Ebben a hónapban sokat beszélgettünk arról, hogy miért fontos, hogy legyenek céljaik és mit tehetnek a céljaik eléréséért. Egy általam összeállított kérdéssort kellett kitölteniük. Ezek segítségével megfogalmazták a gyerekek céljaikat. Végül egy befőttes üvegbe kerültek, hogy majd az év végén megnézzük, ki mire ment a céljai felé vezető úton. Megbeszéltük, hogy a tanév végén megnézzük, hogy ki tudta teljesíteni a kitűzött célt. S természetesen rengeteget daloltunk, most is!
Célok kitűzése és elérése
Beszédes József Általános Iskola
Miután beszélgettünk arról, hogy miért fontos, hogy legyenek céljaik és mit tehetnek a céljaik eléréséért, minden tanuló kapott egy általam nyomtatott lapot, amin a megadott kérdésre kellett válaszolniuk. Ezek segítségével megfogalmazták a gyerekek céljaikat. A papírokat összegyűjtöttük egy befőttes üvegbe. Megbeszéltük, hogy a tanév végén megnézzük, hogy ki tudta teljesíteni a kitűzött célt.
A tevékenység elmaradhatatlan része a Bagdi Bella dal meghallgatása, és lehetőség szerint arra való mozgás. Ez ebben a hónapban is így volt. Hónap meséjének meghallgatása után elmondták számukra mit jelent a boldogság:
– Ha a barátommal játszom az óvodában.
– Meglepetést kapok.
– Ha a társaim megvigyázzák amit építek.
– Ha napos vagyok.
– Járműveket kapok.
– Ha babázok.
Majd az előre kinyomtatott képek közül, kiválasztották azt a foglalkozást, amik nagy korukban szeretnének lenni (előzőleg megkérdeztük tőlük), a kép másik oldalára magukat rajzolták le, sikerült ezzel a tevékenységgel még a fiúkat is motiválni, szép részlet gazdag rajzok születtek. a tevékenység végén babzsákkal célba dobhattak.
Dunavarsányi Árpád Fejedelem Általános Iskola
Ebben a hónapban egyéni és közös célokat is kitűztünk.
Az egyéni célokból befőttet készítettünk, a közös célok az ajtónkra kerültek.
A közös célokat a gyerekek találták ki, én csak megformáztam.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
A boldogság óra 5. témája a célok kitűzése és elérése. A gyermekek igyekeztek megfogalmazni, hogy milyen célokat szeretnének elérni. Mivel nagycsoportosok vagyunk, szinte minden gyermek az iskolát fogalmazta meg, ez most az elsődleges cél számukra. Ezért úgy döntöttünk, hogy ellátogatunk a közeli iskolába, hogy egy lépéssel közelebb hozzuk a megvalósulást. Nagy volt az izgalom, de legalább olyan nagy az öröm is, hogy az ott kapott feladatokat jól teljesítették. Megfogalmaztuk a csoport közös, rövid és hosszú távú céljait is, melyekért együttműködve kell mindannyiunknak megdolgoznunk. Rövid távú célunk, hogy megnyerjük a városi farsangot, hosszú távú pedig, hogy a Csiga-Duó zenélhessen a ballagásunkon.
A hónap dalának meghallgatása után a munkafüzet „Három kívánság” feladatával folytattuk az órát. Ezekben inkább tárgyi dolgokat fogalmaztak meg a gyerekek. Rövid beszélgetést folytattunk arról, hogy az ember a boldogságra törekszik, és azt elérni nem feltétlenül tárgyi dolgok szükségesek, vagyis azok csak egy ideig okoznak boldogságot. Ezt követően egy plüssmackó körbeadásával mindenki elmondhatta (ha szerette volna), hogy felnőttkorára tekintve milyen céljai vannak. Az osztály jó része még mindig inkább az anyagias célokat emlegette (jó autó, sok pénz, nagy ház). Az óra végére néhányan azért megfogalmazták a mindennapi jókedvet, szófogadást, segítőkészséget és hogy elérje azt, hogy sokan szeressék. Egy felhőcskébe írva összegyűjtötték közös céljaikat.
Visszatérve a téli szünetről, lapoznunk kellett a Boldogságóra-naptárban. Célkitűzések hónapja kacsintott ránk. Éppen a legjobbkor, az új év elején, félévi zárás előtt, szükségünk volt célkitűzésekre. Beszélgettünk a témával kapcsolatban. Miért kellenek jól meghatározott célok? Hogy segíti a boldogságunkat? Mikor érhetünk el sikert? Hogyan ösztönözhetjük magunkat?
Osztálycélokat fogalmaztunk meg. Mivel igazi hóembert nem tudtunk építeni, ezért papírhóembereket készítettünk. Azok hasába írtuk bele a célkitűzéseinket. Felkerültek a faliújságra. A hónap folyamán többször megbeszéltük, hol tartunk a megvalósításban. Mit tettünk, hogy közeledjünk a cél felé?
A gyerekek a Boldogság-füzetükbe is rajzoltak kis hóembereket, fogalmazták meg közelebbi és távolabbi céljaikat is.
Másodikosok lévén eddig nem osztályzatot kaptak a gyerekek. A második félév kezdetekor tanultunk egy kis verset az érdemjegyekről: Osvát Erzsébet: Melyiket válasszam? Jó tanácsokkal látták el egymást a tanulással kapcsolatban.
Elolvastuk Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mesét.
Nagyon megszerették a hónap dalát, többször elénekeltük mozgással kísérve.
Szókártyákra ösztönző szavakat írtunk.
A gyerekek ezt a témát csoportosan dolgozták fel. A kitűzött feladatokban is egyezséget kellett kötniük és közösen tervezték meg a célok eléréséért küzdő mesebeli járművet. Nagyon élvezték ezt a feladatot és igényelték, hogy máskor is dolgozhassanak csapatban.
Hosszúhetényi Általános Iskola és AMI
Elkészítettük varázslatos járgányunkat, mely célunk felé röpít, ami az írás, olvasás megtanulása, számolásban való jártasság megszerzése. Elsőként a gyerekek lerajzolták külön-külön, hogy szerintük milyen járműre lenne szükség célunk eléréséhez, majd összegezve az elképzeléseket, megalkottunk egy páncéllal védett, lánctalpakon gördülő, propellerrel rendelkező buszt (kartonból), melyben minden gyereknek saját szobája van, és tökéletes biztonsággal gyorsan halad előre célja felé.