A jövőbeli céljainkról beszélgettünk. Rövidtávú és hosszútávú célokat fogalmaztak meg a gyerekek. Készített mindenki magának egy kincses ládát, amibe a saját kitűzött céljait rejtette. Ezeket eltesszük, hogy nyolcadikban elővéve megnézzük, hogy mit tudtak teljesíteni.
A célokat a táblára is felírtuk, ezt fényképeztem le.
Célok kitűzése és elérése
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Mi leszek, ha nagy leszek?
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Mi leszek, ha nagy leszek?
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A gyerekekkel megismerkedtünk a hónap témájával, a célok kitűzéséről és eléréséről. Beszélgettünk sokat kinek milyen célja van és hogyan, miként érhetjük el azokat. Meghallgatták a témához kapcsolódó mesét is, valamint a dalt is.
Megtanultuk a napokról szóló mondókát, és el is játszottuk, igaz mi nem vettük fel videóra, csak képeket készítettünk, de így is nagyon élvezték a gyerekek.
Január az új év kezdete és a céljaink kitűzésének hónapja. Ilyenkor az emberek új évi fogadalmakat tesznek, új szokásokat vesznek fel, egy új dolog kezdetének reményében. Célokat tűznek ki maguk elé, aminek az elérésével boldogabbá válhatnak. A mi nagycsoportos gyerekeink is egy új, iskolára felkészülő év elején állnak.
A foglakozást a „Haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” mondókával kezdtük a szőnyegen, majd a „Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga” mondókával el és visszakúsztunk a szőnyegre. A téma bevezetéseként beszélgettünk arról, hogy ki milyen fogadalmat tett, a családjában milyen új évi célokat tűztek ki maguk elé. Megbeszéltük , hogy hogyan érhetőek el ezek a célok és hogy elérhetőek-e, hisznek-e benne. Ezek után levetítettem az egy perces animációt a struccról és a pingvinről. Ráismertek egy hasonló mesére a teknősről és a nyúlról vagy ugyanilyen még a nyúl és a sündisznó története. Megbeszéltük, hogy először elég hihetetlen, hogy ezek a lassúnak mondott állatok győzni fognak, de mind a három mesében a szerénység és a kitartás győzött a nagyképűség ellen. Ezek után leültünk az asztalokhoz, és kiszínezték a pingvineiket, tetszőleges színűre. Többféle megoldás született, fantáziától függően. Volt aki pingvin színűre színezte, volt aki szivárvány színűre. Volt olyan gyerek, aki a család minden tagjának színezett egyet, egyet. Amikor befejeztük a színezést, elmentünk a boldogságvárunk elé és ráragasztottuk a célok kitűzése szimbólumot, az ötödik lépcsőfokra. Mielőtt kimentünk a teremből, meghallgattuk Bagdy Bella: Van nekem egy álmom című dalát.
Úgy gondolom, hogy ez a foglalkozás is nagyon tartalmas volt, jobban megismerhettem a gyerekeket, segített nekem is a jövőbeli céljaim kitűzésében amit a csoporttal együtt tervezek még ebben a nevelési évben.
A hónap témáját jól be tudtuk illeszteni az óvodai mindennapokba az aktuális tematikától függetlenül is, hiszen céljaink mindig vannak. Nagycsoportosaink számára pedig ezt felismerni nem volt nehéz. A fókuszt könnyen tudták céljaik megvalósítására irányítani. Minden nap beszéltünk arról, mi minden történt aznap, milyen kívánságunk, célunk teljesült. Ami nagy kihívást jelentett számukra az a mozgás volt, melynek során párjukkal együtt kellett maradniuk. Ebben az életkorban a nagymozgás 45 percig tart. Ez alkalommal mindent társukkal együtt kellett végezniük. Ezt úgy segítettük, hogy összekulcsolt kezeikre egy kesztyűt húztunk, vagy egy kesztyűt fogtak közösen és soha nem engedhették el a foglalkozás idején. Nagyon élvezték a gyerekek, de sokszor akadályba, nehézségbe ütköztek, ami nagyon jól tükrözte a mindennapokat. Korábban már megbeszéltük, hogy soha nem adjuk fel, s ezt most is sokszor hangsúlyoztuk, a végén pedig örültünk a sikerélményeknek. Egy nagy körbe álltunk lezárásként, hiszen a légző gyakorlat nem maradhat el és ezt már a gyerekek is megtanulták. Az volt a kérésük, hogy „fújjunk lufit”. Összeszedtünk néhány fontos gondolatot (melyek nevével láttuk el a képzeletbeli lufikat ) ami a tevékenységet jellemezte s a gyerekek az alábbiakat mondták: „kitartás”, „szeretet”, „boldogság”. Nagyon büszkék vagyunk rájuk!
A feladatok közül az idézetek gyűjtését választották tanulóim. Mindenki keresett párat, majd ezeket szerkesztettük, nyomtattuk ki, és kitűztük a faliújságunkra, miután megbeszéltük, melyik mit is jelent.