Tanítványaimmal –életkori sajátosságaiknak megfelelően – részletesen körüljártuk e témakört. Lényegét megértették, okos hozzászólásaikkal, megnyilvánulásaikkal bővítették egymás látókörét is.
Különbséget tettünk az igazi célok kitűzése és az álmodozás között. Ötleteket gyűjtöttünk, amelyek segíthetik őket céljaik elérésében. Tudják már azt is, hogy a célok megvalósítása érdekében tenni kell, az esetleges nehézségek pedig velejárói.
A téma zárásaként írásban megfogalmazták elérni kívánt céljaikat, amiket lezártunk egy üvegbe. Megbeszélt későbbi időpontban elővesszük, elemezzük azokat.
Németh Edit,
a 4.-es boldogságcsoport vezetője
Célok kitűzése és elérése
Bocskai István református Általános Iskola
Az órán alaposan átbeszéltük a közeli és távoli céljainkat. Megnéztük azt is, hogy tavaly óta kinek változtak a kitűzött céljai. Elkészítettük a következő egy évre szóló céljainkat, melyeket mindenki felírt egy lapra. Ezeket egy jól lezárt zacskóban a jelképes bakancsunk hátuljára erősítettük, és csak egy év múlva nézzük meg kinek mit sikerült elérnie.
JANUÁR
CÉLOK!
Relaxáció:
Segítség a mindennapokhoz!
1. Kell egy terv. Méghozzá nem csak fejben, hanem leírva és lépésről lépésre kidolgozva. A vizsgálatokban részt vettek közül azok értek el sikereket (azaz célokat), akik a végső célt számos közbülső konkrét, mérhető és időhöz kötött célra bontották, így kialakítottak egy folyamatot, és ezáltal megszabadultak azoktól a félelmektől és megingásoktól, amelyeket a nagyobb célok váltottak ki belőlük.
2. Meséljünk a célunkról másoknak. Azoknak, akikben bízunk. Ha nyilvánosan vállaljuk véleményünket, nagyobb valószínűséggel tartunk ki mellette, mint ha hallgatunk róla.
3. Azokra a jó dolgokra gondoljunk, amik akkor történnek velünk, ha elérjük a célunkat. Vagyis vegyük sorra az előnyöket, amik azzal járnak, ha a célba (és azon túl) értünk.
4. Jutalmazzuk meg magunkat, ha tettünk valamit a célunk eléréséért. Olyan örömet okozó apróságra kell itt gondolni, amely nem ütközik a végső céllal, hanem azt inkább támogatja (fogyás esetén csokitorta helyett legyen inkább egy olyan saláta, amit a gyerkőcünk készít nekünk nagy szeretettel).
5. Napló vagy táblázat segítségével vezessük a haladásunkat. Rajzolhatunk, írhatunk, alkothatunk bármit, jelentős mértékben hozzá fog járulni a siker esélyéhez.
Teendőlista
• Írd le egymása alá azokat a teendőket, amiket mára terveztél!
• Készíts egy másik listát azokról a dolgokról, amiktől rettegsz, vagy amiket halogatsz!
• Az első listán szereplő dolgokat húzd át. Ne tedd meg őket!
• A második listán levő dolgok mellé rajzolj, írj, ragassz valamit, amitől vonzóbbá, bíztatóbbá válnak számodra.
• Most pedig tedd meg őket! (A második listán szereplő dolgokat.)
• Pontosan 24 órával később oszd meg társaiddal egy közös felületen az élményt:
• Mennyit valósítottál meg egy nap alatt a listán levő teendők közül?
• Hogyan győzted le a félelmedet, netán az undorodat?
• Mi volt az erőforrásod?
• Adjatok pozitív visszajelzést, bátorítást egymásnak reagálásképpen!
,,HF”:
A feladat neve:
5 év
Adj hozzá az életkorodhoz 5 évet és tetszőleges eszközökkel öntsd vizuális formába (pl. vision board), hol, hogyan, kikkel élsz, mit csinálsz, mi a hobbid, milyen főbb tevékenységek, élmények vesznek körül!
ÖTLETEK
(Repülj vissza képzeletben az időben. 5 évvel ezelőtt járunk. Azon töprengsz, hogy 5 év múlva milyennek szeretnéd látni az életedet. Írd le, hogy mit szeretnél elérni!)
VAGY
A feladat neve:
Kezdőbetűk
Írd le a teljes nevedet, majd a kezdőbetűkkel találj egy-egy olyan szót, amit szeretnél elérni, megvalósítani a következő évben!
ÉS
Válasszon mindenki minimum 3 mondatot és fejezze be.
Írd le egy papírra!
Az elkészült 2 db feladatot fotózd le és küld vissza a Moodle -ben!
Pár jó kis videó:
Hallgasd meg kérlek:
DR. DOMJÁN LÁSZLÓ
Nézd és olvasd kérlek!
VALÓSÍTS MEG AZ ÁLMAID!
Török Enikő
Mindenkinek kell az életében néhány jó terv, célok, amiket el akar érni.
Könnyű eltévedni ebben a rohanó világban, s vannak helyzetek, amikor csak magára számíthat az ember.
Van, akinek a siker a kacsalábon forgó palota, a sok pénz.
A felnőttek tapasztalataik alapján segíthetik a gyermekeket, útmutatást adhatnak, hogy jó útra tereljék életüket.
A Rákóczi Ferenc Általános Iskola Kincsek csapata a ,, célok csizmájába” rajzolta meg gyermekkori vágyait. Legtöbbjük számára a jó tanulási eredmények, kirándulások, játékok azok, amivel örömet szeretnének szerezni szeretteiknek és maguknak.
Mottójuk: ,,A legfontosabb, hogy mindig úgy indulj el otthonról, hogy tudd, feletted mindig süt a nap és bármi is történik, te megoldod.” Lakatos Levente
Barcsi Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium
A Pozitív Pszichológia konferencián hallottam Roma Ádám előadását, mely nagyon megérintett. Úgy gondoltam, meghívom egy online osztályfőnöki órára, hiszen aktuális lenne, ha megosztaná gondolatait a pályaválasztás küszöbén álló diákjaimnak. Nagyon örültem, hogy örömmel fogadta a meghívást, és ahogy vártam is, nagyon inspirálóra sikerült a rendhagyó óra.
A következő visszajelzéseket kaptam a gyerekekről:
-Szerintem jó volt az előadás, és elgondolkodtató dolgokat hallhattunk. Én személy szerint két gondolatot emelnék ki.Az egyik az, hogy a pénz nem főként lényeges egy munkánál, mert az egyszer eltűnik hanem az a fontos, hogy szeressük, amit csinálunk. A másik, az, hogy nem szabad hinni azoknak az embereknek, akik azt mondják, hogy úgysem tudjuk megcsinálni; nem vagyunk rá képesek. Mert akik ezeket mondják valószínűleg ők nem lettek sikeresek és így nem szeretnék azt sem, hogy mások azok legyenek. És ha rájuk hallgatunk akkor mi sem leszünk sikeresek és nem tudjuk elérni a céljainkat/álmainkat.
-Számomra ez a találkozás megerősített abban, hogy hinnem kell magamban és nem szabad, hogy külső tényezők (emberek) befolyásoljanak a céljaim elérésében.
-Nekem nagyon tetszett, sok megfontolandó, és jó gondolatot hallottam. Tök pozitív volt az egész, és annyira elhittem amit mondott, nagyon hitelesnek tartottam.
-Nekem több magabiztosságot adott és a békás történetet emelném ki mert ha csak saját kitűzött célunlra gondolunk és nem mások véleményeire akkor minden elérhetünk csak akarnunk kell.
Bejegyzésem zárógondolataként pedig ezt a visszajelzést osztanám meg:
„Ami legjobban megfogott az az volt, hogy ne varjunk mindig valamire, hanem a jelenben éljünk.”
Fazekas József Általános Iskola
Januári boldogságóránkat az egy évvel ezelőtti óra felidézésével kezdtük. Akkor a hosszú távú céljainkat írtuk össze, majd lerajzoltuk, hogy hol fogunk élni, mit fogunk dolgozni, milyen családot képzelünk el magunknak és hová szeretnénk elutazni. Elővettük a tavalyi plakátot, amit a rajzokból készítettünk, megbeszéltük, hogy azóta változtak-e ezek a távolabbi jövőre vonatkozó céljaink.
Január az újévi fogadalmak ideje. Ezek valójában célkitűzések az új esztendőre. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy milyen elképzelésük van a 2021-es évről, mit szeretnének elérni ebben az évben.
Ismét készítettünk egy plakátot, de most a rövidtávú céljainkat írtuk és rajzoltuk le. A gyerekeket foglalkoztatta a farsang témaköre (ki minek szeretne beöltözni), a félévi és év végi bizonyítvány (mely tantárgyakból milyen jegyet szeretnének, miből kellene javítani), és sok kisgyerekben a vírushelyzetre vonatkozó célok, vágyak is megfogalmazódtak (maszk nélküli élet, újra közösségekbe járni, egészségesnek maradni). Voltak, akik már a nyári szünidőre is terveztek (nyaralás, utazás, nyári időtöltések), néhányan egy-egy tulajdonságuk megváltoztatását, rossz tulajdonságok elhagyását tűzték ki célul (kevésbé leszek önző, csendesebb leszek).
A plakátot kitettük az osztályterembe, hogy mindig rápillanthassunk, megbeszélhessük időközönként, hogy hol tartunk ezeknek a céloknak a megvalósításában, mik azok a dolgok, amiket már el is értünk.
Célok nem csak motiváció terén vannak jó hatással az emberre, hanem a boldogságérzetünket is fogazza. Így van ez a gyerekeknél is, hisz egy cél kitűzése és elérése fontos momentum mindenki életében. A gyerekek a hónap során sikeresen vették az akadályokat, a motiváció mindenkinél jelen volt.
Közösen készítettünk a gyermekkel egy plakátot, amelyre olyan képek, rajzok kerültek el, amelyek a gyermekek céljait, álmait, vágyait mutatták be. A rajzokat közösen helyeztük ki a csoportszoba melletti falra, ahol a szülők is meg tudták tekinteni az alkotásokat.
Tevékenységek a téma feldolgozásához:
Van nekem egy álmom – című dal, mozgásos mozdulatsorokkal
Célba dobás, karikába dobás, akadálypálya leküzdése térképpel.
Mese: Bezzeg Andrea: Boldogságvár meséje
Iskolánk második osztályosai új osztályfőnököt kaptak. Hogy jobban megismerjék egymást, valamint az eddig eléggé kusza kis közösséget „osztállyá” formálja, tanítójuk azt találta ki, hogy oly módon teremt rendet, hogy az minden gyermek számára izgalmas kihívás legyen. Először is önként vállalt feladatokat kaptak. Célul tűzték ki, hogy minden nap teljesítik vállalásukat. 2 hét telt el azóta, s az osztályban csend, nyugalom, kellemes beszélgetés, csendes játék van. Íme a célok, melyek biztonságot, rendet teremtenek körülöttünk.
Gratulálunk nekik és osztályfőnöküknek: Vukman Kornéliának!
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A téli szünet után, újabb célokat tűztünk ki magunk elé, melyeket a gyerekek írásban is megfogalmaztak. A tanév végén fogjuk ezeket a célkitűzéseket felolvasni és megbeszélni, hogy kinek, mit sikerült ebből megvalósítania. Kötöttünk egy szerződést is, a tanulók esküt tettek, hogy betartják a közösen megfogalmazott osztályszabályzatot.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Először arról beszélgettünk a hetedikesekkel, hogy miért fontosak az életünkben, hogy legyenek céljaink, vágyaink, majd próbáltam velük saját, konkrét célokat is megfogalmazni, kimondani. Megbeszéltük, mit tehetnek ők is ezen célok elérése érdekében. Majd arra kértem őket, fejezzék be a következő mondatokat a saját gondolataikkal:
– Életemben az a legfontosabb, hogy,….
– Tökéletesen boldog lennék, ha, …..
– Ha több pénzem lenne,……
– Olyan ember szeretnék lenni, aki …..
– Életem értelme, hogy ….
– Amit a legjobban szeretnék elérni az az, hogy…..
Nagyon értékes, szívből jövő válaszok születtek, amit emlékbe eltettem, jó lesz majd néhány év múlva visszaemlékezni, felidézni őket.
Kézenfekvő volt a félévzáráshoz közeledve a jegyekről, tanulmányi átlagokról is szót ejteni, hiszen lassan közeleg a továbbtanulás is. Próbáltam őket a megerősítő kártyákkal is inspirálni, motiválni.
A téma lezárásaként kártyáztunk és játszottunk a Pozitivity társasjátékkal.