Napközis csoportommal falunéző sétára indultunk. Meséltek a saját élményeikről, fontos eseményekről, egy-egy helyszínhez érve. Visszaemlékeztek az óvodai rendezvényekre, sikerélményeikre. A tanterembe érve útkereső feladatokat oldottak meg.
Célok kitűzése és elérése
Ballagás ,továbbtanulás—-tervek,célok,vágyak,lehetőségek.Az angyalok alliteráló anyagot alkottak.Aranyos,alapos alakok.
Mivel is lehetne kezdeni az új évet, mint tervezéssel, célok kitűzésével.
A boldogságóra foglalkozást egy közös relaxációval kezdtünk, melyet már nagyon megkedveltek a gyerekek.
A „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom” gyakorlat után jólesett a meseszőnyegen leülni és hallgatni a mesét.
A Boldogvár meséje magával ragadta a gyerekeket, együtt mondtuk a mondókát amivel Jánost segítettük az útja során: „Fújj, fújj erősen! S minden, ami bánt, meglátod, azonnal már nem akadály! Fújj, fújj!”
A mese után feltettem a kérdést a gyerekeknek: Mi az álmod? Mit szeretnél elérni? Mi szeretnél lenni?
Nagyon érdekes válaszokat kaptam, most már tudom hogy lesz robotépítő mérnök és mentőorvos is a közeljövőben a gyerekekből. 🙂
A beszélgetést Bagdi Bella: „Van nekem egy álmom”- című dalával, közös táncolással zártuk le. Nagyon szeretnek a gyerekek táncolni, ez a dal különösen nagy tetszésnek örvendett körükben.
Akinek kedve támadt ezután egy kis színezésre, az a munkafüzetből sokszorosított Boldogvárat színezte és az autó útvesztőt oldotta meg.
Gondolattérképet készítettünk. Előtte beszélgettünk a jövőről, a továbbtanulásról.
Foglalkozásterv 5. – Célok kitűzése és elérése
A Boldogságóra vezetője:
Jeney Gabriella
Kaposvári Nemzetőr Sori Központi Óvoda, 2020/2021-es tanév
Bojtocska csoport, 3-4 éves korosztály
Szervezési feladatok
-csoportszoba előkészítése
-hangulatjelző kártyák elhelyezése
-jelek előkészítése
Ráhangolódás
Ahhoz, hogy fejlődjünk, ügyesedjünk, fontos, hogy legyenek elképzeléseink, céljaink, amiket megvalósítunk. Ha valamit el szeretnénk érni, akkor érdemes beszélgetni róla a családdal, barátokkal, hiszen ők tudnak segíteni az ötleteikkel, tapasztalataikkal:
– Szeretnék megtanulni…
biciklizni két keréken, lerajzolni a jelemet, cipőt kötni, gyorsabban futni, ruhát kifordítani, muffint sütni, fára mászni, hajtani a hintát…
Fontos azonban szem előtt tartani, hogy ha valami nem sikerül elsőre, akkor sem szabad feladni, újra kell próbálkozni amíg nem sikerül, mert közben lehetőségünk van javítani a hibákat is, és így a végén biztos célba érünk!
Relaxáció
„Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…”
Nyújtózás fölfelé váltott karral, majd karok leengedése, jobbra-balra mozgatása.
„Medve vagyok és cammogok…”
Lassú, lomha medvejárás.
Meghallgatjuk Bagdi Bella: „Van nekem egy álmom” című dalát.
Jelentésteremtés
Mozgásos mondóka:
Terpesztett lábbal guggolok,
békaszemmel kukkolok.
Figyelem a kövér legyet,
be is kapom, amint lehet.
Kicsi béka, ugorj újra,
vadásszál a szúnyog úrra!
Négyből kettő
A gyerekek párosával állnak. Két gyermek átkarolja egymást, az egymás mellett lévő kezüket összekulcsolják. Egy plüssmacit teszünk egy lepedőre, amit mindenki megfog a szabad kezével és fel-le mozgat. Cél, hogy ne essen le a maci.
Jelentésteremtés mesével
Triangulum hangjára odaröppen hozzánk a boldogság kék kismadara, hogy ő is velünk hallgassa a mesét. „Kerekerdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek,
hipp-hopp, tárd ki a szíved kapuját,
mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk ketyeg a kis óra,
ezt üzeni neked a Boldogság Madara”
Majd elmesélem Bartos Erika: Gömbi tornya című meséjét.
A mese végén megbeszéljük, hogy
– mit csinált Gömbi?
– sikerült megvalósítania a tervét?
– mi akadályozta benne?
– miben tudtak segíteni a barátai?
– hogy sikerült elérni a célját?
Reflektálás
Tapsolj, pattanj!
Körben ülünk. Elindítunk egy mozgást – taps -, ami addig megy körbe, míg a játékvezető kettőt nem tapsol. Akkor gyorsan fel kell állni és állva folytatni a játékot a következő két tapsig. Akkor újra le kell ülni és folytatni az „adogatást”.
Téma továbbadása:
– Mák
Mákos süti sütése közösen. „Legyen mákos az idén is!” Közben beszélgetés arról, hogy mik a család közös céljai az idei évben.
– Akadálypálya
Kicsi vagy nagy (lehetőségekhez mérten) akadálypálya építése közösen, majd családi verseny rendezése, ki a leggyorsabb.
Felhasznált irodalom
• Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke – Tabajdi Éva:
Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella – Bezzeg Andrea:
Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella: Világomban minden rendben van cd
• Honnan hová? – Egyénre szabott fejlesztés az óvodában
Novum szakkönyvek, Novum Könyvklub Kft.
• Szabó Borbála: Mozdulj rá!
Mozgással kisért vers-és mondókagyűjtemény
Logopédia Kiadó 2002
• Batáné Murányi Erika – Kis Gyuláné – Koncz Antónia:
Ugróiskola – Szemezgető 1. osztály
Műszaki Könyvkiadó 2009
• Bartos Erika: Bogyó és Babóca meséi
Pozsonyi Pagony Kiadó 2015
• Lovas Mihályné – Tarr Ágnes:
Varázstükör – Drámapedagógiai játékgyűjtemény óvodásoknak
a kommunikációs neveléshez
Készült a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány támogatásával 2002.
Ebben a hónapban sikerült nagyon sokat beszélgetnünk a gyerekekkel. Már látható a Boldogság óra hozadéka. A gondolkodásmódjuk, a negnyilvánulásaik, az egymáshoz való viszonyulásuk bizonyítja ezt. Nem változott a mese szeretetük, így az ajánlott meséket mindig feldolgozzuk. Az öreg halász és a nagyravágyó felesége c. mesét elolvastuk és megbeszéltük a keletkezett problémákat és azoknak az emberi természetre gyakorolt hatását. Érdekes meglátásaik voltak. Minden szereplő helyébe bele tudták képzelni magukat és elmondták abból a szemszögből a helyzet értékelését. Mostanában felerősödtek a „barát, nem barát” dolgok, így lehetőségünk volt ezt is átbeszélni ezalkalomból a gyerekekkel.Több tanulónál is észre vettem, hogy kishitűek. Náluk különös tekintettel oda figyeltem az optimizmus erősítésére és az elérhető célok megfogalmazására.
ZSZC Lámfalussy Sándor Szakképző Iskolája
A csoport egy közös vision board elkészítése mellett döntött. Természetesen előtte sokat beszélgettünk a témáról, olvastunk róla cikkeket az interneten is. A gyerekek lelkesek és izgatottak voltak a feladat elkészítése során. A csoport vett egy A4-es lapot, színes képeket és idézeteket is használtunk. Kivághatsz képeket vagy motiváló idézeteket a kedvenc magazinjaidból is. Mindez remélhetőleg segíteni fog, hogy a 2021-es évben megvalósítsuk az álmainkat. Azt mondták a gyerekek, ha végre tudunk már személyesen is találkozni, akkor tartsunk már egy ún. Vision Board partyt a suliban. Azt mondták, hogy olvastak arról egy cikket az interneten anyaggyűjtés közben, hogy egyre menőbbek az ilyen jellegű összejövetelek. Remélem, hogy a második félévben erre is sor kerülhet majd.
A feladathoz a piZap online felületet használtuk, egyszerű a kezelése, sokféle sablonból lehet választani. Nagyon megtetszett a gyerekeknek, és úgy döntöttünk, hogy ezt még majd további feladatokhoz is fel fogjuk használni, az iskolában is, például a tanuláshoz is jól alkalmazható lenne. Köszönjük ezt a jó kis, motiváló feladatot és köszönjük, hogy ezáltal mi például ezt a jó kis programot is megismerhettük. Felülre, a képünkre azokat a kulcsszavakat írtuk, melyek a legfontosabbak számunkra és ehhez gyűjtöttük a képeket. A család, a barátság, az egészség, a szerelem ami nagyon lényeges, és az utazás lenne az egyik legjobb hobbi. Egy nagy szív uralja a képet, hiszen szeretet nélkül mit sem ér az élet. A back to school felirat pedig azért került rá, mert reméljük, hogy 5 év múlva már csak egy rossz álom lesz az, hogy az iskolák zárva vannak, mert már nagyon hiányzik minden!!!!!!!!!!!!
Készítettünk egy plakátot arról, hogy milyen célokat szeretnénk elérni közösen az osztályban. Nem kellett sokat gondolkodni rajta, azonnal „munkához” is láttak a gyerekek. Ha minden nap észreveszünk akár csak egy apró örömöt is az életünkben, az már a célok eléréséhez is hozzásegít. A célok között szerepel többek között egymás segítése, támogatása, amely észrevétlenül a szeretet földjére terel minket. Egészségesebben szeretnénk élni, amely a táplálkozásban, mozgásban, lelki egyensúlyunk helyreállításában nyilvánul meg. A tanulásban való hozzáállásunkon is változtatni szeretnénk, megteszünk mindent, ami tőlünk telik, hogy olyan bizonyítványt vehessünk év végén a kezünkbe, amilyet elképzeltünk, amivel örömöt okozunk saját magunknak, szüleinknek és tanítóinknak egyaránt. Ezek mellett közvetlen környezetünk megóvását, tisztán tartását is fontosnak érezzük, hiszen ezzel kihatunk Földünk életére is. Hiszen egy tiszta bolygón, egészségesen, örömteli, szeretetteljes, kiegyensúlyozott életet élni közös célunk, mindenkié!!!
Pálmonostorai Gárdonyi Géza Általános Iskola
A tanulók beszélgettek céljaikról, terveikről. Egy tanuló segítségével készítetek egy ábrát.
Székesfehérvári Kossuth Lajos Általános Iskola
Minden kisgyerek kitűzött maga elé egy célt, azt leírva, vagy lerajzolva a bakancsba dobták. Többségük iskolai tanulmányokkal kapcsolatos célokat neveztek meg. Kíváncsian várjuk, beteljesülnek-e a vágyak.