Három kívánság – közben kitűztük a közös céljainkat is.
Célok kitűzése és elérése
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A 3. a osztály a tanévben nagyon kreatív és elmélyült módon ismerkedett a boldog élet titkaival. A boldogságórákon kívül a rajzóráikon is az érzelmek világával foglalkoztak egész évben.
Belenőni a cipőbe, felnőni egy feladathoz, értelmes, megküzdhető célt találni, lépéseket tenni a cél felé.
A célok kitűzése és elérése téma is kreatív látásmódban, rendhagyó perspektívában valósult meg a 3.a osztályban.
Célok kitűzése és elérése
Nagycsoportosaimmal rendszeresen állunk neki kisebb- nagyobb feladatok megoldásához a nap meghatározott idejében. Témafelvetéssel indítunk, majd átbeszéljük a megoldási javaslatokat. Most egy mese kapcsán (Az aranyos tarajos kiskakas) mondták el a gyerekek a gondolataikat. Ezt követően kisebb csoportokra osztódva egy-egy meseszereplő kiválasztásával megvitattuk a kandúr, a rigó és az aranyos tarajos kiskakas céljait a mesében és az elért eredményeiket. – Milyen célokat tűztek ki maguk elé az állatok?
– Te is így valósítottad volna meg?
– Te mit csináltál volna másképp?
A beszélgetés után mindenki lerajzolta a mese egy részletét.
Nap, mint nap előkerülnek a különféle társasjátékok. Megfogalmaztuk a célt az elején, majd a játék végeztével értékeltük az elért eredményeket és az oda vezető utat. Mindeközben minél több érzelmet neveztünk meg arról ami megjelent bennük a tevékenységek során.
A csoportunkban többen is ismerik a sakkjáték lépéseit. Érdekes, hogy már nemcsak a saját lépéseikre koncentrálnak, hanem azt is számba veszik, hogyha ő ezt lépi, akkor a másik mit fog lépni…
Az 5. a osztállyal a hónap dalának meghallgatása után „Bakancslistát” készítettünk. A kartondobozból varázsolt bakancsba mindenki betette a saját rajzát arról, mit szeretne elérni 1 év múlva.
A 6.n tanulói a vonatkozó idézetek felolvasása után újévi fogadalmaikat osztották meg egymással.
De hogyan érhetjük el ezeket a célokat? Az ehhez szükséges stratégiák végén eljutottunk a cselekvés fontosságáig.
Ennek szemléltetésére meghallgatták a tankönyvben található „Segíts rajtam!” című történetet.
További célok kitűzéséhez és egy kis önértékeléshez mindenki megkapta a „Célok 5 fő életterületen” táblázatot, melynek kitöltésével fejlesztheti ezt a technikát.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Nagycsoportosok célul tűzték ki,hogy megtanulnak cipőt kötni. Kivágott cipő formát szineztek,díszitettek,közben a szineket gyakoroltak.Majd a fűzest,kötést tanulták meg.
Fontos kérdés volt, hogy mik is azok a célok, ki mit szeretne elérni, megvalósítani, akár erején felül is.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Minden alkalommal arra ösztönöztük a gíerekeket, hogy játékuk során legyenek kitartóak, törekedjenek céljaik elérésére, társaik tiszteletben tartásával.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Januárban az első félév végéhez közeledve elővettük a szeptemberi baglyocskákat. Minden kisdiák ellenőrizhette, hogy mennyire ügyesen közeledett a szeptemberben kitűzött célja felé.
Elolvastuk a célok elérése mesét és elemeztük, hogy mi segíthetett volna a mesehős kis sasnak, hogy szárnyalhasson. A biztatáson kívül fontos az is, hogy az ember lépésekre bontsa a célhoz vezető utat – vontuk le együtt a következtetést.
A gyerekek a témához tartozó alkotás során választhattak, hogy létrát vagy utat rajzolnak. Kiemeltek egy célt, amit szerettek volna megvalósítani év végéig és a lépéseket is felírták a lapra, amiket megtesznek, amíg elérik majd a céljukat.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A 4. a-s kis baglyokkal az első, szeptemberi boldogságóránkon átvettük az előző tanévekeben megtanult trükköket.
Mit tehetünk, hogy boldogok legyenek a hétköznapjaink?
Hogyan tudjuk felvidítani magunkat, illetve a környezetünket, amikor egy kicsit elkeseredettebbek vagyunk?
Mit tudunk tenni, hogy jó hangulat legyen az osztályunkban, családunkban?
A bevezető után a tanév céljaira koncentráltunk. Kiegyensúlyozottabban tudunk jelen lenni az iskolában, ha világos és elérhető/megküzdhető célokat állítunk magunk elé – vontuk le közösen a tanulságot.
A gyerekek baglyokat hajtogattak, feldíszítették azokat és a baglyok szárnyai közé rejtették a tanévvel kapcsolatos iskolai, otthoni és sport céljaikat.