Szófelhő készült a WordArt program segítségével. Csak azok a célok kerültek bele, amelyekkel az osztály minden tagja egyetértett. A céltábla formát azért választották, mert ez illik legjobban a a témához. Sokszínűsége jelzi, hogy az osztály tagjai is sokfélék.
Célok kitűzése és elérése
A januári hónapban nagyon sokat foglalkoztunk azzal a gyerekekkel, hogy miért is fontos az , hogy valakinek legyenek céljai az életben. Azt tapasztaltam, hogy kezdetben igen kevés célt fogalmaztak meg, viszont a hónap vége felé egyre többet.
Először írtunk levelet a Célapónak , hogy mi a 3.a osztály közös célja, de egy kicsit átformáltuk ezt a feladatot, mert a gyerekeknek annyira tetszett az, hogy van ” Célapó” , hogy mindenki egyénileg is írt a ” Célapónak”!
Másodszor készítettek közösen egy bakancsot, amibe beledobták a céljaikat a gyermekek, amit majd 1 év múlva elő fogunk venni! Egy kisfiú vállalta azt, hogy haza viszi a bakancsot és pontosan 1 év múlva vissza fogja hozni a diákok céljaival együtt!
Elmondhatom, hogy ebben a januári hónapban is nagyon boldogan tevékenykedtek a gyerekek a boldogságórákon!
” Hiszen Célok nélkül nem érdemes élni”!
Tildy Zoltán Általános Iskola , Szeghalom 3.a
Szilvike néni!
Ismét eltelt egy hónap tele nehézségekkel, kihívásokkal, amelyeket az online oktatás gördített elénk. Nagyon nehéz, úgy átadni ismereteket, érzéseket, hogy nincs fizikai kontaktus. De egyre jobban megbizonyosodok arról, hogy a Boldog Óvoda cím elnyerésére éppen ez az év volt a legalkalmasabb, mert amikor úgy éreztem, hogy nincs kapaszkodó, kiút akkor itt voltak a jobbnál-jobb ötletek, melyek továbbgondolásával a mindennapi tevékenységünket is könnyebb volt megszervezni, változatosabbá tenni a lehetőségekhez mérten, úgy, hogy beleszőve ezeket a játékos ötleteket szórakoztató, érdekes együttlétet tudjunk biztosítani. Mindezt úgy, hogy közben személyiségük is egyre jobban fejlődhessen.
Most már a gyerekek is megszokták, hogy a hetet mindig boldog percekkel kezdjük a dal meghallgatásával, és, hogy keretet adjunk a hétnek ezzel is szoktunk hétvégén elbúcsúzni egymástól.
A vágyak, álmok elérése nagyon sok mesében szerepel, ebbel a hónapban tudatosan választottuk, úgy ki a meséket, hogy tudjuk megbeszélni, hogy miért kell célt kitűzni magunk elé, és, hogy mit kell tennünk annak érdekében, hogy azt el is értjük, valamint, hogy mindez csak tőlünk függ.
Elszakadva a meséktől, hogy jobban megértsék, hogy a valóságban is így működik és nem csak a mesében, saját történetem meséltem el, hogy az én álmom az volt, hogy mindig gyerekek közt lehessek, nekik énekelhessek, velük játszhassak, ezért tanultam és most ezért lehetek velük. Majd egy közelebbi célom osztottam meg a gyerekekkel, hogy megszeretném tanítani nekik a hóember megrajzolását. Együtt készítettük a rajzot lépésről-lépésre, amíg mindenkinek kész lett a pocakos hóember. Nagyon büszkék voltak magukra, látva, hogy megtudták csinálni, segítség és varázslat nélkül, hogy nem győzték csodálni a munkájukat, bár előre többen is megjegyezték, hogy nem tudnak hóembert rajzolni.
Ezek nagyon apró lépések, de úgy gondolom, hogy előbb, olyan álmok megvalósítására tanítsuk meg a gyerekeket, melyeknek eredményét minél hamarabb láthatják, így talán nem fogják a bonyolultabb feladatokkal való küzdelmet sem feladni.
Relaxációs gyakorlattal, mesével, zenehallgatással, beszélgetéssel, színezéssel dolgoztuk fel a témát. Új év, új tervek, új célok. Relaxáció:” Kitárom a világom,….” Mese:” Boldogvár meséje” Beszélgetéssel, kérdésekkel feldolgoztuk a témát. Színezés: Boldogvár színezése Zenehallgatás: Repülj velem CD😊
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
Tanulóinkkal megpróbáltuk elképzelni, milyen is lesz az életük 2 év múlva: barátok lesznek-e még, osztálytársak lesznek-e még, milyen új képességekre tesznek majd szert, miket csinálnak együtt. Sok ötlet született, ezekből néhányat jelenítettünk meg az elkészült plakátunkon.
Ez volt az első olyan része a programnak, amely őszintén megvallva egy kicsit nehézséget okozott számomra, sokat kellett azon ötletelnem, hogy a gyerekere szabjam a témát, aztán segítségemre sietett a varázsgömböm. Jósnőként meglátogattam a Pillangó csoportot, ahol minden gyermek megpróbálhatta megjósolni a jövőjét (vágyaikat, céljaikat előzetesen megfogalmazhatták) a varázsgömb segítségével, majd ezt le is kellett rajzolniuk, hogy teljessé tegyék a varázslatot. A jóslás közben megbeszéltük, hogy mit kell tenniük annak érdekében, hogy elérjék a céljaikat/beteljesüljön a jóslat. A varázslatot befejezve közösen elfogyasztottuk a mákos tekercsünket és megvendégeltük az óvoda dolgozóit is, hogy idén is mákunk legyen.
Mivel már nagycsoportról van szó, ezért készítettünk egy üvegcsét, ahova olyan dolgokat gyűjtünk, amit még a ballagás előtt meg szeretnének csinálni az oviban. Rengeteg ötlet született, például különböző témahetek lehetőségei, kirándulások, játékötletek, kiállítások szervezése…stb. A társammal szeretnénk ezeket az ötleteket valóra is váltani számukra, megpróbáljuk beépíteni őket a mindennapjainkba, projektjeinkbe.
A nehezebb nekiinduláshoz képest hatalmas fordulatot vett a hónap boldogságóra témája, rengeteg ötlettel és élménnyel gazdagodhattunk, mind a gyerekek, mind pedig az óvoda dolgozói.
Célok és a hozzájuk vezető út
Januári foglalkozásunkat a „Haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” c. relaxációval kezdtük. A dal meghallgatása alatt átváltoztam maci-lánnyá és így kopogtam be a gyerekekhez. Segítséget kértem tőlük, hogy hazataláljak az anyukámhoz. Négy próbatétellel tudtak segíteni nekem, Az első során megmozgattuk magunkat mackójárással, majd megtanultuk a „Mackó, mackó ugorjál..” kezdetű dalosjátékot. A következő próba volt a nagy lufifújás, majd végül a közös kiáltás. Miután ilyen ügyesen segítettek, a macilány hálából elmesélte Boldogvár történetét. A maci kislány elbúcsúzott, mi pedig beszélgettünk a céljainkról, majd a foglalkozás lezárásaként célba dobtunk és közben hangosan megfogalmazták egy céljukat. Levezetésként kiszíneztük a célok elérésének jelét.
Már foglalkozáson kívül, de ahhoz kapcsolódva készítettünk egy útvesztőt is a padlóra, ahol a macinak kellett segíteni megtalálni a célhoz, vagyis a mézes üveghez vezető utat.
Mivel egyébként is medve-hét volt a témánk, megterveztük a csoportszoba és a folyosó macis díszítését és a hét folyamán el is készítettük azokat, így vontuk be az egész óvodát és a családok figyelmét is felhívtuk a témára.
Az álmok igenis valóra válhatnak. Bagdi Bella január havi dalának üzenete csengett a fülükben, szívünkben, lelkünben egész hónapban. Dúdoltuk szünetekben, rajzolás közben, s akkor is, ha valaki elszomorodott volna, vagy egyszerűen így kezdtük a napot: kedves szavakkal, sokszor biztatással, mosollyal, öleléssel. Mindez nekem is erőt adott, hogy küzdjek az álmaimért. A téli szünet utáni első napon köszöntöttük az újévet jókívánságokkal, s egy kedveskedő lappal, melyet mindenki kihúzhatott a baglyos ládikánkból. Megosztottuk egymással az álmainkat, terveinket.
„Ha az egyik szemed látja már a célt, akkor a másik szemed használd arra, hogy megtaláld az utat”
Rosamune Picher soraival indítottuk az ötödik havi boldogságóránkat. Ezen az órán összegeztük és foglaltuk össze a hónapban megtapasztalt, közösen átélt élményeinket. Csupán csak kellő kitartás szükséges hozzá, s bármit elérhetünk. A reggeli meditációval kicsi széllé változtunk, s röpködtünk a nagyvilágban, bejártuk az egész univerzumot. Megbeszéltük, hogy mit éreztek, milyen volt, milyen érzéseik voltak. Végül öleléssel zártuk ezt a boldogságfokozó technikánkat. A hónap dalának meghallgatása után tovább játszottunk, mégpedig „zokni-dobással” Terveztünk, céloztunk és lőttünk! Ha valakinek mégsem sikerült bedobnia, biztattuk, szurkoltunk neki, hogy képes rá, meg tudja csinálni. Egy kedves mesehívó mondókával elmeséltem nekik Rosszcsontból Remek Peti meséjét, amelyben megtervezte a kisfiú, hogyan tehetné jóvá a rossz dolgokat. Ezután következett a mi tervünk! A keresztrejtvény megoldása is a SIKERÜLHET szó lett. Kis körökbe rajzolták meg a céljukhoz vezető lépéseket. Közösen terveztünk az álmaink felé vezető kikövezett utat.
Két kedves videóval erősítettem hitüket, önbizalmukat, hogy igenis merjenek nagyot álmodni, s merjenek lépni, küzdeni. Sose adják fel az álmaikat! A bakancslistánk megtervezése után az álmaink bagolyvárához vezető lábnyomokkal másztuk meg a hosszú és rögös utat. A hógömbökbe rejtett képekben megjelenítették, hogy mit szeretnének elérni, amit majd júniusban közösen fogunk újra megnyitni. Addig elbújnak egy ládikában, s vigyázzák a gyerekek álmait. Az évi naptár elkészítése után további kedveskedő meglepetések várták a gyerekeket. Szeretnek egymásnak örömet okozni, s ezért hiszem és vallom, hogy jobb velük a világ!
„Egy álom akkor válik céllá, amikor lépéseket teszel a megvalósítás irányába”
A foglalkozást mindannyiunk kedvenc időtöltésével kezdtük: ÁLMODOZTUNK 🙂
EZ könnyű volt, hiszen mindenkinek van egy álma, egy célja. A terv már nem biztos, hogy megvan. Sőt! Már a megfogalmazás is problémát okozott, nehezen tudták szavakba önteni elképzeléseiket tanítványaim. Mondogatták, hogy … pedig itt van a szemem előtt, szinte látom …
– Akkor rajzoljátok le! – feleltem. Nem volt egyszerű rövid távra tervezni, a távoli jövőt valahogy tisztábban, konkrétabban „látták” a gyerekek. Kis segítséggel, magyarázattal sikerült megoldaniuk a feladatot, megszülettek a KÉT ÉV MÚLVA c. alkotások.
CÉL – LÉC: a csoport közös célt is tűzött ki maga elé, mindannyian szeretnének, szeretnénk együtt táborozni. Sokat beszélgettünk erről. Megterveztük, majd le is írtuk, hogy milyen dolgokat, részcélokat, feladatokat kell véghez vinni ahhoz, hogy tervünk megvalósuljon.
A várva várt újbóli találkozásunkkor beszélgetőkörben értékeltük az óévet. Sokaknál felidéződött az előző négy hónap boldogságóráinak emlékei, beszélgetései. December dalát többször is el kellett énekelni. A beszéletés végeztével minden osztálynak eljuttattuk a rádión keresztül újévi jókívánságainkat. Ezek után jöhetett is a jövő tervezése. Első osztályosok ellenére pontosan tisztában voltak a pandémiás helyzet okozta negatívumokkal. Mennyire nehéz előre bármit is tervezni. Ennek ellenére szívesen rajolták a csillogó aranyhalakra kívánságaikat. Pecabotokkal egyet-egyet ki is halásztunkés megpróbáltuk kitalálni, hogy ki rajzolhatta. A halászat jó alkalmat adott Az öreg halász és a tenger mese felolvasására. A mese elhangzása után megpróbáltunk különbséget tenni kívánság és cél között. Rajzos formában ezeket meg is jelenítették. Az elkészült rajzok bekeretezése után nekiláttunk a bakancs készítésének. A készítése közben tértünk rá, hogy mit is jelent egy bakancslista. Az ismert filmből néhány részletet is élvezettel megnézték.