8. osztályban a célok kitűzése és elérése egy kardinális kérdés. Az elérésre készítettek a gyerekek egy ötletet. Tartsd távol magad a negatív emberektől, akik visszahúznak és nem hisznek a célok elérésében.
Célok kitűzése és elérése
Mogyoródi Szent László Általános Iskola
Képi kollázs készítése. Mi leszek, ha nagy leszek?
A gyerekek képekkel ábrázolták, hogy felnőttként mik szeretnének lenni. Sportoló, manöken, népi táncos.
Az új év jó apropó volt a célkitűzések megfogalmazására. Mindenki titkosan írt le 3 dolgot, amit év végéig szeretne megvalósítani. Az volt a tapasztalat, hogy kellett bizony arról sokat beszélni, hogy mik is azok a célkitűzések, hogy az nem azt jelenti, hogy felsorolok 3 dolgot, amit év végéig szeretnék megkapni. 🙂 Én ezt a dobozt eltettem, és majd amikor letelik az év, elővesszük együtt és kibontogatjuk.
Január, új év, új kezdet, új célok, új fogadalmak… Azzal kezdjük a fogadalmainkat, hogy átgondoljuk az előző évünket. Mivel voltak nehézségeink, miben voltunk sikeresek? Ilyenkor általában kiválasztunk pár olyan dolgot, amin változtatni szeretnénk.
Intézményünkben tanuló gyermekeinkkel januárban, a célok hónapjában, a házirendünk betartására fókuszáltunk.
Etika órákon szóba kerültek a szabályok, normák: milyen szabályokat ismernek a gyermekek; miért örülünk és miért haragszunk a szabályokra; miért szükségesek a szabályok? Segítséget kaptak abban, hogy gondoljanak a közlekedésre, valamint a sportjátékokra.
Megbeszéltük, hogy mi történne, ha nem lennének szabályok és a beszélgetés végén a tanulóink fogalmazták meg, hogy szabályok nélkül rendetlenség, káosz lenne az életünkben.
Az is szóba került, hogy szabályok, normák, törvények segítik, védik az életünket, de sokszor nagyon nehéz ezeket betartani. Ezen kívül akár büntetés is járhat a szabályok megszegéséért.
Újévi fogadalmaink közé emeltük intézményünk házirendjének az egyes tanulók számára nehezen betartható pontjaira való fokozott figyelmet.
A következő elemeket emeltük ki a házirendből:
– Legyen a kulturált beszéd, az udvariasság, a segítőkészség mindenki legfőbb jellemzője!
– Viselkedjünk társainkkal és a környezetünkben lévő felnőttekkel tisztelettudóan!
– Védőfelszerelés, munkaruha használata kötelező: tankonyhán, tanműhelyben, védőmunkahelyen!
– Az iskolai tanítási órákra a tanulók mobiltelefont nem hozhatnak!
– A gyermekek találkozáskor köszönéssel üdvözöljék a felnőtteket és egymást!
– A balesetveszélyes berendezéseket csak felnőtt felügyeletével és engedélyével használhatja a tanuló!
Ígéreteket tettünk még a következőkre is:
– Vigyázunk magunk és mások testi épségére!
– Konfliktusainkat békés úton oldjuk meg!
– Tetteinkért vállaljuk a felelősséget!
– Vigyázunk a dekorációkra és a berendezési tárgyakra!
– Udvariasan kérünk, kérdezünk és válaszolunk!
– Legyük kedvesek, megértők, udvariasak másokkal, keressük a másikban a jót!
A fent megfogalmazott célokat nemcsak januárban igyekeztünk betartani, hanem egész tanév során.
A célok elérését azért tudjuk sikeresnek mondani, mivel ezeket közösen tűztük ki és egyénileg, önként vállalták a tanulók, nem érezték kényszernek.
(Tóthné Csiszár Éva, gyógypedagógus, intézményvezető, Szabóné Bialkó Mária, gyógypedagógus)
Helvécia-Ballószög Általános Iskola Kossuth Lajos Általános Iskolája
Januárban a gyerek egy elért céljukat örökítették meg rajzos formában. Beszélgettünk arról, hogy a célok elérése akadályokba ütközhet, ám ezek leküzdhetők. Ennek megtapasztalását segítette az akadálypálya játék.
Ezt a témát mi az indiánok köré építettük fel. A hetek során megismerkedtünk az indiánokkal, eszközeikkel, életmódjukkal stb.
A gyerekeknek egyre jobban megtetszett ez a téma és azt a közös célt tűztük ki, hogy legyünk mi is egy törzs. De ezért sokat kellett tenni pl.: tábor tűzet kellett tudnunk gyújtani,meg kellett tanulni jósolni kövekből, törzsfőnököt kellett tudni választani, szót kellett fogadni a törzsfőnöknek, nyomokat kellett tudni olvasni stb. Ezek igazán nehéz feladatok voltak, de együtt képesek voltunk rá, végül pedig Szivárványtörzsé váltunk.
Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola
A téma feldolgozását most is két órára bontottam, mindkét órát a relaxációval kezdtük, majd meghallgattuk a hónap dalát, és az órákat egy meditációval zártuk le.
1. óra:
– relaxáció,
– hónap dala meghallgatása,
– mese elolvasása, megbeszélése,
– meditáció
2. óra:
– relaxáció,
– hónap dala meghallgatása,
– célbadobós játék,
– karikás játék,
– célok kitűzése színező,
– meditáció