Mi, a 9. NYA osztály tanulói, így hódítunk!
Célok kitűzése és elérése
Salgótarjáni Szakképzési Centrum Táncsics Mihály Szakgimnáziuma
Mi, a 9. NYA osztály tanulói, így hódítunk!
Célok kitűzése és elérése hónapja
„Hervad a virágom, éled a virágom…” relaxációs gyakorlattal kezdtem a foglalkozást.
Az előző foglalkozásokon az új évi népszokásokkal kapcsolatos ismereteket szereztek a gyerekek, így a mai téma előkészítése megtörtént.
A Győzelem Tündér dala című dal meghallgatása után beszélgetni kezdtünk:
– Mit jelent a cél szó?
– Miért fontos, hogy céljaink legyenek?
– Milyen céljaitok voltak eddig?
– Kik segítettek eddig céljaid elérésében?
– Hogyan segítettek céljaid elérésében?
Mondat befejezős játékot játszottunk. Személyre szabottan kaptak mondatkezdéseket:
– Életemben az a legfontosabb, hogy …
– Nagyon boldog lennék, ha …
– Ha sok pénzem lenne …
– Olyan ember szeretnék lenni …
– Azt szeretném a legjobban elérni, hogy …
A mondatok befejezése nehéz feladatnak bizonyult. A rövid – és a középtávú célok megfogalmazása segítséggel, rávezetéssel történt.
Elolvastuk közösen a Segíts rajtam! című történetet és megbeszéltük a tanulságot.
Elkészítettük a csoport közös bakancslistáját. Minden tanuló megfogalmazta az új évre szóló céljait, amelyet egy plakáton rögzítettek.
A foglalkozást a hónap dalának meghallgatásával zártam.
Januári boldogságóránkon a célok kitűzéséről és eléréséről beszélgettünk. Motivációs naptárunkban a következő idézetet találtuk: „Minden álmunk valóra vállhat, ha van bátorságunk a nyomukba eredni.” (Walt Disney). Tudatosítottuk, hogy a cél eléréséhez sok lépcsőfok vezet. Nem az a lényeges, hogy minél gyorsabban elérjük a célt. A kitartás a rendszeres célirányos cselekvés a fontos. Tűzd ki a céljaidat, írd meg a feladatlistádat! Használj ki minden percet! Ne add fel a startnál! A beszélgetőkör keretén belül a gyerekek megosztották egymással álmaikat, vágyaikat. Konkrét példákon keresztül is végig vezettük, hogyan lehet egy áhított célt elérni. Kitűztünk hosszú távú célokat is, amelyeket 8. osztályos korukra szeretnének elérni. Vázoltuk a cél elérésének lépcsőfokait. Aztán egy űrhajót készítettünk, amelynek ablakaiban elhelyeztük rajzainkat, amelyek jövőbeli, álmainkat, céljainkat illusztrálják! Ne feledd, ha akarod, elérheted a célodat!
Januári boldogságóránkon a célok kitűzéséről és eléréséről beszélgettünk. Motivációs naptárunkban a következő idézetet találtuk: „Minden álmunk valóra vállhat, ha van bátorságunk a nyomukba eredni.” (Walt Disney). Tudatosítottuk, hogy a cél eléréséhez sok lépcsőfok vezet. Nem az a lényeges, hogy minél gyorsabban elérjük a célt. A kitartás a rendszeres célirányos cselekvés a fontos. Tűzd ki a céljaidat, írd meg a feladatlistádat! Használj ki minden percet! Ne add fel a startnál! A beszélgetőkör keretén belül a gyerekek megosztották egymással álmaikat, vágyaikat. Konkrét példákon keresztül is végig vezettük, hogyan lehet egy áhított célt elérni. Kitűztünk hosszú távú célokat is, amelyeket 8. osztályos korukra szeretnének elérni. Vázoltuk a cél elérésének lépcsőfokait. Aztán egy űrhajót készítettünk, amelynek ablakaiban elhelyeztük rajzainkat, amelyek jövőbeli, álmainkat, céljainkat illusztrálják! Ne feledd, ha akarod, elérheted a célodat!
Az év elején jó volt ismét találkozni mindenkivel!
Sokat játsszunk, beszélgetünk együtt.
Vannak céljaink, pl.: szeretnék sokat játszani a hóban, megtanulni korcsolyázni…
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
2022. egy új év, egy új élet kezdete. Mindnekinek vannak céljaik, amit ebben az évben szeretne teljesíteni.
A gyerekek csoportokban dolgozva készítették el az űrhajókat és a saját céljaikat tűzték fel rá, majd jelképesen kilőttük az űrbe, hátha megvalósulnak ezek a kívánságok. Többen a tanulmányi eredményeik javulását írták, de volt, aki többet szeretne tenni az egészségéért, többet szeretne sportolni.
Különböző célokat írtak a gyerekek, és tudják is, hogy az elérésük érdekében tenni is kell.
Örömmel kreatívkodtak a tanulók. Egy önfeledt órát töltöttünk el együtt.
Boldogságóránk témája a Célok kitűzése és elérése. Relaxálással kezdtünk. Közösen meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom c. dalt, a Repülj velem c. albumról. Közösen megnéztük a filmet a struccról és a pingvinről. Beszélgettünk a céljaikról, mire vágynak, mit szeretnének nagyon. Pl. megtanulni cipőt kötni, kanalat helyesen fogni, önállóan öltözködni, kirakót pontosan kirakni. Különböző formákból mindenki készíthetett pingvineket. Fontos hogy a kitűzött célokat akkor is érjék el, ha közben nehézségek adódnak. Nem szabad feladni! Legyenek kitartóak!
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Megismerkedtünk az Észak- és Déli-sarkon élő állatokkal. A gyerekeket jókedvre derítette és mozgásra sarkallta a togyogó pingvinek látványa. A mókás kis állat animációs filmbeli győzelmét is elégedettséggel nyugtázták. Különböző technikával készítettünk belőlük sokat, amelyekkel aztán jót játszottak. Célba dobó játékkal meg is etettük őket, majd mindannyian pingvinekké változtunk. A zsugorodó jégtáblákon bebizonyosodott, hogy sok kis pingvin kis helyen is elfér, ha elég figyelmesek és óvják egymást. Célunk a közös élményszerzés volt. Zárásként együtt eljártuk a Pingvin táncot.
1.) Ráhangolás: pozitív szó (jelző, tevékenység, fogalom) gyűjtése, mely birtokában elérhetőek a céljaink. Minden tanuló a keresztnevének kezdőbetűjével azonos szót keresett; kisebb kreativitással végül mindenki megtalálta a megfelelő kifejezést mint pl.: bátorság, megértő, vidámság, komoly, boldogság, tehetséges, magabiztos, család stb.
2.) Jelentésteremtés:
a. „A pillangólárva” c. tanmese felolvasása után a történet értelmezése, megbeszélése frontálisan, adott kérdések alapján. Tanulsága: céljaink megvalósításához fontos a türelem és a kitartás, ne várjunk azonnali sikert.
b. 10.b jövőképtábla készítése: osztályszinten rövid és hosszútávú célokat gyűjtöttünk. Jogosítvány szerzése, jó osztályközösség, a szülőknek is tetsző tanulmányi eredmény tanév végén – ilyen és ehhez hasonló célok születtek. „Mit tesztek a célokért?” kérdésre (néhány tanuló kivételével) kevésbé adtak kimerítő válaszokat.
c. Egyéni feladatban: 2022 céljai rövid-hosszú távon megadott területeken: önmagam, család, barátok, iskola, szakma (technikumban tanulnak), hobbi, sport, bakancslista. Bármilyen technikával és módszerrel dolgozhattak: rajz, vázlat, összefüggő szöveg, de a rajzot senki nem választotta; a legtöbb esetben pókhálóábra született. Néhány embernek a sport teljesen hiányzik az életéből, de többen a bakancslistához sem tudtak mit írni; szinte mindannyian több időt akarnak tölteni a szeretteikkel, és tanulással javítani vagy szinten tartani tanulmányi eredményüket.
d. „Cél elérési tipp-top” c. segédanyag: projektoros kivetítéssel, de egyéni megoldással, majd közös megbeszéléssel. Két pontja: a 4. (Azokra a rossz élményekre gondolok, amelyek akkor érnek, ha nem érem el a célomat.) és a 9.pont (Feljegyzéseket készítek az előmenetelemről (pl.: naplót vezetek)) egyáltalán nem jellemző a csoportra.
3.) Összegzésképp idézetválasztás volt a tanév második felére, előre összegyűjtött idézet-bankból, hogy a választott frazéma mottóként inspirálja őket céljaik elérésében.