Mi a célod februárra?
Mit teszel, hogy elérd?
Ki tud ebben segíteni neked?
Ki fog veled örülni, ha teljesül?
Célok kitűzése és elérése
Január hónapban közösen is tűztünk ki célokat, melyeket sikeresen meg is valósítottunk. Ebben a hónapban ért véget az első félév. Közös célként fogalmazták meg a gyerekek azt, hogy a legjobbat hozzák ki magukból a tanulásban. Írtunk szorzótáblaverset, mely segítette az elmélyítést és a boldogságórához kapcsolódva intelmeket is fogalmazott meg, illetve jó érzéssel eltöltő mondatokat szedtünk rímelő sorokba.
1-szer 4 4 ITT REPÜL EGY LÉGY.
2-szer 4 8 CSAK IGAZAT SZÓLJ!
3-szor 4 12 VEGYÉL SORSJEGYET, AMI NYERŐ!
4-szer 4 16 AZ ÉSZ FOROG, KI NEM HAGY.
5-ször 4 20 NE LÉGY GÉZENGÚZ!
6-szor 4 24 A VERSEMET FÚJOM ÉN!
7-szer 4 28 HALLOM, ÉRTEM, TUDOM JÓL!
8-szor 4 32 AZ AKADÁLY LEGYŐZHETŐ!
9-szer 4 36 ÖSSZETARTUNK CSAPATBAN!
10-szer 4 40 SZERESS NAGYON ENGEM!
Egészségünk fenntartása is cél, különösen ebben a mostani helyzetben. Gyümölcsökből, zöldségekből mandalás plakát készült, mely szemet gyönyörködtetőre sikerült. Következő célunk a mesék eljátszása, ahol minden alkalommal jó hangulatban báboztak a gyerekek. Az a céljuk, hogy a kisebbeknek bemutassák, örömet szerezve nekik. Tegyük jobbá a világot!
Hirdettem a magyar kultúra napjához egy pályázatot is iskolánkban. Aki elolvas egy könyvet és elmondja , hogy miről szól, neki melyik rész tetszett és kiknek ajánlja, azok a gyerekek dicséretben, jutalomban részesülnek. Célunk az olvasás megszerettetése. Azt hiszem ebben a hónapban is sikerült eredményesen megvalósítani dolgokat, melyek jó érzéssel töltenek el mindannyiunkat.
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
Összegyűjtöttük, kinek, milyen céljai vannak a továbbtanulás terén…
„ Még a leglassúbb is, ha célját nem téveszti szem elöl, szaporábban halad, mint az aki céltalan bolyong.”
Január hónapban a boldogságóránk témája a célok kitűzése és elérése volt. Először arról beszélgettünk, hogy egy közösségbe tartozva az egyéni célok mellett közös célokat is meg kell megfogalmaznunk. Majd a közeli és távoli terveiket osztották meg a tanulók egymással pl. pályaválasztás, munka, család stb. Megállapítottuk, hogy fontos tudnunk merre szeretnénk elindulni, és az is fontos, hogy ehhez megfelelő önismerettel rendelkezzünk. Felidéztük azt is, hogy a szeptember végén tartott önismereti tréningen kiderült, mindenki másban ügyes, mások az erősségeink, gyengeségeink. Nemsokára, ezeket az ismereteket felhasználva kell majd a pályaválasztási céljainkat is kitűzni. A foglalkozás végén egy- két gondolatot fogalmaztak meg a tanulók a jövőbeli terveikkel kapcsolatban, melyeket papírra is vetettek. Érdekes olvasmány lesz majd pár év múlva.
„ Még a leglassúbb is, ha célját nem téveszti szem elöl, szaporábban halad, mint az aki céltalan bolyong.”
Január hónapban a boldogságóránk témája a célok kitűzése és elérése volt. Először arról beszélgettünk, hogy egy közösségbe tartozva az egyéni célok mellett közös célokat is meg kell megfogalmaznunk. Majd a közeli és távoli terveiket osztották meg a tanulók egymással pl. pályaválasztás, munka, család stb. Megállapítottuk, hogy fontos tudnunk merre szeretnénk elindulni, és az is fontos, hogy ehhez megfelelő önismerettel rendelkezzünk. Felidéztük azt is, hogy a szeptember végén tartott önismereti tréningen kiderült, mindenki másban ügyes, mások az erősségeink, gyengeségeink. Nemsokára, ezeket az ismereteket felhasználva kell majd a pályaválasztási céljainkat is kitűzni. A foglalkozás végén egy- két gondolatot fogalmaztak meg a tanulók a jövőbeli terveikkel kapcsolatban, melyeket papírra is vetettek. Érdekes olvasmány lesz majd pár év múlva.
A nagykanizsai Szivárvány EGYMI első osztályosai „megcélozták a csillagokat”.
A terveink megvalósításához a Positivity Szupererő kártyacsomagot használjuk. „A kártyák abban segítenek, hogy az óvodás / kisiskolás gyermekek már igen fiatalon felismerhessék a saját erősségeiket, amelyekre építkezve boldog és sikerekben gazdag életet élhetnek.” A játékról https://pozitivity.hu/szuperero/ honlapon még többet megtudhattok. Én is itt találtam rá, s nagyon hasznos eszköznek tartom a tanulásban és az értelmileg akadályozott gyermekek fejlesztéséhez. Hiszem, és munkám során számtalanszor megtapasztaltam, az erősségekre építő pedagógia előnyeit.
Így váltak az első osztályosok szuperhőssé:
Rövid mesével kezdtem, melyet a gyerekek a beszélgető körbe ülve hallgattak. Előzőleg a sapkájukba rejtettem az arcképes szuperhős figurákat.
Pajti, (az osztály kedvence, egy kutyus báb), nem szeretett iskolába járni, mindenkitől félt, nem voltak barátai. Egy napon a tündér megkérdezte tőle miért szomorkodik. Pajti csak panaszkodott és sírt. Mikor elcsendesedett, a tündér így szólt hozzá:
– Hallgass rám Pajti! Mindenkiben van valami, amiben nagyon jó, mindenkinek van szupererje!
– Nekem is?- kérdezte Pajti.
– Bizony, neked is! – válaszolta a tündér.
– Én nem látom! – méltatlankodott Pajti.
– Mert rossz helyen keresed! Ott van legbelül..
És valóban nézzétek! Azzal a báb belsejéből elővarázsoltam egy dekorgumiból készült kis szemüveget, szuperhős szemüveget, majd rátettem Pajti szemére.
– Tessék! Itt a szupererőd! Most már te is szuperhős vagy!
S valóban, Pajti bátrabb lett, mint valaha.
Ti is féltetek már valamitől? Volt, amit nem mertetek megtenni?
Rövid beszélgetés következett.
Képzeljétek el, hogy nektek is van szupererőtök. Ha igazán figyeltek meg is találjátok. Talán a sapkátokba rejtve. Megkeresték…
Mindenkit a felhők közé repített a lelkesedés. A jutalom-falra ők is kaptak szemüveget. A szemüvegekre gyűjtik a matricákat, ha használták valamelyik erősségüket. Az erősségeiket a kártyák segítségével fokozatosan ismerik majd meg. Elsőként a legegyszerűbb játékot választottam, hiszen most ismerkednek a kártyákkal. Kiválasztottam azokat a fő erényeket a maxi kártyák közül, melyek hozzájuk a legközelebb állnak, s az azokhoz tartozó mini kártyákat. Bingo játékkal kerestük a helyét a mini kártyáknak. Nagyon jól szórakoztunk!
Pajtinak, az osztály kutyusnak már sikerült, nekünk is menni fog! Hálásan köszönjük a kártyákat!
Ráhangolódásként meghallgattuk a hónap dalát, majd Az ifjú és az angyal történetét olvastam fel a tanulóknak.
Egy lapon kellett befejezni a mondatokat, nagyon érdekes célok fogalmazódtak meg a gyerekeknél. Ezután azt kértem, hogy állítsák sorrendbe a számukra 10 legfontosabb céljaikat.
Befejezésnek a „Segíts rajtam!” mulatságos történetet olvastam fel nekik.
Tanulságos mondatok fogalmazódtak meg ezen az órán is.
A gyerekek 3 lépésben írták le, hogy az általuk kitűzött célt hogyan fogják elérni.
Kis négyzet alakú kártyákat ragasztottak fel egy rajzlapra lépcsőzetesen. A legalsó kártya az 1. lépés, a legfelső a cél. A kis kártyákra ráírták, mit kell tenniük ahhoz, hogy a céljukat elérjék.
Ez egyfajta motiváció a számukra. Ösztönzően hat rájuk, hiszen a cél elérése érdekében be kell tartaniuk a szabályokat, akaratuk erős kell legyen és kitartónak kell lenniük.
Erzsébethelyi Általános Iskola
Az egy éven belül megvalósítható célokat leírták a gyerekek egy papírra, és összehajtva betettük az elkészített bakancsba, majd egy év múlva megnézzük, kinek sikerült elérnie a célját. A hosszabb távú célokat pedig lerajzolták, és ezt kitettük a falra. A célok között szerepelt a család, a sport siker, a repülés, az autóvezetés, egy-egy szakma, amelyet majd szeretnének megtanulni. Arról is beszéltünk, hogy mi kell a céljaink eléréséhez. Arra jutottunk, hogy az egyik legfontosabb a hit önmagunkban.
Abonyi Montágh Imre EGYMI Óvoda és Általános Iskola
Az öreg halász és a nagyravágyó felesége c. mesével vezettem be a témát. Szereplők jellemzőit beszéltük meg. Kívánhattak hármat az aranyhaltól. Elméleti tudnivalókat ismertettem. A hónap folyamán egy 5-napos célkitűzést tett minden tanuló, amit végül értékeltünk, jutalmaztam.