A megszokott módon, relaxációs gyakorlatokkal kezdtük a foglalkozást. Eljátszottam a gyerekekkel a mackós játékot, amikor úgy tudnak segíteni a gyerekek a mackó kislánynak-azaz nekem-, hogy a térképet segítenek kinyitni adott feladatok elvégzésével (mackós dal éneklése, cammogó járás stb.), így hazatalálhatok az anyukámhoz. Ezután beszéltem a gyerekeknek arról, hogy mi lehetett a célja a mackónak (hazataláljon), ehhez mit kellett tennie (térképet kinyitni). Ehhez segítségre van szüksége. Beszéltünk arról, ki mit szeretne elérni, meg valósítani, mi a célja. A célok megfogalmazásában segítségemre volt az ajánlott színező, amivel ötleteket adtam, személyre szabottan a gyerekeknek. Ezen kívül a játékidőben már mindig utaltam rá, hogy adott esetben mit tűzhrt ki célul valaki. Például olyan magas torony építése , ami magasabb az építő gyereknél, vagy a golyóvezető játéknál a színek csoportosítás, egy puzzle kirakása segítség nélkül stb. A célbadobás nagyon kedvelt tevékenység, itt is személyre szabottan tűztük ki új célokat, ha már volt valamilyen sikerélmény (1. Nagy játék tároló dobozba találjon bele 2. Kis játék tárolóba találjon bele 3. Fali céltáblát találja el stb.). Nagyon jól eső érzés volt, hogy együtt örültek egymás sikerének, biztatták egymást, segítettek egymásnak!
Célok kitűzése és elérése
A célok kitűzése hónapja nagyon jó lehetőség arra, hogy megtanítsuk a gyerekeknek, milyen a kitűzött célt megtervezni, megvalósítani apró lépésekben,majd célba érni. Nagyon jó pedagógiai eszköz ehhez a projektoktatás. Már a tanév elején elhatároztuk a gyerekekkel, hogy meghódítjuk a Boldogság Várát! Egy egész éven át tartó projektet terveztünk, melynek során feldolgozzuk a Boldogságórák 10 témakörét. A várhoz 10 lépcső vezet, a 10 témakörnek megfelelően. Minden hónapban egy –egy lépcsőfokot feljebb lép, aki kiállja a próbát. Ebben e hónapban az 5. fokra léptünk. Már 5 próbát teljesítettünk. A játékos feladatok során a gyerekek megtapasztalják, milyen a kitűzött célért „dolgozni”, megtervezni, véghez vinni és elérni. Ezt a mintát az életük bármely területén alkalmazhatják majd. Ahogy a szakmai anyagban olvasható: „Tehát az első lépés a tudatosítás. A második lépés annak szortírozása, hogy azonosítsuk, mely
elemekre van befolyásunk és melyekre nincs. A harmadik lépés pedig az, hogy válasszunk egy olyan
területet, amire van ráhatásunk, tűzzünk ki és érjünk el annak kapcsán egy célt.”
A cél-térkép pedig háromdimenziós: a vár, és a hozzá tartozó plakátok. minden gyermeknek van egy plakátja, ahova gyűjti a jelvényeket. A plakát kapcsolódik más projektekhez is, hiszen ide kerülnek az Erősségközpontú oktatási program során megismert erősség-virágok, a reggeli hangulatkártyák is.
Így lett a projekt része mindennapjainknak.
Mindkét csoport életében nagy szerepet tölt be a téli időjárás, a farsangi ünnep közeledése. Gyermekeinkkel nap mint nap ezekben a témákban gondolkodunk, megtöltjük tartalommal, megfelelő motivációval. A Csiga-biga csoport mindennapjaiban igyekszünk kihasználni a tél örömeit, az évszak adta lehetőségeket. Pödréssel kesztyűket díszítettünk, amelyet szánkó formájában ábrázoltunk. A csoport célja, hogy minél többet töltsünk a szabadban, hógolyózzunk, hóembert építsünk, szánkózzunk, korcsolyázzunk. Nagy örömet jelent ez gyermekeink számára, élményeik bővülnek, tapasztalataik gazdagodnak. A katica csoport közös célja a farsangra való készülődés, az ünnep várás öröme. A gyermekek rajzaikban megjelenítették a farsang ünneplését, jelmezeik utáni vágyukat. Vígan, boldogsággal, élményekkel tele várják, hogy megünnepelhessük a tél múlását, a tavasz közeledtét.
Mindkét csoport életében nagy szerepet tölt be a téli időjárás, a farsangi ünnep közeledése. Gyermekeinkkel nap mint nap ezekben a témákban gondolkodunk, megtöltjük tartalommal, megfelelő motivációval. A Csiga-biga csoport mindennapjaiban igyekszünk kihasználni a tél örömeit, az évszak adta lehetőségeket. Pödréssel kesztyűket díszítettünk, amelyet szánkó formájában ábrázoltunk. A csoport célja, hogy minél többet töltsünk a szabadban, hógolyózzunk, hóembert építsünk, szánkózzunk, korcsolyázzunk. Nagy örömet jelent ez gyermekeink számára, élményeik bővülnek, tapasztalataik gazdagodnak. A katica csoport közös célja a farsangra való készülődés, az ünnep várás öröme. A gyermekek rajzaikban megjelenítették a farsang ünneplését, jelmezeik utáni vágyukat. Vígan, boldogsággal, élményekkel tele várják, hogy megünnepelhessük a tél múlását, a tavasz közeledtét.
Mindkét csoport életében nagy szerepet tölt be a téli időjárás, a farsangi ünnep közeledése. Gyermekeinkkel nap mint nap ezekben a témákban gondolkodunk, megtöltjük tartalommal, megfelelő motivációval. A Csiga-biga csoport mindennapjaiban igyekszünk kihasználni a tél örömeit, az évszak adta lehetőségeket. Pödréssel kesztyűket díszítettünk, amelyet szánkó formájában ábrázoltunk. A csoport célja, hogy minél többet töltsünk a szabadban, hógolyózzunk, hóembert építsünk, szánkózzunk, korcsolyázzunk. Nagy örömet jelent ez gyermekeink számára, élményeik bővülnek, tapasztalataik gazdagodnak. A katica csoport közös célja a farsangra való készülődés, az ünnep várás öröme. A gyermekek rajzaikban megjelenítették a farsang ünneplését, jelmezeik utáni vágyukat. Vígan, boldogsággal, élményekkel tele várják, hogy megünnepelhessük a tél múlását, a tavasz közeledtét.
Mindkét csoport életében nagy szerepet tölt be a téli időjárás, a farsangi ünnep közeledése. Gyermekeinkkel nap mint nap ezekben a témákban gondolkodunk, megtöltjük tartalommal, megfelelő motivációval. A Csiga-biga csoport mindennapjaiban igyekszünk kihasználni a tél örömeit, az évszak adta lehetőségeket. Pödréssel kesztyűket díszítettünk, amelyet szánkó formájában ábrázoltunk. A csoport célja, hogy minél többet töltsünk a szabadban, hógolyózzunk, hóembert építsünk, szánkózzunk, korcsolyázzunk. Nagy örömet jelent ez gyermekeink számára, élményeik bővülnek, tapasztalataik gazdagodnak. A katica csoport közös célja a farsangra való készülődés, az ünnep várás öröme. A gyermekek rajzaikban megjelenítették a farsang ünneplését, jelmezeik utáni vágyukat. Vígan, boldogsággal, élményekkel tele várják, hogy megünnepelhessük a tél múlását, a tavasz közeledtét.
Megfogalmaztuk és leírtuk, hogy milyen célokat tűznének ki maguk elé a gyerekek, ha szupererejük lenne.
Célok kitűzése, és elérésük.
Nagyon fontos, hogy a gyerekeknek is legyenek céljaik. A célkitűzött emberek, már a célkitűzéstől is boldogabbak.
Vagy mégsem?
Ebben a tanévben az általam tanított második osztályos gyerekek nagy százalékát a betegségektől való félelem, a szorongás, az aggódás jellemzi. Féltik a szülőket, testvéreiket a járványtól, betegségektől.
Ez az aggodalom olvasható ki sok gyermek rajzos feladatából, amely a halacskába írt három kívánságukat jellemzi. Nagyon fontosnak tartom a tanári pozitív támogatást.
Céljaik között szerepel még a jó bizonyítvány, az egészséges életmód, a segítségadás, versenyszellem.
Felismerték, hogy ehhez akaraterőre, kitartásra van a legnagyobb szükségük.
Az óra menete:
1. Társasjáték csoportokban (Starktól a célig milyen úton jutunk el. Szabálykövetés)
2. Három kívánság megfogalmazása aranyhalakba rajzolással. (Reális kívánságok megbeszélése)
3. Az öreg halász és nagyravágyó felesége című mese megbeszélése. A mese tanúságának levonása
4. Keresztrejtvény megfejtése a jól kitűzött cél megerősítésére. (Varázsszó)
5. Halacskára írt kívánságok megfogalmazása.
6. Közös céljaink megfogalmazása rajzban. (Csoport munka)
7. Az órát a Hónap dalával zártuk.
A csoportommal a jövőbeli terveikről beszélgettem. Sokan optimistán látják a jövőjüket.
Ezután a motivációs idézetekről kérdezgettem őket.
Kiválasztottunk közösen kettőt, és ehhez készítettünk dekorációt.