Békák a tóban című játékunkat egy kis lábtornával fűszereztük meg, de a cél a cipőpárok megtalálása volt. Ezt követően visszautaztunk a csoportunkba Vonat az alagútban játékunkkal, ahol észrevétlenül komplex fejlesztés valósult meg. Abba sem akarták hagyni.
A mai napunk boldog célja az élménnyújtás és élményszerzés közös játék által maradéktalanul sikeres lett.
Célok kitűzése és elérése
A téli szünet utáni találkozás és a viszontlátás öröme, átszőtte januári napjainkat. Rengeteg élménnyel, mesélni valóval tértek vissza a gyerekek. Beszélgettünk a múlt évről és az újévi szokásokról, hagyományokról. Az idő múlásának, jövőbeli események idejének megértése, óvodás korban még elég nehéz feladat. Sokszor kérdezték, mikor lesz farsang, hányat kell aludni a “nyaklánc osztásig” (jutalom), mikor fog már esni a hó, hiszen tél van… A gyerekek kíváncsisága, érdeklődése adta, hogy a januári hónapban az évszakok, hónapok, napok körforgása, egymás utáni sorrendje legyen a fő témánk a középső-nagy csoportos gyerekekkel. Azt a célt tűztük ki, hogy ezek elsajátításához többféleképpen, de játékos módon segítjük hozzá a gyerekeket és folyamatosan visszacsatolunk, kérdezünk. Minden nap kavicsot helyeztünk a hónapos üvegbe, így érzékeltetve hányadika van. Hónap végére már mindenki ügyesen megtudta azt is mondani, hogy mikor van a születésnapja.
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy nekik is lehetnek céljaik, sőt az a jó, ha apró célokat, álmokat tűznek maguk elé, amit meg is tudnak valósítani. Először egy ajánlott relaxációs gyakorlatot próbáltunk ki, a “Fújj-fújj”-t, majd a szőnyegre ülve beszélgetést kezdeményezünk, a témával kapcsolatban. Amikor megkérdeztem a gyerekeket, hogy szerintük mit jelenthet, az a szó hogy cél, egyből eszükbe jutott, hogy “beérni a célba” , mint amikor futunk. Ebből a gondoltból tovább tudtam őket vezetni, hogy bizony milyen jó érzés beérni a célba, ha elindulunk egy versenyen vagy egy tornajátékon. Közösön összeszámoltuk ehhez mennyi minden kell: kigondolni, hogy részt szeretnék venni, odaállni a társak mellé, betartani a szabályokat, becsületesen játszani, hinni magunkban és beleadni az erőnket. Azt is mondták, hogy nem csak az első helyezés a jó, hanem a második, harmadik is. Ezt már jól tudják, hiszen nálunk aki végigcsinál egy feladatot, vagy bátran próbálkozik, nyomdában részesül mindegy, hányadik.
Ezután csukott szemmel, közösen meghallgattuk a hónap dalát: Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát. Megkértük a gyerekeket, gondoljanak valamilyen célra, amit maguk is eltudnának érni, valóra tudnának váltani. Előzetesen röviden elmagyaráztuk, hogy ezek most ne vágyak legyen, hanem olyan dolgok amit megtudnak valósítani rövid időn belül. A téma elmélyítése érdekében, -kinyitva a szemüket- Boldogvár meséjével ismerkedhettek meg. A mese részeit röviden újrajátszottuk és a “Fújj, fújj erősen!..”mondókát is mondogattuk. A gyerekek szívesen bújtak János bőrébe, még közösen akadálypályát is építettünk, amin kipróbálhatták a Boldogvár eléréséhez szükséges feladatokat. Ezt követően benti hógolyózásba kezdtünk: egy fehér írólapot összegyűrve, újra átgondolhatták a megfogalmazott céljukat, álmukat és egy kosárba dobva hangosan ki is mondhatták. Mivel a csoport fele iskolába készül, így sokan fogalmazták meg céljuknak a “megtanuljak írni betűket, számokat”, de ezek a válaszok is elhangoztak: “hogy megtanuljak anyának szépet rajzolni” -“hogy legyőzzem Botit a fociban” (Boti iskolás) -“hogy én vigyázzak az unokatesómra”-“hogy a kistesóm ha megszületik, én pelenkázzam, megtanítsam járni” -“hogy kitudjam rakni a tűzoltós kirakót egyedül”,-“hogy ügyes matekos legyek” -hogy még ügyesebb legyek a fociban”-“hogy megnövesszem a hajam, itt elől”.
A játékok után a “Célapónak” feladatot választottuk ki, és aki szeretett volna csatlakozni le is rajzolta a célját,céljait. Az alkotás során újra hallgattuk a hónap dalát, az elmélyedés érdekében. Az elkészült rajzokat körbemutattuk a gyerekeknek és a szülőkkel is megosztottuk zárt facebookos csoportunkban. Reméljük, hogy a nyár folyamán amikor Célapó bekopogtat, büszkén mutathatjuk meg a rajzokat és vele együtt az elért célokat is.
Micimackó 95. születésnapjáról sem feledkeztünk meg, színezők és saját rajzok alkotásával idéztük fel a szereplőket és énekeltük el Halász Judit dalát. Óvodánk Micimackó csoportját is sikerült meglepetésben részesítenünk ezekkel a színezőkkel, akik nagy örömmel fogadták. A kiscsoportos Micimackók egy nagy öleléssel viszonozták a kedvességet a Katicáknak.
Elkészítettük a csoport Boldogvárát is, amit a Hálafal mellé egy szekrényre ragasztottunk fel, közös célunk lesz a 10 lépcsőn át, bejutni a várba, aminek felét már meg is tettük. Következő alkalommal elhelyezzük az eddig teljesített Boldogságóra foglalkozások témaköreinek szimbólumait.
A pandémia miatt ebben a hónapban is kis létszámú csoporttal tudtam dolgozni, hisz sok a hiányzó tanuló.
Ráhangolódásként meghallgattuk a hónap dalát. A bevezető részben beszéltünk a cél fogalmáról, és arról, miért van nagy jelentősége a célkitűzésnek. Aztán összeállítottuk sajátságos bakancslistánkat a megrajzolt bakancsunkba.
A legtöbb diák a tanulmányi osztályzatán szeretne javítani. A kis közösségüket illetően a jó kapcsolat ápolása volt a cél. Az egészségmegőrzés is fontos szerepet játszott a célok között.
A megvalósításhoz megbeszéltük, hogy ki milyen erősséggel rendelkezik, ami segíti a célja elérésében. Illetve felsorakoztattuk a még fejlesztésre váró területeket is. Például kitartás, türelem, szorgalom, stb.
A január hónap mindig nagyon izgalmas hónap számomra, hiszen a célok megfogalmaztatásával még jobban beleláthatok tanítványaim lelkébe.
A cél-lécfeladatot választottam számukra, mivel úgy gondoltam, hogy valami kézzel fogható dologban kell testet ölteni a kitűzött céloknak . Egy kicsit másként készültek el, mint a kiírt feladatban, mert itt mindenki a saját cél-lécét készíthette el.
A téma bevezetésében elővettük a tavaly már elsajátított ismereteinket(céltudatos-céltalan ember megkülönböztetése, hosszú-, és rövidtávú célok), felelevenítettük a tanulságos történeteket (Az ifjú és az angyal, Segíts rajtam!).
Egy évvel tapasztaltabbak lévén kicsit már komolyabban nyúltunk hozzá a feladathoz. Beszélgettünk arról, hogy milyen a jó cél, és hogy milyen célba érési technikák szükségesek ehhez.
A 8. osztályosok pályaválasztása előtt sokakat foglalkoztatott a saját továbbtanulásuk. Megnéztük a szóba jöhető intézmények bemutatkozó filmjeit, szakmákat ismertető videókat.
A feladat megvalósításakor minden gyermek kapott egy 70-80 cm hosszúságú lécet, aminek a hátoldalát 3 részre osztottuk.
Arra kértem őket, hogy egy hosszútávú célt fogalmazzanak meg, amihez mérföldköveket, rövid és középtávú célokat rendelhettek. Ha ez kész volt, akkor a léc elejét számukra motiváló motívumokkal díszíthették, sőt a végén még arra is megkértem őket, hogy ugorja át mindenki a saját cél-lécét, hogy valóban higgyen benne!
Közös beszélgetés után a gyerekek ki töltöttek egy feladatlapot, amelyen kitűzték céljaikat a 2021-es évre!
Az 5.b osztály tanulói „A célok kitűzése és elérése” témakörét dolgozták fel a saját példájukon keresztül. Az ötleteiket, terveiket pontokba szedték és ezeket a célkitűzéseket „papírra vetették”. Fontos dolog, hogy a jelen helyzetben (pl. félévi értékelés után, a járványügyi megszorítások közepén) kapaszkodókat, célokat találjanak. Ezek eléréséhez pedig terveket készítsenek, fogadalmakat tegyenek és az elhatározásukat komolyan vegyék.
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
A sok-sok tartalmas beszélgetés után még1x összegyűjtöttük céljainkat és le is írtuk 1kis bakancsra.
Ezt követően elkészítettük a bakancskáinkat is, hogy legyen miben tárolni a Bakancslistáinkat.
Sőt elkészült az osztály nagy bakancsa is. Ebbe közösségi céljainkat dobtuk bele:
— Egy mindenkiért, mindenki egyért !
Mindenki nagyon élvezte a papírmasé technikáját, a festést…………és egyre szuperebb bakancsok születtek.
Amik egy idő után hazaballagnak…………..
A hónap témája kicsit megfoghatatlannak bizonyult a gyerekek számára első hallásra.
Mi az a cél, mi a célunk?Miután megbeszéltük magának a szónak ,fogalomnak a jelentését, különböző versenyjátékokkal még világosabbá tettük.
Nagyon élvezték ,nagyon szeretnek versengeni, elsőnek a célba érni.
Miután jól elfáradtak, megbeszéltük,hogy vajon ha nagyok lesznek, ki,mi szeretne lenni, mit szeretne csinálni. akinek volt kedve ,le is rajzolhatta.
Míg a boldogság óra tartott,kint nagy pelyhekben hullott a hó, úgyhogy a legtöbb gyereknek legfőbb célja az lett,hogy kint minél nagyobb hóembert építsenek.
Szerencsére sikerült elérni céljukat!
A hónapban nagyon tetszett mind a gyerekeknek, minden a csoportot segítő szakembereknek a téma. Közös beszélgetésre, közös együttgondolkodásra segített. Mindennap tanulunk gyermekeinktől, de most még jobban bele tudtunk érezni céljaik felsorolása kapcsán. Az Űrhajó hajtómotorjai azok a célok, ami a főbb fejlesztési területeik.
Az űrhajó oldalai azok a célok, amiket a felnőtt dolgozok fogalmaztak meg. Az Űrhajó csúcsa a közös cél, a tanulók egyéni lehetőségeihez képest a legnagyobb önállóságra jutattni. Repüljünk együtt a Céljaink felé!!!!
CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE
Január
Dal: Idei első Boldogságóránkat a hónap dalának hallgatásával kezdtük.
Beszélgetés: Ezt követte céljaink megbeszélése. Kinek mik a céljai az új évben, vannak-e fogadalmaink, célok, amelyeket el szeretnénk érni.
Feladatok: Kis képeken jelöltük a különféle tevékenységek közül, hogy ki mit tud már, mit sikerült már elérnie, ezek a képek zöld pipát kaptak, majd kiszínezték a gyerekek azokat az ábrákat, amiket még meg szeretnének tanulni. Ezután az elérni kívánt célokat írásban is megfogalmazták. Az útvesztőket boldogan oldották meg a gyerekek, a célig különféle utak vezethetnek, akár több is, tennünk kell érte, erről is sokat beszélgettünk.
Célbadobás: Vidám játékkal zártuk az órát. Labdával és babzsákkal is célozhattak a fiatalok a dobozba, sok dobás betalált, aminek nagyon örültünk, nagy tapsot és gratulációt kaptak az ügyes játékosok. 🙂