátran megtanulja darabolni a gyümölcsöket, amelyek elfogyasztása segít az egészségünk megőrzésében. Ezt követően énekeltünk és táncoltunk a ” Van nekem egy álmom” című dalra. Amikor a fürdőbe elmentünk, a gyerekek nagyon odafigyeltek az oktatójukra, hogy minél előbb megtanulják az úszás mozzanatait.
Beszélgetés: Hogyan jutnak élelemhez télen az állatok- labirintus- megtalálni a célhoz vezető utat.
Először ujjunkkal megmutattuk az utat, amíg mindenki meg nem találta a célt.Színes ceruzával kijelölték a gyerekek az utat az állatoknak, majd kiszinezták a képet.
Végül az állatok mozgását és hangját utánoztuk
Kérdések: Voltatok már az erdőben?
Milyen állatokat láttatok?
Hogyan tudunk segíteni az állatoknak télen?
Hogyan védjük az erdőt?
Tanulság: Ha valaki valamit nagyon akar, mindig megtalálja a célhoz vezető utat.
Ebben a hónapban boldog ovi foglalkozásainkat a „napimádással” s az „égig érő fa vagyok” című relaxációs technikával kezdtük. Hetente szakítunk időt meditálásra is, a teljes kikapcsolás után öröm hallgatni a gyerekeket, hová utaztak gondolatban!
„Van nekem egy álmom”- rengeteg kedves gondolatot osztottak meg velem a gyerekek: valaki balerina, állatorvos, óvónéni, rendőr, orvos, művész szeretne lenni. A Boldogvárba eljutás az egész hónapunkat áthatotta.
„Fújj, fújj erősen, s minden, ami bánt, meglátod azonnal, már nem akadály!” – mondogatták a gyerekek, s közben nagyokat fújva igyekeztek eltüntetni a szomorúságot, a bajokat, az akadályokat.
Minden kisgyerek talált olyan célt, amit a közeljövőben szeretne elérni, ezekről a vágyakról gyönyörű rajzok is készültek (úszni megtanulni, szépen színezni, ügyesen téríteni, masnit kötni, nehéz puzzle-t kirakni ).
Február közeledtével meglátogatott minket Mici a macilány is, akinek segítségre volt szüksége, hogy egyedül hazataláljon az édesanyjához. A gyerekek lelkesen énekelték a maciról szóló dalt, mondókáztak, pukkasztották ki a hatalmas fújásokkal kitágított „élő” lufit.
Izgalmas élmény volt a csoport számára, amikor egy kincses térképet hozott a postás! A térkép alapján együtt kutattuk fel az elrejtett borítékokat, amelyben Boldogvár képének darabjai voltak elrejtve, és rengeteg matrica. A várat összeállítottuk, a sok matricát pedig beragasztottuk az új albumunkba. Számtalan új, érdekes információt tudtunk meg közben a házi-, a mezőn, az erdőben, s a vízben élő állatokról.
A csoportunk céljairól is sokat beszélgettünk: a közelmúltban járt nálunk egy okos vakvezető kutyus, Gesztenye, a gazdájával, Erzsébettel. A gyermekekre nagy hatást gyakoroltak mindketten! Többet tudtunk meg a fogyatékkal élők és hűséges segítőik életéről, mindennapjairól. Elhatároztuk, hogy Erzsébetet és Gesztenye kutyust minden évben meghívjuk magunkhoz, és a következő látogatásukig sok kutyusokról szóló dalt, verset tanulunk meg, és rajzokat is készítünk négylábú barátainkról.
Mesevár Óvoda, Marton utcai telephelye
FARSANGI PROJEKT és BOLDOGSÁG ÓRA a Mesevár Óvoda Marton Utcai Óvodájában.
Régen farsang idején a fonóházakban minden este zajlott valamilyen vidám esemény, énekeltek, játszottak. Jellemzője ennek az ünnepi időszaknak, hogy a hétköznapi élettől eltérő dolgok történhetnek, felbomolhat a szokásos rend. Ahogy ilyenkor mondani szokták: „ A feje tetejére áll a világ.”
Úgy döntöttünk, hogy a farsangi időszak az óvodánkban 3 hét lesz és „feje tetejére áll a világ”. Minden nap készültünk a gyerekeknek farsangi tevékenységgel, meglepetéssel, játékkal, mesével.
1.hét
Ez a hét volt a rá hangóldás hete. Volt olyan csoport , aki mackó hetet tartott, és a Méhecske csoport pedig Cirkuszi héttel vezette fel az ünnepi hangulatot. Beszélgettünk a közelgő ünnepről, hagyományokról, megismertettük velük az ehhez tartozó szokásokat.
Péntek volt a hét csúcspontja, hiszen ezen a napon tartottuk a PIZSAMA NAPUNKAT. Ezen a napon minden gyermek és felnőtt is pizsamába bújt, és abban töltötte a napját. A mulatozás a „Pizsi Party” előhírnöke volt a következő heti farsangi bálnak.
2.hét
A farsang hete. A csoportokban a gyerekek készítették a farsangi díszeket, álarcokat, szemüvegeket, maszkokat. Az ünnep minden tevékenységet átölelt. Erre a hétre gondoltam belecsempészem a BOLDOGSÁGÓRA megtartását is, nem is akárhogyan. A Téma ebben a hónapban a célok, célkitűzések volt. A saját csoportomban megbeszéltük a gyermekekkel, hogy ebben a hónapban a célunk az, hogy az egész óvoda megismerje a kedvenc dalunkat, táncunkat, a cd-ről, és a „nagy napon” a szülőkkel is megismertessük. Feladatunk a célunk eléréséhez az volt, hogy előkészítsük a terepet ehhez. Izgatottak voltunk, sokszor eltáncoltuk, gyakoroltuk de nem muszájból, hanem , mert boldogsággal töltött el minket.
Elérkezett a várva várt nap, a farsang. Az óvónők, daduskák színészi tehetséggel dramatizáltak el egy mesét. Majd ezután következett a Boldogság táncunk! Óriási sikere volt, gyermekek, szülők is beálltak, mozogtak együtt velünk. Egy óriási szeretetbombát robbantottunk fel. Elértük a célkitűzéseinket. Csodás hetet zártunk .
3.hét
Télbúcsúztatás, és kisze báb égetés hete. Ez a régi, kedvelt téltemető népszokás a kiszebáb égetés. A kisze többnyire menyecskének öltöztetett szalmabáb, melyet kici, kiszőce, kicevice, banya néven is emlegettek. A bábu a különböző magyarázatok szerint a tél, a böjt, a betegség megszemélyesítője lehetett. Elégetésével e kellemetlen dolgokat igyekeztek távolra űzni maguktól az emberek. A gyermekek is lerajzolták, mitől félnek, mit nem szeretnek. Készültek a héten mindenféle télbúcsúztatással kapcsolatos dolgok: Busók, Kiszebábok, rügyezett ágból hajtott kapu.stb. De sajnos az időjárás nem volt kegyes hozzánk a kiszemelt napon. Az égetés elmaradt, a szakadó esős napok miatt. De kellőképpen elűztük úgy gondoljuk a telet, hangos skandálásokkal, kereplőkkel, mondókákkal, énekekkel. Úgy érzem, a mi óvodánk boldog nemzedéket nevelget.
Az órát az elméleti résszel kezdtük. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy mi a különbség a cél és a kívánság között. (Mesefeldolgozás segítségével.) Majd a gyerekek lerajzolták, hogy mik a céljaik az életben.
Az órát az elméleti résszel kezdtük. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy mi a különbség a cél és a kívánság között. (Mesefeldolgozás segítségével.) Majd egy közös plakátot készítettünk .
A gyermekekkel úgy döntöttünk, hogy időkapszulába rejtjük céljainkat. Az időkapszula dobozának elkészítése közben beszélgettünk előző évben, illetve az elmúlt 4 hónapban kitűzött és megvalósított céljainkról. (magatartásunk javítása, figyelmesebbek, elfogadóbbak legyünk, új dolgok elfogadás, beilleszkedési problémák kezelése) Ezután Bagdi Bella dalának hallgatása közben egy lapot 3 részre osztottunk. Megfogalmaztuk osztály szinten a céljainkat januárra, júniusra, decemberre. Ezután önállóan a gyermekek ugyanilyen papírra lerajzolták, leírták céljaikat. Beszélgettünk arról is, hogy hinniük kell, hogy képesek vagyunk megvalósítani célkitűzéseinket, s akkor teljesülnek. Megfogalmaztuk , hogy ne legyenek túl nagy céljaink, hanem apró kis lépésbe haladjunk álmaink, vágyaink eléréséhez. Belehelyeztük az időkapszulába a papírokat, lezártuk azt, az osztályban jól látható helyen elhelyeztük, hogy emlékezzünk mit szeretnénk elérni. Megállapodtunk , hogy februárban, júniusban és decemberben megnézzük ki mit tudott megvalósítani.
Magyarpolányi Kerek Nap Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Művészeti Alapiskola
Mesebeli cél járműveink a gyerekek szerint