Minden gyerek elmondta, ha kincs lenne, mi lenne. Megindokolták a választásukat, majd le is rajzolták ezt.
Célok kitűzése és elérése
Minden gyerek elmondta, ha kincs lenne, mi lenne. Megindokolták a választásukat, majd le is rajzolták ezt.
I. Célkitűzéseim 2021. évre :
Indulj ki a valóságból és érkezz meg az álmaidba!
A tanulók kaptak egy nyomtatott lapot, melyet a tanulóknak ki kellett tölteni: a személyes, üzleti vagy karrier, önfejlesztő célok. Aki szerette volna, fel is olvasta. (A legtöbb tanuló elmondta céljait.)
II. Célok lerajzolása
Céljaink kitűzésének megfogalmazása még felnőttként is nehéz, nemhogy általános iskolásként! Kicsit elgondolkodtunk, beszélgettünk és megfogadtuk újévkor, hogy többet tanulunk, jobb eredményeket érünk el tanév végén és kedvesebbek leszünk társainkkal, segítjük az elesettebbeket. Nehéz volt írásban mindezt kifejezni, eddig nem csináltunk hasonlót.
Hangszert tanuló zeneiskolásként a legfontosabb számunkra a napi rendszerességgel történő gyakorlás kedvenc hangszerünkön. Ehhez készítettünk egy saját, havi lebontású naptárat, melyen jelölhetjük, hogy mennyit gyakoroltunk naponta. Így segítve célunk elérését!
A van nekem egy álmom című Dal meghallgatása után a boldogság vár című mesét dolgoztuk fel. Fóliára festettünk Varázs hópelyheket, majd akinek kedve volt az megépítette a boldogság várát.
A volt nekem egy álmom című ének meghallgatása után a boldogság vár című mesét dolgoztuk fel, ami után folpack fóliára varázs hópelyheket festettünk. Később pedig akinek kedve volt az megépítette építőkockából a boldogság várát!
Januári hónapunkban erősítettem a gyerekekben az önmagukba vetett hitet, hogy bármit képesek elérni, ha igazán szeretnék, és tesznek érte!
A mi osztályunkban hamarosan felváltja a szöveges értékelést az osztályzás, így nagyon sok diákom rajzolta le, fogalmazta meg célként a sok szép érdemjegyet. A másik nagy hangsúlyt – és ennek nagyon örültem, a baráti kapcsolatok kapták. Szeretnénk nagyon jó osztályközösséggé válni, és folyamatosan dolgozunk is ennek kialakításán, így a gyerekekkel közösen úgy döntöttünk, megcélozzuk összefogva, egymást erősítve és segítve a legjobb osztályközösség kialakítását. Ennek azért is örültem, mert közös célért közösen dolgozni nagyon szép dolog!
Elhatároztuk, hogy dobozokat gyűjtünk, és felépítjük a mi Célvárunkat! Rég láttam ilyen lelkesnek őket. Minden nap feltűntek kisebb, nagyobb dobozokkal, méricskéltek, tervezgettek. Mindenki megrajzolta kitűzött célját, és megbeszéltük, kit hogyan segíthetnénk annak elérésében. Nagyon örültek neki, hogy csoportmunkában tevékenykedhetnek. Igazi mesedobozok születtek, melyek Célvárunk építő köveivé váltak. Ahogyan a vár sem áll össze a téglák összekötése nélkül, a jó osztályközösséghez is minden gyermekre szükség van. Célvárunknak mi magunk vagyunk az építő kövei. Olyan lelkesen összedolgoztak, tervezgettek, segítették egymást. Öröm, és boldogság volt őket látni így. A hónap dala mindennapi kedvencünkké vált, még a leghuncutabb kisfiú is megjegyezte: „Hát ez nagyon jó dal!” Többen szüleiket is kérték, hogy otthon is hallgassák meg többször is. A januári hónap feladatai észrevétlen váltak sajátjukká. Megfogalmaztuk céljainkat levélben Célapónak, és örömmel készítettük el, terveztük meg hétmérföldes csizmáját is. Ha egy kincs lennék!-játék közben szárnyalt a fantáziájuk!
A gyerekek már nagyon szépen le tudják írni a teljes nevüket, így az ezzel kapcsolatos feladatban is jól érezték magukat. Megismert meséinkben kerestük a mesehősök céljait, próbáit, segítőit, erősségeit, s jól megérdemelt jutalmát. Meserészleteket játszottunk el, életút-térképet készítettünk.
Nagyon tartalmas hónap volt a január is, tele lehetőségekkel, sok örömmel, nagy összefogással! Köszönet érte!
Ebben a hónapban a boldogságóráink másképp alakultak, mint eddig. Több tényező is befolyásolta a foglalkozások hangulatát: hetek óta nem teljes az osztálylétszám, mindig hiányzik 1-2 ember betegség, vizsgálatok, egyebek miatt és a fiatalok nagyon tudnak aggódni egymásért, hiányoznak a megszokott osztálytársak. Továbbá a téma is nehezen emészthetőnek bizonyult. Maga a cél fogalma sem volt érthető, nemhogy a hat ok, amiért érdemes célokat kitűzni. Végül a mese segített: Az öreg halász és a nagyravágyó felesége. Megfogalmaztuk, hogy a mesék alapján egy aranyhaltól bármit kérhetünk, bármit kívánhatunk – bámilyen képelenségnek tűnő vágyunkat megfogalmazhatjuk. Ellenben, ha célokat tűzünk ki, azoknak olyanoknak kell lenni, amit teljesíteni tudunk, ezért már a célok kitűzésekor tudunk kell, hogyan, milyen lépésekben fogjuk azokat elérni. Készítettünk „kívánság tavat”, melyben a bármit teljesíteni tudó aranyhalak úszkálnak és megtöltöttük a „célok bakancsát” célokkal, melyeket egy év múlva fogunk elővenni. Akkor végiggondoljuk, hogy sikerült-e megvalósítani őket és ha nem, akkor miért – ekkor megtanuljuk kezelni, feldolgozni a kudarcot is, melyről most is beszéltünk.
Színeztünk magunkat motiváló színezőket, fejtettünk rejtvényt, megfogalmaztunk elhatározásokat erre az évre vonatkozóan.
Remek alkalom volt arra, hogy a fiatalok elgondolkodjanak azon, vajon vannak-e reális céljaik. Legtöbbjüknek már csak 1 éve van ezen a tanéven kívül a szakiskolában és számukra nagy lépés, nagy változás lesz a munkakeresés, új feladatok vállalása, új szerepek megtanulása.
Felvettük a céljaink közé azt is, hogy még itt az iskolai időszak alatt keresgélünk mindannyiuk számára munkalehetőséget. Ez a vágy – avagy kívánság – nem a tóba került, hanem az üvegbakancsba:-)
Jurisics Utcai Általános Iskola
Megbeszéltük a diákokkal, miért fontos, hogy legyenek céljaink, legyen iránya az életünknek. Ennek érdekében részcélokra kell bontani a nagy céljainkat és időbeosztás szerint élni, hogy apránként megvalósítva a „kisebb” célokat, eljuthassunk a „nagyobbakig”. Készítettünk egy önismereti pajzsot, nagyon szerették csinálni, bár nem volt könnyű önmagukról írni. Egy másik feladat „A céljaim mindig kéznél vannak” (Mit szeretnék csinálni többet, jobban, továbbra is így, többet nem..a következő évben?) A sok más érdekes feladat mellett szeretném kiemelni a „célbadobós” játékot, amikor egy tanuló megpróbál célba dobni, két másik tanuló pedig próbálja negatívan, illetve pozitívan befolyásolni. Nagyon tetszett ez a játék a gyerekeknek.
Az óra menete a megszokottak szerint kezdődött: rövid relaxáció után meghallgattuk a hónap dalát.
A Boldogvár meséjét elolvastam a gyerekeknek és megbeszéltük, hogy milyen tulajdonságok szükségesek
céljaink eléréséhez. Mindenki elmesélte, milyen céljai vannak és hogyan fogja ezeket elérni.
Kiszínezték Boldogvár kifestőjét és lerajzolták a már megfogalmazott céljaikat.