A kiscsoportos korosztály életkori sajátosságaira építve bábjátékkal motiváltuk a gyermekeket ebben a témában.
Boldogságóráink központi szereplője: Boldog Dóra bábunk segítséget kért a Nyuszi csoportos gyerekektől, ugyanis maci barátja: Brúnó, elveszett. Célunk, hogy megtaláljuk Brúnót. Ehhez azonban különféle feladatokat kell megoldani. Tehát a célt kitűztük, most már csak elérni kellett. A közös csatakiáltásokkal az együttműködés, összefogás, önbizalom erejének hangsúlyozása volt a célunk: „ Ügyesek vagyunk! Bátrak vagyunk! Együtt megcsináljuk! Hajrá Nyuszi csoport!”
Átmentünk a tornaterembe, ahol Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dal szövegének megfelelő ügyességi gyakorlatokat kellett végrehajtani a gyerekeknek. Pl.:”ha hosszú utat kell megtenni érte, én addig megyek, míg oda nem érek..”- hason fekvésben csúszás padon.
„ha magas hegyeket kell megmásznom érte, addig mászok, amíg a csúcsra nem érek..”- járás lábujjhegyen, karok magas tartásban.
Célba dobás közben beszélgettünk a gyerekekkel arról, milyen érzés, amikor bele tudjuk dobni a babzsákot a célba. A feladatok elvégzése után természetesen kiszabadult Brúnó, melyre reagálva eljártuk örömtáncunkat a Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalára. Kiszíneztük, felragasztottuk a célok elérésének jelét a Boldogságvárunkra. Már az ötödik lépcsőfokon vagyunk! Jutalomjátékunk: bújócska a szivárványlepel alatt.
A téma fenntarthatósága érdekében a huncut Brúnó maci többször elbújt, elveszett, beszorult és ilyenkor Boldog Dóra mindig a Nyuszi csapatot hívta segítségül.
A téma továbbadása a szülők bevonásával valósult meg, hiszen a kezdetektől együttműködnek, sok jó visszajelzés érkezik a Boldogság óráinkkal kapcsolatban tőlük. A szülők feladata az volt, hogy találjanak ki egy otthoni célt (legyen szép a lakásunk), melynek érdekében adjanak a gyermekeiknek kisebb megbízatásokat. Legyen kiemelt szerepe annak, hogy EGYÜTT érnek el a kitűzött célhoz (terítsünk meg a vacsorához, hajtogassunk szalvétát, díszítsük fel a szobád..stb). Ezekről küldjenek fényképet, melyet az óvodában közösen megnézünk és beszélgetünk róla. A szülői visszajelzések alapján, úgy gondoljuk, a családokban sikeresen elültettük a kis magocskákat, hogy a mai kor gyermekeihez ez az út könnyebben elvezet, mint a hagyományos módszerek.
Úgy érzem, annak ellenére, hogy 4 éves korosztályról van szó, nagyon sikeresen működik a Boldogságóra csoportunkban és a családokban is. Mi óvónők nagyon szeretjük, bennünket is magával ragadnak a boldogság fokozó technikák. Örömmel tapasztaljuk, hogy a gyermekek elfogadták, kérik, igénylik ezeket a pillanatokat, sikeresen fejlődik társas kapcsolatuk, viselkedéskultúrájuk, közösségi magatartásuk. Látványosan jól érzik magukat a csoportban, bizalommal fordulnak a felnőttekhez és társaikhoz. A Boldogságórákon a csendesebb, visszahúzódó és bátortalan gyermekek egyre inkább feloldódnak, nyitottak a különféle játékokra.
A mai napi mosoly: a gyermekek nyugodtan, csendesen játszottak, mindenki azzal, amivel szeretne. Halkan szóltak a Bagdi Bella gyermekdalok. Én csak figyeltem az elmélyülve játszó gyermekeket, ahogy mozog a szájuk a dal szövegére, néhányan ringatóztak a dallamra. Amikor belépett szobánkba egy dajka néni, aki láthatóan kissé lehangolt volt, az egyik kisfiú megfogta a kezét és azt mondta:
„ Hallgasd csak a zenét, attól boldog leszel. Ülj le és hozok neked egy pohár vizet. Mert én most egy mosolyt varázsolok rád.” Hát ez a mi munkánk igazi nagy gyümölcse.
Hálásan köszönjük, hogy a Boldogságórák által terjeszthetjük a szeretetet és egymásra figyelést.
Célok kitűzése és elérése
Igen mozgalmasra sikerült a januári hónapunk. Sajnos a vírushelyzet igen csak megcsonkította az osztályomat. Több alkalommal sikerült csak megoldanunk a hónap javasolt feladatait. A célkitűzések meghatározása néhány tanulónál igen csak meredekre sikeredett. Tanítványaim többsége ügyesen megfogalmazta rövid távú céljait, és elérésének módját. Az űrhajónk elkészítése és díszítése elég sok időt elvett tőlünk, de nagyon élvezték a díszítést. A legjobban a Rend a lelke mindennek! játék tetszett nekik. Szépen elmesélték, miért fontos a rend, hogy mindennek helye legyen. Az Összevisszaország nagy kihívás volt számukra. Az animációs film megtekintése után jól sikerült a megbeszélés.
Szinte minden gyerek megtalálta magát a feladatok során. Vidáman teltek az órák.
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
A januári hónapban megbeszéltük a gyerekekkel a célok kitűzését és elérését. A foglalkozást mozgásalapú relaxációs feladatokkal indítottuk. Megtanultuk a gyerekekkel a célok elérése és kitűzése hónap dalát (Bagdi Bella:Van nekem egy álmom). A gyerekekkel megbeszéltük ezután, hogy mi is a pontos jelentése. Van – e olyan dolog amit szeretnél vagy nagyon vágysz? A témát mesével dolgoztuk fel. A Boldog vár meséje. A mese hallgatás után megbeszéltük, hogy kinek mi a legnagyobb álma! Milyen érzés az amikor sikerül elérni valamit. Színeztünk egy nagy Boldogság várat. A foglalkozást egy énekkel zártuk.
A Boldog ár meséjét felolvasták a gyerekeknek,majd válaszokat próbáltak adni a feltett kérdésekre. A mese tartalmával kapcsolatosan is kérdeztem ezután őket,majd minden gyerek megpróbálta megfogalmazni,mi most a legnagyobb álma.
Misikének egy jó autó és egy sertéstelep az álma, Lorenának egy saját babaház, Nikinek egy nagy plüss mackó, Zsülinek egy alvós baba, Noelnak ,hogy okos legyen majd az iskolában, Mirellának pedig,hogy a nagyobbak minél többet lehessen.
Visszaemlékeztünk rá,hogy kinek mik voltak a céljai a közelmúltban. Misinek,hogy egy nap mindenért megdicsérjük, Lorinak,hogy nyerjen a rajzversenyen, Noelnak ugyanez, Mirellanak,hogy versenyjátékban győzzön, S ezek a célok majdnem mind meg is valósultak. Arról is beszéltünk a gyerekekkel,hogy nem minden cél vagy álom teljesülhet, de ha már megpróbálunk tenni azért,hogy megvalósuljon,már azzal is előrébb jutunk. Vannak olyan célok,amelyek csak később tudnak megvalósulni.
A célok eléréséhez kitartás és akarat is kell,úgy,mint Jánosnak a mesében ,sosem csüggedt el,mindig koncentrált a megvalósulására.
A Boldogság árát elkészítettük fa építőkockából, makettet csináltunk,és színeztünk is.
Beszéltünk a kisállatok szorgalmáról, hangya,méhecske ,és a medve lomhaságáról.
Dobtunk függőleges és vízszintes célba is, a gyerekek nagyon ügyesek voltak.
Január hónapunkat azzal kezdtük a negyedikes baglyokkal, hogy megbeszéltük, hogy milyen rövid távú, illetve hosszú távú céljaik, álmaik vannak.Elolvastuk Varga Irén versrészletét és ez alapján átbeszéltük, hogy ki az , aki már tudja, hogy mi szeretne lenni felnőtt korában, ami tudom természetesen, hogy sokat változhat még. Nagyon jó célok, álmok születtek.
Párokban és csoportokban készítettünk űrhajókat, amibe beletették a rövid távú céljaikat. Nagyon élvezték az alkotást és sok olyan dolgot megtudtam a gyerekekről , amit eddig még csak sejtettem.
Egy nagyszerű hónapot zártunk ismét. Nagyon tetszett a január havi hónapdal nekünk és egy nagyon aranyos táncot is kitaláltunk hozzá, amit nagyon szépen köszönünk Bagdi Bellának.
Konczné Szabó Szilvia
Tildy Zoltán Általános Iskola Szeghalom
Az első órát a számvetéssel kezdtük. A teremben tavaly év elején megfogalmazott célokat néztük végig egyenként. Kinek sikerült elérni azt, hogyan? Aki nem érte el a célját, annak mi volt az oka?
Megbeszéltük milyen a jól megfogalmazott cél, és mik az elérés legoptimálisabb lépcsőfokai. Ehhez használtam a következő honlapon található képet: https://hirvilag.hu/article/kell-ez-nekunk-2995136
Ez után következett az „Üzenet a jövőbe” c. feladat: A gyerekek egy konkrét cél fogalmaztak meg, majd az leírták az eléréshez szükséges lépéseket.
Segítségként szuperhősként képzelhették el magukat, egy-egy szupererőt is választhattak. Ilyeneket írtak pl: „Csettintek és megáll az idő”, teleportálás, gondolatolvasás stb.
Saját magukat le is rajzolták szuperhősként. Rajzolás közben hallgattuk a hónap dalát.
A második órát a „Mi leszek, ha nagy leszek?” verssel kezdtem. Ezen az órán a példakép választással foglalkoztunk. Ehhez a következő oldalt hívtam segítségül: https://businessandcafe.blog.hu/2016/09/23/5_inspiralo_eletut_valassz_te_is_peldakepet
Megbeszéltük, mi alapján választunk példaképet, mit tanulhatunk ezektől az emberektől.
A téma zárásaként két feladatból lehetett választani:
1., Írj fogalmazást! Témája: Hogyan képzelem el magam 10 év múlva?
2., Válassz a környezetedben példaképet! Mutasd be őt a többieknek! Készíthetsz fogalmazást, interjút, videófelvételt.
Bár ebben a hónapban kétféle alkotással készültek a gyerekek, mégis nagy összefogással készültek a munkák. Különlegessége ennek a feladatnak, hogy a külföldön élő magántanuló is csatlakozott a csoporthoz és közösen terveztek egy plakátot online. Nagyon örültem az ötletüknek, hiszen így ő is csatlakozott az osztály közösségéhez. Szívet melengető volt, ahogy együtt alkottak. 🙂
Bár ebben a hónapban kétféle alkotással készültek a gyerekek, mégis nagy összefogással készültek a munkák. Különlegessége ennek a feladatnak, hogy a külföldön élő magántanuló is csatlakozott a csoporthoz és közösen terveztek egy plakátot online. Nagyon örültem az ötletüknek, hiszen így ő is csatlakozott az osztály közösségéhez. Szívet melengető volt, ahogy együtt alkottak. 🙂
Negyedikes tanulóimmal dolgoztuk fel a témát. Beszéltünk arról, hogy miért fontos, hogy mindig legyen valamilyen célunk az életben, illetve meséltek sokat arról, amikor kitűztek maguk elé egy célt és azt hogyan érték el. Megbeszéltük, hogy milyen lépésekre kell lebontanunk a cél elérésének folyamatát. A feladat az volt, hogy egy új célt tűzzenek ki maguk elé, rajzolják és írják is le, hogyan érik el és jelenítsék meg magukat, amint elérik a hőn áhított célt.
Ebben a hónapban a célok kitűzése és elérése témát dolgoztuk fel közösen a gyermekekkel. Gondolatébresztő volt a számukra ez a téma most is. Néhányan elmesélték céljaikat, majd papírra vetették. A boldogságóra keretében a csoporttal közösen elkészítettük a saját űrhajónkat, melyet kapszulának használunk majd. A célokkal teleírt cetliket elrejtettük az űrhajó belsejében és minden héten átnéztük, hogy teljesült-e valakinek a célja. Amelyik cél teljesült azokat kiakasztottuk az űrhajó külsejére, a többit pedig vissza helyeztük addig amíg nem teljesülnek.