A témához kapcsolódóan és a Boldog Óvoda tematikájához illesztve a mese segítségével tanulhatták meg a gyerekek, hogy érdemes reális célokat kitűzni maguk elé. (A mese Szutyejev: Jegeske repülni tanul) Azt is megbeszéltük, hogy a célok eléréséhez tenni is kell. Tanulni, gyakorolni kitartóan. Apró lépésenként kell halatni, és elérhetjük nagy álmainkat. Beszélgetésünk során egy kisfiú elmesélte, hogy „dolgozik”, segít szüleinek, amiért pénzt kap. Ezt gyűjti, mert szeretne venni magának egy játékot. Volt, akinek az a célja, hogy ügyesedjen, jobban tudjon vigyázni a kistestvérére. Olyan is volt, akinek az a célja, hogy megtanulja helyesen fogni a ceruzát, mire szeptemberben iskolába megy.
Az egymás hátára ”rajzolásnál” a rajzoló és a figyelő célja az volt, hogy a figyelő kitalálja, mit rajzolnak a hátára. A rajzolónak törekednie, segítenie kellett, hogy ez sikerüljön, a figyelőnek pedig nagyon kellett koncentrálnia. Össze kellett dolgozniuk. Tehát a célok eléréséhez lehet segítséget kérni.
Mi a „lékbe” visszadobáltuk a pici halakat, hogy tovább élhessenek.
Célok kitűzése és elérése
A 2.b osztály tanulói hosszú és tartalmas levelet készítettek Célapónak. A gyerekek az osztályszintű célokat rajzos és írásos formában is megjelenítették. A sok-sok cél között végül kikristályosodott a három legfontosabb cél. Az első cél a szép bizonyítványok elérése, rengeteg csillagos ötössel. A második cél az erdei kirándulás megszervezése, a harmadik cél pedig a rendes viselkedéshez szükséges valamennyi szabály megtanulása. A gyerekek komolyan veszik a Célapónak írott levelet, amelyet kitűztük a faliújságunkra és gyakran emlegetjük a közös célokat.
A héten mi is a célok elérésével foglalkoztunk.
A relaxációt követően meghallgattuk Bagdi Bella Van nekem egy álmom című dalát. A célbadobás egész ügyesen ment kis-középsős gyermekeinknek, akadt köztük olyan is, aki minden alkalommal célba talált. A játék során megtapasztalhatták, hogy ha valami nem sikerül elsőre, sikerülhet másodjára vagy harmadjára, sosem szabad feladni, mindig a célt kell szemünk előtt látni. Erre tanított a Boldogvár meséje is, melyet ismét csillogó szemekkel, kíváncsian hallgattak a gyerekek.
A megszokott reflexiós gyakorlattal kezdtünk, majd egy beszélgető kör keretén belül, megbeszéltük, hogy szerintük mik azok a célok és azok elérése, illetve miért fontos, hogy legyenek céljaink. Meghallgatták Bella dalát ” Van nekem egy álmom”…. Ezután kis szivacs labdákkal célba dobtak egy zsámolyba, s közben megfogalmazták hogy mik az ő kis céljaik. Pl: ” Biciklizni, görkorcsolyázni, korcsolyázni, úszni, autót vezetni, fagyit készíteni szerettek volna megtanulni, ezen célok hangoztak el, dobásaik közben. Elolvastam nekik a Boldogvár mesét, amin keresztül még világosabbá vált számukra, hogy akadályok árán is küzdeni kell a céljaikért. Képzeletbeli varázshópelyheket lélegeztek be, majd le is rajzolták mik a céljaik az életben. Azt gondolom, hogy sikerült megértetnem velük azt, hogy célok nélkül élni lehet, de nem érdemes.
Levél Célapónak
Ebben a hónapban közösen úgy határoztunk, hogy levelet írunk Célapónak. Beszélgettünk vágyakról, célokról. Ötleteltünk. Végül kiválasztottuk melyek a legfontosabb célok az osztály számára, majd megfogalmaztuk levél formájában úgy, hogy mindenki írt egy mondatot.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A gyerekekkel elérhető célokat próbáltunk megfogalmazni, majd megbeszéltük, mit kell tenni az elérésükhöz.
Az év első hónapjában a CÉLOKRA, azok kitűzésére, elérésére fókuszáltunk az osztályban a foglalkozásokon. Beszélgetés, játék, örömteli együttlét jellemezte a Boldogságórákat. A bakancsokat 3-4 fős csapatokban alkották meg vidám hangulatban. A célok rajzban és írásban is megjelentek a gyerekmunkákban.
Januári téma :A célok kitűzése és elérése
Ez a téma az év elején mindennél aktuálisabb.
A hónap során nagyon sokat beszélgettünk a gyerekekkel az elmúlt évről, s az előttünk állóról.
Megbeszéltük milyen évünk volt, mi sikerült, mi nem. Hol tartunk fejlődésünkben. Lerajzolták a gyerekek magukat, célokat tűztek ki, s ahhoz kis lépéseket.
Nagyon fontos a közösségünk további építése, erősítése , a viselkedések csiszolása , egymás segítése. A sok hiányzóknak pozitív üzeneteket küldtek , segítették felzárkóztatásukat.
Szimbólikusan gyógyító, forró teákat rajzoltak, mely átmelegíti a lelkünket ebben a fagyos, sötét, lehangoló időben.
Hálakezeket ragasztottak , mert fontos értékelni a legkisebb dolgot is , s ezt mindig tudatosítjuk.
Egész hónapban Mátyással foglalkoztunk, róla olvastunk meséket, gyüjtőmunkát csináltak életéről. Lerajzolták hogy nézhetett ki. Megépítették a várát. Próbáltunk minél többet megtanulni róla. Megismerték sok-sok jó tulajdonságát, s egyre többen példaképnek állították maguknak.
Motivációs macikkal díszítettük a folyosót, kedves, vidám feliratokkal. Hátha ez pont segít vki nehezebb napján…
Megkapták a félévi bizonyítványt, s megfogalmaztuk a következő félév teendőit.
Lélekben már elkezdtünk a farsangra is hangolódni…
Sokmindent megbeszéltünk, értékeltünk. Fontosak a célok, a hozzá vezető pici lépések. S ha a fejünben van, már el is indultunk az úton! S közben minden apró dolgot értékelni kell!
Vigyázunk, segítjük egymást az úton, s ez mindenkit örömmel tölt el ebben a nehéz, egyre feszültebb világban. Tudatosan keressük a jót, a pici örömöket.
A 3 és 4 évesek körében nem volt könnyű a cél megfogalmazása. Vár építést választottam, amelyben mindenki részt vehetett, aki szeretett volna. A gyerekek egymás után hozták az építőkockákat és rakták egymásra, hogy felépüljön egy közös vár. Utána kiszínezték a célok jelét és felragasztottuk az ajtóra, hogy a szülők is láthassák. A kicsik nagyon élvezték, felszabadultan, mégis fegyelmezetten érték el a kitűzött célt.