..
Célok kitűzése és elérése
Célok kitűzése és elérése
1. Relaxációs gyakorlat
„Ásítás-fújás” relaxációs gyakorlat
2. Beszélgetés
Mit szerettél volna csinálni gyerekkorodban? Miről álmodoztál? Milyen kitűzött célt értetek már el? Milyen célt érdemes kitűzni? Miért fontos, hogy legyenek céljaink? Ki segíthet céljaid elérésében? Miért fontos, hogy legyen egy jó tervünk? Mi fog történni akkor, ha eléred a célod?
3. A számvetés ideje
A megadott kérdéseket minden tanuló megkapja. Rövid gondolkodás után, körben állva minden második fő választ magának egy párt. A kérdéseket páros munkában beszélik meg a tanulók. (Milyen célokat tűztél ki magadnak az elmúlt évben?, Melyeket sikerült megvalósítani?, Milyen új célokat tűzöl ki magadnak ebben az évben?….)
4. Tanmese
A pillangólárva című történet meghallgatása. A tanulók lehajtják fejüket a padra és behunyt szemmel hallgatják a tanmesét, majd gondolatébresztő kérdések segítségével a történet megbeszélése. (Mi jut eszedbe a történetet hallva?, Mi volt a lárva ill. az ember célja?, Mi a történet tanulsága?…)
5. Bakancslista
A tanulók felírják, hogy mit szeretnének megélni, megvalósítani az életük során. (Tk.: 105.) A lista megírása után körbejárva megnézhetik egymás bakancslistáját.
6. Mondatok befejezése
A tanulók befejezik az alábbi mondatokat, úgy, hogy nem nagyon gondolkodnak rajta, majd megbeszéljük őket. (Életemben az a legfontosabb, hogy…, Tökéletesen boldog lennék, ha…., Ha több pénzem lenne….., Olyan ember szeretnék lenni, aki…, Életem értelme, hogy…., Amit a legjobban szeretnék elérni, az hogy… )
7. Bagdi Bella dalának meghallgatása
Bagdi Bella: Valóra váltom a legnagyobb álmom
A megszokott módon, relaxációs gyakorlatokkal kezdtük a foglalkozást. Eljátszottam a gyerekekkel a mackós játékot, amikor úgy tudnak segíteni a gyerekek a mackó kislánynak-azaz nekem-, hogy a térképet segítenek kinyitni adott feladatok elvégzésével (mackós dal éneklése, cammogó járás stb.), így hazatalálhatok az anyukámhoz. Ezután beszéltem a gyerekeknek arról, hogy mi lehetett a célja a mackónak (hazataláljon), ehhez mit kellett tennie (térképet kinyitni). Ehhez segítségre van szüksége. Beszéltünk arról, ki mit szeretne elérni, meg valósítani, mi a célja. A célok megfogalmazásában segítségemre volt az ajánlott színező, amivel ötleteket adtam, személyre szabottan a gyerekeknek. Ezen kívül a játékidőben már mindig utaltam rá, hogy adott esetben mit tűzhrt ki célul valaki. Például olyan magas torony építése , ami magasabb az építő gyereknél, vagy a golyóvezető játéknál a színek csoportosítás, egy puzzle kirakása segítség nélkül stb. A célbadobás nagyon kedvelt tevékenység, itt is személyre szabottan tűztük ki új célokat, ha már volt valamilyen sikerélmény (1. Nagy játék tároló dobozba találjon bele 2. Kis játék tárolóba találjon bele 3. Fali céltáblát találja el stb.). Nagyon jól eső érzés volt, hogy együtt örültek egymás sikerének, biztatták egymást, segítettek egymásnak!
A célok kitűzése hónapja nagyon jó lehetőség arra, hogy megtanítsuk a gyerekeknek, milyen a kitűzött célt megtervezni, megvalósítani apró lépésekben,majd célba érni. Nagyon jó pedagógiai eszköz ehhez a projektoktatás. Már a tanév elején elhatároztuk a gyerekekkel, hogy meghódítjuk a Boldogság Várát! Egy egész éven át tartó projektet terveztünk, melynek során feldolgozzuk a Boldogságórák 10 témakörét. A várhoz 10 lépcső vezet, a 10 témakörnek megfelelően. Minden hónapban egy –egy lépcsőfokot feljebb lép, aki kiállja a próbát. Ebben e hónapban az 5. fokra léptünk. Már 5 próbát teljesítettünk. A játékos feladatok során a gyerekek megtapasztalják, milyen a kitűzött célért „dolgozni”, megtervezni, véghez vinni és elérni. Ezt a mintát az életük bármely területén alkalmazhatják majd. Ahogy a szakmai anyagban olvasható: „Tehát az első lépés a tudatosítás. A második lépés annak szortírozása, hogy azonosítsuk, mely
elemekre van befolyásunk és melyekre nincs. A harmadik lépés pedig az, hogy válasszunk egy olyan
területet, amire van ráhatásunk, tűzzünk ki és érjünk el annak kapcsán egy célt.”
A cél-térkép pedig háromdimenziós: a vár, és a hozzá tartozó plakátok. minden gyermeknek van egy plakátja, ahova gyűjti a jelvényeket. A plakát kapcsolódik más projektekhez is, hiszen ide kerülnek az Erősségközpontú oktatási program során megismert erősség-virágok, a reggeli hangulatkártyák is.
Így lett a projekt része mindennapjainknak.
Mindkét csoport életében nagy szerepet tölt be a téli időjárás, a farsangi ünnep közeledése. Gyermekeinkkel nap mint nap ezekben a témákban gondolkodunk, megtöltjük tartalommal, megfelelő motivációval. A Csiga-biga csoport mindennapjaiban igyekszünk kihasználni a tél örömeit, az évszak adta lehetőségeket. Pödréssel kesztyűket díszítettünk, amelyet szánkó formájában ábrázoltunk. A csoport célja, hogy minél többet töltsünk a szabadban, hógolyózzunk, hóembert építsünk, szánkózzunk, korcsolyázzunk. Nagy örömet jelent ez gyermekeink számára, élményeik bővülnek, tapasztalataik gazdagodnak. A katica csoport közös célja a farsangra való készülődés, az ünnep várás öröme. A gyermekek rajzaikban megjelenítették a farsang ünneplését, jelmezeik utáni vágyukat. Vígan, boldogsággal, élményekkel tele várják, hogy megünnepelhessük a tél múlását, a tavasz közeledtét.
Mindkét csoport életében nagy szerepet tölt be a téli időjárás, a farsangi ünnep közeledése. Gyermekeinkkel nap mint nap ezekben a témákban gondolkodunk, megtöltjük tartalommal, megfelelő motivációval. A Csiga-biga csoport mindennapjaiban igyekszünk kihasználni a tél örömeit, az évszak adta lehetőségeket. Pödréssel kesztyűket díszítettünk, amelyet szánkó formájában ábrázoltunk. A csoport célja, hogy minél többet töltsünk a szabadban, hógolyózzunk, hóembert építsünk, szánkózzunk, korcsolyázzunk. Nagy örömet jelent ez gyermekeink számára, élményeik bővülnek, tapasztalataik gazdagodnak. A katica csoport közös célja a farsangra való készülődés, az ünnep várás öröme. A gyermekek rajzaikban megjelenítették a farsang ünneplését, jelmezeik utáni vágyukat. Vígan, boldogsággal, élményekkel tele várják, hogy megünnepelhessük a tél múlását, a tavasz közeledtét.