A januári hónap témája a célok kitűzése és elérése, mely nekem óvodapedagógusként első hallásra fejtörést okozott, hogy hogyan is tudnám a gyerekek számára érthetővé, illetve kézen foghatóvá tenni. Másrészt elgondolkodtatott, hogy ezen tematikus egység milyen módon fejlesztheti a gyerekek érzelmi intelligenciáját. Majd a segédanyagot böngészve (Zorro története) rájöttem, hogy milyen fontos a későbbi sikerességben, az életben való boldogulásban saját magunk-, törekvéseink ismerete, valamint a kitartás. Ezért célul tűztem ki, hogy a gyerekek életkori sajátosságait szem előtt tartva, minél játékosabban, mozgással kísérve, minél élményszerűbbé téve igyekszem biztosítani a téma feldolgozását.
A gyakorlati megvalósítás során minden nap kicsit belecsempésztük a tevékenységeinkbe, hogy mit is jelentenek a céljaink, az elérésükhöz szükséges erőfeszítés, a kitartás, az újrapróbálkozás. Beszélgetőkör keretein belül megvitattuk, hogy ki mi szeretne lenni, ha nagy lesz, mit szeretne rövid illetve hosszú távon elérni. A hónap dalát szívesen hallgatták a gyerekek, a játékos mozdulatokat azonnal elsajátították a kicsik és a nagyobbak egyaránt. Megtekintettük a kitartásról szóló animációs filmet a struccról és a pingvinről, mely alapjául szolgált a gyerekek fantáziájára támaszkodó mozgásos szimulációs játéknak. A kis pingvin szerepébe bújva célul tűztük ki, hogy visszatalálunk a Déli sarkra, bármilyen „veszéllyel és akadállyal” kell is szembenéznünk. Térképünket követve, különböző mozgásos és ügyességi feladatokon keresztül tapasztalhatták meg a gyerekek a kitartás, az erőfeszítés, a próbálkozás és a sikerélmény fogalmait. A gyerekek kézügyességének, ötleteinek és kreativitásának köszönhetően déli-sarki terepasztalt készítettünk, melyet folyamatosan bővítettünk, illetve már megjelentek a további lehetőségek is. (hajó,iglu) A vizuális cselekvésekhez kapcsolódó beszélgetésekben a gyerekek megfogalmazhatták, hogy mit sikerült megvalósítaniuk a céljaik közül, miben voltak ügyesek és miért. A pingvint ábrázoló síkbábjainkat elhelyeztük a „jéghegy csúcsára”, mely a rövid távú célkitűzéseink megvalósulását jelképezte.
Célok kitűzése és elérése
Az ötödik Boldogságórához érkeztünk. Ez a hónap is tele volt eseményekkel, szinte észre sem vettük, hogy mennyi mindent csináltunk. A Boldogságórához érve, a feltöltődés, a kikapcsolódás a hétköznapi teendőkből, az ellazulni egy kicsit, ez a nap más lesz, mint a többi érzés jutott az eszembe. Ma reggel is a varázsládára ültettem „Boldog Dórát”. A gyermekek, ahogy érkeztek az óvodába szinte mindenki már magától mondta ma Boldogóra lesz! Megelégedéssel töltött el, hogy egy-egy mosollyal fogadták, kérdezgették: ma is fogunk táncolni? Mit fogunk csinálni? A mi csoportszobánk falán középen van egy óriási Boldogvár, két tündérrel. Minden nap látják a gyermekek, Ma mégis jobban megnéztük, a tornyot, a kaput, a lépcsőfokokat. Érdekes volt számomra, hogy a lépcsőfokokra tett szimbólumokra mindig van valaki, aki emlékezik. Nemsokára meg is jött a kérdés, amit vártam: Ma mit fogunk a lépcsőfokra feltenni? Megbeszéltük mikor érhetünk fel a vár kapujához, mi a célunk. Megígértem nekik, hogy ha elérjük a célunkat, bejutunk a kapun, akkor valami kellemes meglepetés fogja őket várni. A relaxációs gyakorlatot „Égig érő fa vagyok…”, többször gyakoroltuk, hogy érezzék át, milyen nagyra lehet nyújtózkodni, egyre feljebb, egyszer csak elérhetjük, majd amit szeretnének. A kezdő éneklésre mozdulatsorokat improvizáltak, amiben a lányok leleményesebbek voltak minta fiúk. A zene alatt feloldódtak, vidám hangulat alakult ki egymás között. A munkafüzet feladatát megbeszéltük, majd egyedül tevékenykedtek. Meglepődve fogadtam, hogy mennyire különböző a gyermek személyisége. A többségüknek több célja is van, de voltak olyan gyermekek, aki csak egy dogot tűztek ki célul maguk elé. A mozgásos játékot szívesen játszották. Beszélgettünk milyen érzés volt, amikor nem sikerült a célba dobás, milyen volt, amikor sikerrel jártak. A mesehallgatás szokásait megtartva a mesepárnákon helyezkedtek el, meggyújtottuk a mesegyertyánkat. A képzelőerejüket hívtam elő, igyekeztem előadásmódommal a mesét minél jobban megjeleníteni. A mese végén elmondták álmaikat. Örültem, hogy egyszerű dolgokat fogalmaztak meg. Többen kisállatot szeretnének. A mese után a „Kalandra fel” játékra invitáltam őket. Elővettem egy általam készített térképet. Közösen tanulmányoztuk a cél érdekében. Különféle színekkel jelöltem ki az útvonalat, a cél, eljutni a Boldogvárhoz. Csapatokat szerveztünk 3-4 főből állót. Az óvoda helyiségeiben nyomokat hagytam, melyeket a térkép alapján meg kellett keresniük, így jutottak el a kirakó darabjához. Felállítottuk a csapatokat. A dajka néni segítette a csapatok munkáját. Nagy lelkesedéssel elindult a „Kalandra fel” játék. Aki megtalálta, az visszajött a csoportba és hozta a kirakó darabját. Egy csapat nehezebben haladt, de a többiek szívesen segítségükre mentek, hiszen közös volt a cél. Boldogok voltak, amikor megtalálták a kirakó darabjait. A csoportban összerakták a Boldogvárat, a céljukat elérték. Nagyon jó kis játék volt, kérték máskor is játszunk ilyet. Bagdi Bella: Képes vagy rá dalát hallgattuk meg a végén, majd felhelyeztük a várunkra a célok elérésének a jelét. Ismét közelebb kerültünk a Boldogságvár kapujához. Megbeszéltük, hogy a következő héten Medve –hetet tartunk. Közösen mackó barlangot készítünk, az óvodai és otthonról hozott maciknak, meghívjuk egy kis mackó lesre az óvoda másik nagycsoportját. Kértem őket, otthon is meséljenek a mai napról. Visszajelzést is kaptam a szülőktől. A gyermekeik nagyon szereti ezeket a napokat, vidáman mesélnek róla otthon. Izgalmas, élményekkel teli napot zártunk, ami tényleg más volt, mint a többi.
A január hónap a célok kitűzéséről és a megvalósítás útjáról szólt az iskolánkban. Már a hónap dala egy beszélgetést indított el a gyerekek körében. Relaxáltunk, amivel felkészültünk a boldogságórára. Kifejtettük a témát, a gyerekek nagyon érdekes célokat tűztek ki maguk elé. Felhívtam a figyelmüket arra, hogy minden napra tűzzenek ki valamilyen célt és próbálják megvalósítani, mindig lássák pozitívan a világot, hogy erőfeszítések árán mindent elérhetnek. Az órák jó hangulatban teltek, a gyerekek aktívak voltak. Nagy öröm volt a Pozitivity társasjátékkal való játék is a gyermekeknek.
A gyerekek motivációs idézeteket gyűjtöttek az internet segítségével, majd közösen kiválasztottunk néhányat, amelyek az elkövetkezendő időszakra a tanulók segítségére lesznek. A kiválasztott idézetek a jövőben osztálytermünk falát fogják díszíteni.
Konyári Óvoda Pillangó csoport
A Pillangó csoport közös célkitűzése 2022-re, hogy megtanulunk úszni. Részt veszünk a Magyar Úszó Szövetség Úszó Nemzet Programjában. A gyerekek már nagy izgalommal várják, hogy elkezdődjön az úszástanulás. Mivel már nagyon közeledik az időpont szinte mindennap beszédtéma a csoportunkban. Megbeszéljük miért lesz nekünk jó, ha megtanulunk úszni: megmozgatja az összes izmunkat, fejleszti az állóképességünket, fejlődik a légzőszerv-rendszerünk, jó hatással van a szív-és érrendszerünkre, nem utolsó sorban javítja a szellemi teljesítőképességünket, jó hatással van a gerincünkre. A csoportunkban vannak asztmás gyerekek is, azt is megbeszéltük, hogy nekik ez mennyire jótékony hatású lesz. Mivel a gyerekek érdeklődését nagymértékben sikerült felkelteni, örömmel várják, hogy mehessünk úszni, s ez az öröm boldogsággal tölti el őket.
Szerették a gyerekek ezt a témát. Sok pingvines, jegesmedvés játékot játszottunk a héten, szerettek az állatok bőrébe bújni. Tettszett nekik a wc papírguriga újrahasznosítása és a végeredmény is természetesen. Szívesen játszottak vele és alig várták, hogy haza vihessék a szülőknek megmutatni.
Célok kitűzése és elérése
A hónap kezdetén fontos volt tisztázni, mi a célok kitűzésének szerepe és milyen szinten hasznos elérésük a boldogság útján. Néhány fiatal könnyebben megértette ezt az újévi fogadalmakkal összefüggésben.
Ráhangolódásként vidám sikert aratott a „Kinek küldöd?” játék.
Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát, a Repülj velem albumról nem is igen lehet másként meghallgatni, mint mozgással és tánccal. Érdekesség, hogy a fiatalok már párban is szívesen táncoltak.
Zorro történetéből kiindulva igyekeztünk tudatosítani és megfogalmazni azt a kört, amelyet uralunk. Erről hosszabb beszélgetés alakult ki, mire mindenki eljutott a meggyőződéshez, hogy a jövőjét képes legalább részben befolyásolni. Megbeszéltük, hogy érdemes segítséget kérni annak eldöntéséhez, mi az, amire van ráhatásunk és mi az, ami nem tőlünk függ. Azokon a területeken érdemes célokat kitűzni, amelyek tőlünk függnek.
Beszélgetéseinkből sorra születtek és fogalmazódtak meg a személyes tervek és célok. Ezek között szerepeltek egészen rövid távra pl. egy hétre szólóak, de ugyanúgy a távolabbi jövőt érintő célok is pl. sikeres vizsga letétele, családalapítás, munkahely keresése. A célokat a legtöbben terv-rajzként, gondolattérképként jelenítették meg. A célig vezető út elgondolásához és megtervezéséhez legtöbbször tanári segítségre volt szükség, de mindenki, aki célt fogalmazott meg ,végül tisztában lett azzal, hogy mit kellene tennie annak érdekében, hogy „sikeres pingvinként” célba érjen és nyerjen.
A „Meglepem a családom” kapcsán legtöbben a mosogatást, vagy mosogatógépből kipakolást választották, de volt, aki kutya sétáltatását vagy saját szobájának kitakarítását szánta meglepetésnek.
Sikeresen megismerkedtünk a Szupererő kártyacsomaggal is, leginkább a Bingó tetszett a fiataloknak.
Iskolánk 4.a osztályának tanulói – Héninger Ildikó osztályfőnök vezetésével – még 2021. szeptember 2-án fogalmazták meg a tanévre vonatkozó céljaikat, üzenetet írtak a jövőbeli önmaguknak, amit egy időkapszulába zártak. Most a 2021/2022-es tanév feléhez érkeztünk. A Boldogságóra program keretében, a januári témakörről beszélgetve a kis osztályközösség megállt egy pillanatra, és visszatekintett az elmúlt félévre. Felnyitották a lezárt időkapszulát. Mindenki elolvasta a megfogalmazott céljait, terveit. A tanulók értékelték saját munkájukat, megfogalmazták, hogy mit sikerült teljesíteni és milyen feladatok várnak még rájuk. Önkéntesen további célokat tűzhettek ki maguk elé. A kapszula a tanév végéig ismét bezárult. A következő feladat az osztályközösség céljainak megfogalmazása és az ehhez kapcsolódó feladatok meghatározása volt. Kiderült, hogy az egyéni és a közös célok nagyon hasonlóak. A tanóra zárásaként a félév legjobb pillanatait, sikereit és nehézségeit elevenítették fel, hiszen az emlékek a múltat, a közös célok a jövőt teszik széppé és teljessé. „Kell, hogy legyen egy cél a fejedben: följutni a csúcsra. De ahogy haladsz fölfelé, egyre több dolgot láthatsz, és semmibe nem kerül néha megállni és élvezni a kilátást” – fogalmazta meg Paulo Coelho író, amely tökéletesen összefoglalja a tanulók gondolatait.
Salgótarjáni Szakképzési Centrum Táncsics Mihály Szakgimnáziuma
Mi, a 9. NYA osztály tanulói, így hódítunk!
Salgótarjáni Szakképzési Centrum Táncsics Mihály Szakgimnáziuma
Mi, a 9. NYA osztály tanulói, így hódítunk!