Az idei ötödik Boldogság óránk témája a célok kitűzése és elérése volt. A téma feldolgozásában a közös beszélgetések, olvasmányok, tanulmányainkból való példák segítettek. Első feladatunk tisztázni, hogy mi is az a cél, majd ezután példákat mondunk. Január lévén megbeszéltük az újévre vonatkozó rövid- és hosszútávú terveket, és hogy ezeket hogyan tudják elérni a gyerekek. A fiúk már tudják, hogy egy-egy cél eléréséhez bizony rögös út vezet, de nem csak a cél a boldogító, hanem az is, ahogy elértük.
Célok kitűzése és elérése
A kiscsoportosok egész tanévben csodálják a nagyokat, akik naposként terítenek nekik és vizet öntenek. Egész végig szépen figyelik nagyobb társaik munkáját, és gyakorolnak. A második félévben a lelkes kicsik is elérik céljukat, nagy naposok lehetnek, és önthetik a vizet.
Eszközök: Boldog Dóra, Munkafüzetek, Célok jel, Feladatok, Ceruzák, Boldog-szomorú arc
1. Relaxáció: „Égigérő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” – nyújtózkodás felfele, váltott karral
– hastekerés jobbra balra
– test megfeszítése-ellazítása
2. Boldogság mondóka: A mai napon…
3. Szomorú-vidám arckifejezés mérés (Kézfeltartás)
4. Öleléskör indítása: SZép nap, ölelj most át engem…
5. Mese: Boldogvár meséje
Volt már olyan dolog, amit szerettél volna elérni? ÉS siekrült? MI a legnagyobb célod? Mire vágysz? Milyen érzés van benned, amikor elére a célodat?
6. Mik azok a célok, amiket kitűzünk magunk elé? A célok elérése boldoggá tesz bennünket. A céljainkat egymagunk is elérhetjük, de kérhetünk másoktól is segítséget, hogy teljesülhessen az elhatározásunk.
Nektek van kitűzött célotok? – Megtanuljak cipőfűzőt kötni? Krcsolyázni megtanuljak? Kiránduljak a Bakonyba?
7. Feladatok megoldása – Munakfüzetben dolgozás
8. Célok kitűzése és elérése jelének felhelyezése a vár lépcsőjére
2021. január
Az új esztendő első heteiben sokat beszélgettünk a gyerekekkel a téli hidegről, arról, hogyan lehet védekezni ellene… és így került elő Varga Katalin: Téli lakoma című meséje.
Több napon át foglalkoztunk a mesével, minden alkalommal különböző irányból megközelítve. Megbeszéltük, milyen állatok szerepelnek a mesében, ők hogyan élnek télen; gyurmáztunk, festettünk. Legközelebb arról volt szó, állatok-emberek hogyan védekeznek a hideg ellen; festett pulóvereket, sapkát, sálat terveztünk.
Közösen tököt sütöttünk, tökmagot pirítottunk, végül pedig együtt énekeltük el Micimackót, akinek “semmi dolga nem akadt”, és legjobb barátja Malacka. 🙂
A mese újbóli meghallgatása után jó kis beszélgetés alakult ki. Arról folyt a diskurzus, hogy vajon mi volt a célja a süninek? Miért dolgozott, miért pörkölte meg a tökmagot, miért hívta meg az állatokat? Miért volt jókedve mindenkinek? Hogyan van ez nálunk (a csoportban – és otthon)? Segítünk-e egymásnak önzetlenül?
Rövid foglalkozások voltak ezek, hiszen kiscsoportosokkal (3-4 évesekkel) beszélgettem. A 10-15 perces beszélgetések alatt újra és újra kiderül, hogy mennyire pontosan érzik az emberi kapcsolatokat, motivációkat akkor is, ha megfogalmazásuk még nem tökéletes.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Közös relaxáció után meghallgattuk a hónap dalát,melyet egyszerű,spontán mozgással kísérték.
Beszélgettünk kicsit arról,hogy mik a célok,mit szeretnénk a csoporttal közösen,illetve mit szeretnének önállóan elérni.
Elmeséltem nekik Boldogvár meséjét, szabad játék alatt meséltek arról mit szeretnének megtanulni,kipróbálni.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Az adott feladatkörben a tanulók megadott idézetek közül választhatták ki a nekik leginkább tetszőt és hozzájuk legjobban illőt. Ezt lemásolták, az elkészült munkákat kartonra ragasztva osztálydekorációként és motiváló tényezőként használjuk.
A célok kitűzése és elérése témában olyan célt próbáltunk megfogalmazni a csoportban, ami könnyen betartható, de nagyon fontos. Emiatt lett a mi célunk a madárvádelem, a madarak folyamatos etetése, itatása. Egy a/4-es papírra egy madarat rajzoltam, melyet közösen színeztünk ki, és ki is tettünk a csoportba, így nap, mint nap láttuk, mi a célunk. Sok ismeretet szereztünk az itt telelő madarakról, külső jegyeikről, táplálkozási szokásaikról. Madár-puzzlekat készítettem, melyeket a gyerekek kirakhattak játékidőben is. Árnyképeket párosítottunk színes képekkel. Új madáretetőt helyeztünk ki az udvarra, illetve saját készítésű madáreleséggel is „megajándékoztuk” a madarakat.
A foglalkozást egy relaxációs gyakorlattal kezdtük majd meghallgattuk a „Van nekem egy álmom..” című dalt. A gyerekekkel közösen megbeszéltük kinek milyen célja van. Voltak akik ügyesen meg tudták fogalmazni de voltak olyanok is akiktől meg kellett kérdezni hogy volt-e olyan, amit nagyon szerettek volna és teljesült. Miután mindezeket megbeszéltük átmentünk a tornaterembe, ahol a célba dobást gyakoroltuk. Ez egy nagyon jó feladatnak bizonyult, mivel így a gyerekek érezhették azt hogy egy cél elérése ugyanolyan örömöt vált ki mint mikor a labdával betalálunk a célba!
A várva várt hóesés nagy hatással volt a beérkező gyermekekre. Megfelelő motivációt adott a célok, célkitűzések téma feldolgozásához. Közvetlen cél volt, hogy kimehessünk az udvarra hóembert építeni, csúszkálni. Ebből rávezettem őket a távolabbi célkitűzések lehetőségére, mint például mit szeretne nagyon megtanulni, ami egyelőre nem lehetséges valamilyen oknál fogva. Ez lehet az életkor, lehetőség, földrajzi elhelyezkedés miatt.
A közösen készített plakáton jelentek meg az egyéni célok. Képesek volta a közös munkára, jó hatással volt a csapatszellemre. Tudtak türelmesek lenni, egymás munkáját elismerni, megdicsérni.