Az órai beszélgetésünk a „A cél szentesíti az eszköz. „mondás létjogosultságáról kezdődött.
Megegyeztünk abban ,hogy vannak esetlegesen olyan helyzetek amikor elfogadható.
Ez attól is függ, hogy mi a cél és mi az eszköz. Az eszköznek mindenféleképp erkölcsösnek kell lenni, a célnak pedig pozitívnak. Ha pedig a célunk pozitív, ahhoz csakis jó eszköz társulhat.
Szó esett a rövid és hosszú távú célokról. A rövid távú célok igazán aktuálisak voltak, hiszen a
félévi bizonyítvány előtt álltunk. Átbeszéltük, hogy: –Kinek kellene változtatni a magatartásán, szorgalmán és ezt hogyan érheti el?!
Ezt követően mindenki elképzelte és lerajzolta a kincseit. Születtek focisták, testvérek, aranyhalak, aztán kincses ládák és aranytallérok. Egy kislánynak viszont a legnagyobb kincse a JÖVŐ, ez egy másodikos kislány szájából óriási dolog.
Meséket hallgattunk, megvizsgáltuk, hogy melyik mesehősnek mi lehetett, mi volt a célja.
Ilyen mesék voltak: –Az öreg halász és a nagyravágyó felesége,– A kiskakas gyémánt félkrajcára,– Pókember, –A só… Mindegyik kicsit más célt szolgált.
Megkerestük azokat a célokat, amivel mi azonosulni tudunk. Például a szerénység, a szeretet, a hűség, egymás segítése.
Meghallgattuk a tanmesét a 2 favágóról. No ebbe beletört a fejszéjük, mert nem jöttek rá,hogy az egyik favágó az eszközét élezte a pihenő szüneteiben és ezért végzett a munkájával.
Megvizsgáltuk azt is, hogy mi lehet a célja: – egy anyukának, – egy apukának, – egy iskolásnak, – egy főnöknek, egy szuperhősnek.
Milyen út vezethet a céljuk eléréséhez? Milyen nehézségekkel találkozhatnak?
Ezt már a JÖVŐ hónapban derítjük ki…………….
Addig csodáljuk a madárkáinkat, akik a teremben lévő fára szálltak hálából, hogy minket jókedvre derítsenek……ami láthatóan meg is történt. 🙂 🙂 🙂 Ezt kívánjuk mindenkinek !!!
Célok kitűzése és elérése
A téma közös megbeszélése után az ápoló és a turisztikai szervező, értékesítő csoportjaim külön dolgoztak. Olyan képeket gyűjtöttek össze, amelyekre öt év múlva is büszkék lennének. Sikeres, sportos, pozitív gondolkodású, családszerető felnőttek szeretnének lenni.
“Gyermek koromban anyám mindig azt mondta, hogy a boldogság a kulcs az élethez. Amikor iskolába jártam, azt kérdezték tőlem, mi akarok lenni, ha felnövök. Válaszul leírtam, hogy “boldog“. Ezt látva a tanáraim azt mondták nekem, hogy nem értem a feladatot, én meg azt feleltem nekik, hogy ők nem értik az életet.” – John Lennon
Céljaink különfélék lehetnek, de ami biztos, hogy mindnyájunknak vannak, hiszen nélkülük nem tudnánk elképzelni az életet, céljaink és terveink azok, amelyek mindig előre visznek bennünket, változásra, fejlődésre késztetnek.
A foglalkozás elején ráhangolódásként ismert emberek motiváló idézeteit olvastuk. Beszélgettünk az életükről, hogyan indultak ők, mit akartak elérni és mi vezette őket céljuk eléréséhez. Összegyüjtöttünk olyan fontos kifejezéseket, – mint kitartás, akaraterő, hit, önbizalom – melyek ehhez nélkülözhetetlenek. Aztán a gyerekek kaptak egy kis időt, hogy átgondolják és leírják rövidtávú, majd hosszútávú céljaikat. Ezután ezeket megbeszéltük az osztály előtt, és mondhatom, nagyon színes volt a paletta.
A beszélgetés témája az volt, hogy ki mit szeretne elérni felnőtt korában. Néhányan vagyontárgyakról – házról, autóról – álmodnak, mások családot szeretnének, és van, aki saját vállalkozást tűzött ki célul magának. A tablónk az ehhez kapcsolódó rajzokból készült.
Brunszvik Teréz Napközi Otthonos Óvoda
A hónap dalára vonatoztunk a teremben asztalok, székek, játékok kikerülésével. Először előre, majd hátra. A cél az volt, hogy ne szakadjon el a vonat,ill. ne ütközzünk semminek.
Jégkirálynő, jégherceg ( mozgásos játék): A jégkirálynő, jégherceg akit megérint jéggé fagy ( terpeszállásban). A többiek szabadon szaladgálnak a kijelölt játéktérben. A cél, hogy megmentsék „jéggé fagyott” társaikat úgy , hogy átbújnak a lábuk között.
Mivel a természet nem ajándékozott meg minket hóval, így vattából gyúrtunk gombócokat, és evvel a „hógolyóval” kellett egymást eltalálni. Egy nagy csomagolópapírra hóembert rajzoltunk, később ez lett a csata céltáblája.
Másnap lufikkal tornáztunk. Célunk az volt, hogy minél kevesebbszer szabaduljanak el a rakoncátlan lufik.
A játéknál pedig pontosan arra törekedtünk, hogy az ejtőernyőre összegyűjtött lufik, annak mozgatásával minél gyorsabban lekerüljenek onnan.
A gyerekek január hónapban is nagyon aktívak voltak. „Boldogan”, lelkesen várták a Boldogság órákat!
Lezajzolták terveiket, majd az altaluk elkészített bakkancsaikba téve, útba indították a cél fel!
Jármi- Papos-őr Általános Iskola
A hónap témájának megismerése során több mesével is találkozhattak a gyerekek. Az öreg halász és nagyravágyó felesége történetét már ismerték a korábbi tanévből, melyet akkor többféleképpen feldolgoztunk. Az idén ezt a mesét ráhangolódásnak szántam, s a Csillagszemű juhász című mesét szerettem volna részletesen megismertetni a tanulóimmal. Ebben a történetben ugyanis a szegény pásztorfiú kitartásának, az elérendő céljának pontos megjelölésével lett példaértékű előttünk. A mesehősök céljai után elérkeztünk az egyéni és közös célok megvitatásáig. A gyerekekkel meg is fogalmaztuk, hogy minden lehetséges, ha hiszünk magunkban. Ezután egy közös kis tablót készítettünk, melyekre az elérendő céljaink kerültek fel képekben, és néhány egyszerű mondat erejéig. A tabló ettől a hónaptól a boldogságfalunkat díszíti, s emlékeztet bennünket arra, hogy mindent tegyünk meg a céljaink eléréséért.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A gyerekek lerajzolhatták azt a rövid távú vágyukat, céljukat, amelyet úgy gondolják, hogy fontos számukra, képesek megvalósítani. Mielőtt hozzáláttak a munkához, egyénenként is elmondhatták, hogy mi az a dolog ami fontos számukra. Türelemmel meghallgatták egymást, s ötleteket merítettek egymás ötleteiből.