Az álmok igenis valóra válhatnak. Bagdi Bella január havi dalának üzenete csengett a fülükben, szívünkben, lelkünben egész hónapban. Dúdoltuk szünetekben, rajzolás közben, s akkor is, ha valaki elszomorodott volna, vagy egyszerűen így kezdtük a napot: kedves szavakkal, sokszor biztatással, mosollyal, öleléssel. Mindez nekem is erőt adott, hogy küzdjek az álmaimért. A téli szünet utáni első napon köszöntöttük az újévet jókívánságokkal, s egy kedveskedő lappal, melyet mindenki kihúzhatott a baglyos ládikánkból. Megosztottuk egymással az álmainkat, terveinket.
„Ha az egyik szemed látja már a célt, akkor a másik szemed használd arra, hogy megtaláld az utat”
Rosamune Picher soraival indítottuk az ötödik havi boldogságóránkat. Ezen az órán összegeztük és foglaltuk össze a hónapban megtapasztalt, közösen átélt élményeinket. Csupán csak kellő kitartás szükséges hozzá, s bármit elérhetünk. A reggeli meditációval kicsi széllé változtunk, s röpködtünk a nagyvilágban, bejártuk az egész univerzumot. Megbeszéltük, hogy mit éreztek, milyen volt, milyen érzéseik voltak. Végül öleléssel zártuk ezt a boldogságfokozó technikánkat. A hónap dalának meghallgatása után tovább játszottunk, mégpedig „zokni-dobással” Terveztünk, céloztunk és lőttünk! Ha valakinek mégsem sikerült bedobnia, biztattuk, szurkoltunk neki, hogy képes rá, meg tudja csinálni. Egy kedves mesehívó mondókával elmeséltem nekik Rosszcsontból Remek Peti meséjét, amelyben megtervezte a kisfiú, hogyan tehetné jóvá a rossz dolgokat. Ezután következett a mi tervünk! A keresztrejtvény megoldása is a SIKERÜLHET szó lett. Kis körökbe rajzolták meg a céljukhoz vezető lépéseket. Közösen terveztünk az álmaink felé vezető kikövezett utat.
Két kedves videóval erősítettem hitüket, önbizalmukat, hogy igenis merjenek nagyot álmodni, s merjenek lépni, küzdeni. Sose adják fel az álmaikat! A bakancslistánk megtervezése után az álmaink bagolyvárához vezető lábnyomokkal másztuk meg a hosszú és rögös utat. A hógömbökbe rejtett képekben megjelenítették, hogy mit szeretnének elérni, amit majd júniusban közösen fogunk újra megnyitni. Addig elbújnak egy ládikában, s vigyázzák a gyerekek álmait. Az évi naptár elkészítése után további kedveskedő meglepetések várták a gyerekeket. Szeretnek egymásnak örömet okozni, s ezért hiszem és vallom, hogy jobb velük a világ!
„Egy álom akkor válik céllá, amikor lépéseket teszel a megvalósítás irányába”
Célok kitűzése és elérése
A foglalkozást mindannyiunk kedvenc időtöltésével kezdtük: ÁLMODOZTUNK 🙂
EZ könnyű volt, hiszen mindenkinek van egy álma, egy célja. A terv már nem biztos, hogy megvan. Sőt! Már a megfogalmazás is problémát okozott, nehezen tudták szavakba önteni elképzeléseiket tanítványaim. Mondogatták, hogy … pedig itt van a szemem előtt, szinte látom …
– Akkor rajzoljátok le! – feleltem. Nem volt egyszerű rövid távra tervezni, a távoli jövőt valahogy tisztábban, konkrétabban „látták” a gyerekek. Kis segítséggel, magyarázattal sikerült megoldaniuk a feladatot, megszülettek a KÉT ÉV MÚLVA c. alkotások.
CÉL – LÉC: a csoport közös célt is tűzött ki maga elé, mindannyian szeretnének, szeretnénk együtt táborozni. Sokat beszélgettünk erről. Megterveztük, majd le is írtuk, hogy milyen dolgokat, részcélokat, feladatokat kell véghez vinni ahhoz, hogy tervünk megvalósuljon.
A várva várt újbóli találkozásunkkor beszélgetőkörben értékeltük az óévet. Sokaknál felidéződött az előző négy hónap boldogságóráinak emlékei, beszélgetései. December dalát többször is el kellett énekelni. A beszéletés végeztével minden osztálynak eljuttattuk a rádión keresztül újévi jókívánságainkat. Ezek után jöhetett is a jövő tervezése. Első osztályosok ellenére pontosan tisztában voltak a pandémiás helyzet okozta negatívumokkal. Mennyire nehéz előre bármit is tervezni. Ennek ellenére szívesen rajolták a csillogó aranyhalakra kívánságaikat. Pecabotokkal egyet-egyet ki is halásztunkés megpróbáltuk kitalálni, hogy ki rajzolhatta. A halászat jó alkalmat adott Az öreg halász és a tenger mese felolvasására. A mese elhangzása után megpróbáltunk különbséget tenni kívánság és cél között. Rajzos formában ezeket meg is jelenítették. Az elkészült rajzok bekeretezése után nekiláttunk a bakancs készítésének. A készítése közben tértünk rá, hogy mit is jelent egy bakancslista. Az ismert filmből néhány részletet is élvezettel megnézték.
Nagyboldogasszony Egyházi Alapiskola és Óvoda
A másodikos Zümikék más társaikkal együtt online tanulásra kényszerültek. Céljaikat, vágyaikat kis levélkékben fogalmazták meg:
„Kedves Célapó! Javulni szeretnék év végéig olvasásból! Ehhez sokat fogok gyakorolni. Szerintem Te nem is Célapó, hanem Célanyó vagy-az én tanító nénim, aki adtál nekem egy bíztató ceruzát és mindig megdícsérsz…”
„Kedves Célapó! Szeretnék fejlődni, sok dolgot megtanulni, hogy a szüleim büszkék legyenek rám. Szeretnék egy könyvet kiolvasni! Szeretném, ha nem hagynám a feladataimat az utolsó percre, hogy aztán több időm jusson a játszásra és a barátaimra. Kérlek, adj erőt, hogy sikerüljön!”
„Célapónak! Azt szeretném, hogy vége legyen a vírusnak és hogy végre iskolába járhassunk! Nagyon hiányoznak a barátaim!”
A nyolcadikosokkal dolgoztuk fel a januári témát. Nekik a továbbtanulásuk miatt nagyon aktuális volt ez a komoly beszélgetés. Minden gyerek megfogalmazta, hogy szerinte miért fontos, hogy célokat tűzzünk ki magunk elé. Összehasonlítottunk olyan embereket, akik cél nélkül élnek olyanokkal, akiknek nem is egy céljuk van az életben. Megdöbbentő volt tanulóink számára az óriási életmódbeli és minőségbeli különbség. A célok kitűzésének fontossága érdekében játékos feladatokat végeztünk, majd a foglalkozás utolsó szakaszát a hónap dalának meghallgatásával folytattuk és a „Két év múlva” rajz elkészítésével fejeztük be.
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Januári hónap témája a célok kitűzése és elérése.Év elején ezzel a témával sokan foglalkoznak, így mi is beszélgettünk céljainkról.Megbeszéltük vannak rövidtávú és hosszabb időre szóló céljaink.A gyerekek megfogalmazták mi most a legfobtosabb céljuk, természetesen jó bizonítvány elérése, majd beszéltünk a távolabbi célokról.Mindenki megfogalmazta, mi szeretne lenni felnőttként.Ehhez tudjuk, hogy kell egy jó terv, nem szabad meghátrálni.Már korábban megtanultuk az optimista gondolkodást, mely akkor fontos, ha akadályba ütközünk, hogy tovább tudjunk haladni.Ehhez nagyon jól kapcsolódott a hónap dala, melyet eljátszottunk, értelmeztük a dal mondaniválóját.Ezt a dalt a hónap során többször meghallgattuk, mikor láttam, hogy a gyerekek elfáradtak.Reméljük, mindenkinek sikerül majd valahogy elérnie a megfogalmazott céljait.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
A 8.o. a történelmi verset választotta a Célok elérése (januári) kategóriából. Két csoportban verset írtak. Egyik csoportban egyik tanuló pillanatok alatt összereppelt egy jópofa verset (bár nehezen olvasható). A történelemkönyvből véletlen rábökéssel talált 5 szót építette be a dalba (rap számba), a célok eléréséről, a pályaválasztásról. A másik csoportban ugyanezt a módszert alkalmazták, de ők mindenféle egyéb, történelmi fogalommal is kiegészítették a dalt. Ez a vers nem az ő céljaikról szólt, sőt leginkább ismerős szavakból álló halandzsa lett. Mindenesetre ennyire jól még nem szórakoztak feladat elkészítéssel. Igazán boldogok voltak közben!
A januári hónapban a gyermekek az újévi fogadalommal tértek vissza az ünnepekről. Szinte minden gyermek tudta mi szeretne lenni, mi a célja , mit akar elérni az életben. A foglalkozások keretében a gyermekeket motiválással ösztönözzük. Nagyon sok buzdítás kel nekik. A kitartásuk, önbizalmuk , társas kapcsolataik, fejlesztésére nagy hangsúlyt fektetünk. A gyermekek egymást is segítették , ötletekkel, rajzokkal, a kitartó munka mindig meghozza az eredményt. Céljaikat, vágyaikat , fogadalmukat megosztották társaikkal egy beszélgetőkör alkalmával, majd ügyesen egymásnak tanácsokat adva folytatták a beszélgetést. Ki miben jobb, ügyesebb, miben kell erősödnie, min kell javítani. Szinte minden gyermek hasznos ötletekkel támogatta társát, majd közösen szerencsehozó lóherét ragasztottak, szerencsehozó malackával és bíznak abban , hogy céljaik, vágyaik valóra vállnak. És a kevés és sajnos nem igazán tapadó hóból még egy hóember is készült , mert nagyon szerették volna:)
Az elérendő célok megfogalmazása nehezen ment eleinte a gyerekeknek. Segítséggel sikerült rövid- és középtávú célokat megfogalmazni. Mivel iskolába készülnek, sokan iskolai teljesítményükkel kapcsolatos célokat jelöltek meg ,pl. „megtanuljak szépen írni!” Megtanultuk, hogy céljainkat fogalmazzuk meg és mondjuk ki. A célok elérését egy akadálypálya teljesítése után függőleges karikába dobással szimbolizáltuk, ahol céljaikat kimondták, majd elképzelték annak megvalósulását és azután célra dobtak. Észrevettük, hogy sokkal inkább képes célt találni az, aki el is képzelte az iskolai füzetének szélére rajzolt piros pontokat, csillagokat, mint az, aki csak vágyik erre. Megbeszéltük és felismerték a céljaikhoz vezető lépcsőfokokat, hogy mit kell azért tenni, hogy megvalósuljon, amit eltervezünk. Megállapítottuk, hogy olykor mások segítségére (pl. szüleik) is szükségük van a megvalósuláshoz. A célok megfogalmazását egész héten át csiszolgatták, és elszántan célba dobtak. Nagyon tanulságos témakör volt, ami szerintem mélyen beépült a gyerekek gondolataiba.
Veszprémi Kastélykert körzeti Óvoda
Célok kitűzése és elérése
A hónap témáját a Maci csoportos kisgyerekekkel a madáretetés téma során dolgoztuk fel: A 3-4 évesek is könnyen megfogalmazták, hogy mennyire fontos a kis vendégeink etetése. Marék Veronika: Kippkopp a hóban c. meséjét meséltem el a gyerekeknek. Következő nap mozgásos játékba ágyazva eljátszottuk, hogy mi is útra kelünk, és megetetjük a madarakat. Megbeszéltük, milyen nehéz volt Kippkoppnak a hóban menni, eleséget vinni a madaraknak… Aztán célba dobtunk a babzsákokkal. Bizony nem is könnyű beletalálni a karikába!
A gyerekek nagyon szeretik a meséket, mozgásos játékokat! A madaras téma kapcsán, és a kimerítő mozgás után beszélgettünk arról, hogy ha valamit szeretnénk elérni, nem baj, ha nem sikerül elsőre, kitartóan próbálkozni kell tovább!
A téma feldolgozását a „Van nekem egy álmom” című dallal zártuk, amit nagyon megszerettek a gyerekek. A csoportban mindenki jókedvvel, örömmel vett részt a tevékenységben.
Csatári Gabriella – óvodapedagógus
Veszprémi Kastélykert Körzeti Óvoda
2021. január