Mindenki elmondhatta a kisebb- nagyobb célkitűzéseit. Megbeszéltük, hogy milyen célokat tudtak már elérni. A keresztnevük kezdőbetűivel kellett keresniük célkitűzéseket, amelyeket szeretnének elérni. Mindenki átgondolta, elképzelte, hogy 3 év múlva milyennek látja a mindennapjait. Hová jár iskolába, milyen hobbikkal foglalkozik. Ezeket lerajzolták, illetve megfogalmazhatták.
Célok kitűzése és elérése
Mindenki elmondhatta a közelebbi és távolabbi céljait. Megbeszéltük, hogy tudják – e, hogy mit kell megtenni azért, hogy céljaikat el is érjék. Játékos feladatként a keresztnevük betűivel kellett írni célokat. Mindenki elképzelve, hogy 2 év múlva milyen iskolában, milyen barátokkal körülvéve látja magát. Mindezt írásos, vagy rajzolt formában jelenítették meg.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Sajnos több mint 10 tanuló hiányzik az osztályunkból már harmadik hete. Ezért a csoport céljainak kitűzését elhalasztottuk. Az egyéni célokkal foglalkoztunk, amit üvegbe is zártunk. S júniusban, amikor elválunk egymástól, hiszen negyedikesek vagyunk, megbeszéljük a megvalósulást.
A gyerekek a Mi lennél, ha kincs lennél gyakorlat során nagyon meghatottak. A következő válaszok születtek többek között: apa, család, családi boldogság, szertet..
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Január hónapban igyekeztünk sok beszélgetéssel és játékos feladatokkal feldolgozni a célok kitűzése és elérése témakört. Miközben a témán dolgoztunk, azt láttam a gyerekeken hogy mélyen elgondolkodtak a témán, nem volt egyszerű számunkra célokat meghatározni. Eleinte nehézkesen indult, majd szépen lassan kezdtek egyre jobban és könnyedebben célokat megfogalmazni. Úgy gondolom a kamasz korosztály számára is nagyon fontos, hogy képesek legyenek saját célokat megfogalmazni és tenni is értük nap mint nap. A havi feladat elkészítésének a „2 év múlva” című feladatot választották. A következő célokat fogalmazták meg rajz formájában: egy saját otthon a családommal, egy saját autó amivel utazhatok a munkába és haza, egy boldog párkapcsolat, az áhított szakma elérése, a szakmámban való munka ami örömet okoz, további szakma tanulása, kiteljesedni a hobbimban. A rajzok elkészítése közben örömmel dolgoztak, majd amikor felkerült az osztály melletti falra az elkészült tabló boldogan mutogatták az iskolatársaiknak és mesélték, hogy ki milyen célokról készített rajzot. Remélem, hogy tényleg sikerül nekik hogy elérjék a céljaikat, és ezért minden nap teszünk egy lépést az iskolában, ahol szeretet és támogatás veszi körül őket.
Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
Belevágtuk magunkat az idei év első Boldogságóra témájába. Relaxációval kezdtünk, majd elkezdtünk beszélgetni a cél fogalmáról. Kérdeztem tőlük, mik szeretnének lenni, amikor felnőttek lesznek. Szerencsére mindenki szóhoz szeretett volna jutni, el is mesélték a különböző vágyott foglalkozásokat (volt körmös, fodrász, állatorvos, roncsderbis…stb). Beszélgettünk, hogy szerintük mit kell ahhoz tenniük, hogy ezeket az álmokat elérjék. Ezután elolvastam nekik a hónap meséjét, A Boldogvár meséjét, utána pedig átbeszéltük a mesét, és kérdeztem őket, vajon milyen érzés volt Jánosban, mikor elért a várhoz, miken ment keresztül. Szeretem a boldogságóra köré font szokásainkat, ilyenkor előkerül a macink, ő mindig velünk van a boldogságóra foglalkozásokon, valamint mindig megszemléljük a boldogsághoz vezető lépcsőt is, hogy hol tartunk most, miken mentünk mi is keresztül, milyen boldogságfokozó támák várnak még ránk. A hónap dala nagy kedvenc lett a csoportban, többször is meghallgattuk, táncoltunk rá, csettinteni is megtanultak páran közben. Végül elkészültek a Célapónak szánt álmok rajzai is. A heti tornánk is a célok köré volt csoportosítva, labdával dobtak célba.
A felsős diákok szívesen segítettek az apróságok elsős avatóján, cél kitűzve, teljesítve.
A január témája a célok kitűzése, megvalósítása volt. A témával kapcsolatban a gyermekekkel több területet érintve is foglalkoztunk. A kezdetekkor nehézségekbe ütközünk, hiszen nehéznek bizonyult a gyermekeknek a célok kitűzése, ezért először magát a fogalmat tisztáztuk, beszéltük meg közösen, hogy ez mit is jelent. Ezt követően saját példáimmal igyekeztem mintát biztosítani, ötletet adni a gyermekeknek, melynek köszönhetően már számukra is érthetővé vált ez a téma. A célokat egyénenként beszéltük át. Néhány esetben a közeljövőben teljesíthető (emberrajz, cipőkötés, varrás, gombolás), néhány esetben viszont a távoli jövőre nézve tűztek ki célokat.
A hét vége felé minden gyermekünk sikerélményhez jutott a céljai elérésében.
Azok a gyermekekkel, akik felnőttkorban elérhető célokat tűztek ki, lehetőséget biztosítottam, hogy rajz formájában megjeleníthessék, melyből közös tablót készítettünk és kiállítottunk a csoportban.
A téma feldolgozása képpen közös csoporttal közös célunk volt a „Tüzet viszek” című körjáték elsajátítása és megtanulása.
Mese tevékenység keretében a gyerekek megismerték Micimackó kuckója című mesét, melynek tanulságait kötetlen beszélgetés formájában dolgoztuk fel. A Boldogság-vár meséjével is megismerkedtek a gyerekek, mely után lehetőséget biztosítottam, hogy megvalósíthassák saját elképzeléseik, fantáziájuk alapján (rajz, építés).
Minden nap hol általam, hol a gyerekek kérésére, meghallgattuk Bagdi Bella Van nekem egy álmom kezdetű dalát, melyre együtt a gyerekekkel találtuk ki a mozgásformákat.
Összességében a téma feldolgozása a kezdeti nehézségek után sikeresen megvalósult. A későbbiekben további célom, hogy a téma továbbra is előkerüljön a mindennapokban és a gyakorlás során sikerélményhez, örömökhöz juthassanak gyermekeink.
Szösszenetek a gyerekek vágyaiból:
– Apukámtól szeretnék kapni egy száz lábút
– Kiskutyát szeretnék
– Szeretném, ha meglenne rendesen fésülve a hajam
– Kapjak egy bokszkesztyűt
– Legyen egy homokórám, amelyen nézhetem az idő múlását
Céljaik megfogalmazása:
– Amikor felnőtt leszek szeretnék a dzsungelbe eljutni (6 éves kisfiú)
– Az a célom, hogy legyen egy nagy házam, legyenek gyerekeim, akiket eltudjak altatni és kutyáim, akiket megtudjak etetni (5 éves kislány)
Mondanivalója simogató volt a fülemnek. Nagyon ügyesen, választékosan tudta megfogalmazni véleményét.
– Ha felnővök, edzőtermet szeretnék vezetni (7 éves kisfiú)
– Ha felnővök, órákat szeretnék javítani (6 éves kisfiú)
– Szeretnék megtanulni úszni (5 éves kislány)
Az a tapasztalatom a beszélgetések során, hogy nagyon érdeklődőek, bátrak, életkoruknak megfelelően képesek megfogalmazni véleményüket és odafigyeléssel hallgatják meg egymást.
Célbadobós játéknál azt tapasztaltam, hogy nagyon tetszett a gyerekeknek ez a kezdeményezésem, nem okozott nekik csalódást, amikor nem sikerült beletalálni a célba. Tudják megfelelően kezelni a kudarcot.
A második alkalmat az Óvó néni játéka ötlettel színesítettem. Maga a mackójelmez jó motivációs eszköznek bizonyult. Tetszett a gyerekeknek a kezdeményezésem és megmutatták, hogy milyen segítőkészek is tudnak lenni. Még jobban fent tudtam tartani érdeklődésüket, vidám és derűs légkört tudtam kialakítani.
Elmélyülten, érdeklődve hallgatták a Boldogvárról szóló mesét. Kerekerdő kalandra hív téged kezdetű mondókát ők is mondják már velem együtt.
Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát utánzó mozgással játszottunk el. Nagyon elnyerte a tetszésüket a dal.
Rengeteg pozitív élménnyel és tapasztalattal gazdagodtak ezeken a délelőttön is.
Az az észrevételem, hogy jól érzik magukat a Boldogságóra foglalkozásokon.
A Célok kitűzése és elérése témát kis -középső csoportos gyermekekkel dolgoztuk fel. Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dal meghallgatásával kezdtük, velünk volt Boldog Dóra is. Dóra elmesélte, hogy ebben a téli időben nagy vágya hogy megtanuljon korcsolyázni. Segítséget kért a gyerekektől, vajon mit kell tennie ezért? Több segítő ötletet adtak a gyerekek, a legfontosabb, hogy „kell egy korcsolya, és gyakorolni.”
Dóra megkérdezte a gyerekeket, hogy kinek van vágya, álma, milyen terveik vannak, ha nagyok lesznek? Mit kell tenniük ezért?
Áron: Kombájnos, tornázni, hogy erős legyen.
Szabi: BMV-s szeretne lenni, azt vezetni.. Festő lesz, hogy legyen pénze. Megy az autós boltba BMV-t venni.
Nolen: Traktoros szeretne lenni, meg kell tanulni vezetni.
Kata: Barbie szeretne lenni: tornázni, hogy Barbie- forma alakú legyen.
Nati: Lovas szeretne lenni: sokat kell gyakorolni lovagolni.
Zsolti: Nagy szeretne lenni, tornázni, súlyzózni.
Maja: korcsolyázni szeretne: anya pénztárcájából lesz pénze megvenni a korcsolyát.
Dóra vendéget is hívott: Micimackót, aki a 95. születésnapját ünnepli most. Ez olyan sok év, hogy több, mint a gyerekeké, de még a szüleiké, sőt, nagyszüleiktől is idősebb, mint a dédszüleik, olyan idős már. Gyújtottunk gyertyát, énekeltük az Ég a gyertya dalt, és hallgattuk, énekeltük Bagdi Bella: Boldog születésnapot című dalát. Ajándékba színeztünk Micimackós képeket, amiből tablót is készítettünk.
Végül egy rövid mesenézéssel zártuk a foglalkozást, Micimackó Kívánságcsillag című meséjéből néztünk egy rövid részletet, utána megbeszéltük, hogy melyik barátjának mi volt a kívánsága.
A Célok kitűzése és elérése témát kis -középső csoportos gyermekekkel dolgoztuk fel. Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dal meghallgatásával kezdtük, velünk volt Boldog Dóra is. Dóra elmesélte, hogy ebben a téli időben nagy vágya hogy megtanuljon korcsolyázni. Segítséget kért a gyerekektől, vajon mit kell tennie ezért? Több segítő ötletet adtak a gyerekek, a legfontosabb, hogy „kell egy korcsolya, és gyakorolni.”
Dóra megkérdezte a gyerekeket, hogy kinek van vágya, álma, milyen terveik vannak, ha nagyok lesznek? Mit kell tenniük ezért?
Áron: Kombájnos, tornázni, hogy erős legyen.
Szabi: BMV-s szeretne lenni, azt vezetni.. Festő lesz, hogy legyen pénze. Megy az autós boltba BMV-t venni.
Nolen: Traktoros szeretne lenni, meg kell tanulni vezetni.
Kata: Barbie szeretne lenni: tornázni, hogy Barbie- forma alakú legyen.
Nati: Lovas szeretne lenni: sokat kell gyakorolni lovagolni.
Zsolti: Nagy szeretne lenni, tornázni, súlyzózni.
Maja: korcsolyázni szeretne: anya pénztárcájából lesz pénze megvenni a korcsolyát.
Dóra vendéget is hívott: Micimackót, aki a 95. születésnapját ünnepli most. Ez olyan sok év, hogy több, mint a gyerekeké, de még a szüleiké, sőt, nagyszüleiktől is idősebb, mint a dédszüleik, olyan idős már. Gyújtottunk gyertyát, énekeltük az Ég a gyertya dalt, és hallgattuk, énekeltük Bagdi Bella: Boldog születésnapot című dalát. Ajándékba színeztünk Micimackós képeket, amiből tablót is készítettünk.
Végül egy rövid mesenézéssel zártuk a foglalkozást, Micimackó Kívánságcsillag című meséjéből néztünk egy rövid részletet, utána megbeszéltük, hogy melyik barátjának mi volt a kívánsága.