A témát beszélgetéssel kezdtük. A Pozitivity társasjáték kérdései közül választottunk ki néhányat, ezeket beszéltük meg. Ezután meghallgatták a Két favágóról szóló mesét. Érdekes volt, ahogy különböző szempontból indokolták meg a favágók cselekedeteit. Csoporton belül elmesélték egymásnak, hogy mire a legbüszkébbek, amit elértek és fontos volt számukra. Elmondták azt is, hogy milyen célokat tűztek ki maguk elé. Ezek rövid és hosszú távú célok is lehettek. Majd mindegyik csoport rajzolt egy nagy bakancsot. Ebbe rajzolták bele azokat a célokat, melyeket meg akarnak valósítani. Befejezésül elmondták egymásnak, hogy mi mindent kell csinálni ahhoz, hogy ezek a célok meg is valósuljanak. Egy igazán jókedvű, a jövőt pozitív szemlélettel váró órát tudtunk megvalósítani.
Célok kitűzése és elérése
Egész hónapunkat átszőtte a célok kitűzése és elérése. Igyekeztem minél változatosabb formában bemutatni a gyerekeknek az e havi feladatokat. Sokat beszélgettünk arról kinek milyen céljai vannak, mit kell tenni érte, hogy megvalósuljanak. Érdeklődve figyelték egymást amikor egyénileg mondták ezt el. Dóri és Szilárd csoportunk részévé váltak, amikor leveszem a polcról őket, már körém gyűlnek a gyerekek, mert tudják, a „báb figurák” valamit a fülembe akarnak súgni és ebből senki sem szeretne kimaradni. A Boldogvár meséje kedveltté vált a csoportunkban, kérték, hogy meséljem el többször is, mert a varázsigét kórusban mondták a gyerekek, amikor odaértünk a mese fonalában. Az egyik anyuka minden kisgyermeknek készített egy-egy babzsákot. Ezután célul tűztük ki, hogy mindenkinek legyen az a célja, hogy beletaláljon a kis kosárba. Nagyon jól össze tudtuk kapcsolni a mozgásos tevékenységeket is a téma feldolgozásába. Mindenkiben megfogalmazódott, hogy sok gyakorlással elérhető az a cél, hogy a babzsákja a kosárba kerüljön. Január első napjaiban vágytak a gyerekek arra, hogy hóesés legyen, amely a hónap közepén meg is valósult. Közösen fogalmaztuk meg azt a célt is, hogy jó lenne együtt hógolyózni, hóembert építeni. A hónap dalát a nap bármely szakaszában hallhatták, kis koreográfia is kerekedett belőle, mozdulatokkal lett kísérve. A Boldogság vár 5-dik lépcsőfokán járunk, éppen a felénél, így az a további célunk, hogy együtt érjünk fel a tetejére. Kitartóak leszünk továbbra is.
Januárban a célok kitűzése és azok elérésének megtervezése volt a feladatunkt. A témakörhöz a Bakancs című feladatot választottuk. A témát a munkafüzetben található Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mese feldolgozásával kezdtük. A gyerekek leksen megfogalmazták, hogy mit szeretnének elérni év végére. Közösen megfogalmaztuk, hogy ezeket a célokat hogyan érhetik el, min kell változtatniuk vagy másképp csinálniuk. Az első félév zárásakor a legtöbb tanuló a jobb bizonyítvány elérését tűzte ki céljául. Ezekhez tanulási stratégiákat dolgoztunk ki. A hónap dalát többször meghallgattuk. Nagyon jó hangulatban telt a januári feladat megvalósítása.
A január havi boldogságóra az új évre kitűzött célokról és azok megvalósításáról szólt. Az órát relaxációval kezdtük („Irka firka körbe körbe…) , majd megbeszéltük, hogy ki milyen célokat tűzött ki erre az évre és mit tervez tenni azok eléréséért. Elovastuk a témához kapcsolódó mesét az öreg halászról, majd beszélgettünk róla. Ezután mindenki rajzolt 3 aranyhalat, melyekbe beleírták vagy rajzolták kívánságaikat.
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy mit szeretnének elérni a 2021. évben. Ezeket papírra vetették. Egy nagy bakancsot készítettek kartonból, melyre elhelyezték az egyéni céljaikat. Jövőre majd elővesszük és akkor kiderül, hogy mi valósult meg belőle.
-Relaxáció: „Arcizomlazítás” és „Medve vagyok és cammogok”
-Dal:” Van nekem így álmom”
-Miről szól a dal?
-Mit jelent az,hogy ‘cél’?
-Nektek vannak céljaitok?
-Mik azok?
-Volt már olyan dolog,amit szerettél volna elérni,de nem sikerült?
-Milyen érzés az,amikor sikerül eléni,amit szeretnél?
-Célbadobás:Karikába dobás babzsákkal,közben gondoljnk az elérendő célunkra.
-Óvónéni macis játéka:Boldogságóra könyv 126. oldal.
-Rajzold le,hogy neked mi a célod!
-Zárókör: Dal:”Képes vagy rá”!
Boldogságóránk témája: Célok kitűzése és elérése.
Boldogságóránkat relaxálással kezdtük. Közösen hallgattuk a hónap dalát( Bagdi Bella: Volt nekem egy álmom) A téma bevezetése tööb alkalommal is bevezetésre került. Közös célunk volt a madarak etetése. Madáretetőt helyeztünk ki az udvaron egy fára. Folyamatosan figyeljük a madarak megjelenését. Közös vélunk volt, hogy végre hulljon a hó és hógolyózhassunk és hóembert tudjunk építeni. Végre sikerült megvalósítani. Labda adogatása közben cél, hogy a saját csapatuk győzzön. Nagyon boldogok amikor a célt elérik. Sok közös játékban van lehetőség a célok elérésére.
Az aktuális téma nagyon különös volt a szitakötő csoport számára.
A csoport mindennapi szokásrendszeréhez megfelelően meseországba utaztunk, ahol mindenki elmondhatta ki mire büszke, majd megbeszéltük mik azok a célok és mi szükséges a megvalósulásukhoz.
Meseországban van egy vár, amelyet a célok várának hívnak, abban pedig a megvalósítás királya él, aki megosztja azzal a koronáját, aki nem csak kitűzni de megvalósítani is tudja a céljait.
Először lovagokká lehettek a gyermekek, ha kitűzték a céljukat. Később a megvalósítás királya próbákat állított elénk, a célbazokni játékot, a találd ki mi van a hátadon játékot, majd egy ismerd fel a hangját játékot, a játékok lényege a célok kitűzése és megvalósítása volt, érzékeltetve ezzel az adott témát.
Akik teljesítették a király által kitűzött feladatokat, azok koronát kaphattak.
Ezt követően rajzoltunk célapónak, a munkákat pedig kitűztük a faliújságra, hogy ellenőrizni tudjuk őket júniusban.
A foglalkozást a dal meghallgatásával és hangszerkíséretével zártuk.
Két év múlva
A csoportommal sajnos még mindig csak az online térben tudunk találkozni, januárban a céljaikról, terveikről beszélgettünk. A diákok a pályaválasztás küszöbén állnak, jövőre már középiskolában folytatják tanulmányaikat. Hogyan képzelik a jövőt? A következő gondolatokat fogalmazták meg:
2 év múlva én szeretném magam az álom iskolámban látni, ahol boldog vagyok, és sok új barátra tehetek szert. Az alapsuliból sok emberrel fogom tartani a kapcsolatot. Jól fogok tanulni, mivel ezt az iskolát én választottam, és azt csinálom, amit szeretek. Én így látom magam 2 év múlva. – Ádám
Én középiskolában képzelem el magam, egy szlovák iskolában. Ahol már eléggé jól tudok szlovákul. Kollégiumban lakom a suli közelében, és hétvégén otthon vagyok. Edzeni ugyanúgy járok az ottani edzőtermekbe. Én így képzelem el magam 2 év múlva. – Dóra
Két év múlva az egészségügyi középiskolában képzelem el magam, új barátokkal és új környezettel körülvéve. Alapiskolás barátaimmal tartani fogom a kapcsolatot, és az autós iskolát is elkezdem. – Dóri
Két év múlva a középiskolában képzelem magam, ahol tovább folytatom a sportot, majd edző szeretnék lenni, és távúton elvégezni a testnevelési főiskolát. – Réka