Januári boldogság óránkat is ráhangolással indítottuk. A hálavonatozás és a boldogságfitnesz ritmusjátékkal nyugalomba kerültek a gyerekek, pozitív érzelmeket generáltak. A közös éneklés (Ez a te napod című dal) tovább erősítette a jó érzéseket. Megbeszéltük, hogy gyöngysorunkon a következő gyöngyszem a célok lesz. A plüsselkapó játékban a fiúk és a lányok is kitűzték az első közös célt az órán, majd hangos kacagás kísérte a közös játékot. A Pozitivity társasjáték Ez vagyok én! kártyacsomagjából húztak a gyerekek, és válaszoltak a kártyán lévő kérdésre. Azt tapasztalom, hogy ezeken az órákon mindig értő és érző figyelemmel hallgatják egymást.
Interaktív játékkal, CÉL-KVÍZ-zel folytattuk, amelyben csoportosítottuk céljainkat, hogy egyéni vagy közösségi, és átbeszéltük az előző években megtanult lépéseket, melyek segítik célunk elérését.
A Dugattyú c. film nagyon tetszett a gyerekeknek. Vitasarokban beszéltünk róla, hogy mit tanulhattunk meg a filmből. A gyerekek azonnal rájöttek, hogy a főszereplő buta célt választott ugyan, de kitartó volt, ha elesett felállt és újra próbálkozott, tehát nem adta fel a kudarcok ellenére sem. Pontosan megfogalmazták véleményükben, hogy mindenkinek tisztában kell lenni a saját erősségeivel és gyengeségeivel ahhoz, hogy jó célt tudjon kitűzni maga elé. Technika órán mindenki elkészítette saját űrhajóját, amivel megcélozza a csillagokat. Belerejtettük a gyerekek egyéni céljait, amit júniusig tűztek ki maguk elé, majd mielőtt elbúcsúzunk, közösen megnézzük, hogy sikerült-e megvalósítani. Az óra végén megmasszíroztuk egymást zenére, majd a Győzni jöttünk dal hallgatása közben mindenki felhelyezte űrhajóját a falra.
Célok kitűzése és elérése
Ebben a hónapban a célok kitűzése és elérése volt a fő témánk. Nagyon sokat beszélgettünk ezzel kapcsolatban. A kitűzött célok megvalósítása és elérése boldogságfokozó élményt ad a gyermekeknek. E mellett a kudarc érzését is segítettük átélni, ami e folyamat része is lehet. A téma feldolgozását mesével indítottam el, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Sokféle játéktevékenységet játszottunk egész hónapban, amelyen mindenki nagyon jól érezte magát. /célbadobás, szituációs játékok/
A második félév elején éppen aktuális volt a téma. Mindenki lelkesen dolgozott.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Ifjúság utcai Telephely
Aktuális témánk az állatok téli viselkedése. Célunk az állatok segítsége a téli időszakban. Ehhez a gyerekek gyűjtőmunkát végeztek. A szerzett ismereteiket bemutatták társaiknak.
A szőnyegen egy körbe ülve meghallgattuk a Van nekem egy álmom a Repülj velem című albumról. A dal közben már volt olyan, akinek keze- lába járt a ritmusra, megpróbálta eljátszani a dalt.
Ezután az égi érő fa vagyok relaxációval kicsit kinyújtottuk magunkat, a relaxáció végén mindenki elmondhatta, hogy milyen fa vagy virág lenne szívesen.
Megbeszéltük az e havi témánk a célok kitűzése és elérése lesz. Mondókáztunk egyet, a ritmusosságát ismételve eszükbe jutottak további mondókák, amiket szívesen meghallgattunk.
A mese: A Boldogvár meséje, amit nagy csendben és figyelemmel hallgattak, igyekeztem élvezetesen előadni a mesét, a hangommal eljátszani. A mese után feldolgozó kérdésekkel átbeszéltük a mesét, nagyon okos és ügyes válaszok születtek.
A DIXIT kártyákat szívesen használom, ezért célkitűzésként, motivációként vittem be. Kiterítettem egy körbe képpel felfelé és arra kértem a gyerekeket, hogy mindenki válaszon egy lapot, olyat ami valamiért megszólítja, valami tetszik rajta. Miután mindenki kiválasztotta megnézhette alaposabban a kártyalapját és egymás után elmondták, hogy miért ezt a lapot választották. Nagyon fegyelmezetten és kíváncsian hallgatták végig egymást.
Végezetül az asztalhoz ültek és az egészítsd ki, alakítsd át a köröket rajzos feladatot megoldották, igyekeztem bíztatni őket, hogy vegyék észre a környezetükben mi minden áll össze körből.
A január havi boldogságóránkon a 2.c osztályos kisdiákokkal a célok fontosságával, és azok megfogalmazásával foglalkoztunk.
A célok kitűzésének jótékony hatása van. A célok megerősítenek és felgyorsítanak a helyes úton. Már magától a törekvéstől boldogabbak vagyunk, a cél elérésének sikeressége másodlagos. Sőt a jó célkitűzéssel közelebb kerültünk társainkhoz, a kapcsolatok megerősödéséhez vezetett, átélhettük az együtt munkálkodás örömét, ami rendkívül erős boldogságfokozó hatással bírt.
A felgyorsult élettempónkban mindent gyorsan akarunk, ezért lenyugtatással, meditációval kezdtünk.
Labdás mondókáink után egymás segítése volt a cél. Nem hagytuk, hogy társaink kiessenek a játékból.
A „Van nekem egy álmom” című dal nagyon tetszett a gyerekeknek, fontos jelentéssel bírt számukra a szöveg.
A motivációnk továbbra is megmarad. Most itt az alkalom, hogy megújult erővel folytassuk a második félévet. 🙂
Kijelöltünk osztályunk számára közös célokat rövidtávra, hosszútávra.
Osztálycéljainkat színes szívecskékre írtuk, díszítettük, végül felhelyeztük őket a felhőre. Onnan fognak ránk hullani a tanév során. Biztos vagyok benne, hogy minden kívánt célt sikerül majd teljesítenünk a gyermekekkel.
Addig sem feledjük:
„Ma van lehetőséged arra, hogy felépítsd a holnapot, amire vágysz.”
Az órát „Rend a lelke!” játékkal zártuk volna… 😉 , de végül a tanulók nagy örömére egy meglepetésvendég (kutyus) is érkezett hozzánk.
„Ha nem küzdesz azért, amire vágysz, soha nem kapod meg. Ha nem kérdezel, a válasz mindig “nem” lesz. Ha nem lépsz előre, végleg ugyanott maradsz.”
Céljaink, amik értelmet adnak.
A jelen időszak éppen arra alkalmas, hogy eltervezzük a közeli és távoli jövőnket. A 2/B csoport meghatározta céljait, egy vidám légkörben eltöltött boldogságóra keretében, természetesen a boldogság és egymás szeretete nem hiányozhatott a felsorolásból. Ahogy haladtunk előre a témában, szerencsére igen szép célok és utak kezdtek kirajzolódni. Ami a legfontosabb, hogy reális célok. Felhasználtuk a céltáblát, ahol a célokat színes tenyérsablonokon örökítettünk meg. E tenyerek összeértek, mert az egyik fontos célunk, hogy egy jó és összetartó közösség maradjunk mindig, mint amilyenek most is vagyunk.
Sok-sok célt tűztünk ki magunk elé, amit szeretnénk megvalósítani, mind egyénileg mind csoportszinten. Egy térkép alapján megkerestük a mesében is megtalálható Boldogvár darabjait, majd össze is illesztettük. Megbeszéltük, hogy ki mi szeretne lenni, ha nagy lesz és ehhez a Foglalkozások című kis szöveget is segítségül hívtuk és a képeket sorrendbe raktuk. A foglalkozás végén pedig felkerült a Boldogvárunk 5. szintjére a céloknak a jele is.
1-ES SZÁMÚ NAPKÖZIOTTHON, NAGYKÁROLY
Beszélgetőkör keretén belül a gyerekek megosztották velünk álmaikat, vágyaikat.
Neked mik a céljaid? Van olyan dolog, amit szeretnél, amire nagyon vágysz?
A megfogalmazott vágyak, célok között elhangzott: szeretnék megtanulni olvasni, szépen színezni, korcsolyázni, síelni…
Fontos nap mint nap kisebb célokat magunk elé kitűzni, hogy a kis célokkal elért eredmények segítsenek a nagy álmok megvalósításában.
Versenyjátékokat választottunk a téma feldolgozásához „Téli játékok örömei!” című témakörben.
A játékok során kitűzött célok:
-kövesd a hóval borított tájon a lábnyomokat;
-minél több labdát átgurítani a hóember pocakján;
-találd el a hóembert- meghívlak egy hócsatára
-vezesd végig a hógolyót az 5-ös számjegy labirintusán – számolj a hóemberrel
A játékokat örömmel és érdeklődéssel fogadták a gyermekek. Volt akinek először nem sikerült teljesíteni a feladatot, de bátorítottuk őt újabb próbálkozásra.
A gyerekek megtapasztalhatták azt is, hogy nem szabad feladni, ha elsőre nem sikerül a célok elérése.