A felsős diákok szívesen segítettek az apróságok elsős avatóján, cél kitűzve, teljesítve.
Célok kitűzése és elérése
A január témája a célok kitűzése, megvalósítása volt. A témával kapcsolatban a gyermekekkel több területet érintve is foglalkoztunk. A kezdetekkor nehézségekbe ütközünk, hiszen nehéznek bizonyult a gyermekeknek a célok kitűzése, ezért először magát a fogalmat tisztáztuk, beszéltük meg közösen, hogy ez mit is jelent. Ezt követően saját példáimmal igyekeztem mintát biztosítani, ötletet adni a gyermekeknek, melynek köszönhetően már számukra is érthetővé vált ez a téma. A célokat egyénenként beszéltük át. Néhány esetben a közeljövőben teljesíthető (emberrajz, cipőkötés, varrás, gombolás), néhány esetben viszont a távoli jövőre nézve tűztek ki célokat.
A hét vége felé minden gyermekünk sikerélményhez jutott a céljai elérésében.
Azok a gyermekekkel, akik felnőttkorban elérhető célokat tűztek ki, lehetőséget biztosítottam, hogy rajz formájában megjeleníthessék, melyből közös tablót készítettünk és kiállítottunk a csoportban.
A téma feldolgozása képpen közös csoporttal közös célunk volt a „Tüzet viszek” című körjáték elsajátítása és megtanulása.
Mese tevékenység keretében a gyerekek megismerték Micimackó kuckója című mesét, melynek tanulságait kötetlen beszélgetés formájában dolgoztuk fel. A Boldogság-vár meséjével is megismerkedtek a gyerekek, mely után lehetőséget biztosítottam, hogy megvalósíthassák saját elképzeléseik, fantáziájuk alapján (rajz, építés).
Minden nap hol általam, hol a gyerekek kérésére, meghallgattuk Bagdi Bella Van nekem egy álmom kezdetű dalát, melyre együtt a gyerekekkel találtuk ki a mozgásformákat.
Összességében a téma feldolgozása a kezdeti nehézségek után sikeresen megvalósult. A későbbiekben további célom, hogy a téma továbbra is előkerüljön a mindennapokban és a gyakorlás során sikerélményhez, örömökhöz juthassanak gyermekeink.
Szösszenetek a gyerekek vágyaiból:
– Apukámtól szeretnék kapni egy száz lábút
– Kiskutyát szeretnék
– Szeretném, ha meglenne rendesen fésülve a hajam
– Kapjak egy bokszkesztyűt
– Legyen egy homokórám, amelyen nézhetem az idő múlását
Céljaik megfogalmazása:
– Amikor felnőtt leszek szeretnék a dzsungelbe eljutni (6 éves kisfiú)
– Az a célom, hogy legyen egy nagy házam, legyenek gyerekeim, akiket eltudjak altatni és kutyáim, akiket megtudjak etetni (5 éves kislány)
Mondanivalója simogató volt a fülemnek. Nagyon ügyesen, választékosan tudta megfogalmazni véleményét.
– Ha felnővök, edzőtermet szeretnék vezetni (7 éves kisfiú)
– Ha felnővök, órákat szeretnék javítani (6 éves kisfiú)
– Szeretnék megtanulni úszni (5 éves kislány)
Az a tapasztalatom a beszélgetések során, hogy nagyon érdeklődőek, bátrak, életkoruknak megfelelően képesek megfogalmazni véleményüket és odafigyeléssel hallgatják meg egymást.
Célbadobós játéknál azt tapasztaltam, hogy nagyon tetszett a gyerekeknek ez a kezdeményezésem, nem okozott nekik csalódást, amikor nem sikerült beletalálni a célba. Tudják megfelelően kezelni a kudarcot.
A második alkalmat az Óvó néni játéka ötlettel színesítettem. Maga a mackójelmez jó motivációs eszköznek bizonyult. Tetszett a gyerekeknek a kezdeményezésem és megmutatták, hogy milyen segítőkészek is tudnak lenni. Még jobban fent tudtam tartani érdeklődésüket, vidám és derűs légkört tudtam kialakítani.
Elmélyülten, érdeklődve hallgatták a Boldogvárról szóló mesét. Kerekerdő kalandra hív téged kezdetű mondókát ők is mondják már velem együtt.
Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát utánzó mozgással játszottunk el. Nagyon elnyerte a tetszésüket a dal.
Rengeteg pozitív élménnyel és tapasztalattal gazdagodtak ezeken a délelőttön is.
Az az észrevételem, hogy jól érzik magukat a Boldogságóra foglalkozásokon.
A Célok kitűzése és elérése témát kis -középső csoportos gyermekekkel dolgoztuk fel. Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dal meghallgatásával kezdtük, velünk volt Boldog Dóra is. Dóra elmesélte, hogy ebben a téli időben nagy vágya hogy megtanuljon korcsolyázni. Segítséget kért a gyerekektől, vajon mit kell tennie ezért? Több segítő ötletet adtak a gyerekek, a legfontosabb, hogy „kell egy korcsolya, és gyakorolni.”
Dóra megkérdezte a gyerekeket, hogy kinek van vágya, álma, milyen terveik vannak, ha nagyok lesznek? Mit kell tenniük ezért?
Áron: Kombájnos, tornázni, hogy erős legyen.
Szabi: BMV-s szeretne lenni, azt vezetni.. Festő lesz, hogy legyen pénze. Megy az autós boltba BMV-t venni.
Nolen: Traktoros szeretne lenni, meg kell tanulni vezetni.
Kata: Barbie szeretne lenni: tornázni, hogy Barbie- forma alakú legyen.
Nati: Lovas szeretne lenni: sokat kell gyakorolni lovagolni.
Zsolti: Nagy szeretne lenni, tornázni, súlyzózni.
Maja: korcsolyázni szeretne: anya pénztárcájából lesz pénze megvenni a korcsolyát.
Dóra vendéget is hívott: Micimackót, aki a 95. születésnapját ünnepli most. Ez olyan sok év, hogy több, mint a gyerekeké, de még a szüleiké, sőt, nagyszüleiktől is idősebb, mint a dédszüleik, olyan idős már. Gyújtottunk gyertyát, énekeltük az Ég a gyertya dalt, és hallgattuk, énekeltük Bagdi Bella: Boldog születésnapot című dalát. Ajándékba színeztünk Micimackós képeket, amiből tablót is készítettünk.
Végül egy rövid mesenézéssel zártuk a foglalkozást, Micimackó Kívánságcsillag című meséjéből néztünk egy rövid részletet, utána megbeszéltük, hogy melyik barátjának mi volt a kívánsága.
A Célok kitűzése és elérése témát kis -középső csoportos gyermekekkel dolgoztuk fel. Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dal meghallgatásával kezdtük, velünk volt Boldog Dóra is. Dóra elmesélte, hogy ebben a téli időben nagy vágya hogy megtanuljon korcsolyázni. Segítséget kért a gyerekektől, vajon mit kell tennie ezért? Több segítő ötletet adtak a gyerekek, a legfontosabb, hogy „kell egy korcsolya, és gyakorolni.”
Dóra megkérdezte a gyerekeket, hogy kinek van vágya, álma, milyen terveik vannak, ha nagyok lesznek? Mit kell tenniük ezért?
Áron: Kombájnos, tornázni, hogy erős legyen.
Szabi: BMV-s szeretne lenni, azt vezetni.. Festő lesz, hogy legyen pénze. Megy az autós boltba BMV-t venni.
Nolen: Traktoros szeretne lenni, meg kell tanulni vezetni.
Kata: Barbie szeretne lenni: tornázni, hogy Barbie- forma alakú legyen.
Nati: Lovas szeretne lenni: sokat kell gyakorolni lovagolni.
Zsolti: Nagy szeretne lenni, tornázni, súlyzózni.
Maja: korcsolyázni szeretne: anya pénztárcájából lesz pénze megvenni a korcsolyát.
Dóra vendéget is hívott: Micimackót, aki a 95. születésnapját ünnepli most. Ez olyan sok év, hogy több, mint a gyerekeké, de még a szüleiké, sőt, nagyszüleiktől is idősebb, mint a dédszüleik, olyan idős már. Gyújtottunk gyertyát, énekeltük az Ég a gyertya dalt, és hallgattuk, énekeltük Bagdi Bella: Boldog születésnapot című dalát. Ajándékba színeztünk Micimackós képeket, amiből tablót is készítettünk.
Végül egy rövid mesenézéssel zártuk a foglalkozást, Micimackó Kívánságcsillag című meséjéből néztünk egy rövid részletet, utána megbeszéltük, hogy melyik barátjának mi volt a kívánsága.
– Januárban valósítottuk meg, több alkalommal is a célok kitűzése és elérése témakört. Többször foglalkoztunk a témával, más-más feladat megvalósításával. Minden alkalommal a gyerekekkel közösen, relaxációs gyakorlattal kezdtük a tevékenységet, /Repül a karom…Napimádás…/amit nagyon szeretnek.
– Mese
A Kerek erdő kalandra hív téged kezdetű közös versmondás után elmeséltem a Boldogvár meséjét. A mese meghallgatása után beszélgetést kezdeményeztem vágyaikról, célkitűzéseikről. Sok-sok példával álltam elő, hogy megértsék magát a fogalmat. Ennek tisztázását segítették a munkafüzet feladatai is. Ügyeskedtek vágyaik lerajzolásában. /Biciklizés, korcsolyázás, önálló öltözködés…/Motivációs táblán rögzítettem a gyermekek céljait ábrázoló szimbólumokat, mely a csoportszobában jól látható helyen található.
– Legyen mákod jövőre is!
A csoporttal közösen mákos lepény sütése volt a célunk. A szükséges hozzávalókat megvásároltuk. Közben meséltem nekik a mák szerencsét hozó tulajdonságáról. Felismerték és megnevezték az alapanyagokat, nagyon aktívan vettek részt az elkészítés folyamatában. Süteményünk az ebéd végén került feltálalásra. Ezen a napon „nagyon finom ebédünk volt”- mondták.
– Célbazokni
Nagy örömükre szolgált a zoknikkal történő célba dobás. Többször is dobtak, mondhatni gyakoroltak- elsőre nem sikerült mindenkinek. Bíztattam, ösztönöztem őket, hogy sikerélményük legyen. ” Nem baj, ha nem sikerült, próbáld újra! A célokért tenni kell!”
– Egy másik alkalommal Micimackóról meséltem, aminek nagyon örültek. Mackós képeink lassan, de készültek./Középső csoport/
Jól éreztük magunkat a téma feldolgozása során. A gyerekek szívesen vettek részt a játékos tevékenységekben. Ügyesen válaszoltak a kérdésekre, és nagy lelkesedés volt megfigyelhető a különböző játékokban is. Öröm volt velük együtt dolgozni.
A Micimackó nagyon közel áll a gyerekekhez, ezért boldogan megemlékeztünk a 95. születésnapjáról. Örömmel hoztak többen is az oviba Micimackó figurát, amit beépítettem e havi boldogságóránkba. Körbeadtuk, beszélgettünk róla, elmondták miért szeretik, kik a barátai. Megbeszéltük, hogy szívesen választanánk mi is barátunknak, mert kedves, vicces, segítőkész.Célunk, hogy mi is ilyenek legyünk, mint Micimackó, és olyan jó barátaink legyen, mint neki „vannak.”
A különböző méretű plüssfigurákat összemértük, sorba rendeztük, énekeltünk nekik. Színeztünk Micimacis színezőt és boldog várat, tablót készítettünk belőlük. Most faliújságunk falát díszítik.
Zárásul Micimackós mesét néztünk és a hónap dalára táncoltunk.
A Micimackó nagyon közel áll a gyerekekhez, ezért boldogan megemlékeztünk a 95. születésnapjáról. Örömmel hoztak többen is az oviba Micimackó figurát, amit beépítettem e havi boldogságóránkba. Körbeadtuk, beszélgettünk róla, elmondták miért szeretik, kik a barátai. Megbeszéltük, hogy szívesen választanánk mi is barátunknak, mert kedves, vicces, segítőkész.Célunk, hogy mi is ilyenek legyünk, mint Micimackó, és olyan jó barátaink legyen, mint neki „vannak.”
A különböző méretű plüssfigurákat összemértük, sorba rendeztük, énekeltünk nekik. Színeztünk Micimacis színezőt és boldog várat, tablót készítettünk belőlük. Most faliújságunk falát díszítik.
Zárásul Micimackós mesét néztünk és a hónap dalára táncoltunk.