Nagy izgalommal várják a gyermekek a Boldog órákat. Az egyik kislány azt mondta: „Mindig valamit jót csinálunk, és jó táncolni a zenékre…” Az 5. órát tartottuk most meg, ahol a célok kitűzése elérése volt a témánk. Minden foglalkozást zenehallgatással és tánccal kezdünk, a hónap dalára, majd következik a mese. Nagyon tetszett a gyermekeknek a Boldog vár meséje, és azt találgatták, hogy vajon a mi várunk kapuja, ha kinyílik mit fogunk találni mögötte. Próbáltunk beszélgetni arról, hogy mit jelent a cél, mit jelent, hogy valakinek van valami célja? Elég sokan tudtak helyesen válaszolni, és volt olyan gyermek is, aki elmondta, hogy neki milyen célja van, és hogy mit fog megtenni azért, hogy ez sikerüljön. Ezután játékos formában, kicsit összekapcsolva az évszakkal, megérkezett hozzánk „Pihe” a hópihe, a testvéreivel, akik eltévedtek és szeretnének „Hófelhő” nagyapóhoz visszajutni, de ezt csak úgy tudják megtenni, ha a gyermekek segítenek nekik, és teljesítenek 3 feladatot (1-énekeljenek el egy hóemberes dalt, 2-keressék meg a csoportban elrejtett hópelyheket, 3-keressék meg a Boldog vár kirakó darabjait) A hópehely célja az volt, hogy visszajusson „Hófelhő” nagyapóhoz, célja eléréshez a gyermekeket kérte segítségül. Jó volt látni, hogy buzgón keresgélnek a csoportban, segíteni akarnak. Foglalkozásunkat relaxációs zenével zártuk, nagyon ügyesen, egyre többen tudnak már ellazulni, kicsit lecsendesedni, megpihenni.
Célok kitűzése és elérése
Landorhegyi Sportiskolai Általános Iskola
A hónap boldogságóráin – a megtekintett motivációs videók, beszélgetéseink során – a következő kérdésekre kerestük a választ:
– Mit jelent a célkitűzés?
– Miért fontos az, hogy legyenek céljaink?
– Milyen célokat érdemes kitűzni?
– Miért boldogabbak azok az emberek, akiknek vannak értelmes céljaik?
– Mik a mi legfontosabb céljaink?
– Hogyan fogalmazzuk meg helyesen céljainkat?
– Hogyan érhetjük el céljainkat?
– Miként kezeljük a kudarcokat?
Elvégzett feladataink:
1. Kártyákat készítettünk, megkezdett mondatokkal, ezeket a mondatokat mindenki befejezte önmagára vonatkozóan, a saját elképzelése szerint. (1. kép)
2. A csoport minden tagja leírta az élete különböző területein megvalósítandó legfontosabb célokat. Ebben a „Boldogságóra munkafüzet”-ben található táblázat segített.
3. Megbeszéléseink és az előző két feladat megoldása adta a vázlatát a „Céljaim 2021-ben” /”Céljaim a közeljövőben” … című fogalmazásoknak, amelyeket fotókkal is illusztráltak a gyerekek. (2. kép)
4. A fogalmazásokat kinyomtattuk, és a következő foglalkozáson mindenki felolvasott belőle egy-egy számára fontos gondolatot – erről tanúskodik a videófelvétel.
Amint a videóban is elmondtam: „Nagyon büszke vagyok 8.-os tanítványaimra, írásaikból-szavaikból kitűnik, hogy mindnyájan megértették a célok fontosságát életünkben, s tudják, mit kell tenniük, hogy a vágy valósággá váljék.”
Rákóczi Marianna,
a 8.-os boldogságcsoport pedagógusa
Rövid elméleti bevezető után közösen meghallgattuk a hónap dalát.
Pármunkában megbeszélték a tanulók, hogy milyen céljaik, célkitűzéseik, vágyaik vannak a jövőben.
Feladatok: 2 év múlva, Kezdőbetűk
A havi témát a dal meghallgatásával kezdtük. Azonnal megszerették, sokat hallgattuk és mozogtak is a refrénnél.
A mese elolvasása után mindenki elmondta, mi a kívánsága, mit szeretne a legjobban. Elsőre csak konkrét tárgyakat, nem reális célokat soroltak. Sokat beszélgetve jutottunk el odáig, hogy megértették céljaink, vágyaink nemcsak tárgyi dolgok lehetnek. Végül mindenkivel kitőztünk egy olyan célt, amit reális, belátható időn belül elérhető. A célokat halacskákba írtuk, akik addig úsznak, míg el nem érik a céljukat. Mindenki visz magával egy léggömböt, amiben a cél eléréséhez szükséges tulajdonságot írták. Figyelni fogjuk, ki hogy halad és mikor ér el a halacskája a célhoz. Akkor a neve felkerül a nagy cél lufiba.
Sárkeresztúri Napraforgó Óvoda
Célok kitűzése és elérése
Célul tűztük ki, hogy a nevelési év végére elérjük a csoportban, hogy szeretni, segíteni és értékelni fogjuk egymást. A csoport két harmada iskolába megy, a többiek maradni fognak. Megfogalmazták a gyerekek, hogy barátok szeretnének maradni. A rajzaikban megjelenítették, hogy együtt vannak.
Boldogságóránkat – mint mindig – relaxációval kezdtük. A gyerekek egyik kedvence az „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” nyújtózós, és a „Rongybabává válok, csak pihenni vágyok…” lazító, szőnyegre huppanós gyakorlat. A Boldogvár meséjét érdeklődve hallgatták a gyerekek. Utána beszélgettünk arról, hogy mit jelent a boldogság, ki mitől érzi magát boldognak. Egy kisfiú így válaszolt: ” akkor lennék boldog, ha vége lenne a koronavírusnak és mehetnénk a strandra”. Bagdi Bella: Van nekem egy álmom c. dalára önfeledten mozogtunk, táncoltunk. Már az első alkalommal nagy sikere volt a dalnak, a hónap során többször meghallgattuk. Befejezésként Boldogvár kifestő színezésére adtam lehetőséget, ami elsősorban a kislányoknál volt népszerű.
Ceglédi Táncsics Mihály Általános Iskola
A célok eléréséhez vezető utat bakancsok/bakancslisták formájában jelenítettük meg.
A bakancsok mérete is lényeges:a tanulásban, egészség megőrzésében kitűzött célokat kisebb, a távolabbi, a jövőt érintő célokat nagyobb bakancs jelzi.
Külön öröm volt látni a kedves rajzok mellett a nagy gonddal papírra vetett sorokat.
Csólyospálosi Általános Iskola
A választható feladatok közül a történelmi dal írását valósítottuk meg.A gyerekek csoportban dolgoztak és nagy élvezettel nyitogatták a tankönyvet és böktek rá a szavakra. A dalocska három versszakosra sikerült.
Csólyospálosi Általános Iskola
A választható feladatok közül a történelmi dal írását valósítottuk meg.A gyerekek csoportban dolgoztak és nagy élvezettel nyitogatták a tankönyvet és böktek rá a szavakra. A dalocska három versszakosra sikerült.