Boldog új esztendőt! : )
Januárban több alkalommal tudtunk boldogságórát tartani, aminek nagyon örültek a gyerekek. Ezek az órák főleg játékkal , kézművességgel, beszélgetésekkel teli órák voltak. Az órák tartalmi részeiből próbálok ötleteket megosztani.
Előkerültek az újévi fogadalmaink, megbeszéltük, hogyan is lehetne őket elérni. Egy dobogón ábrázolta mindenki, hogy mik a rövid,közép és hosszútávú céljaik. Például: Holnap társasjáték a családdal.-Megnyerni a focikupát. -Feltaláló szeretnék lenni. Hasonló kedves gondolatok születtek a legtöbb gyermeknél.
Már másodikban megismertük „Az öreg halász és nagyravágyó feleség” c. mesét olvasás órán, így a történet kapcsán más megközelítésben tudtuk átbeszélni, hogy az ember könnyen túlzásokba eshet, és miért is jó, ha kis dolgoknak is örülünk. Ismét előkerült a hála és a boldogság fogalma.Mi tehet minket tartósan boldoggá, egy kívánság teljesülése, vagy a munkával, szorgalommal elért célunk? A munkafüzet feladataival is dolgoztunk. Beszélgettünk arról, hogy mi különbözteti meg a kívánságot a kitűzött célunktól. Melyik teljesülésében van felelősségünk, hogyan tudunk az elérésében fejlődni.
Mesehősök szerepeibe bújtunk – Ki vagyok én?- játék során. Majd a mesehősök lehetetlen céljait találtuk ki. Jókat derültünk a humoros ötleteken. Pl : Frakk macska iskolát nyit, ahol kutyául tanítja a cicusokat.
Meghallgattuk a hónap dalát, miközben „aranyhalak születtek”, készültek. A halakra elérhető célok kerültek. Több-kevesebb kívánság. : ) Közös céljainkkal együtt az osztály halas tavába kerültek, ami a tantermünk egyik falát díszíti.
Célok kitűzése és elérése
Ebben a hónapban a felsősök készítették el az osztályban megfogalmazott közös és egyéni célokat rajzos, kreatív formában. Még olyan tanulók is bekapcsolódtak ebbe a témába, munkába, akiket korábban nehezen lehetett szóra bírni. Örömmel készültek a színes plakátok.
Ebben a hónapban a felsősök készítették el az osztályban megfogalmazott közös és egyéni célokat rajzos, kreatív formában. Még olyan tanulók is bekapcsolódtak ebbe a témába, munkába, akiket korábban nehezen lehetett szóra bírni. Örömmel készültek a színes plakátok.
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük ( Napimádás).A téma bevezetéseként kívánságokat írtak a gyerekek az aranyhalakba. A kívánságoktól a beszélgetés során eljutottunk a célokhoz. Elkészítettük az űrhajókat, melyek viszik az űrbe a célokat. Nagy lelkesedéssel színezték, ragasztották a saját kis űrhajójukat. Majd készítettünk egy tablót, s megegyeztünk, hogy szólnak a gyerekek, ha elérték a kitűzött céljukat. A legtöbben az eredményes tanulást említették, de voltak akik hosszabb távú célokban gondolkodtak. A hónap dala nagy sikert aratott. Többször is elénekeltük mozgással kísérve.
A célok kitűzése és elérése – ízelítő az elméletből
Hasznos tudatosítanunk magunkban azt a kört, amelyet uralunk. A sikerélmény egyik legnagyobb hajtóereje az a meggyőződés, hogy urai vagyunk a jövőnknek. A belső kontrollérzés elengedhetetlen a jó teljesítményhez. A hitünk, hogy van ráhatásunk a dolgokra, már elég. A belső kontrollos ember hisz abban, hogy cselekedetei közvetlenül hatnak a végkifejletre, míg a külső kontrollos ember külső erőknek (véletlen, felsőbb erő, szerencse, a pedagógus, a főnök, az időjárás stb.) tulajdonítja a történéseket – legyen az pozitív vagy negatív, sem a sikerért, sem a kudarcért nem vállal felelősséget. Ha belső kontroll vezérel, akkor feltehetően kevesebbet idegeskedsz a munkád kapcsán, motiváltabb vagy, könnyebben köteleződsz el egy feladat mellett, jobb vagy a problémamegoldásban, kapcsolataid erősek és gyakrabban éred el céljaidat, mint azok, akiket inkább a külső kontroll vezérel.
Kísérletek szerint azok állnak talpra először, akik képesek tudatosítani és megfogalmazni, mit éreznek – naplóban vagy beszélgetés során ez az első lépés ahhoz, hogy a kontrollt visszanyerjük érzéseink és gondolataink felett.
Tehát az első lépés a tudatosítás.
A második lépés annak szortírozása, hogy azonosítsuk, mely elemekre van befolyásunk és melyekre nincs.
A harmadik lépés pedig az, hogy válasszunk egy olyan területet, amire van ráhatásunk, tűzzünk ki és érjünk el annak kapcsán egy célt.
Boldogságórás témáink között ezt tartom az egyik legfontosabb „tananyagnak”.
Nagyon sok módon jártuk körbe ezt a témát:
1.Boldog új évet- c. lapot töltöttük ki összevetve az elmúlt év történéseit, s előrevetítve a ránk váró feladatokat.
2.Mi leszek,ha nagy leszek?- rajzot készítettünk a jövőbeli foglalkozásukról,beszélgettünk álmainkról,céljainkról.
3.Megfestették csodálatosan az „Ugrás 2022-be” képet,ahogy teli tervekkel lépünk az új évbe. Munka közben sok dolgot,tervet,célt megfogalmaztak a gyerekek. Meglepően tudatosan tervezik jópáran már a jövőjüket. Érdekes beszélgetések ezek mindig.
4.”CÉLOK” szófelhőbe gyüjtöttünk mindent,ami e témával kapcsolatba eszükbe jutott. S ez sok-sok beszélgetést indított el velük.
5. „Mi a célom?”- leírták nekem a közeli és távoli céljaikat.
6. A „3 kívánság” – 3 aranyhalba lerajzolták 3 kívánságukat. Ennek kapcsán megbeszéltük az ÁLOM-VÁGY-CÉL közötti különbségeket és az összefüggéseket. Megbeszéltük a kitűzött céljainkhoz vezető utat, a kis lépéseinket.
Olivér társunk megyei úszóversenyen is első helyezést ért el. Ő volt az egyik legaktuálisabb jó példa számukra. Elmesélte, mi is vezet egy ekkora sikerhez,elmesélte a mindennapi kemény edzéseket, a hatalmas akaraterőt, a sok fáradozást , a szülői támogatást,bíztatást és a hatalmas boldogságot a cél végén, amikor sikert ért el. Jó volt ezt a gyerekeknek végighallgatni,meglátták,mi van egy ilyen hatalmas eredmény hátterében.
7. Meghallgattuk és megnéztük a You Tube-n a ” Ma elindulunk!” c. egykori magyar olimpiai dalt, s közben látták a sok magyar sikert. Nagyon tetszett nekik, a végén együtt dúdolták: Ma elindulunk,hogy valóra váltsuk az álmokat…!!!
8. Megtanulták az elmetérkép=gondolattérkép fogalmát. Mi is az!? S megrajzolták a 2021-22.gondolattérképét különböző szeletekre vágva. Ez a feladat nagyon tetszett nekik,lelkesen töltötték ki a lapot, s minden részét meg is beszéltük,mert nagyon szerették volna folyamatosan elmondani a gondolataikat. Nagyon nagy élmény volt ezt velük átélni,hogy értékelik az előző évet,mi hogyan csapódott le bennük. S milyen reményekkel tekintenek az idei évre. Számomra is nagyon tanulságos volt ez a foglalkozás. Nagyon sokkal hozzájárul egy ilyen alkalom egy gyerek lelkének megismeréséhez.
9.A sok beszélgetés a sikerekről,eredményekről,a motiváló példaképekről oda vezetett,hogy az ő kérésükre megnéztünk egy filmet MARADONA-ról. Mint kiderült,egyik szülő példaképe,s a gyermekének is sokat beszélt az életútjáról, a sikereiről… S a gyermek örömmel adta át a többieknek,amit látott,hallott az apukájától… Igazán nagy öröm ez számomra.
10.Egyre többet játszottuk az idén megismert „Csapj az asztalra!” c játékot,melyet a gyerekek nagyon szeretnek,s tökéletes a figyelem fejlesztésére, a Covid miatti sok feszültség oldására.
11. Az osztály nagy erőssége a rajzolás,festés- ezt a területet tudatosan erősítem. Csodálatos,kiemelkedő munkák születnek. Nagyon büszke vagyok rájuk.
12. A sok karantén alatt tudatosan erősítjük az összetartozás-, a közösség érzését,rövid videókat küldünk az otthoniaknak,életképeket fényképezünk nekik rólunk, hogy könnyebb legyen átvészelni a külön töltött időket.
A CÉLOk témát nagyon sok módon feldolgoztuk. Nagyon hasznosnak ítélem meg ezt a sok tevékenységet. Igazán mély dolgokról,sok-sok érzésről, tervről, fontos lépésekről beszélgettünk a hónap során. S megállapítottuk= csak célokkal érdemes élni.
Ez a sok közös alkalom örömömre még jobban összekovácsolta a csapatunkat, sok boldog percet töltöttünk el együtt. Igazán hálás vagyok a gyerekeknek!
A célok kitűzése és elérése – ízelítő az elméletből
Hasznos tudatosítanunk magunkban azt a kört, amelyet uralunk. A sikerélmény egyik legnagyobb hajtóereje az a meggyőződés, hogy urai vagyunk a jövőnknek. A belső kontrollérzés elengedhetetlen a jó teljesítményhez. A hitünk, hogy van ráhatásunk a dolgokra, már elég. A belső kontrollos ember hisz abban, hogy cselekedetei közvetlenül hatnak a végkifejletre, míg a külső kontrollos ember külső erőknek (véletlen, felsőbb erő, szerencse, a pedagógus, a főnök, az időjárás stb.) tulajdonítja a történéseket – legyen az pozitív vagy negatív, sem a sikerért, sem a kudarcért nem vállal felelősséget. Ha belső kontroll vezérel, akkor feltehetően kevesebbet idegeskedsz a munkád kapcsán, motiváltabb vagy, könnyebben köteleződsz el egy feladat mellett, jobb vagy a problémamegoldásban, kapcsolataid erősek és gyakrabban éred el céljaidat, mint azok, akiket inkább a külső kontroll vezérel.
Kísérletek szerint azok állnak talpra először, akik képesek tudatosítani és megfogalmazni, mit éreznek – naplóban vagy beszélgetés során ez az első lépés ahhoz, hogy a kontrollt visszanyerjük érzéseink és gondolataink felett.
Tehát az első lépés a tudatosítás.
A második lépés annak szortírozása, hogy azonosítsuk, mely elemekre van befolyásunk és melyekre nincs.
A harmadik lépés pedig az, hogy válasszunk egy olyan területet, amire van ráhatásunk, tűzzünk ki és érjünk el annak kapcsán egy célt.
Boldogságórás témáink között ezt tartom az egyik legfontosabb „tananyagnak”.
Nagyon sok módon jártuk körbe ezt a témát:
1.Boldog új évet- c. lapot töltöttük ki összevetve az elmúlt év történéseit, s előrevetítve a ránk váró feladatokat.
2.Mi leszek,ha nagy leszek?- rajzot készítettünk a jövőbeli foglalkozásukról,beszélgettünk álmainkról,céljainkról.
3.Megfestették csodálatosan az „Ugrás 2022-be” képet,ahogy teli tervekkel lépünk az új évbe. Munka közben sok dolgot,tervet,célt megfogalmaztak a gyerekek. Meglepően tudatosan tervezik jópáran már a jövőjüket. Érdekes beszélgetések ezek mindig.
4.”CÉLOK” szófelhőbe gyüjtöttünk mindent,ami e témával kapcsolatba eszükbe jutott. S ez sok-sok beszélgetést indított el velük.
5. „Mi a célom?”- leírták nekem a közeli és távoli céljaikat.
6. A „3 kívánság” – 3 aranyhalba lerajzolták 3 kívánságukat. Ennek kapcsán megbeszéltük az ÁLOM-VÁGY-CÉL közötti különbségeket és az összefüggéseket. Megbeszéltük a kitűzött céljainkhoz vezető utat, a kis lépéseinket.
Olivér társunk megyei úszóversenyen is első helyezést ért el. Ő volt az egyik legaktuálisabb jó példa számukra. Elmesélte, mi is vezet egy ekkora sikerhez,elmesélte a mindennapi kemény edzéseket, a hatalmas akaraterőt, a sok fáradozást , a szülői támogatást,bíztatást és a hatalmas boldogságot a cél végén, amikor sikert ért el. Jó volt ezt a gyerekeknek végighallgatni,meglátták,mi van egy ilyen hatalmas eredmény hátterében.
7. Meghallgattuk és megnéztük a You Tube-n a ” Ma elindulunk!” c. egykori magyar olimpiai dalt, s közben látták a sok magyar sikert. Nagyon tetszett nekik, a végén együtt dúdolták: Ma elindulunk,hogy valóra váltsuk az álmokat…!!!
8. Megtanulták az elmetérkép=gondolattérkép fogalmát. Mi is az!? S megrajzolták a 2021-22.gondolattérképét különböző szeletekre vágva. Ez a feladat nagyon tetszett nekik,lelkesen töltötték ki a lapot, s minden részét meg is beszéltük,mert nagyon szerették volna folyamatosan elmondani a gondolataikat. Nagyon nagy élmény volt ezt velük átélni,hogy értékelik az előző évet,mi hogyan csapódott le bennük. S milyen reményekkel tekintenek az idei évre. Számomra is nagyon tanulságos volt ez a foglalkozás. Nagyon sokkal hozzájárul egy ilyen alkalom egy gyerek lelkének megismeréséhez.
9.A sok beszélgetés a sikerekről,eredményekről,a motiváló példaképekről oda vezetett,hogy az ő kérésükre megnéztünk egy filmet MARADONA-ról. Mint kiderült,egyik szülő példaképe,s a gyermekének is sokat beszélt az életútjáról, a sikereiről… S a gyermek örömmel adta át a többieknek,amit látott,hallott az apukájától… Igazán nagy öröm ez számomra.
10.Egyre többet játszottuk az idén megismert „Csapj az asztalra!” c játékot,melyet a gyerekek nagyon szeretnek,s tökéletes a figyelem fejlesztésére, a Covid miatti sok feszültség oldására.
11. Az osztály nagy erőssége a rajzolás,festés- ezt a területet tudatosan erősítem. Csodálatos,kiemelkedő munkák születnek. Nagyon büszke vagyok rájuk.
12. A sok karantén alatt tudatosan erősítjük az összetartozás-, a közösség érzését,rövid videókat küldünk az otthoniaknak,életképeket fényképezünk nekik rólunk, hogy könnyebb legyen átvészelni a külön töltött időket.
A CÉLOk témát nagyon sok módon feldolgoztuk. Nagyon hasznosnak ítélem meg ezt a sok tevékenységet. Igazán mély dolgokról,sok-sok érzésről, tervről, fontos lépésekről beszélgettünk a hónap során. S megállapítottuk= csak célokkal érdemes élni.
Ez a sok közös alkalom örömömre még jobban összekovácsolta a csapatunkat, sok boldog percet töltöttünk el együtt. Igazán hálás vagyok a gyerekeknek!
Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Január- Célok kitűzése és elérése
A téma feldolgozását már decemberben elkezdtük kicsit, a téli szünet előtti utolsó tanítási napon ellátogatott hozzánk falunkban élő Ellenberger Csilla világjáró hegymászó, aki meghódította az Elbrusz hegyet. Csilla mesélt a gyerekeknek a hegymászásról, elhozta kellékeit, ruháját. Elmondta, hogy született az ötlet és mi mindent tett azért, hogy megvalósítsa elképzelését. Nagyon meghatódtunk történetén, egy súlyos betegség leküzdése után, amikor az ágyán ülve hálát adott, hogy van keze, lába, ötlött eszébe a Kilimandzsáró, ahova gyermekkora óta vágyott. Elhatározta, hogy meghódítja a hegyet. Öt év telt el és sikerült, majd egy évre rá az Elbruszt is megmászta. Januárban először irodalom órán kapcsolódtunk a témához, József Attila Altató című versének feldolgozása után sokat beszélgettünk az utolsó versszakhoz kapcsolódva (Tüzoltó leszel, s katona/ vadakat terelő juhász.), arról hogy hogy képzelik el a jövőjüket, mik szeretnének lenni, mit kell tenniük ennek érdekében. Az irodalom füzetbe rajzot is készítettünk ehhez kapcsolódva. Megoldottuk még a Mi leszek, ha nagy leszek? című feladatot. A vershez kapcsolódva elmondták, hogy milyen szuperhősök lennének, milyen szupererővel rendelkeznének szívesen és mit tennének vele. Majd le is rajzolták ezeket. A félév értékelése és a félévi bizonyítványok kiosztásához kapcsolódva megoldottuk még az Űrhajó feladatot is. Rövidtávú célokat fogalmaztak meg a gyerekek a következő félév munkájához kapcsolódva. Miben szeretnének fejlődni, javulni a második félévben, mire kell nagyobb energiákat fordítani, mit kell tenni, hogy sikerüljön elérni a kitűzött célt? Ezeket a célokat kis űrhajósokra írtuk rá, majd közösen készítettünk tablót a járvány miatt kicsit megfogyatkozott csapattal. A tablót kitettük a faliújságra, év végén megnézzük majd, hogy kinek és hogy sikerült a megfogalmazott célokat teljesíteni.
ZSZC Lámfalussy Sándor Szakképző Iskolája
A csoport a téma körüljárása után az esszé feladatot választotta.
Mindenki társra vágyik,a kezdetektől fogva él bennünk ez a fajta óhaj.A tökéletes partnert keressük,sokszor görcsösen ès túl nagy elvárásokkal.Az lenne a legjobb,ha türelemmel tudnánk várni.A mai világban különösen nehéz társat találni. Pedig a hódításhoz nem kellenek nagy dolgok. Az lenne a legfontosabb,hogy őszinték,becsületesek legyünk,hátsó szándékok nélkül.Koncentráljunk arra,hogya lehető legjobb formánkat tudjuk hozni,ne vegyünk fel álarcot,ne akarjuk másnak mutatni magunkat,mint amilyenek valójában vagyunk.Az udvariasság,a figyelmesség szintén nagyon fontos. A nő pedig azt gondolom,hogy legyen dáma,akit tényleg meg kell hóditani,ne adja könnyen magát! A férfiak pedig legyenekek igazi férfiak,céltudatosak és határozottak!
Ebben a hónapban is megtartottuk aktuális témakörben a Boldogságórát. A célkitűzések és annak eléréséről való beszélgetés, gondolkodás igazán aktuális, hiszen a pályaválasztás kellős közepén vagyunk. Fontos, hogy legyen megfelelő támogató háttér a tanulók mögött az elképzelt célok megvalósításához.
Ebben a hónapban is megtartottuk aktuális témakörben a Boldogságórát. A célkitűzések és annak eléréséről való beszélgetés, gondolkodás igazán aktuális, hiszen a pályaválasztás kellős közepén vagyunk. Fontos, hogy legyen megfelelő támogató háttér a tanulók mögött az elképzelt célok megvalósításához.