A 2021 januárjában is online térben folytatódott a tanítás a sepsiszentgyörgyi Székely Mikó Kollégiumban. Bár ebben az időszakban túlnyomó részt a számadásokra került sor, az 5.C osztály tanulói a Boldogságórák során a közeli és a távoli jövő tervezgetésével és megálmodásával foglalkoztak. Így a második félévre kitűzött célom mellett, arról is álmodoztunk, hogy milyen is lesz az életünk majd 2 év múlva, amikorra reménységeink szerint, ez a járványhelyzet már csak egy kellemetlen emlék marad. Ugyanakkor nagy szeretettel készültünk az új osztálytársunk befogadására, amire az utolsó osztályfőnöki órán sor is került. Az osztályközösségünk minden tagja abban bízik, hogy 2 év múlva is, ebben a felépítésben fogunk együtt lenni, és arra már, a most megálmodott közös álmaink nagy része valóra is válik.
Célok kitűzése és elérése
A hónap dala meghallgatása után beszélgetést folytattunk álmokról, kitűzött célokról. Ezt követően minden diák elkészítette a saját céljait megörökítő rajzokat. A gyerekek javarészt reális célokat tűzött ki.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Beszámoló
Boldogságóra online anyag, T24-es épület
2021.01.06., 01.25.
Újévi fogadalmak – A célok megvalósítása
Helyszín: Online tér
Téma: Célok kitűzése és megvalósítása
Foglalkozásvezető: Dr Csehóné Just Réka
Cél: A diákok ismerjék fel a rövid és hosszútávú célok fontosságát az életükben, amelyek megfelelő motivációt, lendületet és keretet adnak a napjaiknak.
Eszközök: kiküldött ppt anyag, laptop
Résztvevő diákok száma: 12 fő
A januári Boldogságóra témája két egymásra épülő foglalkozás keretében valósult meg. A hónap legelső csoportfoglalkozásán az újévi fogadalmak kapcsán egy színes, humoros PPT segítségével a diákok feldolgozhatták a témát, majd házifeladataikban, illetve a hónap végi Boldogságóra feladatsora által átismételhették, gyakorolhatták, elmélyíthették a megszerzett tudásukat.
Fealadataik a 2 foglalkozás során:
– Soroljanak fel olyan fogadalmat, elhatározást, célkitűzést, amelyet végül sikerre vittek akár segítséggel, akár önállóan.
– A képek között található újévi tervező sablont töltsék ki, fejezzék be a megkezdett mondatokat.
– Párosítsák össze a megadott képeket és fogalmakat, amelyek a célok megvalósításának egy-egy állomásához tartoznak.
– Egy Caramellal készült interjúrészlet feldolgozása a megadott kérdések alapján.
– Keresztnevük minden egyes betűjével írjanak egy-egy célkitűzést, amelyet szeretnének az év során megvalósítani.
A visszaküldött válaszok alapján elmondhatom, hogy sokan igen színvonalas megoldásokkal örvendeztettek meg, a témában elmélyedtek.
Nyugati Városrészi Óvoda Nagy Jenő Utcai Tagóvoda
A témához kapcsolódóan és a Boldog Óvoda tematikájához illesztve a mese segítségével tanulhatták meg a gyerekek, hogy érdemes reális célokat kitűzni maguk elé. (A mese Szutyejev: Jegeske repülni tanul) Azt is megbeszéltük, hogy a célok eléréséhez tenni is kell. Tanulni, gyakorolni kitartóan. Apró lépésenként kell halatni, és elérhetjük nagy álmainkat. Beszélgetésünk során egy kisfiú elmesélte, hogy „dolgozik”, segít szüleinek, amiért pénzt kap. Ezt gyűjti, mert szeretne venni magának egy játékot. Volt, akinek az a célja, hogy ügyesedjen, jobban tudjon vigyázni a kistestvérére. Olyan is volt, akinek az a célja, hogy megtanulja helyesen fogni a ceruzát, mire szeptemberben iskolába megy.
Az egymás hátára ”rajzolásnál” a rajzoló és a figyelő célja az volt, hogy a figyelő kitalálja, mit rajzolnak a hátára. A rajzolónak törekednie, segítenie kellett, hogy ez sikerüljön, a figyelőnek pedig nagyon kellett koncentrálnia. Össze kellett dolgozniuk. Tehát a célok eléréséhez lehet segítséget kérni.
Mi a „lékbe” visszadobáltuk a pici halakat, hogy tovább élhessenek.
A 2.b osztály tanulói hosszú és tartalmas levelet készítettek Célapónak. A gyerekek az osztályszintű célokat rajzos és írásos formában is megjelenítették. A sok-sok cél között végül kikristályosodott a három legfontosabb cél. Az első cél a szép bizonyítványok elérése, rengeteg csillagos ötössel. A második cél az erdei kirándulás megszervezése, a harmadik cél pedig a rendes viselkedéshez szükséges valamennyi szabály megtanulása. A gyerekek komolyan veszik a Célapónak írott levelet, amelyet kitűztük a faliújságunkra és gyakran emlegetjük a közös célokat.
A héten mi is a célok elérésével foglalkoztunk.
A relaxációt követően meghallgattuk Bagdi Bella Van nekem egy álmom című dalát. A célbadobás egész ügyesen ment kis-középsős gyermekeinknek, akadt köztük olyan is, aki minden alkalommal célba talált. A játék során megtapasztalhatták, hogy ha valami nem sikerül elsőre, sikerülhet másodjára vagy harmadjára, sosem szabad feladni, mindig a célt kell szemünk előtt látni. Erre tanított a Boldogvár meséje is, melyet ismét csillogó szemekkel, kíváncsian hallgattak a gyerekek.
A megszokott reflexiós gyakorlattal kezdtünk, majd egy beszélgető kör keretén belül, megbeszéltük, hogy szerintük mik azok a célok és azok elérése, illetve miért fontos, hogy legyenek céljaink. Meghallgatták Bella dalát ” Van nekem egy álmom”…. Ezután kis szivacs labdákkal célba dobtak egy zsámolyba, s közben megfogalmazták hogy mik az ő kis céljaik. Pl: ” Biciklizni, görkorcsolyázni, korcsolyázni, úszni, autót vezetni, fagyit készíteni szerettek volna megtanulni, ezen célok hangoztak el, dobásaik közben. Elolvastam nekik a Boldogvár mesét, amin keresztül még világosabbá vált számukra, hogy akadályok árán is küzdeni kell a céljaikért. Képzeletbeli varázshópelyheket lélegeztek be, majd le is rajzolták mik a céljaik az életben. Azt gondolom, hogy sikerült megértetnem velük azt, hogy célok nélkül élni lehet, de nem érdemes.
Levél Célapónak
Ebben a hónapban közösen úgy határoztunk, hogy levelet írunk Célapónak. Beszélgettünk vágyakról, célokról. Ötleteltünk. Végül kiválasztottuk melyek a legfontosabb célok az osztály számára, majd megfogalmaztuk levél formájában úgy, hogy mindenki írt egy mondatot.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A gyerekekkel elérhető célokat próbáltunk megfogalmazni, majd megbeszéltük, mit kell tenni az elérésükhöz.