A tevékenység elmaradhatatlan része a Bagdi Bella dal meghallgatása, és lehetőség szerint arra való mozgás. Ez ebben a hónapban is így volt. Hónap meséjének meghallgatása után elmondták számukra mit jelent a boldogság:
– Ha a barátommal játszom az óvodában.
– Meglepetést kapok.
– Ha a társaim megvigyázzák amit építek.
– Ha napos vagyok.
– Járműveket kapok.
– Ha babázok.
Majd az előre kinyomtatott képek közül, kiválasztották azt a foglalkozást, amik nagy korukban szeretnének lenni (előzőleg megkérdeztük tőlük), a kép másik oldalára magukat rajzolták le, sikerült ezzel a tevékenységgel még a fiúkat is motiválni, szép részlet gazdag rajzok születtek. a tevékenység végén babzsákkal célba dobhattak.
Célok kitűzése és elérése
Dunavarsányi Árpád Fejedelem Általános Iskola
Ebben a hónapban egyéni és közös célokat is kitűztünk.
Az egyéni célokból befőttet készítettünk, a közös célok az ajtónkra kerültek.
A közös célokat a gyerekek találták ki, én csak megformáztam.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
A boldogság óra 5. témája a célok kitűzése és elérése. A gyermekek igyekeztek megfogalmazni, hogy milyen célokat szeretnének elérni. Mivel nagycsoportosok vagyunk, szinte minden gyermek az iskolát fogalmazta meg, ez most az elsődleges cél számukra. Ezért úgy döntöttünk, hogy ellátogatunk a közeli iskolába, hogy egy lépéssel közelebb hozzuk a megvalósulást. Nagy volt az izgalom, de legalább olyan nagy az öröm is, hogy az ott kapott feladatokat jól teljesítették. Megfogalmaztuk a csoport közös, rövid és hosszú távú céljait is, melyekért együttműködve kell mindannyiunknak megdolgoznunk. Rövid távú célunk, hogy megnyerjük a városi farsangot, hosszú távú pedig, hogy a Csiga-Duó zenélhessen a ballagásunkon.
A hónap dalának meghallgatása után a munkafüzet „Három kívánság” feladatával folytattuk az órát. Ezekben inkább tárgyi dolgokat fogalmaztak meg a gyerekek. Rövid beszélgetést folytattunk arról, hogy az ember a boldogságra törekszik, és azt elérni nem feltétlenül tárgyi dolgok szükségesek, vagyis azok csak egy ideig okoznak boldogságot. Ezt követően egy plüssmackó körbeadásával mindenki elmondhatta (ha szerette volna), hogy felnőttkorára tekintve milyen céljai vannak. Az osztály jó része még mindig inkább az anyagias célokat emlegette (jó autó, sok pénz, nagy ház). Az óra végére néhányan azért megfogalmazták a mindennapi jókedvet, szófogadást, segítőkészséget és hogy elérje azt, hogy sokan szeressék. Egy felhőcskébe írva összegyűjtötték közös céljaikat.
Visszatérve a téli szünetről, lapoznunk kellett a Boldogságóra-naptárban. Célkitűzések hónapja kacsintott ránk. Éppen a legjobbkor, az új év elején, félévi zárás előtt, szükségünk volt célkitűzésekre. Beszélgettünk a témával kapcsolatban. Miért kellenek jól meghatározott célok? Hogy segíti a boldogságunkat? Mikor érhetünk el sikert? Hogyan ösztönözhetjük magunkat?
Osztálycélokat fogalmaztunk meg. Mivel igazi hóembert nem tudtunk építeni, ezért papírhóembereket készítettünk. Azok hasába írtuk bele a célkitűzéseinket. Felkerültek a faliújságra. A hónap folyamán többször megbeszéltük, hol tartunk a megvalósításban. Mit tettünk, hogy közeledjünk a cél felé?
A gyerekek a Boldogság-füzetükbe is rajzoltak kis hóembereket, fogalmazták meg közelebbi és távolabbi céljaikat is.
Másodikosok lévén eddig nem osztályzatot kaptak a gyerekek. A második félév kezdetekor tanultunk egy kis verset az érdemjegyekről: Osvát Erzsébet: Melyiket válasszam? Jó tanácsokkal látták el egymást a tanulással kapcsolatban.
Elolvastuk Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mesét.
Nagyon megszerették a hónap dalát, többször elénekeltük mozgással kísérve.
Szókártyákra ösztönző szavakat írtunk.
A gyerekek ezt a témát csoportosan dolgozták fel. A kitűzött feladatokban is egyezséget kellett kötniük és közösen tervezték meg a célok eléréséért küzdő mesebeli járművet. Nagyon élvezték ezt a feladatot és igényelték, hogy máskor is dolgozhassanak csapatban.
Hosszúhetényi Általános Iskola és AMI
Elkészítettük varázslatos járgányunkat, mely célunk felé röpít, ami az írás, olvasás megtanulása, számolásban való jártasság megszerzése. Elsőként a gyerekek lerajzolták külön-külön, hogy szerintük milyen járműre lenne szükség célunk eléréséhez, majd összegezve az elképzeléseket, megalkottunk egy páncéllal védett, lánctalpakon gördülő, propellerrel rendelkező buszt (kartonból), melyben minden gyereknek saját szobája van, és tökéletes biztonsággal gyorsan halad előre célja felé.
Januárban a célok kitűzése állt középpontban. Érdekes volt olvasni a gyerekek céljait az előzetes tudás felmérésekor és a téma végén megjelent célokról. Sokkal hitelesebbekké, harmonikusabbakká váltak. Elkészítettük a célok hópelyheit is.
Január: Célok kitűzése és elérése
Ebben a hónapban a reális célok kitűzésével, a célok melletti elköteleződés fontosságával foglalkoztunk. Segíteni próbáltam tanítványaimat abban, hogy felismerjék, mennyire fontos hogy, hogy tudják, mit akarnak elérni, s hogy milyen módszerek segíthetik őket ebben.
Az értelmes célok azért fontosak az életünkben, mert támogatják személyiségfejlődésünket, magabiztosságot és hatékonyságot eredményeznek, valamint minden apró lépes a cél eléréséhez vezető úton megerősít abban, hogy jó úton járunk. A célok értelmet adnak életünknek.
A téma kapcsán egyéni és csoportos célok kitűzésével foglalkoztunk: az egyéni célok már a jövővel, a továbbtanulással foglalkoztak. Rajzos formában kellett mindenkinek ábrázolni, hogy jelenleg milyen szakma, hivatás, foglalkozás az, ami érdekli. Ezt egy boríték elejére kellett elkészíteni, a boríték belsejében pedig egy listát kellett összeállítani, amely tartalmazza azokat a tulajdonságokat, amelyekkel rendelkezni kell a megvalósuláshoz. A félév kapcsán az elért eredmények, teljesítmények tükrében beszélgettünk a második félév céljairól.
A csoportos célunk a farsangi műsor összeállítása, valamint az azon való eredményes szereplés volt. Ebben arra volt szükség, hogy együttműködjünk másokkal. Fontos volt annak megláttatása, felismerése, hogy az ilyen társas kapcsolatok önmagukban is fokozni tudják a boldogságot.
Mind a 7. és mind a 8. osztályban egy – egy nagyon jól sikerült beszélgetésből álló órát sikerült tartanom. Itt nem a tevékenységé volt a főszerep. Nagyon érdekelte a gyerekeket a téma. Számtalan kérdés vetődött fel, melyet megbeszéltünk. Meghallgatták egy mást, voltak vélemények, ellenvélemények.
A következő kérdések vetődtek fel:
– Miért fontos, hogy legyenek céljaim?
– Milyen annak az embernek az élete, akinek nincsenek céljai?
– Boldogabbak-e azok az emberek, akik folyamatosan célokat tűznek ki maguk elé, s azokat próbálják elérni?
– Hogyan dolgozzuk fel, ha nem értük el a célunkat?
– Mik a részcélok?