A játékos cselekedtetés közben, eljutunk a kijelölt célhoz, mely a gyerekeknek sikerélményt hoz.
Célok kitűzése és elérése
I. Relaxáló feladat: Almaszedés, szőlőszüret.
II. Rend a lelke mindennek: tantermi rend megfigyelése. Mit tudnál még szépíteni rajta? Játék: Mi változott?
III. A cél eléréséhez vezető út megbeszélése a lépcsősorral szemléltetve. Mi szeretnél lenni, ha nagy leszel? Mi a hozzá vezető fokozatos út? Mik a lépcsőfokok?
IV. Az 5 perces Piston animációs film megtekintése. Beszélgetés a filmről, a helyes célokról, ki hogy cselekedett a mesében?
V. Varga Irén: Mi leszek, ha nagy leszek című vers meghallagtása. Te milyen szuper erővel szeretnél rendelkezni a célod elérése érdekében?
VI. Rajzok készítése a szuper erőkről és a célokról. Plakát készítése a rajzokból. Címe: Ha nagy leszek.
VII. A hónap dalának folyamatos hallgatása a rajzolás alatt. A dal közös éneklése.
VIII. Meditáció az óra végén.
Sünikéinket a héten királyfikká és királylányokká varázsolta egy varázsló, akiknek még kellett küzdeniük saját „sárkányukkal”,a sárkány pedig az elénk háruló akadályokat jelképezte, s nekünk még kellett találnunk a lehető legoptimálisabb megküzdési stratégiát. Beszélgettünk a hétköznapok során felmerülő nehézségekről, problémákról, konfliltusokról. Minden kispajtás elmesélhette, legutóbbi konfliktusát és megbeszéltük, hogyan oldódott az meg. Jó vége lett-e, vagy esetleg megoldódhatott volna jobban is?
Majd megismerkedtünk Bezzeg Andrea Aranykulcs című meséjével, s a gyermekek kiszínezhették a hozzá tartozó sárkányos színezőket, melyeket együtt helyeztünk ki csoportszobánkban.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Álmok és célok – Szupererő
– A Dugattyú című kisfilm megtekintése utáni véleménynyilvánítás elég „harcosra” sikeredett. A véleményvonal két oldalához (okos ötlet-e versenyeznie egy kerekesszékesnek a motorosrendőrrel vagy sem) az első körben pontosan azonos számú tanuló állt oda. Majd az érvek többszöri ütkeztetése közben folyamatosak voltak az átállások. Néhányan nem az állítások tartalmát vették figyelembe, hanem, hogy kitartsanak a véleményük mellett és az ő oldalukon legyenek többen. Ezért ennek megpróbáltak többször is bekiabálva hangot adni. Majd az egyik gyermek megunva a vitát, kijelentette, hogy ő inkább középre áll, mert mindenkinek van igaza is meg nem is. Többen követték példáját és így legtöbbjük megnyugvásával zártuk a véleménycserét. Megbeszéltük, hogy a célok, az álmok valóra válhatnak, csupán csak kellő kitartás és szorgalom szükséges hozzá.
Megnyugvásul megnéztünk még két másik kisfilmet, amikben látható, hogy a kitűzött célok valóra válhatnak, ha erősen akarjuk és sokat teszünk is értük. Az első filmben egy kutyus szerzi meg álmai munkáját, a másodikban egy sajtkészítő családi üzem gyermeke által előállított termék ér el első helyezést évtizedes kemény és kitartó munka után. A videokat rövid beszélgetés követte.
youtube.com/watch?v=07d2dXHYb94 youtube.com/watch?v=jfqj7Qs-9Is
– Gerlinde Ortner meséje a Veronika Összevisszaországban nagyon tetszett a gyerekeknek. Ennek hatására mi is rendet tettünk termünkben. A kabátok, sapkák, sálak és cipők elhelyezése sokszor okoz káoszt a fogasokon, cipőspolcokon. Megfogadtuk, hogy célunk ezek állandó kordában tartása.
– Varga Irén Mi leszek, ha nagy leszek? versrészlete alapján arról rajzoltak, hogy milyen szupererejük lenne szuperhősökként. Közben Bella dalait hallgattuk.
A célok hónapja minden januárban egy izgalmas téma. Nálunk már ez a 3. év, hogy ezzel foglalkozunk.
Ezért idén próbáltam kicsit más nézőpontból megközelíteni. Vajon kell-e szerencse a célok megvalósításához? Ezt a kérdést kezdtük el boncolgani, és igen érdekes válaszok születtek.
Összességében arra a megállapításra jutottak a Mucikák, hogy alapvetően nem szerencse határozza meg a céljainkat, hanem a pontos tervezés, és kitartás. Fontos, hogy tudjuk mit akarunk, deee azt is megállapítottuk, hogy jó ha szerencsések vagyunk. Így mindenki készített egy négylevelű lóherét, amire egy rövidtávú céljukat írták rá, majd a Siker lépcsőfokaira elhelyeztük a bakancsunkat, hogy lássuk ki hol tart ebben a folyamatban. Izgatottan várom az eredményeket!