Elkészítettük varázslatos járgányunkat, mely célunk felé röpít, ami az írás, olvasás megtanulása, számolásban való jártasság megszerzése. Elsőként a gyerekek lerajzolták külön-külön, hogy szerintük milyen járműre lenne szükség célunk eléréséhez, majd összegezve az elképzeléseket, megalkottunk egy páncéllal védett, lánctalpakon gördülő, propellerrel rendelkező buszt (kartonból), melyben minden gyereknek saját szobája van, és tökéletes biztonsággal gyorsan halad előre célja felé.
Célok kitűzése és elérése
Januárban a célok kitűzése állt középpontban. Érdekes volt olvasni a gyerekek céljait az előzetes tudás felmérésekor és a téma végén megjelent célokról. Sokkal hitelesebbekké, harmonikusabbakká váltak. Elkészítettük a célok hópelyheit is.
Január: Célok kitűzése és elérése
Ebben a hónapban a reális célok kitűzésével, a célok melletti elköteleződés fontosságával foglalkoztunk. Segíteni próbáltam tanítványaimat abban, hogy felismerjék, mennyire fontos hogy, hogy tudják, mit akarnak elérni, s hogy milyen módszerek segíthetik őket ebben.
Az értelmes célok azért fontosak az életünkben, mert támogatják személyiségfejlődésünket, magabiztosságot és hatékonyságot eredményeznek, valamint minden apró lépes a cél eléréséhez vezető úton megerősít abban, hogy jó úton járunk. A célok értelmet adnak életünknek.
A téma kapcsán egyéni és csoportos célok kitűzésével foglalkoztunk: az egyéni célok már a jövővel, a továbbtanulással foglalkoztak. Rajzos formában kellett mindenkinek ábrázolni, hogy jelenleg milyen szakma, hivatás, foglalkozás az, ami érdekli. Ezt egy boríték elejére kellett elkészíteni, a boríték belsejében pedig egy listát kellett összeállítani, amely tartalmazza azokat a tulajdonságokat, amelyekkel rendelkezni kell a megvalósuláshoz. A félév kapcsán az elért eredmények, teljesítmények tükrében beszélgettünk a második félév céljairól.
A csoportos célunk a farsangi műsor összeállítása, valamint az azon való eredményes szereplés volt. Ebben arra volt szükség, hogy együttműködjünk másokkal. Fontos volt annak megláttatása, felismerése, hogy az ilyen társas kapcsolatok önmagukban is fokozni tudják a boldogságot.
Mind a 7. és mind a 8. osztályban egy – egy nagyon jól sikerült beszélgetésből álló órát sikerült tartanom. Itt nem a tevékenységé volt a főszerep. Nagyon érdekelte a gyerekeket a téma. Számtalan kérdés vetődött fel, melyet megbeszéltünk. Meghallgatták egy mást, voltak vélemények, ellenvélemények.
A következő kérdések vetődtek fel:
– Miért fontos, hogy legyenek céljaim?
– Milyen annak az embernek az élete, akinek nincsenek céljai?
– Boldogabbak-e azok az emberek, akik folyamatosan célokat tűznek ki maguk elé, s azokat próbálják elérni?
– Hogyan dolgozzuk fel, ha nem értük el a célunkat?
– Mik a részcélok?
A célok kitűzése és elérése az elsősök számára elég álomszerű.Tapaszalataim szerint minél idősebb korosztályról van szó, annál valóságosabb célt tűznek ki.
Megterveztünk közösen egy hétvégét, minden kisgyerek egyéni körülményeihez igazodva. Következő héten megbeszéltük, elmesélték mi valósult meg és mi nem valósult meg. Ezáltal tudtam közel hozni hozzájuk a valóságot.
Rajzoltak 3 aranyhalat, mely 1-1 kívánságukat teljesíti. Ezekben nem a valósághoz közeli vágyakat fogalmaztak meg.
Rövid és hosszútávú célokat fogalmaztak meg a gyerekek, amelyek elsősorban a tanulmányi eredményükre, vágyaikra vonatkoztak.
Saját célom megfogalmazása:
A boldogságórákon elsősorban a gyermekek személyiségfejlesztését és a pozitív életszemléletre való képességük fejlesztését tűztem ki magam elé célként. Úgy érzem, szükségük van errRöe a nebulóknak! Jól érzik magukat, és olyan mélyre elásott dolgokat is felszínre tudnak hozni a beszélgetések alkalmával, amire normál körülmények között nem kerülne sor. Sokkal jobban megnyílnak, elmondják a kis lelkük sérelmeit, vágyaikat, örömüket, bánatukat. Nagyon kell nekik a boldogságóra!
Először megbeszéltük, mit jelent a cél fogalma, miért is fontos az, hogy legyenek céljaink. Ezután Az ifjú és az angyal c. történetet olvastuk el, majd a tanulságait fogalmaztuk meg. Mindenki beszélt a rövid- és hosszútávú céljairól, majd leírta a rövidtávú céljait, amelyből „célvirágot” raktunk össze. Mindenki lerajzolta, hogyan képzeli magát 20 év múlva. Ezekből a rajzokból készítettünk kis tablót, közben szólt a hónap dala.
Boldogságóra a 4. osztályban
óravázlat
Téma: Célok kitűzése és elérése
Az óra cél-és feladatrendszere: Reális önszemlélet a célok megfogalmazásakor, akaraterő, elszántság, kötelességtudat erősítése, a boldogságérzet fokozása
Tantárgyi koncentráció: magyar irodalom, ének-zene, vizuális kultúra, etika, technika, tánc, hit-és erkölcstan
Az órát tartja: Borbás Lászlóné
Helyszín: Tunyogmatolcsi Petőfi Sándor Általános Iskola
(Tunyogmatolcs, Árpád u. 3. , 4. sz. tanterem)
Időpont: 2020.01.15. 12:45-13:30
Az óra menete
1. A téma bevezetése (ráhangolás)
6 ok, amiért érdemes a cél tervezése és elérése
Tkv.: 117-118.o.
2. A téma feldolgozása
– Csak előre nézz!
– Az öreg halász és a nagyravágyó felesége
– Megfigyelési szempontok: Mi történt tanulsága?
A történet cselekményének megbeszélése
– Szereposztás szerinti szelektáló olvasás
( A célokat leírják, elhelyezzük egy dobozban)
Tanári bemutató, olvasás
3. A téma összefoglalása
– Mi a különbség a kívánság és a cél között?
– Közmondások értelmezése
Dal: Van nekem egy álmom
Tkv.: 127.o. (páros munka)
4. Házi feladat
Mf.: 86.o.
5. Az órai munka értékelése
Megfogalmaztuk, mit is jelent a cél szó. Összegyűjtöttük, mi jellemzi a céltalan és a céllal rendelkező embereket. Mindenik egyénileg megfogalmazta, mit szeretne elérni, mik a céljaik és ennek megvalósítása érdekében milyen lépéseket fognak megtenni. Értelmeztük az alábbi mondatot: „Az út a fontos, nem a cél!”
A sikeres célba érés hét technikáját kiírtuk és az osztályteremben kifüggesztettük.
A foglalkozást daltanulással kezdtük, Bagdi Bella: Van nekem egy álmom… című dallal. Játékokat játszottunk, amelyben kártyákat húztunk. Bárki elmondhatta milyen célt tud hozzákapcsolni a képhez és hogyan érhető ez el számára. Az önértékelést fejlesztő közös drámajátékoktól megnyugodnak, kiteljesednek, merik önmagukat adni. Bátran használják képzelő erejüket, szemmel láthatóan feszültségeik oldódnak, aktívan vesznek részt a játékban. Ezeknek a játékoknak egy részét, a kompetencia alapú pedagógia, mozgásos tevékenységei adják. A boldogvár mese után várat készítettünk főleg az ő elképzeléseik alapján. Színes papírokból, arany és színes kartonokból, dobozokból. Festéssel, kartonból készült emberekkel kívánságaikat megeleveníthették, megoszthatták másokkal, kitalálhattak hozzá a témával kapcsolatos történeteket. Zárófeladatként céljaikat le is rajzolhatták.