Célul tűztük ki, hogy a környéket minél jobban szeretnénk megismeni. Ennek érdekében a gyerekek túravezetők lesznek és megmutatják a kedvenc helyüket.
Célok kitűzése és elérése
Van nekem egy álmom…
Az első tanítási napot az új év köszöntésével, újévi köszöntő versek, jókívánságok felolvasásával kezdtük. Naptárt színeztünk, közben beszélgettünk, meséltek a gyerekek a téli szüneti élményeikről. A kicsinosított naptárt elneveztük „Cél-naptár”-nak.
A Boldogságóránkon célokkal, célkitűzésekkel kapcsolatos idézeteket vittem a gyerekeknek. A bennük megfogalmazott gondolatok segítségével tanakodtunk el azon, hogy melyek azok a módszerek, tanácsok, amik segítik, hogy a céljainkat elérjük. Milyen lépéseket kell tennünk?
Rajzokat készítettek ennek az „elméletnek”, tapasztalatnak a rögzítésére. Szorgosan készültek a cél-lépcsők, cél-hegyek, melyeknek a csúcsára kell feljutni. Ide fogalmazták meg, hogy mit szeretnének elérni. Szavakat, szókapcsolatokat gyűjtöttünk: pozitív hozzáállás, konkrét célkitűzés, kitartás, terv kidolgozása, lelkesedés stb.
Megbeszéltük, vannak-e az osztályunkban javítandó területek. Egyöntetűen a magatartás javítását nevezték meg elsőként. Ehhez dolgoztunk ki tervet.
Szerintem ennek a hónapnak a dala lett a gyerekek kedvence. Imádtak rá táncolni, játszani.
A céljaink között szerepelt, hogy a decemberben elmaradt feladatunkat pótoljuk, gondoljunk az éhező kis madarakra. A madáretetők, nagy kitartással és lelkesedéssel készültek.
A mi osztályunk az egy évre szóló, titkos céljai CÉL-BEFŐTT-be kerültek. Mindenki egy lapra megfogalmazta vagy lerajzolta, mi az, amit egy év múlva szeretne, ha megvalósulna. Bedobtuk a befőttes üvegbe. Gondosan tartósítottuk, lekötöztük.
A „Ha én kincs lennék…” játék nagyon tetszett a gyerekeknek. Nagyon jó ötletek születtek: barátság, gyógyír, ölelés, természet, cica…
Rajzban mondták el azt is, hogy milyen elért eredményeikre a legbüszkébbek.
Név-játékot játszottunk: a keresztnevük kezdőbetűjével kellett a célkitűzést segítő szavakat hozni. „Anna vagyok, hozok nektek akaratot.” Laura lelkesedést, Karolina küzdést hozott nekünk…
Elmeséltem nekik a Két favágó című mesét, és gondolkodási időt adtam a mese befejezésére. Egy másik alkalommal beszéltük meg a megoldást, és mondtuk el a mese csattanóját.
A már több mint 1 éve zajló pandémia egyre csak nehezítette a Boldogságórák megtartását. Ez év januárra eljutottunk odáig, hogy a foglalkozásokon résztvevő osztály harmada, időnként fele hiányzott. Mindezek ellenére a megmaradt létszámmal szorgoskodtunk. Kérem, a tisztelt Olvasókat, vegyék figyelembe azt, hogy a diákok – bár némi nehézséggel-, de így is ügyesen helytálltak. Kevesebb az elkészült munka, viszont azt szívvel-lélekkel készítették. Mivel az időhiánnyal is probléma volt, ezért egy-egy hónap tematikáját kisebb csúszásokkal dolgoztuk fel. Márciusban pedig már a szülők bevonására is szükség volt, akik nagyobb része nyitott és együttműködő volt.
Január: Célok kitűzése
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy miért van szükség célokra, mit jelent a célkitűzés. Mindannyian egyetértettünk abban, hogy célokra szükségünk van, amelyek tudatosak, tervszerűek.
Mindenki más és más célkitűzést állít maga elé, amely lehet rövid-, közép- és hosszútávú. Ezt tükrözni fogják a gyerekek munkái. Sokféle területen tűzhetünk ki célokat: iskola, karrier, kapcsolatok, család, barátok, hobbi, utazás, egészség.
Ahhoz, hogy céljainkat elérjük szükségünk van kitartásra, a környezetünkben lévő emberek támogatására, szorgalomra.
A célokhoz mindenki a saját életútja ösvényén lépked, hol lassabban, hol gyorsabban, ezért lábnyomokon szemléltettük, hogy ki, milyen célokat állított fel magának és mit szeretne elérni az életben. Két nagy tábor alakult ki: a realisták, akik a jelenben gondolkodnak és egyelőre megelégszenek azzal, hogy jókat játszanak, barátaikkal, osztálytársaikkal közös élményeket szerezzenek, saját szobát, telefont kapjanak. Valamint az örök optimisták, akik közép- és hosszútávban gondolkodnak avagy mernek nagyokat álmodni, mint pl. külföldre eljutni, ott élni, nem is akárhogyan…. Van, aki robotházban szeretne élni vagy gazdag szeretne lenni. Számomra a legtetszetősebb célkitűzés: ,,Király akarok lenni a világ végén.” Talán sosem tudjuk meg, hogy valóra válik-e , de szurkolunk. 😊
Játszottunk, énekeltünk, beszélgettünk, sokkal közelebb kerültünk egymáshoz, mint előtte. Megalkottunk egy levelet Célapónak, egyikünk pedig leírta. Jókedvűen telt a foglalkozás!
Célként fogalmaztuk meg a mozgásunk szebbé, harmonikusabbá tételét. Mozogtunk zenére, ügyesítettük mozgáskoordinációnkat. Az ötödik lépcsőfokkal egyre közelebb vagyunk a boldogsághoz!
Német Nemzetiségi Általános Iskola és AMI
A hetedik évben a pályaválasztás megfogható közelségbe kerül. Ez adta a beszélgetés vezérfonalát.
Fújj, fújj erősen!
S minden, ami bánt,
meglátod, azonnal
már nem akadály!
Fújj!Fújj!
CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE
(3-6 évesek számára)
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
5’ Relaxációs gyakorlat Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 38. oldal egyéni munka „A Bagoly”
Álló helyzetben nyúlj át a jobb kezeddel a bal válladhoz. Határozottan markold meg a válladat. Fordítsd el a fejed balra. Kilégzés közben engedj el minden feszültséget, közben lassan lefelé fordítod a fejed, majd körbe, át jobb oldalra. Lélegezz be mialatt lefelé fordítod a fejed, és vissza bal oldalra. Ismételhetjük 3 vagy több alkalommal. Majd a jobb vállad markold meg, és folytasd…. (váll, -nyak, – és tartásjavító gyakorlat)
15’ A téma bevezetése Boldogságóra oktatási segédlet alapján csoport munka Célbazokni
eszközigény: zokni, karika vagy doboz
Két csapatot alkotunk, majd kijelölünk 1-1 célt. (első körben az legyen a cél, hogy bedobjuk a zoknit a karikába vagy dobozba)
Minden dobás előtt meghatározunk 1 célt, majd dobunk.
Miután mindenki dobott, beszéljük meg, hogy kinek milyen egyéb céljai vannak, mit szeretne elérni.
25’ A téma feldolgozása Boldogságvár puzzle
Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek számára 124. oldal alapján csoport munka Érkezett egy levél hozzám, amiben a következőket írják.
Állítsatok össze egy képet, amelynek darabjai az óvoda különböző helyiségeiben találhatóak borítékba zárva. Térkép is csatolva van a levél mellé. Ha megtaláltátok az összes darabot, összeállíthatjuk őket. Kalandra fel!
eszközigény: boldogságvár képe, térkép,
5’ A téma lezárása Bagdi Bella CD Táncoljunk!
CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE
(3-6 évesek részére)
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
2’ Relaxációs gyakorlat Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 38. oldal egyéni munka „A Bagoly”
Álló helyzetben nyúlj át a jobb kezeddel a bal válladhoz. Határozottan markold meg a válladat. Fordítsd el a fejed balra. Kilégzés közben engedj el minden feszültséget, közben lassan lefelé fordítod a fejed, majd körbe, át jobb oldalra. Lélegezz be mialatt lefelé fordítod a fejed, és vissza bal oldalra. Ismételhetjük 3 vagy több alkalommal. Majd a jobb vállad markold meg, és folytasd…. (váll, -nyak, – és tartásjavító gyakorlat)
5 ’ A téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére, 115-117. oldal beszélgetés Miért fontosak a célok? Neked vannak céljaid? Van olyan, amit nagyon szeretnél elérni?
10’ A téma feldolgozása Boldogságóra kézikönyv, 121. oldal: Boldogvár meséje mesefeldolgozás Felolvasom nektek a Boldogvár meséje c. mesét! Hallgassátok figyelemmel?
Össze tudná valaki foglalni, hogy miről szólt?
10’ Boldogságóra kézikönyv, 125. oldal
Varázshópelyhek egyéni munka Képzeljetek el egy hóeséses sétát! Képzeljük el, hogy most varázshópelyhek esnek… Aki egy ilyen hópelyhet be tud lélegezni, az nagyon jól érzi magát! Sétáljunk a szobában, és játsszuk azt, hogy ezekre a varázshópelyhekre vadászunk! Ha vkinek az orrára száll, lélegezze be jó mélyen! Ha sikerült legalább 1-et találnia mindenkinek, leülhetünk az asztalokhoz!
– milyen a varázshópelyhet belélegezni?
– mit kívánnál tőle, ha lehetne? Mi az, amit nagyon szeretnél elérni?
Rajzoljuk le ezeket!
10’ A téma lezárása egyéni munka Mutassátok be egymásnak, hogy mit rajzoltatok le, milyen céljaitok vannak az új évre!
Bagdi Bella CD zenehallgatás/tánc Táncoljunk!
Diákjaink tudatosan készülnek a felnőtt létre. Megfogalmazták saját céljaikat a közelebbi vagy éppen a távolabbi jövőre vonatkozóan. A kijelölések után nagyszerű beszélgetést folytattunk arról, hogy mi segíthet ezen célok megvalósításában.