Január hónapban a gyerekekkel a „célok kitűzése és elérése „ témakört dolgoztuk fel.
Először arról beszélgettünk, hogy miért fontos célokat kitűzni. Ebbe a beszélgetésbe mindenki bekapcsolódott és a saját célkitűzéseiket bátran megosztották társaikkal. Ezek a „vágyak” többségében inkább a tanulásra irányultak. Érthető, hiszen előtte kapták meg a félévi bizonyítványukat. A következő kérdésekkel segítettem a beszélgetést:
-Mi az,amit el szeretnének érni ebben a félében?
-Szerintük melyik tantárgyból állnak rosszabbul, mint ahogy szeretnének? Melyikből szeretnének javítani év végére?
-Melyikből gondolják úgy, hogy képesek rá és melyikből gondolják úgy egyedül képtelenek megbirkózni vele, és segítségre lenne szükségük?
Melyik tantárgyból hány jegyet szeretnének javítani, és azt hogyan lehet elérni szerintük?
A válaszok alapján aztán közösen kialakítottuk a célkitűzéseiket a következő félévre.
Biztosan állítom, hogy mindent meg fognak tenni a céljaik megvalósításához.
A boldogságóra folytatásaként elkészítettük a „bakancsunkat” is. Ezt a feladatot úgy valósítottuk meg hogy egy nagyobb lapra rajzoltam egy bakancsot,amit közösen kiszíneztünk. A hátuljára egy nagyobb borítékot helyeztünk, amibe a kitűzött céljaikról készített rajzokat tettük. Egy év múlva elő fogjuk venni és megnézzük, hogy mit valósítottak meg belőlük.
Ezen az órán játszottunk is , a játék neve „ha egy kincs lennék” Az osztály többsége részt vett benne. Ilyen kincseink is voltak pl.: szeretet, angyal,jóság,törődés…stb.
Az óra vágén elmeséltem nekik Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mesét, majd meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát is.
Fontos, hogy a gyerekek megtanuljanak célokat kitűzni maguk elé, tudják, hogy min szeretnének javítani változtatni. Könnyebben tudják majd magukat tartani ezekhez,mit szeretne ő maga elérni.Majd ismét új célokat tűzhetnek ki, ezekben az el nem ért célok is szerepelhetnek és akkor már könnyebb lesz talán elérni is.
Célok kitűzése és elérése
A gyerekek megfogalmazták céljaikat a tanév végére. Ezekből állították össze a levelet.
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
A feltöltendő feladatok közül a „bakancs” azonnal elnyerte a tetszésünket. Beindult a fantázia, hogyan is tudunk készíteni egyet, sőt hármat: doboz alappal, körmöcskézéssel, papírmaséval. A varrással már nem volt időnk foglalkozni.
A célok megfogalmazása rajzzal történt. Nagyon örültem, hogy sokan valóban „testre szabott” célokat öntött rajzba.
Megbeszéltük a csoporttal, hogy kinek milyen álma van. Mit szeretne elérni felnőttkorára? Vagy akár hamarabb.
Megnéztünk egy rövid animációs filmet, amellyel közösen rájöttünk, hogy az álmok megálmodása mellett fontos tenni is az álmainkért. Mindenki végig gondolta, hogy mi az első lépés ahhoz, hogy elérje célját.
Közösen szedtünk össze mesékből olyan jeleneteket, momentumokat, amely arról szól, hogy a főhősnek van valami álma. Ezt követően kielemeztük, hogy mit tett ennek elérésének érdekében.
Szabad, asszociációs játékként a gyermekek maguk alkothatták meg a Boldoságvárának eredettörténetét.
A hónap folyamán mindenki lerajzolhatta az álmát.
A „Célok kitűzése és elérése” témát a „ Medve vagyok és cammogok” és a„Repül a madár, szárnyalva száll,mert szabad madár” mozgásalapú relaxációs gyakorlatokkal vezettük be. Meghallgattuk a „Van nekem egy álmom” kezdetű dalt CD-ről, amit a gyerekek a maguk módján próbáltak együtt énekelni zenehallgatás közben, majd párban vagy többen összeállva táncoltak a zenére. A hét során többször is játszottunk célba dobós játékot. A téli időjáráshoz,örömökhöz kapcsolódóan a hóember pocakjába, ill. szájába dobhatták be a zoknilabdát( a hógolyót) .Egy kis versengést is tartottunk, egyszerre ketten dobhattak célba műanyag labdával kosárba,így váltották egymást a gyerekek. Ezt nagyon élvezték, egymásnak drukkoltak . Mindenki elmondhatta a saját céljait, mit szeretne megvalósítani. Beszéltünk arról,hogy céljaink eléréséért milyen nagy kitartásra, türelemre és szorgalomra van szükségünk. Nagyon tudunk örülni célunk eléréséhez,ami boldoggá tesz bennünket. A saját célokat ábrázoló kis képecskéket kinyomtattuk, majd ezeket asztalhoz ülve felragaszthatták saját lufijukra. Elmeséltem „Boldogvár meséjét”,amit nagy érdeklődéssel figyeltek, ügyesen tudták a mese történetét,szereplőit ,majd elhelyezték lufijukat „Boldogvár” köré. Tudatosítottuk bennük,hogy egyszerre több célunk is lehet,de most csak egyet választottunk ki közülük,az került a lufira. Röviden elmondhatták további cél- kitűzéseiket pl. ”ügyesebb szeretnék lenni,”gyorsabb …”, „szeretnék több barátot”,”több közös játékot”,” szeretném, hogy ne legyen beteg az anyukám” stb. Felelevenítettük a közös eseményeket, amelyeket már vártak,készültek rá pl. a kutyás szánkózást,az udvari hógolyócsatát,a közös madáretetést, a szí- vószálas ügyességi játékot”. Ezekből az eseményekből megállapítottuk a közös célokat is:”Ne éhezze- nek télen a kismadarak,gondoskodjunk róluk!”, ”Legyen még több együtt töltött játék, szórakozás!”, ”Együnk sok gyümölcsöt,hogy egészségesek legyünk!”,”Megpróbálunk ügyesebbek lenni mindenben!”.
A gyerekek kérésére zárásként ismét meghallgattuk a „Van nekem egy álmom” kezdetű dalt.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Cím: Van egy álmom!
Célok kitűzése és azok elérése
Helyszín: online tér
Időpont: 2021. január 28.
Foglalkozásvezető: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
A foglalkozás célja volt: megmutatni kollégistáinknak, hogy miként és miért boldogítanak minket a célok kitűzése és azok elérése. A célok megvalósításához kapcsolatos legfontosabb lépések megtanítása.
A digitális oktatás nyújtotta lehetőségeken belül egy általam összeállított PPT-t – benne feladatokkal – küldtem el (Google Classroomon) az érintett tanulóknak. Ezeknek a feladatoknak a visszaküldésével vált teljesítetté a „foglalkozáson való részvétel”.
Mivel a naptári év első digitális csoportfoglalkozásán már kicseréltük egymással gondolatainkat az “újévi fogadalmak” kapcsán célok eléréséről és azok megvalósításáról, így ezt a foglalkozást az előzetes ismereteikre építve építettem fel, vezettem.
A prezentációból megtudhatták: – érzelmi és értelmi ráhangolásként –, hogy sokkal boldogabbak azok az emberek, akik olyan dolog megvalósítására törekszenek, ami számukra fontos (pl.: új szakma tanulása, pályamódosítás…), vagy megismerkedhetnek új dologgal, és álmaik vannak.
A lelki jóllét és a célok megvalósítása közötti kapcsolat hatásait.
A hit szerepét a célok elérésében.
Feladatul kapták, hogy fogalmazzák meg:
– Miért kellenek célok az ember életében? Vajon miért és hogyan tehetnek minket boldoggá?
– A prezentációból megismert világhíres kosárlabdázó (Michael Jordan) egy idézetéből rá kellett mutatniuk, hogy melyik tulajdonsága(-i) voltak azok a tehetségén kívül, ami(-k) azzá tették, akivé vált?
– John Goddard után szabadon el kellett készíteniük saját “bakancslistájukat”.
– Be kellett fejezniük egy nyílt végű mondatot: “Ebben az évben akkor leszek a legbátrabb, amikor…”
Szép, igényes munkákat kaptam vissza a tanulóktól. Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Lőrincz Norbert
nevelőtanár
A tulipán csoportos gyermekekkel elrepültünk meseországba, ahol megismerték János történetét majd a könyvből egyszer csak kiesett egy levél. János kalandra hívta a gyerekeket. Az óvoda különféle részein (sószoba, öltöző, bejárat, csoportszoba) egy- egy kép darabot fedezhetek fel. A képek és a helyszínek csak akkor váltak láthatóvá, ha a feladatokat sikeresen megoldották. A helyszínek versbe foglalva rejtőztek el. A gyerekeknek itt is maguknak kellett kitalálniuk a megfejtést. Végül sikerült a csoportnak megtalálnia a boldogság kulcsát, ami nekik lehet hirtelen a képek összerakása a kaland és a feladatok megoldása volt, de valójában a közös munka, egymásra figyelés és a szeretet volt az igazi boldogság. Tulipánosok még napokig emlegették Jánost. Remélték, hogy egy újabb kalandba fogja még hívni őket a jövőben.
Amikor beszélgettünk a gyerekekkel az álmaikról és olyan dolgokról, amiket nem sikerült megvalósítaniuk akkor különféle válaszokat mondtak. Volt olyan gyerek, aki az űrbe szeretne majd repülni, hogy találjon egy dinoszauruszos bolygót. Egyik lány minden álma, hogy lovagolhasson míg a fiúé, hogy megrendelhessék a szülei Kínából egy kis autót, és még sok-sok különféle vidámabb és szomorúbb válasz is érkezet.
A gyereknek annyira megtetszett a mese, hogy elkészítették az udvaron a királylány cipőjét és magát a királyt is.
Ebben a hónapban sokat beszélgettünk az egyéni és a közös célokról, mindezek fontosságáról. Rövid távú és hosszú távú célokat tűztünk ki. Társasjátékot készítettünk színes nyilakból, melyekre szavakat, mondatokat írtunk a célokkal kapcsolatban. A célok kitűzése a start, a célok elérése a cél. Közben a tervezéstől kezdve, a türelmen, kitartáson, akadályokon keresztül jutunk el a sikerig. A közös munka eredményesnek bizonyult.
Mi a célod februárra?
Mit teszel, hogy elérd?
Ki tud ebben segíteni neked?
Ki fog veled örülni, ha teljesül?
Január hónapban közösen is tűztünk ki célokat, melyeket sikeresen meg is valósítottunk. Ebben a hónapban ért véget az első félév. Közös célként fogalmazták meg a gyerekek azt, hogy a legjobbat hozzák ki magukból a tanulásban. Írtunk szorzótáblaverset, mely segítette az elmélyítést és a boldogságórához kapcsolódva intelmeket is fogalmazott meg, illetve jó érzéssel eltöltő mondatokat szedtünk rímelő sorokba.
1-szer 4 4 ITT REPÜL EGY LÉGY.
2-szer 4 8 CSAK IGAZAT SZÓLJ!
3-szor 4 12 VEGYÉL SORSJEGYET, AMI NYERŐ!
4-szer 4 16 AZ ÉSZ FOROG, KI NEM HAGY.
5-ször 4 20 NE LÉGY GÉZENGÚZ!
6-szor 4 24 A VERSEMET FÚJOM ÉN!
7-szer 4 28 HALLOM, ÉRTEM, TUDOM JÓL!
8-szor 4 32 AZ AKADÁLY LEGYŐZHETŐ!
9-szer 4 36 ÖSSZETARTUNK CSAPATBAN!
10-szer 4 40 SZERESS NAGYON ENGEM!
Egészségünk fenntartása is cél, különösen ebben a mostani helyzetben. Gyümölcsökből, zöldségekből mandalás plakát készült, mely szemet gyönyörködtetőre sikerült. Következő célunk a mesék eljátszása, ahol minden alkalommal jó hangulatban báboztak a gyerekek. Az a céljuk, hogy a kisebbeknek bemutassák, örömet szerezve nekik. Tegyük jobbá a világot!
Hirdettem a magyar kultúra napjához egy pályázatot is iskolánkban. Aki elolvas egy könyvet és elmondja , hogy miről szól, neki melyik rész tetszett és kiknek ajánlja, azok a gyerekek dicséretben, jutalomban részesülnek. Célunk az olvasás megszerettetése. Azt hiszem ebben a hónapban is sikerült eredményesen megvalósítani dolgokat, melyek jó érzéssel töltenek el mindannyiunkat.