Konyári Óvoda Pillangó csoport
A Pillangó csoport közös célkitűzése 2022-re, hogy megtanulunk úszni. Részt veszünk a Magyar Úszó Szövetség Úszó Nemzet Programjában. A gyerekek már nagy izgalommal várják, hogy elkezdődjön az úszástanulás. Mivel már nagyon közeledik az időpont szinte mindennap beszédtéma a csoportunkban. Megbeszéljük miért lesz nekünk jó, ha megtanulunk úszni: megmozgatja az összes izmunkat, fejleszti az állóképességünket, fejlődik a légzőszerv-rendszerünk, jó hatással van a szív-és érrendszerünkre, nem utolsó sorban javítja a szellemi teljesítőképességünket, jó hatással van a gerincünkre. A csoportunkban vannak asztmás gyerekek is, azt is megbeszéltük, hogy nekik ez mennyire jótékony hatású lesz. Mivel a gyerekek érdeklődését nagymértékben sikerült felkelteni, örömmel várják, hogy mehessünk úszni, s ez az öröm boldogsággal tölti el őket.
Célok kitűzése és elérése
Szerették a gyerekek ezt a témát. Sok pingvines, jegesmedvés játékot játszottunk a héten, szerettek az állatok bőrébe bújni. Tettszett nekik a wc papírguriga újrahasznosítása és a végeredmény is természetesen. Szívesen játszottak vele és alig várták, hogy haza vihessék a szülőknek megmutatni.
Célok kitűzése és elérése
A hónap kezdetén fontos volt tisztázni, mi a célok kitűzésének szerepe és milyen szinten hasznos elérésük a boldogság útján. Néhány fiatal könnyebben megértette ezt az újévi fogadalmakkal összefüggésben.
Ráhangolódásként vidám sikert aratott a „Kinek küldöd?” játék.
Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát, a Repülj velem albumról nem is igen lehet másként meghallgatni, mint mozgással és tánccal. Érdekesség, hogy a fiatalok már párban is szívesen táncoltak.
Zorro történetéből kiindulva igyekeztünk tudatosítani és megfogalmazni azt a kört, amelyet uralunk. Erről hosszabb beszélgetés alakult ki, mire mindenki eljutott a meggyőződéshez, hogy a jövőjét képes legalább részben befolyásolni. Megbeszéltük, hogy érdemes segítséget kérni annak eldöntéséhez, mi az, amire van ráhatásunk és mi az, ami nem tőlünk függ. Azokon a területeken érdemes célokat kitűzni, amelyek tőlünk függnek.
Beszélgetéseinkből sorra születtek és fogalmazódtak meg a személyes tervek és célok. Ezek között szerepeltek egészen rövid távra pl. egy hétre szólóak, de ugyanúgy a távolabbi jövőt érintő célok is pl. sikeres vizsga letétele, családalapítás, munkahely keresése. A célokat a legtöbben terv-rajzként, gondolattérképként jelenítették meg. A célig vezető út elgondolásához és megtervezéséhez legtöbbször tanári segítségre volt szükség, de mindenki, aki célt fogalmazott meg ,végül tisztában lett azzal, hogy mit kellene tennie annak érdekében, hogy „sikeres pingvinként” célba érjen és nyerjen.
A „Meglepem a családom” kapcsán legtöbben a mosogatást, vagy mosogatógépből kipakolást választották, de volt, aki kutya sétáltatását vagy saját szobájának kitakarítását szánta meglepetésnek.
Sikeresen megismerkedtünk a Szupererő kártyacsomaggal is, leginkább a Bingó tetszett a fiataloknak.
Iskolánk 4.a osztályának tanulói – Héninger Ildikó osztályfőnök vezetésével – még 2021. szeptember 2-án fogalmazták meg a tanévre vonatkozó céljaikat, üzenetet írtak a jövőbeli önmaguknak, amit egy időkapszulába zártak. Most a 2021/2022-es tanév feléhez érkeztünk. A Boldogságóra program keretében, a januári témakörről beszélgetve a kis osztályközösség megállt egy pillanatra, és visszatekintett az elmúlt félévre. Felnyitották a lezárt időkapszulát. Mindenki elolvasta a megfogalmazott céljait, terveit. A tanulók értékelték saját munkájukat, megfogalmazták, hogy mit sikerült teljesíteni és milyen feladatok várnak még rájuk. Önkéntesen további célokat tűzhettek ki maguk elé. A kapszula a tanév végéig ismét bezárult. A következő feladat az osztályközösség céljainak megfogalmazása és az ehhez kapcsolódó feladatok meghatározása volt. Kiderült, hogy az egyéni és a közös célok nagyon hasonlóak. A tanóra zárásaként a félév legjobb pillanatait, sikereit és nehézségeit elevenítették fel, hiszen az emlékek a múltat, a közös célok a jövőt teszik széppé és teljessé. „Kell, hogy legyen egy cél a fejedben: följutni a csúcsra. De ahogy haladsz fölfelé, egyre több dolgot láthatsz, és semmibe nem kerül néha megállni és élvezni a kilátást” – fogalmazta meg Paulo Coelho író, amely tökéletesen összefoglalja a tanulók gondolatait.
Salgótarjáni Szakképzési Centrum Táncsics Mihály Szakgimnáziuma
Mi, a 9. NYA osztály tanulói, így hódítunk!
Salgótarjáni Szakképzési Centrum Táncsics Mihály Szakgimnáziuma
Mi, a 9. NYA osztály tanulói, így hódítunk!
Célok kitűzése és elérése hónapja
„Hervad a virágom, éled a virágom…” relaxációs gyakorlattal kezdtem a foglalkozást.
Az előző foglalkozásokon az új évi népszokásokkal kapcsolatos ismereteket szereztek a gyerekek, így a mai téma előkészítése megtörtént.
A Győzelem Tündér dala című dal meghallgatása után beszélgetni kezdtünk:
– Mit jelent a cél szó?
– Miért fontos, hogy céljaink legyenek?
– Milyen céljaitok voltak eddig?
– Kik segítettek eddig céljaid elérésében?
– Hogyan segítettek céljaid elérésében?
Mondat befejezős játékot játszottunk. Személyre szabottan kaptak mondatkezdéseket:
– Életemben az a legfontosabb, hogy …
– Nagyon boldog lennék, ha …
– Ha sok pénzem lenne …
– Olyan ember szeretnék lenni …
– Azt szeretném a legjobban elérni, hogy …
A mondatok befejezése nehéz feladatnak bizonyult. A rövid – és a középtávú célok megfogalmazása segítséggel, rávezetéssel történt.
Elolvastuk közösen a Segíts rajtam! című történetet és megbeszéltük a tanulságot.
Elkészítettük a csoport közös bakancslistáját. Minden tanuló megfogalmazta az új évre szóló céljait, amelyet egy plakáton rögzítettek.
A foglalkozást a hónap dalának meghallgatásával zártam.
Januári boldogságóránkon a célok kitűzéséről és eléréséről beszélgettünk. Motivációs naptárunkban a következő idézetet találtuk: „Minden álmunk valóra vállhat, ha van bátorságunk a nyomukba eredni.” (Walt Disney). Tudatosítottuk, hogy a cél eléréséhez sok lépcsőfok vezet. Nem az a lényeges, hogy minél gyorsabban elérjük a célt. A kitartás a rendszeres célirányos cselekvés a fontos. Tűzd ki a céljaidat, írd meg a feladatlistádat! Használj ki minden percet! Ne add fel a startnál! A beszélgetőkör keretén belül a gyerekek megosztották egymással álmaikat, vágyaikat. Konkrét példákon keresztül is végig vezettük, hogyan lehet egy áhított célt elérni. Kitűztünk hosszú távú célokat is, amelyeket 8. osztályos korukra szeretnének elérni. Vázoltuk a cél elérésének lépcsőfokait. Aztán egy űrhajót készítettünk, amelynek ablakaiban elhelyeztük rajzainkat, amelyek jövőbeli, álmainkat, céljainkat illusztrálják! Ne feledd, ha akarod, elérheted a célodat!
Januári boldogságóránkon a célok kitűzéséről és eléréséről beszélgettünk. Motivációs naptárunkban a következő idézetet találtuk: „Minden álmunk valóra vállhat, ha van bátorságunk a nyomukba eredni.” (Walt Disney). Tudatosítottuk, hogy a cél eléréséhez sok lépcsőfok vezet. Nem az a lényeges, hogy minél gyorsabban elérjük a célt. A kitartás a rendszeres célirányos cselekvés a fontos. Tűzd ki a céljaidat, írd meg a feladatlistádat! Használj ki minden percet! Ne add fel a startnál! A beszélgetőkör keretén belül a gyerekek megosztották egymással álmaikat, vágyaikat. Konkrét példákon keresztül is végig vezettük, hogyan lehet egy áhított célt elérni. Kitűztünk hosszú távú célokat is, amelyeket 8. osztályos korukra szeretnének elérni. Vázoltuk a cél elérésének lépcsőfokait. Aztán egy űrhajót készítettünk, amelynek ablakaiban elhelyeztük rajzainkat, amelyek jövőbeli, álmainkat, céljainkat illusztrálják! Ne feledd, ha akarod, elérheted a célodat!
Az év elején jó volt ismét találkozni mindenkivel!
Sokat játsszunk, beszélgetünk együtt.
Vannak céljaink, pl.: szeretnék sokat játszani a hóban, megtanulni korcsolyázni…