.
Célok kitűzése és elérése
Boldogságóra a 2. osztályban
A boldogágórák januári témája a célok kitűzése és elérése voltak. A téma így az új év kezdetén nagyon ideális, ugyanis elgondolkodhatunk azon, mit várunk el ettől az évtől, milyen vágyaink vannak, mi az, amit szeretnénk, hogy esetleg másképp legyen, mint eddig volt.
Az órán beszélgettünk a gyerekek idei évi terveiről, majd ezeket színesen, rajzolva papírra is vetettük. Megbeszéltük, miért is fontos, hogy legyenek céljaink és azt is, hogy ha papírra vetjük ezeket a vágyakat, elvárásokat saját magunkkal szemben, akkor van mindig egy biztos pont, ami megerősít bennünket a célunk elérésének olykor rögös útján. A gyerekek leírták, miben szeretnének jobbak lenni, min szeretnének változtatni, milyen terveik, vágyaik vannak az idei évre.
A célok papírra vetése közben meghallgattuk a hónap dalát is, melynek címe: Van nekem egy álmom. Az óra ismételten remek hangulatban telt.
Az ötödik téma a célok kitűzése és elérése volt a boldogságóra keretében.
Cél, feladatrendszer: Ismerjék fel a gyermekek, hogy mennyire fontos, hogy tudják, mit akarnak elérni, és milyen módszerek segíthetik őket ebben. Részcélok fontossága!
Kiemelt fejlesztési terület: céltudatosság, önbecsülés, önismeret, énkép fejlesztése, önérvényesítés-pozitív önérvényesítési mód alakítása, együttműködési képesség fejlesztése, kezdeményező képesség fejlesztése.
A kezdő relaxáció után beszélgetést kezdeményeztem a gyermekekkel arról, hogy kinek mi a célja, mit szeretne elérni. Élményeiket, gondolataikat még különböző fejlettségi szinten képesek megosztani velünk. Itt – kis csoportosok révén – csak közeli, és egyszerű rövid távú célokat fogalmaztunk meg a gyerekekkel. pl: öltözködés. Igyekszünk minél nagyobb önállóságra buzdítani a gyerekeket. Néhány gyermek mondta, hogy ő doktor néni szeretne lenni, hogy meggyógyítsa a betegeket. A korona vírus, és a gyakori betegségek miatt most sajnos sokszor hallanak erről a gyerekek. Mozgás tevékenység keretében célba dobtunk, gyakoroltuk a dobás műveletét, kiegészítve célok megfogalmazásával. Addig dobhattak a gyermekek, míg mindenkinek sikerült a labdát a zsámolyba dobnia. „Nem adjuk fel!” felkiáltással biztatták, buzdították egymást a gyermekek, örülve egymás sikerének. Bordás falat másztunk, ami szintén nagy kihívás volt jó néhány gyermek számára. „Makkot” szedtünk, itt a gyorsaság, a kitartás dominált. Továbbra is nagy hangsúlyt fektettünk a madarak téli etetésére. Újabb madárkalácsok készültek aprócska madarainknak. A téli örömök kiemelt fontosságú ebben az időszakban. Lelkesen gyúrták a hógolyót, boldogan kacagtak, ha sikerült valakit eltalálni! Sokat szánkóztunk, tanítottuk nekik, hogyan segítség egymást, hogy felnőtt nélkül is tudjanak szánkózni. Együttműködtek. Egy gyerek húzta, a másik gyerek tolta a szánkót, így okozva örömet egymásnak a szánkózás nyújtotta örömöknek. Hó angyalkáztak, ahol sorba születtek a kívánságok. A csoportszobában játszottuk a „varázshópehely” játékot, annyit változtatva rajta, hogy csak egy varázshópelyhet kellett belélegeznie a kívánsághoz. Elmeséltem nekik Bezzeg Andrea: Boldogvár meséjét. Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát többször hallgattuk, melyhez mozdulatokat találtunk ki.
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A januári hónap témája „A célok kitűzése és elérése” volt. E téma keretén belül megnéztünk egy egyperces animációt a struccról és a pingvinről. A gyermekekkel megbeszéltük a kis filmben látottakat, mely során levontuk a tanulságot, hogy a céljainkat csak abban az esetben tudjuk elérni, ha leküzdjük a félelmeinket és mindent megteszünk annak elérése érdekében, s nem dugjuk a fejünket a homokba, mint azt ahogy a strucc tette.
Ezt követően színes papír, spatula és vatta felhasználásával bolyhos pingvineket készítettünk azért, hogy ha ránézünk, mindig a kitartás jusson az eszünkbe. A gyermekekkel megbeszéltük, hogy milyen állat a pingvin, hogy néz ki, és hogyan mozog, ezért egy imitáló játék során mi is pingvinekké változtunk és utánoztuk annak totyogó mozgását. De a pingvinek táncolni is tudnak, ezért gyorsan megtanultuk és eltáncoltuk zenére a pingvintáncot. A gyermekeknek nagyon tetszett a lépkedős-, és előre-hátra ugrálós tánc.
Arról is beszéltünk, hogy a pingvinek többsége a Antarktiszon él, ahol a lakóterületük egyre jobban csökken az olvadó jéghegyek miatt, ezért eljátszottuk az „Olvadó jégtábla” című zenés játékot. A játék kezdetekor minden pingvinnek (gyermeknek) jutott egy jégtábla. A zene elindítása során a pingvinek totyognak és úszkálnak a jégtáblák között, de amint elhallgat a zene, nyomban találniuk kell maguknak egy másik szabad jégtáblát és arra kell ráállniuk. Természetesen minden megállításnál eltűnik egy jégtábla, így amelyik pingvinnek nem jut, az kiesik a játékból. A játék addig ment tovább, míg egyetlen egy pingvin állt az utolsó jégtáblán.
A pingvinek nagyon szeretnek egymással játszani, főleg sikankózni és csúszkálni, ezért mi is eljátszottuk a „Csiszi-csuszi” fogócskát. Egy gyermek volt a fogó, aki csúszkálva kellett megfogjon minél több ugyancsak csúszkálva menekülő pingvint. Akit elkapott, az is fogóvá változott. A játék addig ment, míg minden menekülő pingvinből fogó nem lett.
A pingvinek rendszeresen puszilgatják kicsinyeiket. A kicsi így mindig biztos lehet abban, hogy a szülei szeretik őt. Mi is kimutattuk egymás iránt érzett szeretetünket és pingvin puszit adtunk egymásnak, azaz megöleltük egymást és piszéztünk az orrunkkal. A gyermekekkel megbeszéltük, hogy ha hazamennek az óvodából, ők is így köszöntsék a szüleiket, akiket a legjobban szeretnek a világon.
A célok kitűzése és elérése januári témához szervesen kapcsolódott a heti tematikus tervünk is, a hét napjaival, napszakokkal ismerkedtünk.
A boldogság várról szóló mese kapcsán beszélgettünk a gyermekek álmairól. Első körben csak kézzel fogható, pénzzel megvásárolható álmokról, illetve a szó szoros értelmében vett álmokról beszéltek, aztán már a valódi álmokról is szó esett. Szépen összeszedett, jól megfogalmazott álmokat hallhattunk, kiskutyáról, autóvezetésről, lovaglásról… stb. Megértették a cél, a kitartás, munka összefüggését. Azt is, hogy nem tudunk mindent megvásárolni, sokkal inkább tennünk kell a saját boldogságunkért. Annak fontosságát, hogy számos akadályt kell legyőznünk addig míg elérjük a céljainkat, de ha kitartóak vagyunk, mindent megteszünk azért hogy sikerüljön el fogjuk érni azt. Már nem csak az ajándékokat említették a boldogság kapcsán, hanem a szülőkkel töltött minőségi idő, egy-egy élmény volt inkább a boldogság tárgya.
A gyermekekkel eljátszottuk a kulcs mesét, több csapatra osztva a csoportot. Kitartóan futottak a tárgyakkal, már-már úgy látszott hogy egy csapat nyer, aztán mégis a másik csapat győzedelmeskedett. Visszavágókat játszottunk, több alkalommal is, hogy minden csapat nyerhessen, megtapasztalhassa a kitartás eredményét, a sikerélményt, a boldogság érzését. Gratuláltunk egymásnak a sikerhez, kitartáshoz, győzelemhez.
Megismerkedtünk a győzelem jelével, melyet jól elfáradva, boldogan színeztek ki a gyerekek és ragasztottuk fel a következő lépcsőfokra.
Egy időkapszulát készített az 5.b osztály. Hosszas beszélgetés után a gyerekeim megfogalmazták, hogy most, ötödikben hol tartanak, mik a jellemző tulajdonságaik, és mit szeretnének elérni nyolcadikra. Mi egy kicsit hosszabb távon gondolkodtunk. A megfogalmazott kis irományok bekerültek az üvegtátolóba, amit 3 év múlva nyitunk ki!
Egy időkapszulát készített az 5.b osztály. Hosszas beszélgetés után a gyerekeim megfogalmazták, hogy most, ötödikben hol tartanak, mik a jellemző tulajdonságaik, és mit szeretnének elérni nyolcadikra. Mi egy kicsit hosszabb távon gondolkodtunk. A megfogalmazott kis irományok bekerültek az üvegtátolóba, amit 3 év múlva nyitunk ki!
Egy időkapszulát készített az 5.b osztály. Hosszas beszélgetés után a gyerekeim megfogalmazták, hogy most, ötödikben hol tartanak, mik a jellemző tulajdonságaik, és mit szeretnének elérni nyolcadikra. Mi egy kicsit hosszabb távon gondolkodtunk. A megfogalmazott kis irományok bekerültek az üvegtátolóba, amit 3 év múlva nyitunk ki!
Egy időkapszulát készített az 5.b osztály. Hosszas beszélgetés után a gyerekeim megfogalmazták, hogy most, ötödikben hol tartanak, mik a jellemző tulajdonságaik, és mit szeretnének elérni nyolcadikra. Mi egy kicsit hosszabb távon gondolkodtunk. A megfogalmazott kis irományok bekerültek az üvegtátolóba, amit 3 év múlva nyitunk ki!