A célok kitűzése és elérése témakör, nagyon népszerű volt a Ficánka nagycsoport körében.
A foglalkozást kezdő relaxáció az Összehangoló 1,2,3 mozgások voltak, ami igen kedvelt a gyerekek számára. Ezután Boldog Dóra mesehallgatásra hívta a gyermekeket. Bezzeg Andrea : Boldogvár c. meséje beindította a gyermeki fantáziát, a képi látásmódot. A mese végén meghallgattuk Bagdi Bella : Van nekem egy álmom c. dalát. Ezután resztoratív-kör keretében megbeszéltük, hogy kinek mi az álma, célja, amit Boldog Dórával is megosztottak. Különbséget tettünk a rövid és a hosszabb távú célok között. Kihangsúlyoztuk azt is, hogy mit érzünk akkor, amikor nem valósulhat meg egy álom, egy cél. Például: ,,Szeretnék egy olyan gépet, ami igazi, élő cicává varázsolna, de tudom, hogy ez soha nem fog megvalósulni. ” Megfogalmaztuk azt is, hogy próbálkozással, hogyan érhetünk el sikert. Például:
,,Ha igazi cica nem lehetek, akkor a játékomban leszek az, utánozva mozgását, természetét. ”
A téma kapcsán, beindult a gyermekek beszédaktivitása, fejlődött kommunikációs készségük.
Szociális és erkölcsi értékrendjük is erősödött, hiszen sok olyan tartalmat osztottak meg egymással, ami az érzelmek széles skálájával, jó-rossz megtapasztalásokkal, illetve elérhetetlen, de pótolható álmok-célok megfogalmazásával volt teli. Mindenki kiszínezte a saját Boldogvárát és sikerült célba juttatni a feladatlapon lévő kisautót is. Mozgásos játékokat is játszottunk, amikor a célok keresztezték egymást, ezt megtapasztalás útján meg is fogalmazták, mozgás során pedig megvalósították (Pl.: Papucs-fogó – játék).
Boldogan, célok elérésével zártuk e témakört.
Célok kitűzése és elérése
Mindenki elmondhatta a kisebb- nagyobb célkitűzéseit. Megbeszéltük, hogy milyen célokat tudtak már elérni. A keresztnevük kezdőbetűivel kellett keresniük célkitűzéseket, amelyeket szeretnének elérni. Mindenki átgondolta, elképzelte, hogy 3 év múlva milyennek látja a mindennapjait. Hová jár iskolába, milyen hobbikkal foglalkozik. Ezeket lerajzolták, illetve megfogalmazhatták.
Mindenki elmondhatta a kisebb- nagyobb célkitűzéseit. Megbeszéltük, hogy milyen célokat tudtak már elérni. A keresztnevük kezdőbetűivel kellett keresniük célkitűzéseket, amelyeket szeretnének elérni. Mindenki átgondolta, elképzelte, hogy 3 év múlva milyennek látja a mindennapjait. Hová jár iskolába, milyen hobbikkal foglalkozik. Ezeket lerajzolták, illetve megfogalmazhatták.
Mindenki elmondhatta a kisebb- nagyobb célkitűzéseit. Megbeszéltük, hogy milyen célokat tudtak már elérni. A keresztnevük kezdőbetűivel kellett keresniük célkitűzéseket, amelyeket szeretnének elérni. Mindenki átgondolta, elképzelte, hogy 3 év múlva milyennek látja a mindennapjait. Hová jár iskolába, milyen hobbikkal foglalkozik. Ezeket lerajzolták, illetve megfogalmazhatták.
Mindenki elmondhatta a közelebbi és távolabbi céljait. Megbeszéltük, hogy tudják – e, hogy mit kell megtenni azért, hogy céljaikat el is érjék. Játékos feladatként a keresztnevük betűivel kellett írni célokat. Mindenki elképzelve, hogy 2 év múlva milyen iskolában, milyen barátokkal körülvéve látja magát. Mindezt írásos, vagy rajzolt formában jelenítették meg.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Sajnos több mint 10 tanuló hiányzik az osztályunkból már harmadik hete. Ezért a csoport céljainak kitűzését elhalasztottuk. Az egyéni célokkal foglalkoztunk, amit üvegbe is zártunk. S júniusban, amikor elválunk egymástól, hiszen negyedikesek vagyunk, megbeszéljük a megvalósulást.
A gyerekek a Mi lennél, ha kincs lennél gyakorlat során nagyon meghatottak. A következő válaszok születtek többek között: apa, család, családi boldogság, szertet..
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Január hónapban igyekeztünk sok beszélgetéssel és játékos feladatokkal feldolgozni a célok kitűzése és elérése témakört. Miközben a témán dolgoztunk, azt láttam a gyerekeken hogy mélyen elgondolkodtak a témán, nem volt egyszerű számunkra célokat meghatározni. Eleinte nehézkesen indult, majd szépen lassan kezdtek egyre jobban és könnyedebben célokat megfogalmazni. Úgy gondolom a kamasz korosztály számára is nagyon fontos, hogy képesek legyenek saját célokat megfogalmazni és tenni is értük nap mint nap. A havi feladat elkészítésének a „2 év múlva” című feladatot választották. A következő célokat fogalmazták meg rajz formájában: egy saját otthon a családommal, egy saját autó amivel utazhatok a munkába és haza, egy boldog párkapcsolat, az áhított szakma elérése, a szakmámban való munka ami örömet okoz, további szakma tanulása, kiteljesedni a hobbimban. A rajzok elkészítése közben örömmel dolgoztak, majd amikor felkerült az osztály melletti falra az elkészült tabló boldogan mutogatták az iskolatársaiknak és mesélték, hogy ki milyen célokról készített rajzot. Remélem, hogy tényleg sikerül nekik hogy elérjék a céljaikat, és ezért minden nap teszünk egy lépést az iskolában, ahol szeretet és támogatás veszi körül őket.
Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
Belevágtuk magunkat az idei év első Boldogságóra témájába. Relaxációval kezdtünk, majd elkezdtünk beszélgetni a cél fogalmáról. Kérdeztem tőlük, mik szeretnének lenni, amikor felnőttek lesznek. Szerencsére mindenki szóhoz szeretett volna jutni, el is mesélték a különböző vágyott foglalkozásokat (volt körmös, fodrász, állatorvos, roncsderbis…stb). Beszélgettünk, hogy szerintük mit kell ahhoz tenniük, hogy ezeket az álmokat elérjék. Ezután elolvastam nekik a hónap meséjét, A Boldogvár meséjét, utána pedig átbeszéltük a mesét, és kérdeztem őket, vajon milyen érzés volt Jánosban, mikor elért a várhoz, miken ment keresztül. Szeretem a boldogságóra köré font szokásainkat, ilyenkor előkerül a macink, ő mindig velünk van a boldogságóra foglalkozásokon, valamint mindig megszemléljük a boldogsághoz vezető lépcsőt is, hogy hol tartunk most, miken mentünk mi is keresztül, milyen boldogságfokozó támák várnak még ránk. A hónap dala nagy kedvenc lett a csoportban, többször is meghallgattuk, táncoltunk rá, csettinteni is megtanultak páran közben. Végül elkészültek a Célapónak szánt álmok rajzai is. A heti tornánk is a célok köré volt csoportosítva, labdával dobtak célba.