A Ficánka kiscsoportosok megismerkedtek Bezzeg Andrea: Boldogvár meséjével, ami nagyon érdekes és tanúságos volt számukra. Resztoratív kör keretében beszélgettünk arról, hogyan is lehet a kitűzött célt elérni, hogyan lehet a felmerülő nehézségeket leküzdeni. Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dala is élményszerűsége mellett rámutatott arra, hogy hogyan érhetjük el céljainkat. START kisfilm megtekintése után közösen a gyerekekkel együtt pingvinné változtunk, s kiterveltük azt, hogy hogyan tudjuk elérni céljainkat, miszerint a partra vetődött kishalakat visszajuttattuk a vízbe (mindenki egyénileg egy-egy halat fogott a kezébe és tette bele a tóba pingvin mozgását utánozva). További terveket és szabályokat is állítottunk fel ehhez a témához kapcsolódó célok elérése érdekében, amit nagyon élveztek a gyermekek. Majd a hét folyamán mindenki elkészítette a saját kis pingvinjét. Próbálkoztunk a témahetünk keretén belül a hétköznapi célok elérése érdekében közösen együttműködni, csoportunk kohézióját, szociális érzékenységét erősíteni.
Célok kitűzése és elérése
A Ficánka kiscsoportosok megismerkedtek Bezzeg Andrea: Boldogvár meséjével, ami nagyon érdekes és tanúságos volt számukra. Resztoratív kör keretében beszélgettünk arról, hogyan is lehet a kitűzött célt elérni, hogyan lehet a felmerülő nehézségeket leküzdeni. Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dala is élményszerűsége mellett rámutatott arra, hogy hogyan érhetjük el céljainkat. START kisfilm megtekintése után közösen a gyerekekkel együtt pingvinné változtunk, s kiterveltük azt, hogy hogyan tudjuk elérni céljainkat, miszerint a partra vetődött kishalakat visszajuttattuk a vízbe (mindenki egyénileg egy-egy halat fogott a kezébe és tette bele a tóba pingvin mozgását utánozva). További terveket és szabályokat is állítottunk fel ehhez a témához kapcsolódó célok elérése érdekében, amit nagyon élveztek a gyermekek. Majd a hét folyamán mindenki elkészítette a saját kis pingvinjét. Próbálkoztunk a témahetünk keretén belül a hétköznapi célok elérése érdekében közösen együttműködni, csoportunk kohézióját, szociális érzékenységét erősíteni.
A Ficánka kiscsoportosok megismerkedtek Bezzeg Andrea: Boldogvár meséjével, ami nagyon érdekes és tanúságos volt számukra. Resztoratív kör keretében beszélgettünk arról, hogyan is lehet a kitűzött célt elérni, hogyan lehet a felmerülő nehézségeket leküzdeni. Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dala is élményszerűsége mellett rámutatott arra, hogy hogyan érhetjük el céljainkat. START kisfilm megtekintése után közösen a gyerekekkel együtt pingvinné változtunk, s kiterveltük azt, hogy hogyan tudjuk elérni céljainkat, miszerint a partra vetődött kishalakat visszajuttattuk a vízbe (mindenki egyénileg egy-egy halat fogott a kezébe és tette bele a tóba pingvin mozgását utánozva). További terveket és szabályokat is állítottunk fel ehhez a témához kapcsolódó célok elérése érdekében, amit nagyon élveztek a gyermekek. Majd a hét folyamán mindenki elkészítette a saját kis pingvinjét. Próbálkoztunk a témahetünk keretén belül a hétköznapi célok elérése érdekében közösen együttműködni, csoportunk kohézióját, szociális érzékenységét erősíteni.
A Ficánka kiscsoportosok megismerkedtek Bezzeg Andrea: Boldogvár meséjével, ami nagyon érdekes és tanúságos volt számukra. Resztoratív kör keretében beszélgettünk arról, hogyan is lehet a kitűzött célt elérni, hogyan lehet a felmerülő nehézségeket leküzdeni. Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dala is élményszerűsége mellett rámutatott arra, hogy hogyan érhetjük el céljainkat. START kisfilm megtekintése után közösen a gyerekekkel együtt pingvinné változtunk, s kiterveltük azt, hogy hogyan tudjuk elérni céljainkat, miszerint a partra vetődött kishalakat visszajuttattuk a vízbe (mindenki egyénileg egy-egy halat fogott a kezébe és tette bele a tóba pingvin mozgását utánozva). További terveket és szabályokat is állítottunk fel ehhez a témához kapcsolódó célok elérése érdekében, amit nagyon élveztek a gyermekek. Majd a hét folyamán mindenki elkészítette a saját kis pingvinjét. Próbálkoztunk a témahetünk keretén belül a hétköznapi célok elérése érdekében közösen együttműködni, csoportunk kohézióját, szociális érzékenységét erősíteni.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalapart EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
Győztes projekt-Terv a célig
A gyerekeim számára a projekt gondolattérképe helyett a problémafelvetéssel kezdődött az ötletelés.
A hónaptéma feldolgozása során lépésről-lépésre jutottunk el a célok megfogalmazásáig is. A célok kitűzése még hosszabb út volt. Az ötletelés során rájöttünk, hogy a cél az, ami nincs, nem látható, de jó lenne, ha meglenne. Akkor az már azt jelenti, hogy vágyunk valamire, elérése lehet a cél. A célhoz az út vezet. Elég volt Nekik, hogy ezt és ezt akarom és kész. Hosszú rávezetés kellett és egy kis játék is, mennyi minden kell kis célok eléréséhez is. Azzal, mi kell hozzá, nem akartak foglalkozni. Ezért példaként Gazdag Erzsi versét használtuk. A csiga is el akar jutni valahová:
Elindultam egy fűszálon,
– hogy a világot megjárom…
Csigaút, csigaút,
ki tudja, hogy hova jut?
Feljutottam jó messzire,
fű szálának közepére.
– Uramfia, ott az út
nagy hirtelen visszafut:
földre hajlott a fű szála.
Nem mehettem a világba.
Csigaút, csigaút,
most már tudom, hova jut.
Azt rögtön tudták, hogy sajnos a csiga nem érte el a célját. Rá kellett döbbenniük, hogy kell a döntés, a cél, de egy csomó képesség is, míg elérjük.
A következő órán hát, eljátszottuk egy tarisznyával, mi kellhet az úton, hogy a célt elérjük.
A játékban már meg kell tölteni a tarisznyánkat mindenféle képességekkel, tudással, hogy megvalósuljon, amit elterveztünk. Eljátszottuk ki mit rak a tarisznyába, hogy célba érjen. Nehezen tudták feltérképezni saját képességeiket, nem is ment. A játék arra ment ki, minél több dolog kerüljön a tarisznyába, amivel célba érhetünk. Tettünk ezért a tarisznyába: akaratot, jó barátot, munkát, erőfeszítést, szívességet, biztatást, kölcsönt, munkát, időt, pénzt, családot, enni- és innivalót, távcsövet, tapasztalatot, tanulást, kitartást, köszönetet, jó szándékot.
A következő foglalkozáson állatszereplőkké váltunk, célokat tűztünk ki és megvalósításához használtuk a tarisznyába rakott képességeinket. Majd rajzoltuk, színeztűk céljainkat olyan kedvvel, mintha minden megvalósulása a rajz sikerétől múlna. Családot, boldog életet, szép foglalkozást.
Először játszottunk a sokféle formájú és méretű hópelyhekkel. Átléptük, ráléptünk, feldobtuk a magasba. Közben a hónap dalát hallgattuk.
Majd minden kisgyerek kiválasztott egy neki legjobban tetsző „varázshópelyhet”. Mindenki megpróbálta megfogalmazni, hogy milyen célt tűzött ki maga elé, majd ráfújt a „varázshópehelyre”, hogy az segítse a kitűzött céljai megvalósításában.
Először játszottunk a sokféle formájú és méretű hópelyhekkel. Átléptük, ráléptünk, feldobtuk a magasba. Közben a hónap dalát hallgattuk.
Majd minden kisgyerek kiválasztott egy neki legjobban tetsző „varázshópelyhet”. Mindenki megpróbálta megfogalmazni, hogy milyen célt tűzött ki maga elé, majd ráfújt a „varázshópehelyre”, hogy az segítse a kitűzött céljai megvalósításában.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
Az órát játékkal kezdtük. Ismert mesék szereplői összekeveredtek, nekik kellett visszahelyezni őket a megfelelő mesébe. Megbeszéltük azt is, melyik szereplőnek milyen célja volt, sikerült-e megvalósítani ezeket. Elképzeltük milyen más, lehetetlennek tűnő céljaik lehetnének. A mesék után a saját céljaikról is beszélgettünk, ami között szerepelt a sok ötös gyűjtése, a sportban jó eredmények elérése, az egészséges táplálkozás, testvérrel való jó kapcsolat, kevesebb veszekedés, hétvégi közös játék a barátokkal. A távoli céloknál arról meséltek, ki mi szeretne lenni felnőtt korában. Mindenki választhatott melyik témáról készít rajzot. A foglalkozást a hónap dalának meghallgatásával zártuk.
A Boldogságórák havi tematikáját követve a hónap témája a Célok kitűzése és elérése. Ezt feldolgozandó megnéztünk egy videót, ami egy pingvinről és egy struccról szólt, akik futóversenyt rendeztek. Az esélytelennek gondolt pingvin megnyerte a versenyt, mert a rajtpisztoly eldördülése megijesztette a struccot, aki homokba dugta a fejét, így a pingvin kényelemesen beért a célba. Azt sugallja a történet a gyerekeknek, hogy a céljaink elérhetőek. Ezt követően,aki szeretett volna, készíthetett pingvint magának. Ezek után elmondtam nekik a Kulcs című verset, amit eljátszottunk, ezt követően pedig sorversenyt rendeztünk a történetben szereplő tárgyak elvitelével és visszahozásával. Nem volt egyszerű feladat, mert nagyon sok a kicsi, akik nehezen, gyakorlati tapasztalat nélküliek a sorversenyeket illetően, így nagyon sok segítséget igényeltek a sorban következésnél és a sorba visszaállásnál.
Az óvodai programterv alapján a madáretetős hetet is felhasználtuk a célok eléréséhez. Célunk volt az óvoda ablaka elé szoktatni a kismadarakat, hogy tapasztalatot szerezhessünk róluk. Emiatt elkezdtük etetni őket az ablak elé kihelyezett madáretetőkben. Nagyon hamar, még aznap megjelent az első verébcsapat, akiket azóta is „gondozzuk”. Játszottunk madáretetőset is. A cél az volt, hogy a sok kiszórt logikai készletet, ami a madáreleség volt, mielőbb szedjék össze egy bizonyos helyre.
Megtanultuk és eljátszottuk a hét napjairól szóló mondókát, amit mellékletben fel is töltöttem.
A Kulcs című vers ismételt meghallgatása után, megbeszéltük azt is, hogy ki és mi szeretne lenni, ha nagy lesz. Ezt követően páran le is rajzolták, hogy mik akarnak lenni felnőttként.
Még egy plusz célt tűztem ki a gyerekeknek. Elővettük a foglalkozásos fejlesztő játékot, amelynek képei alapján megbeszéltük a mesterségeket. Mivel a versben is szerepelt a kőműves, mint szakma, ezért új játéktémába átvezetve őket, elővettük a szivacstéglákat, amiből cél volt egy hatalmas épületet létrehozni, amibe sok kisgyerek elfér.
Végezetül felkerült a következő lépcsőfokra a Célok jelképe is.
A személyes célok hiánya gyakran okoz üresség érzést: semminek sincs semmi értelme, az ember vonszolja magát a feladatai után, nem tudjuk hova tart az életünk. Fontos, hogy legyenek tehát céljaink, de maradjunk a realitások talaján, igyekezzünk megvalósítható terveket szőni! –vezettem be a foglalkozást a fenti gondolatokkal. Már tavalyról emlékeztek a gyerekek arra, hogy ha nem fogalmazunk meg konkrét célokat az odavezető lépésekkel, csak vágyakról beszélhetünk.
Egy bemutató képeivel érzékeltettem, hogy legyünk tisztában képességeinkkel és adottságainkkal. Hiába szeretnék színésznő lenni, ha nincs énekhangom, táncolni sem tudok, sőt a verseket sem szeretem. Reális önismeretünk és önbizalmunk legyen.
Szintén fontos dolog: Igazából a mi vágyunk a kitűzött cél? Vagy inkább a a szüleinké, a barátainké? Ha hiányzik a belső motiváció, idegennek érezzük a célt, távol áll tőlünk az egész. Amennyiben nincs személyes érzelem, kötődés, nem is jutunk dűlőre a feladattal. Önmagadért tedd! Belső, hiteles cél legyen! Ne másoknak akarj megfelelni!-vontuk le a következtetést.
Életmese következett: A címet én adtam: Kis célból nagy életmű. Gregersen Guilbrand, norvég ácsmester történetét meséltem el: Eredetileg úgy tervezte, csak pár hónapra vállal munkát Magyarországon, amikor 1847-ben hazánkba érkezett. Gregersen poggyászát ugyanis Bécsben ellopták, és mivel pénze nem volt, arra gondolt, hogy az akkor kibontakozó magyar vasútépítkezéseken keres annyi pénzt magának, hogy új holmikat vásároljon és folytathassa utazását. 1850-től Magyarországon dolgozott, vasúti hidakat éptett, szerepe volt például a szolnoki vasúti fahíd építésében. Országszerte számos híd, töltés, vasúti épület építését vezette. Az 1879-es szegedi nagy árvíz után cége is részt vett a város újjáépítésében. Az ott végzett munkájáért nemesi címet kapott. Forrás:https://pestbuda.hu/cikk/20200511_domonkos_csaba_norveg_acsmesterbol_lett_budapest_epitoje_145_eve_kapott_magyar_allampolgarsagot_gregersen
Nem feltétlenül kell tehát nagy célokat kitűzni magunknak. Elég egy kis lépés, az élet hozza a további lépéseket, ha elszántan vagy elhivatottan dolgozunk.
Feladatot is kaptak a gyerekek: Vizsgáld meg, hogy te milyen szerepeket töltesz be, és azok közül melyek fontosak a számodra? Állítsd fontossági sorrendbe, hogy mely szerepek a legfontosabbak a számodra! Mely szerepeiddel vagy elégedett, és melyeken szeretnél javítani? Mivel ebben többen bizonytalanok voltak, kiosztottam egy motiváló feladatlapot.
Egy lapon kellett beírni a kategóriánkénti célokat: egészség, szellemi jólét, tanulás-karrier, emberi kapcsolatok. Az egészségnél leinkább az ideális testsúly elérése volt a legáhítottabb cél. Többször fogunk gyümölcsnapot tartani idén. Szellemi jólétnél az olvasást és színházba, moziba járást említették. Nemcsak a jegyek javítása, hanem érdeklődési területeink meghatározása is célja lesz idén az osztálynak. Minden osztályfőnöki órán foglalkozás bemutató kisfilmet is meg fogunk tekinteni. Az emberi kapcsolatokban a nagyobb türelmet kívánja az osztály legtöbb tagja elérni.
Végül idézeteket olvastunk fel, amelyből legtöbben Kemény Dénes gondolatait választották kedvencnek: „Kevés, hogy önmagában csak álmaink legyenek, ha nincs jövőképünk, ha nem tűzünk ki konkrét köztes állomásokat, és hanem tervezzük meg az odavezető utat, akkor csak nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem jutunk el a célig. Tervezés nélkül nem jutnánk el sehova.” – Kemény Dénes
A foglalkozást rajzolással zártuk, miközben elmondtam, hogy nem a cél elérése a legfontosabb, hanem az, hogy hiába sok történést kell elszenvednünk az életünkben, mégis úgy érezzük, az erősségeinkre való fókuszálással és a lehetőségek kiaknázásával alakítói, formálói vagyunk életünknek és hatással lehetünk a minket körülvevő világra.