A célok kitűzése így félév előtt aktuális téma volt. Még sem a tantárgyi célok kerültek előtérbe. Kötetlen beszélgetés formájában a mai világban sokszor látott fiatalokat érintő vágyak kerültek fel. Pl youtuber szeretnék lenni
Az űrhajó elrepített bennünket a célok megvalósításának útjára.
Célok kitűzése és elérése
A van nekem egy álmom című Dal meghallgatása után a boldogság vár című mesét dolgoztuk fel. Fóliára festettünk Varázs hópelyheket, majd akinek kedve volt az megépítette a boldogság várát.
A német nyelvi csoporttal több módon is körüljártuk a Boldog Iskola ötödik témáját, a „Célok kitűzését és elérését”. Elsőként a diákokkal és tanárukkal közösen készítettünk egy német nyelvű célfát (Erwartungsbaum), melyet a diákok virágos cetlikkel készítettek, rajtuk az általuk önmagukkal szemben megfogalmazott célokkal, elvárásokkal (például bátrabban beszélni, nyelvtanilag fejlődni, stb.). A fa „kivirágzása” után a diákok elmondták, mi teszi őket boldoggá a némettanulásban, mit tanulnak örömmel a német nyelvben, mi az, amit különösen szeretnek.
Második feladatként a gyerekeknek körbe kellett rajzolniuk a kezüket, majd beleírni öt tulajdonságot, melyekről úgy gondolják, a legjobban jellemzi őket. Ha valakinek nem jutott eszébe tulajdonság, a többiek segíthettek neki olyan tulajdonságokkal, melyek szerintük az osztálytársukra igaz.
Az elkészült munkákkal további célunk is van: A fát év végén újra elővesszük és megnézzük, kinek mennyire sikerült megvalósítani a kitűzött célját a tanév során, a tulajdonságokkal szintén ezt tervezzük, meglátjuk, egy év ismeretség után mit gondolnak egymásról, magukról, mi az, amiben változtak.
Kőbányai Szervátiusz Jenő Általános Iskola
A mókás célbazokni játék után egy kicsit komolyabb feladatok is vártak a gyerekere. Rejtvények és útvesztők. Majd egy rajz készítése, amit Célapónak „címeztünk”. Mindenki lerajzolta, mi az, amit mindenképp szeretne elérni, és megbeszéltük, mit kell azért tenni.
Foglalkozást kezdő relaxáció:
Felállunk körbe, és széllé változunk. Fújj-fújj, mindenki másmilyen hangú és erősségű széllé változzon. Mélyen belélegzünk, és hosszan fújjuk ki a levegőt.
Ráhangolódás:
Meghallgatjuk/elénekeljük Bagdi Bella: Van nekem egy álmom c. dalát, énekelve, szabadon mozogva.
Jelentésteremtés:
Beszélgetőkört indítok körbe ülve a szőnyegen, amelyben először kielemezzük a dalt. Kinek, mit jelentenek ezek a mondatok? – Van nekem egy álmom, amit valóra váltok? Mit jelent az álom? Amit szeretnék elérni, amiről álmodozom. Ez általában jó dolog, amit nagyon szeretnék, mindig ez jár a gondolataimban. Szeretnénk a rosszat? Vágyunk valamire, amiről tudjuk, hogy rossz? Ugye nem?
A téma feldolgozása mesével:
Elmesélem Bezzeg Andrea: Boldogvár c. meséjét. majd megbeszéljük, hogy mi történt a hőssel? Mit tett, hogy elérje a célját? Elkeseredett? Miből gyűjtött erőt? Mi segített? Egyszerűen ment? Kellett neki segítség? Voltak nehézségei? Volt mitől félnie? Elszaladt? Feladta, vagy mindig a céljára gondolt? Mi adott neki erőt? A végén sikerült elérnie a célját? Mit érzett akkor vajon?
A foglalkozás lezárása:
Kiszínezzük a célok elérésének jelét és felragasztjuk az 5. lépcsőfokra.
Reflexió
A célok, vágyak megfogalmazása ebben a korban még nem túl változatos. Legtöbben a naposságot szeretnék, hogy megteríthessenek, hogy mosdó-felelősök lehessenek. Néhány nagycsoportos említette az olvasást, és az írást (le tudjam írni a nevem) és persze volt, aki nagyot álmodott: traktorozni szeretne!
Úgy legyen!
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
Eredményeket csak akkor tudunk elérni, ha kitűztünk egy célt, amiért érdemes küzdeni. Fiatalként 5 év hosszú időnek tűnik, de akkor is fontos, hogy legyenek álmaink, amit szeretnénk megvalósítani. Ezeket tartalmazza a plakátunk.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
Mi szeretnénk 5 év múlva is barátok maradni, és összejárni. Találkozni a régi csoporttársainkkal. Persze fontosak az anyagi dolgok is, pl. egy ház, autó, és persze a munkahely. Erről szól a plakátunk.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
Az előttünk álló 5 év még távolinak tűnik, de tudjuk, hogy fontos előre tervezni. A legfőbb céljainkat foglaltuk össze egy plakáton.
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 1. a osztálya ezen a boldogságórán közösen plakátot készített. A plakát az egyes gyerekek céljait mutatta meg, mindenki lerajzolta egy kis lapra, hogy mi a legnagyobb célja, mit szeretne elérni. Ezeket a kis lapokat egy nagy plakátra ragasztottuk fel. A munka befejezése után arról is beszélgettünk, hogy ki mit tesz azért, hogy ezt a célját elérje.
Ez az év a továbbtanulásról, kirepülésről szól. Erőszakmentes kommunikációs kártyák segítségével is dolgoztunk. Nagyon nehéz a döntés, a célokat helyesen kell meghatározni. Mindenkiben más és más érzéseket keltenek ezek a tények.
Emojikat készítettünk melyeknek a hátoldalán a megfogalmazott célok szerepeltek.
Év végén megnézzük majd, hogyan sikerült elérni a kitűzött célokat.