Januárban az első félév végéhez közeledve elővettük a szeptemberi baglyocskákat. Minden kisdiák ellenőrizhette, hogy mennyire ügyesen közeledett a szeptemberben kitűzött célja felé.
Elolvastuk a célok elérése mesét és elemeztük, hogy mi segíthetett volna a mesehős kis sasnak, hogy szárnyalhasson. A biztatáson kívül fontos az is, hogy az ember lépésekre bontsa a célhoz vezető utat – vontuk le együtt a következtetést.
A gyerekek a témához tartozó alkotás során választhattak, hogy létrát vagy utat rajzolnak. Kiemeltek egy célt, amit szerettek volna megvalósítani év végéig és a lépéseket is felírták a lapra, amiket megtesznek, amíg elérik majd a céljukat.
Célok kitűzése és elérése
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A 4. a-s kis baglyokkal az első, szeptemberi boldogságóránkon átvettük az előző tanévekeben megtanult trükköket.
Mit tehetünk, hogy boldogok legyenek a hétköznapjaink?
Hogyan tudjuk felvidítani magunkat, illetve a környezetünket, amikor egy kicsit elkeseredettebbek vagyunk?
Mit tudunk tenni, hogy jó hangulat legyen az osztályunkban, családunkban?
A bevezető után a tanév céljaira koncentráltunk. Kiegyensúlyozottabban tudunk jelen lenni az iskolában, ha világos és elérhető/megküzdhető célokat állítunk magunk elé – vontuk le közösen a tanulságot.
A gyerekek baglyokat hajtogattak, feldíszítették azokat és a baglyok szárnyai közé rejtették a tanévvel kapcsolatos iskolai, otthoni és sport céljaikat.
1. Szervezési feladatok:
Szükséges eszközök előkészítése a gyerekek segítségével, szellőztetés.
2. Motiváció:
Kör, kör, ki játszik… hívódallammal és Boldog Dórával játékba hívom a gyerekeket, addig énekeljük, amíg mindenki, akinek szükséges csatlakozik hozzánk.
3. Megvalósítás:
• Relaxáció
„Medve vagyok és cammogok!”
• Téma feldolgozása
Mit jelent az, hogy vannak céljaim?
Neked mik a céljaid?
Van olyan dolog, amire nagyon vágysz?
Milyen érzés, amikor sikerül elérni valamit?
Volt már olyan dolog, amit szerettél volna elérni, de nem sikerült? Milyen érzés volt?
• Célba dobás gyakorlása. (Ismétlő tevékenység.)
• Óvó néni játéka (126. old.)
4. Tevékenység lezárása, visszavezetés játékba:
Boldogság vára színezése, a vár lépcsőfokára a következő szimbólum felragasztása. Boldogságfalunk elkészítése a gyermekek segítségével.
Mindenkinek vannak álmai, melynek megvalósítása rajtunk múlik. A gyerekek tudják, hogy ha el szeretnének érni valamit, ahhoz bizony ők is kellenek, rájuk is szükség van.
Örömmel fogalmazták meg a saját álmaikat, a saját kis céljaikat.
„Az én legnagyobb álmom, hogy a családom mindig velem legyen.”
„Az én legnagyobb álmom, hogy egész nap tudjak játszani.”
„Az én legnagyobb álmom, hogy mindig legyek jó gyerek. ”
A Boldogvár meséje bennünket is egy vár megalkotására ösztönzött rajz eszközökből, valamint maguk a gyerekek is formáltak önmagukból várat.
Célok, tervek lehetnek aprók és nagyra törők , mindenkiben megvannak. Hogy milyennek látjuk magunkat sok-sok év múltán, mik szeretnénk lenni , ” ha nagyok leszünk ” ? Álmodoztunk, fantáziáltunk, tervezgettünk . Először mindenki a maga jövőképét vetette papírra, majd együtt , közösen megfogalmaztak a gyerekek egy olyan listát, amin a számukra teljesíthető , és e tanévre vonatkozó kitűzések lettek megörökítve, s amit az osztálytermünk ajtajára akasztottunk ki , mindennapi emlékeztetőül.
A munkánk nem lett látványos, viszont az együtt fogalmazás, a közös munka ebben az osztályban többet jelent/-ett/ számunkra .
A gyerekeket ösztönözzük arra, hogy játékuk során is kitartóak legyenek, és a kitűzött célt elérjék.
Téma bevezetéseként egy reggel a gyerekekkel beszélgettünk arról, hogy mi is az a cél, kinek mi a célja, mit szeretne elérni. Miután megfogalmaztuk ezeket a gondolatokat, a gyerekek kiszínezték a színezőben a kis képeket, amire vágynak.
Színezés után a gyerekek célba dobhattak, s megkértem őket, hogy dobáskor gondoljanak arra, amit szeretnének elérni. A célba dobó játékok ( zsámoly, zoknigombóc, tapadós célba dobó) még hetekig benn maradtak a szobában, hogy bármikor játszhassanak velük, ha kedvük támad.
Ezután a kincskereső játék vette kezdetét. A vár puzzle elemeit elrejtettem az udvaron különböző helyeke, ezek voltak a kincsek. Ehhez egy leírást kaptak a gyerekek verses formában, hogy hol találhatóak a képrészletek. Amikor meglelték az összes elemet, az utolsó rejtekhelyen egy levél is várt rájuk, amelyben ez állt:
” Kedves Gyerekek!
Gratulálok! Ha ezt a levelet olvassátok, akkor eljutottatok a célba!
Sokáig tartott ide eljutni? Nehéz volt?
Láthatjátok, hogy semmi sem lehetetlen, csak menni kell addig, amíg az álmotok meg nem valósul. Most közös volt az álmunk, mégpedig az, hogy kirakjuk ezt a szép puzzle-t. Megfejtettünk minden rejtélyt, nem adtuk fel útközben, és elértük a célunkat. Jutalmul kitehetjük ezt a szép képet a csoportunkba!
Ne feledd! Ha el akarsz érni valami jót magad is, akkor csak csináld bátran és ne add fel soha, mert meg tudod csinálni!”
Levezetésül leültünk és meghallgatták a Boldogvár meséje c. mesét.
A képek alapján látható, hogy az idő már nagyon szép. Mi ezt és az ezután következő témákat a Covid helyzet miatti karanténok és betegségek miatt később dolgoztuk fel, de annál nagyobb örömmel és lelkesedéssel. 🙂
Téma bevezetéseként egy reggel a gyerekekkel beszélgettünk arról, hogy mi is az a cél, kinek mi a célja, mit szeretne elérni. Miután megfogalmaztuk ezeket a gondolatokat, a gyerekek kiszínezték a színezőben a kis képeket, amire vágynak.
Színezés után a gyerekek célba dobhattak, s megkértem őket, hogy dobáskor gondoljanak arra, amit szeretnének elérni. A célba dobó játékok ( zsámoly, zoknigombóc, tapadós célba dobó) még hetekig benn maradtak a szobában, hogy bármikor játszhassanak velük, ha kedvük támad.
Ezután a kincskereső játék vette kezdetét. A vár puzzle elemeit elrejtettem az udvaron különböző helyeke, ezek voltak a kincsek. Ehhez egy leírást kaptak a gyerekek verses formában, hogy hol találhatóak a képrészletek. Amikor meglelték az összes elemet, az utolsó rejtekhelyen egy levél is várt rájuk, amelyben ez állt:
” Kedves Gyerekek!
Gratulálok! Ha ezt a levelet olvassátok, akkor eljutottatok a célba!
Sokáig tartott ide eljutni? Nehéz volt?
Láthatjátok, hogy semmi sem lehetetlen, csak menni kell addig, amíg az álmotok meg nem valósul. Most közös volt az álmunk, mégpedig az, hogy kirakjuk ezt a szép puzzle-t. Megfejtettünk minden rejtélyt, nem adtuk fel útközben, és elértük a célunkat. Jutalmul kitehetjük ezt a szép képet a csoportunkba!
Ne feledd! Ha el akarsz érni valami jót magad is, akkor csak csináld bátran és ne add fel soha, mert meg tudod csinálni!”
Levezetésül leültünk és meghallgatták a Boldogvár meséje c. mesét.
A képek alapján látható, hogy az idő már nagyon szép. Mi ezt és az ezután következő témákat a Covid helyzet miatti karanténok és betegségek miatt később dolgoztuk fel, de annál nagyobb örömmel és lelkesedéssel. 🙂