Január havi téma szerintem a legközelebb áll a gyerekekhez, mivel nekik még hatalmas álmaik, vágyaik vannak. Mi leszel ha nagy leszel?- erre a kérdésre, minden gyermek örömmel válaszol, több lehetőséget is felsorol mi szeretne lenni hosszú távon. Ha a rövid távú céljaikat nézzük, az is sokszínű: nagyobbaknál a két keréken való biciklizéstől, a cipőfűző kötésen át, de a kisebbek is örülnek, ha sikerül egy játékkal ügyesen játszaniuk, vagy kicsit jobban tudnak valamire figyelni…. Mi a célokat leginkább a mese és a mozgás oldaláról közelítettük meg. A Boldogvár meséje nagyon tetszett a gyerekeknek, amit Csupaszívvel együtt hallgattak a szőnyegre kuckózva…Miután elmeséltem nekik, megkérdeztem tőlük ki szeretne János lenni a következő nap és részt venni a meséhez hasonlóan egy kihívásokkal teli mozgásos tevékenységben, és eljutni Boldog várba, természetesen egybehangzó IGEN volt a válasz minden gyermek részéről…..A mozgásos tevékenységben a mesebeli akadályokat leküzdve ,majd célba dobással a végén minden gyermek teljesítette a feladatokat és eljutott a várba. Ez volt számukra a cél, és kitűnően teljesítette kicsi és nagy egyaránt. Mindeközben természetesen egymásra is figyelniük kellett, együttműködniük egymással, így ez az együttes tevékenység még inkább hozzájárult a boldogságuk fokozásához. Ezek a boldogságórák is nagyon jól teltek. 🙂
Célok kitűzése és elérése
Január új év új lehetőségek. Igaz ez a Napocska csoport életében is. Gyerekek nőnek változnak, vele együtt véleményük is egyre több mindenről van.Így a csoport életében ami nehézséget okoz az hogy toleránsabbak legyenek egymással és ne bántsak még szóval semm egymást. Így mi most célul tűztük ki hogy különböző játékok, foglalkozások által erősítjük gyerekekben, hogy igen mindenki más de mindenkiben van valami amit szerethetünk ,de ha még is valami miatt nem egyezik a nézőpontuk , gondolatuk akkor semm a verekedés vagy a „Nem barát „és hüvelykujj mutogatás a megoldás. Így pl.A mai napon…mondókát játszottuk, postás játékot dramatizáltunk :Vissza jött a répa című mesét. Ha még is konfliktus alakult ki akkor azt megbeszéltük és egy nagy öleléssel zártuk le a -beszélgetést. Számunkra ez fontos cél volt ,hogy ezeket az érzéseket ,belső gyermeki feszültségeket kibeszéljük, megerősítsük, hogy mi egy kis „családi közösség „vagyunk és sokkal boldogabban telik el a napunk ha nem az örökös barát nem barát szavakat mondogatjuk.
A hónap dala meghallgatása során kicsit táncra is perdültünk. Nagyon megtetszett a gyerekeknek a dal refrénje. A gyermekek őszintén megfogalmazták, hogy a célok elérése csak boldogan történhet, mert az ad sok erőt. Szomorúan nem lehet küzdeni egy általunk kitűzött célért. A következőket tartották fontosnak az úton haladva: cél, végpont, törekvés, irány, terv, elgondolás, óhaj, elképzelés, akarat, elhatározás, vágy, hajrá, feladat, család, barátok, boldogság, tanulás, siker, feladatok, önbizalom, biztatás, elszántság, küzdelem. A feladatok megbeszélése során felmerült a gyermekekben, hogy milyen jó lenne egy varázstávcső, amely megmutatná a jövőt. Ebből merítettem az ötletet a hónap feladatának megvalósításához. Készítettem WC papír gurigából „varázstávcsövet” és egy lapra előre megrajzoltam a távcső körvonalát. A csoport nagy örömmel kukucskált a távcsőbe és szinte azonnal beindult a képzeletük a jövőjüket, céljaikat illetően. Ezeket jelenítették meg rajzaikban, majd bemutatták. Közben készítettem róluk fotót a távcső másik oldaláról is. A rajzokon reális célok jelentek meg.
Somogyi Rezső Általános Iskola
A maroknyi osztállyal beszélgettünk a célok kitűzésének fontosságáról. Végül belekerült a bakancsba, ezzel felkerült a „bakancslistára” a jobb magaviselet és szorgalmasabb tanulás, valamint minden hasonló korú gyermek álma a híres focistává válás. Hajrá 2.b!