2022. egy új év, egy új élet kezdete. Mindnekinek vannak céljaik, amit ebben az évben szeretne teljesíteni.
A gyerekek csoportokban dolgozva készítették el az űrhajókat és a saját céljaikat tűzték fel rá, majd jelképesen kilőttük az űrbe, hátha megvalósulnak ezek a kívánságok. Többen a tanulmányi eredményeik javulását írták, de volt, aki többet szeretne tenni az egészségéért, többet szeretne sportolni.
Különböző célokat írtak a gyerekek, és tudják is, hogy az elérésük érdekében tenni is kell.
Örömmel kreatívkodtak a tanulók. Egy önfeledt órát töltöttünk el együtt.
Célok kitűzése és elérése
Boldogságóránk témája a Célok kitűzése és elérése. Relaxálással kezdtünk. Közösen meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom c. dalt, a Repülj velem c. albumról. Közösen megnéztük a filmet a struccról és a pingvinről. Beszélgettünk a céljaikról, mire vágynak, mit szeretnének nagyon. Pl. megtanulni cipőt kötni, kanalat helyesen fogni, önállóan öltözködni, kirakót pontosan kirakni. Különböző formákból mindenki készíthetett pingvineket. Fontos hogy a kitűzött célokat akkor is érjék el, ha közben nehézségek adódnak. Nem szabad feladni! Legyenek kitartóak!
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Megismerkedtünk az Észak- és Déli-sarkon élő állatokkal. A gyerekeket jókedvre derítette és mozgásra sarkallta a togyogó pingvinek látványa. A mókás kis állat animációs filmbeli győzelmét is elégedettséggel nyugtázták. Különböző technikával készítettünk belőlük sokat, amelyekkel aztán jót játszottak. Célba dobó játékkal meg is etettük őket, majd mindannyian pingvinekké változtunk. A zsugorodó jégtáblákon bebizonyosodott, hogy sok kis pingvin kis helyen is elfér, ha elég figyelmesek és óvják egymást. Célunk a közös élményszerzés volt. Zárásként együtt eljártuk a Pingvin táncot.
1.) Ráhangolás: pozitív szó (jelző, tevékenység, fogalom) gyűjtése, mely birtokában elérhetőek a céljaink. Minden tanuló a keresztnevének kezdőbetűjével azonos szót keresett; kisebb kreativitással végül mindenki megtalálta a megfelelő kifejezést mint pl.: bátorság, megértő, vidámság, komoly, boldogság, tehetséges, magabiztos, család stb.
2.) Jelentésteremtés:
a. „A pillangólárva” c. tanmese felolvasása után a történet értelmezése, megbeszélése frontálisan, adott kérdések alapján. Tanulsága: céljaink megvalósításához fontos a türelem és a kitartás, ne várjunk azonnali sikert.
b. 10.b jövőképtábla készítése: osztályszinten rövid és hosszútávú célokat gyűjtöttünk. Jogosítvány szerzése, jó osztályközösség, a szülőknek is tetsző tanulmányi eredmény tanév végén – ilyen és ehhez hasonló célok születtek. „Mit tesztek a célokért?” kérdésre (néhány tanuló kivételével) kevésbé adtak kimerítő válaszokat.
c. Egyéni feladatban: 2022 céljai rövid-hosszú távon megadott területeken: önmagam, család, barátok, iskola, szakma (technikumban tanulnak), hobbi, sport, bakancslista. Bármilyen technikával és módszerrel dolgozhattak: rajz, vázlat, összefüggő szöveg, de a rajzot senki nem választotta; a legtöbb esetben pókhálóábra született. Néhány embernek a sport teljesen hiányzik az életéből, de többen a bakancslistához sem tudtak mit írni; szinte mindannyian több időt akarnak tölteni a szeretteikkel, és tanulással javítani vagy szinten tartani tanulmányi eredményüket.
d. „Cél elérési tipp-top” c. segédanyag: projektoros kivetítéssel, de egyéni megoldással, majd közös megbeszéléssel. Két pontja: a 4. (Azokra a rossz élményekre gondolok, amelyek akkor érnek, ha nem érem el a célomat.) és a 9.pont (Feljegyzéseket készítek az előmenetelemről (pl.: naplót vezetek)) egyáltalán nem jellemző a csoportra.
3.) Összegzésképp idézetválasztás volt a tanév második felére, előre összegyűjtött idézet-bankból, hogy a választott frazéma mottóként inspirálja őket céljaik elérésében.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
A boldogságórát „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” relaxációval indítottuk. A gyerekek a mozgásos utánzással hamar ráhangolódtak a játékos feladatra, amit mindannyian örömmel végeztek. A foglalkozások című szöveg ismertetésével a már meglévő ismeretek, újabb információkkal bővültek. Szintén a mozgásos tevékenységek, a képek rendezése, a kakukktojás keresése élmény volt a gyerekeknek. Mindenki elmondhatta céljait, terveit arról, mi szeretne lenni és miért nagy korában? A foglalkozás utolsó feladataként gyurmából meg is formázhatták a számukra legkedvesebb foglalkozást, mesterséget. Örömmel tapasztaltuk, hogy sikerült nemcsak szavakba foglalni, hanem láthatóvá is varázsolni elképzelésüket.
A kiscsoportos korosztály életkori sajátosságait figyelembe véve,bábjátékkal motiváltam a gyerekeket.Brúnó Maci segítséget kért tőlünk,hogy egyedül haza találjon az óvodából.Különböző akadályokat kellett legyőzni a gyerekeknek.Lufit fújtni,célba dobni,Bagdi Bella:Van nekem egy álmom című dal szövegének megfelelő ügyességi gyakorlatait hajtották végre,kiszínezték Boldogvárát!Örömmel tapasztaltam.hogy a gyerekek nagyon nyitottak voltak a feladatokra,látványosan jól érezték magukat,sikeresen fejlődtek társas kapcsolataik,viselkedéskultúrájuk,közösségi magatartásuk.Érezhető volt,hogy megérezték,megértették,hogy a kitűzött célokért bizony meg kell küzdeni,néha hosszú és rögös út vezet a csúcs eléréséhez!
Ebben a hónapban mi fotókat készítettünk a feladatról.
A napot Bagdi Bella: Boldog vagyok dalával indítottuk. Az idő múlását, a napok váltakozását, a javasolt mondókán keresztül, mozgással kísérve, játékosan érzékeltettük! Ezen a héten a búza történetével is foglalkoztunk, ami szintén az idő múlásához kapcsolódik. A mondókát a perec készítése közben is gyakran mondogattuk!
Szlogeneket kerestünk, és leírtuk azokat, amelyek tetszettek a tanulóknak. Később az osztály falára kirakjuk.
Bevezetésként relaxációs gyakorlatot tartottunk. Bagdi Bella Van nekem egy álmom című dalát meghallgatva.
Megbeszéltük, hogy tulajdonképpen mit jelent maga a cél fogalma. Példákat is soroltunk fel rá.
A gyerekek is sorban elmondhatták a céljaikat. (úszás, görkori, lovaglás)
Célba dobás következett ezután, majd a gyerekek meghallgatták a Boldogvár című mesét.
A mesét kérdések és válaszok formájában dolgoztuk fel. Ezek után egy kinyomtatott vár darabjait kellett a gyetrekeknek megkeresni a csoportszobába, amit utánna felragasztottunk a falra is.
Levezetésként a munkafüzetből nyomtattam nekik feladatokat amit lelkesen meg is oldottak.
Bevezetésként relaxációs gyakorlatot tartottunk. Bagdi Bella Van nekem egy álmom című dalát meghallgatva.
Megbeszéltük, hogy tulajdonképpen mit jelent maga a cél fogalma. Példákat is soroltunk fel rá.
A gyerekek is sorban elmondhatták a céljaikat. (úszás, görkori, lovaglás)
Célba dobás következett ezután, majd a gyerekek meghallgatták a Boldogvár című mesét.
A mesét kérdések és válaszok formájában dolgoztuk fel. Ezek után egy kinyomtatott vár darabjait kellett a gyetrekeknek megkeresni a csoportszobába, amit utánna felragasztottunk a falra is.
Levezetésként a munkafüzetből nyomtattam nekik feladatokat amit lelkesen meg is oldottak.