A téma feldolgozását relaxációs gyakorlattal, énekkel, mesével kezdtük. Beszélgettünk a célokról, mi az, amit nagyon szeretnénk elérni. A konkrét cél megfogalmazása az óvodás korosztály számára még nehezen érthető. A kisebbek még keverték a mesebeli és valóságos cél elérésének lehetőségét. Királylányok, unikornisok szerettek volna lenni. A nagyok közül már többen megfogalmaztak rövid távú, elérhető célokat. Pl: ha elmúlik a vírus, szeretnének játszóházba menni a barátokkal. Az egyik kisfiú szeretné megtanulni a váltó használatát a kerékpárján. Lelkesítette a gyerekeket a varázs hópehely készítése, az elképzelt séta a hóesésben, a hópehely belélegzése. A közös beszélgetés végén a gyerekek kérésére, újra meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom c. énekét, és ezzel zártuk a foglalkozást.
Célok kitűzése és elérése
Szegedi Vörösmarty Általános Iskola
Megbeszéltük, hogy akinek vannak céljaik azok boldogabbak, sikeresebbek és kiegyensúlyozottabbak. Hiszen a célokkal rendelkező emberek sokkal nagyobb eséllyel érhetik el amit szeretnének, mert pontosan tudják, mit akarnak.
Mindenki gondolkozott, hogy mi legyen az ő egyéni célja, ezután egy varázstükör segítségével elképzeltük, hogy ez már meg is valósult. Ezt le kellett rajzolni a gyerekeknek. Ezután mesélt a társaknak mindenki, hogy miért ezt a célt találta magának és, hogy mit tesz a céljaiért. Közben felmerült egy kérdés, amiről sokat beszélgettünk, hogy mi a különbség a vágyak és a célok között. Ezután elkészítettünk egy varázstükröt amelyben az 1.b céljai voltak láthatóak. Ez alkalmat adott arra, hogy kitértünk arra is, hogy fontos nemcsak az fontos, hogy elfogadjuk magunkat és másokat olyannak amilyenek, hanem folyamatosan fejlődjünk, és ehhez célok kellenek.
” A lelkesedés diktálja az iramot, de a kitartás éri el a célt.” (Dan Millman)
Csemeteliget Napközi Otthonos Óvoda és Mini Bolcsöde, Sződliget
Amikor „elérkezik egy új esztendő”, számot vetünk a múlt évvel és eltervezzük, mit szeretnénk az újban. Ennek feltétele, hogy tudjuk mi az, ami volt és mi várható:)
Így a téma feldolgozását az évszakok váltakozásából indítottuk. Drámajáték keretében sok tarka kendővel a négy évszak szeleit hívtuk életre, amelyek örök körforgásban hoztak jót is, rosszat is.
A négy oldalú „évszakfánkra” felkerültek az évszakra jellemző ikonok, ez alapján tudtuk felidézni, mi az ami már elmúlt, mi az, ami közeledik.
A téma adott meséje a mi kiscsoportosainknak nehéznek bizonyult, így helyette reggeli „kuckós mesélés” keretében a „Három kismalac” mesét választottuk, amiben a kitartó, legkisebb kismalac végül elérte célját, olyan házikót épített magának, ami minden bajtól megvédte és még a testvérein is segített.
A szőnyegen mezítlábas torna keretében akadálypályát építettünk, ahol változatos eszközökön kellet eljutni a célig.
Így előkészítve indult a téma igazi feldolgozása. Decemberben a boldogító jó cselekedetek jegyében kölcsön kaptuk karácsonyig a Mikulás csengőjét, hogy ha valami jót cselekszünk, megcsengethessük, hadd hallja a Mikulás, mennyi jó történik nálunk. Itt volt az ideje, hogy visszaadjuk, és kiengeszteljük a Mikulást, mert majdnem elfelejtettük. Kaptunk tőle egy levelet, amin három varázsmasni volt, amit csak varázslattal lehetett kibontani. A három varázslat: egy mikulásos dal, egy mackós dal és egy szeretetlufi fújása, ami egyben a foglalkozásindító relaxációs gyakorlat is volt. A levél egy térképet rejtett, ami az utat mutatta, amin elérhetjük a célunkat, a Mikulás házát. A térképen volt hegy, egy hosszú út és egy folyó, amin hideg lévén nem úszva, hanem csúszva tudunk csak átkelni;)Az utunkhoz segítségül hívtuk a hónap dalát, az adott mozgásokat követve, énekelve jutottunk el a célunkhoz. A tánc végére tényleg elfáradt mindenki, amiből levonhattuk a következtetést: nem volt könnyű az út, de megérte, lám még egy jót táncolhattunk is.
Ezután választottuk ki a „csoport közös célját”. Miután napok óta téma már a farsang és az évszakfánál is felmerült, azonnal egyetértettek a gyerekek, hogy ez legyen a cél. Meghatároztuk a feladatokat: jelmez kitalálása, elkészítése, díszítés, játékok kitalálása, csemege készítés. Mindezt rögzítettük egy f”arsangi óriás tervrajzon”, hogy el ne felejtsük. A rajzot a folyosó falára helyeztük el, hogy minden nap lássuk.
A hét zárásaként téli képességfejlesztő játékokat hoztunk be a szabad játékba és a szőnyegen Duplóból építettünk egy „óriás társasjátékot”, amin a macik a barlangtól hegyeken, hosszú úton keresztül elértek a tóig, ahol fejest ugrottak a vízbe. Együtt válogattuk a kockákat színek és forma szerint, csapatban dolgozva építették a tavat, a barlangot és az utat a hegyekkel. Komoly kooperáció eredménye lett, hogy elkészült a játék és persze egész délelőtt folyt a verseny, melyik maci ugrik előbb fejest a tóba.
„Célok kitűzése és elérése”
Célba dobásos játékkal indítottuk a boldogságóránkat,a zoknik dobása volt a célkitűzése ,az elérése a kosárba essen.
A célkitűzés felsorolását mi felnőttek kezdtük,így igyekeztünk rávezetni a gyerekeket,milyen célok is lehetnek és mit tehetünk,hogy elérjük,tenni kell érte.A foglalkozást Bagdi Bella: „Van nekem egy álmom” című dalával fejeztünk be.
Sziasztok! Nekünk a Micimackó színező feladat tetszett meg legjobban. A jól elvégzett munka után pedig megettünk egy egy mákos sütit. Legyen szerencsénk ebben az évben is!
Közös megbeszéléssel és kézfogással,fogalmaztuk meg az osztály céljait.
Plakátunkon meg is írtuk,a faliújságra kitettük.
Nagyon élveztük a feladatot.
A gyerekek megfogalmazták céljaikat ,majd elkészítették a saját űrhajójukat.Közösen elindítottuk a gépeket. Bízunk benne,hogy mindenki feljut a Holdra,azaz eléri a kitűzött céljait!
Közös beszélgetéssel indítottunk, hogy mennyi mindent kell megtennünk azért, hogy elérjük céljainkat. Mindenki kiválasztott egy osztálytársat és elmondták, kire miért szeretnének hasonlítani, miben szeretnék utolérni őt.
Ezután készítettek egy rajzot, hogy mikké változnának át, ha kincs lenne belőlük. Majd megbeszéltük azt is, kire bíznák magukat, akik kincsként vigyáznának rájuk.