A foglalkozások elején a „Tüdőtakarítás” gyakorlattal relaxáltunk. Bagdy Bella: Van nekem egy álmom c. dalát minden foglalkozás előtt meghallgattuk (énekeltük) és elmutogattuk.
A téma bevezetéseként két féle célba dobó játékot játszottunk. A mese meghallgatása után arról beszélgettünk, mi az a cél, amit el szeretnének érni, és mi az amit már elértek, mit kell megtenniük érte, hogy elérhessék? A Boldogság vár puzzle-t közösen kellett kirakniuk (közös cél). A gyerekek érdeklődési körének megfelelően állítottam össze színezőt, amin kiszínezhették, miket szeretnének elérni nagycsoportban.
A célok kitűzése és elérése témához már decemberben megvolt a közös cél kitűzéséhez az ötlet: karácsony előtt a nagycsoportosok feladata a faluban az üdvözlő lapok kihordása a partnereinknek és a volt dolgozóknak. Ekkor egy hatalmas sétával 6,4km-t tettünk meg, és azt mondtam, hogy ha ilyen ügyesek vagyunk, akkor tavasszal akár a halastóra is kirándulhatunk egy gyalogtúra keretében. Ez az ötlet minden gyermeknek tetszett. Amikor a közös cél kitűzésén gondolkodtunk, akkor vetődött fel ennek a lehetősége. (Egy előző csoportban már volt ilyen projektünk, az akkori kolléganőmmel, részcélok felállításával: minden falu végi táblával lefényképezkedett a csoport, így készülve fel a túrára.) Mi is abban egyeztünk meg, hogy ellátogatunk mindegyik falu végét jelző táblához, felkészülésként, májusban pedig kirándulunk a halastóhoz, ami kb. 4,5 – 5 kilométerre található az óvodától, oda-vissza 9 -10 km. Térképet is készítettünk, amire majd a képeket is fel tudjuk ragasztani.
Ellátogatott hozzánk Cél-apó, akinek időről időre be fogunk számolni arról, hogyan haladunk a céljaink elérésével.
Meglátogatta a Méhecske csoportot Mackó Mici is, akinek segítettek a gyerekek kinyitni a nála lévő térképet 4 feladat végrehajtásával: mackós ének, mackós mondóka elmondásával, medvejárással és „Mackó mama jövök már” hangos kiabálásával.
Célok kitűzése és elérése
A célok kitűzése és elérése témát az ajánlott dal meghallgatásával kezdtük. A Boldog vár c mese kapcsán először is tisztáztuk a boldogság fogalmát. Honnan látjuk, miből vesszük észre, hogy a másik boldog? Ők maguk, mitől érzik magukat boldognak? A mesét többször elmeséltem nekik, kedvelték és könnyen el tudták képzelni és elmondani, hogy miről szól a mese. Miközben színezték a boldog várat, megbeszéltük, hogy kit mi tenne boldoggá, mit szeretne pl. megtanulni. Többen mondták a biciklizést, szerepelt a cipőkötés, fára mászás. Volt, aki azt mondta, hogy az a célja, hogy fel tudja húzni a cipzárt a kabátján önállóan, vagy hogy jól tudjon társasozni. Összességében szuper dolgokat mondtak. A kinyomtatott boldog várat szétvágtam darabokra, amit többször kiraktak. A kirakó darabjait megkeresték hideg-meleg játékkal és úgy rakták össze a várat. Kiszínezett boldog várukat kiraktuk csoportunk ajtajára, így mindennap gyönyörködhettek munkáikban.
A tökéletes terv és motiváció témakörben magvalósult foglalkozás
A boldogságóraprogram 5. hónapjához kapcsolódó tanulói munkák.
A boldogságóraprogram 5. hónapjához kapcsolódó tanulói munkák.
A boldogságóraprogram 5. hónapjához kapcsolódó tanulói munkák.
A boldogságóraprogram 5. hónapjához kapcsolódó tanulói munkák.
A hónap dalának meghallgatása után megbeszéltük azt, hogy miért jó az,ha vannak céljaink, illetve azokat hogyan érhetjük el. Ezután mindenkinek volt három kívánsága, amit az általuk rajzolt aranyhalak hátára írhattak. Miután meghallgattuk az Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mesét, beszélgettünk a telhetetlenségről. Megkerestük a keresztrejtvény megfejtését, majd beszélgettünk erről a szóról. Levezetésképpen az állatos útkeresőt oldottuk meg, majd meditációval zártuk az órát.
A tevékenységet egy szituációs játékkal kezdtük. Meseországba utaztunk, ahol épp tél volt és „varázshópelyhek” estek. Ha elkapták, kívánhattak valamit. Megkerestük a csoportban rejtőző Boldogságvár elemeit, majd kiraktuk a képet. Miután megbeszéltük kinek mi a szíve vágya, meghallgattuk Bezzeg Andrea: Boldogságvár című meséjét, majd akadálypályán keresztül jutottunk vissza az óvodába. Elkészítettük a csoportunk plakátját, melyen a gyerekek céljai és vágyai szerepeltek. Az elkészült plakát az öltöző dísze lett. A tevékenységet a Van nekem egy álmom című dallal zártuk. A gyerekek örömmel és jókedvvel vettek részt a foglalkozáson.
Célok elérése és kitűzése
Január az ünnepi forgatag, a karácsonyi ajándékozás, elcsendesedés utáni időszak. januárban sok-sok élménnyel tértek vissza gyermekeink. Rengeteget meséltek az ünnepekről a családban eltöltött időszakról. Mindenkinek teljesülhetett a vágya az ünnepek során. Sokat beszélgettünk arról, hogy milyen feladataink, céljaink vannak, melyet jó lenne megvalósítani, amelyért nekünk is „dolgozni” kell egy kicsit.
Jöttek a jobbnál jobb ötletek:
• farsangi jelmezt kitalálni és elkészíteni,
• Egyedül kifordítani a levetett ruhát,
• cipőt kötni,
• úszni megtanulni,
• 50-ig elszámolni, stb.
A Boldogvár mesét gyermekek kérésére többször is el kellett mesélnem, a fiúk szerettek volna bátorságot meríteni Jánosból. Látták, hogy a feladatot nem szabad feladni, ha nehéznek is bizonyul, többször is lehet és szükséges próbálkozni, mert a végén sikerülni fog, csak nekünk is akarni, tenni kell érte.
Izgalmasnak találták a labirintus feladatot, volt akinek többszöri nekifutásra sikerült elérni a Boldogvárhoz.
Voltak gyermekek, akik még több feladatot, célt tűztek ki maguk elé, mivel életkorukból, vagy képességeik alapján még gyakorolniuk kell, hogy a tevékenység készség és képesség szintre emelkedjen számukra.
A sokszori gyakorlás által legtöbben elértek a kitűzött célok megvalósulásához, vannak akik még kitartóan próbálják elérni a kitűzött célokat.
Tisztelettel: Bebők Mariann