Hosszútávú célok
Célok kitűzése és elérése
Januárban a célok kitűzésével foglalkoztunk a 9. B osztályban. Az óra elején rövid bevezetőként beszélgettünk arról, hogy miért is fontos a célok kitűzése, és az osztály tagjainak milyen céljaik vannak. Sajnos a tanulók többségének nincsenek céljaik, úgy gondolják, nem érdemes célokat kitűzni, mert azt úgysem érik el. Szerencsére akadtak olyan tanulók is, akiknek viszont határozott céljaik, terveik vannak a jövővel kapcsolatban. A célok kitűzésének a fontosságára senki sem tudott magyarázatot adni, ezért egy kis rövid ismertetővel igyekeztem rávezetni a tanulókat az okokra.
Két feladatot dolgoztunk fel. Az egyik, az „Optimálisan” feladat volt. A tanulóknak tetszett ez a feladat, hiszen az ő korosztályukat leginkább érintő állításokat olvashattak. A leghevesebb viták a cigarettával és az energiaitallal kapcsolatban keletkeztek. Abban mindenki egyetértett, hogy túl sokat mobiloznak, de a hátrányait látva sem szeretnének változtatni ezen a területen. A sportolás lehetőségével szintén nem él és nem is szeretne élni a tanulók igen nagy része.
A másik feladat a „Bakancslista” volt. A tanulók kaptak egy – egy „bakancsot”, melybe beleírhatták, hogy milyen vágyai, tervei, céljai vannak az életben. A feladatot könnyen megcsinálták, itt tényleg csak a fantázia szabott határt. Segítségül megnéztünk egy részletet a Bakancslista című filmből, mely alapján még több ötlet gyűlt össze.
A tanulók motiváltsága és kitartása szempontjából elengedhetetlen a téma feldolgozása.
Kisvárda Egyesített Óvoda Tompos úti tagintézménye
Beszélgettünk a pingvinek életéről, és elhatároztuk, hogy megcsináljuk a pingvineket, jégtáblát és a tengert, ahol a pingvinek élnek a déli sarkon. Célunk elérése érdekében készítettük a papírtányérokból a pingvineket. A kék és fehér lepedő jelképezte a jégtáblát és a tengert, ahol a pingvin kolónia él. A gyerekek örültek, és sokáig játszottak a maguk által készített pingvinekkel.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
Gyerekekkel a pingvinekkel ismerkedtünk, megnéztük a rövid animációs filmet, majd gyúrmából eleséget készíthettek számukra, dobókockával amennyit dobtak megkeresték a vele megegyező mennyiségű korongképet mutató pingvinpárt, majd kezdődhetett az „eleségygyártás” . Ezt követően mindenki saját fejdíszt készíthetett, majd pingvintáncot járva, meghatározott színű zsenílua golyót kellett gyűjteni a jobb és bal lábukkal, majd párokban pingvin táncot járhattak, végül pedig kitaláltunk egy közös mesét a pingvinekről.
A célok kitűzése és megvalósítása témában megbeszélésre került a gyerekekkel, hogy első felső tagozatos félévi értékelésüket fogják kapni. Elmondták tapasztalataikat, érzéseiket. Felmerült a kérdés, hogy sikerült-e megvalósítani a kitűzött céljaikat?
Januárban a célok kitűzésével foglalkoztunk a 9. A osztályban. Sajnos nagyon sokan hiányoztak betegség miatt, de ebben a kis csoportban is nagyon hatékonyan tudtunk dolgozni. Beszélgettünk arról, hogy miért is fontos a célok kitűzése, és az osztály tagjainak milyen céljaik vannak. Sajnos a tanulók többségének nincsenek céljaik, úgy gondolják, felesleges célokat kitűzni, mert azt úgysem érik el. Szerencsére akadtak olyan tanulók is, akiknek viszont határozott céljaik, terveik vannak a jövővel kapcsolatban, így izgalmas vita bontakozott ki.
Két feladatot dolgoztunk fel. Az egyik, az „Optimálisan” feladat volt. A tanulóknak tetszett ez a feladat, hiszen az ő korosztályukat leginkább érintő állításokat olvashattak. A leghevesebb viták a cigarettával és az energiaitallal kapcsolatban keletkeztek. Abban mindenki egyetértett, hogy túl sokat mobiloznak, de a hátrányait látva sem szeretnének változtatni ezen a területen.
A másik feladat a „Bakancslista” volt. A tanulók kaptak egy – egy „bakancsot”, melybe beleírhatták, hogy milyen vágyait, tervei, céljai vannak az életben. A feladatot nehéz volt elkezdeniük, mivel nem gondolkodtak rajta eddig sokat. Segítségül megnéztünk egy részletet a Bakancslista című filmből, mely alapján már elkezdtek gyűlni a tervek és a vágyak.
A tanulók motiváltsága és kitartása szempontjából elengedhetetlen a téma feldolgozása.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
1. Relaxációs ráhangolódás / „Égig érő fa vagyok”, „Nyíló virág vagyok”
2. Beszélgetés a közeli és távoli célokról, megvalósítás módjáról.
3. Boldogvár meséje- beszélgetés róla
4. Boldogvár puzzle közös kirakása
5. Varázshópehely játék
6. „Van nekem egy álmom”-című dal mozgással kísérve
A mai foglalkozást két relaxációs gyakorlattal kezdtük: Malomkörzés, Villámlazítás. Aztán motivációként elolvastam nekik Osvát Erzsébet: Mi leszel, ha nagy leszel? című versét. Ezt követően már sorolták is, hogy milyen foglalkozást fognak választani nagy korukban. Most gyerekként, – mi a vágyad? Hogyan lehet megvalósítani? Mit kell tenni, hogy sikerüljön?
További motivációként meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom…kezdetű dalát és mozgással kísértük az éneklést.
Egy várépítő játék során mutattam meg nekik, hogyan küzdjenek meg a céljukért. Türelmesen várták egymást és lelkesen teljesítették a feladatokat. Ezek után kiszínezték a célok kitűzésének és elérésének jelét. Végül meghallgattuk az „Egyszer egy királyfi…” kezdetű népdalt.
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
Iskolánk alsós osztályaiban virágszirmot kaptak a gyerekek. Ezekre a szírmokra írták fel céljaikat és az ahhoz vezető utat. A legkisebbek rajzoltak, a nagyobbak fogalmaztak, és lassan elkészül az iskolai célvirág ezekből a szirmokból.
A gyerekek az újév kezdésével évre szóló és távlati terveket, célokat is megfogalmaztak. Tudják, hogy mindennek a megvalósulásához nagy szükség van az akaratukra. Az űrhajók hátoldalára rögzítettük a vágyaikat. Tervezzük, hogy az iskolai tanulmányaik során minden évben elkészítjük ezeket, és később összehasonlítjuk változásukat. Azon leszünk, hogy sikerüljön elérni céljaikat. Ez mindannyiunk közös sikere lesz