Seneca írta: „Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja melyik kikötőbe tart.” Valóban nagyon fontos, hogy már a kisgyermek is tudjon megfogalmazni reális célokat, és lássa az ehhez vezető lépcsőket, feladatokat is. Továbbá fontos az is, hogy rendszeres időközönként önellenőrzést tartson, hogyan áll a tervei megvalósításában.
A januári hónap a célok kitűzésének és elérésének hónapja, melynek keretében készítettünk egy repülőt, amely egy molinót húz maga után. Erre írták fel a tanulók, hogy mit szeretnének 2022-ben megvalósítani, milyen rövid és hosszútávú céljaik vannak.
Célok kitűzése és elérése
A téma feldolgozásaként elolvastuk Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mesét, majd beszélgettünk arról, hogy mi a különbség a kívánság és a kitűzött cél között.
Terveztük jövőnket. Mi leszek, ha nagy leszek? Meghallgattuk a hónap dalát, majd mi is kívántunk hármat az aranyhaltól. Beszélgettünk a céljainkról, valamint azok megvalósításának feltételeiről, tehát az ehhez szükséges erősségeinkről is. Megnéztük az 5 perces Piston (Dugattyú) animációs kisfilmet. Beszélgettünk arról, hogy milyen cél motiválhatta az egyik és másik szereplőt. Véleményeztük, hogy mennyire volt okos a kerekesszékes célja, akik szembekerültek egymással, ütköztették érveiket. Felhívtuk egymás figyelmét a reális, megvalósítható célok kitűzésének fontosságára. Céljaink elérése érdekében formáltunk testünket, lelkünket. 🙂
A gyerekek ezt a témakört is nagyon szerették. Kedvenc játékuk a Rend a lelke volt. Ezt többször is meg kellett ismételnünk.
A gyerekek szívesen változtak különböző szuperhősökké. Kértem őket, hogy indokolják meg szóban, hogy miért ezt az erőt választották. Pl.: Tud falra mászni. Ok: Mert a Pókember a kedvenc filme. Vagy jégé tudja varázsolni a dolgokat. Ok: Jégvarázs a kedvenc meséje. Általában a tanulók kedvenc mesebeli hőseikhez nyúltak vissza a feladat folyamán.
A gyerekek ezt a témakört is nagyon szerették. Kedvenc játékuk a Rend a lelke volt. Ezt többször is meg kellett ismételnünk.
A gyerekek szívesen változtak különböző szuperhősökké. Kértem őket, hogy indokolják meg szóban, hogy miért ezt az erőt választották. Pl.: Tud falra mászni. Ok: Mert a Pókember a kedvenc filme. Vagy jégé tudja varázsolni a dolgokat. Ok: Jégvarázs a kedvenc meséje. Általában a tanulók kedvenc mesebeli hőseikhez nyúltak vissza a feladat folyamán.
A gyerekek ezt a témakört is nagyon szerették. Kedvenc játékuk a Rend a lelke volt. Ezt többször is meg kellett ismételnünk.
A gyerekek szívesen változtak különböző szuperhősökké. Kértem őket, hogy indokolják meg szóban, hogy miért ezt az erőt választották. Pl.: Tud falra mászni. Ok: Mert a Pókember a kedvenc filme. Vagy jégé tudja varázsolni a dolgokat. Ok: Jégvarázs a kedvenc meséje. Általában a tanulók kedvenc mesebeli hőseikhez nyúltak vissza a feladat folyamán.
A célok kitűzése és elérése témát a hagyományos formában két órában dolgoztuk fel. Az első órán a ráhangoló beszélgetés után a tanulókkal az első feladatról beszélgettünk. A számvetés ideje című feladat kérdéseire őszinte válaszok érkeztek a diákok részéről. A Tőled függött a sikertelenség? Rajtad kívül álló okokon múlott? kérdésblokkra korrekt, néhány tanuló esetében meglepően érett válasz érkezett, a megszokott, másban hibát kereső attitűd helyett.
Ezt követően a beszélgetőkörben vittük tovább az előző feladat alapgondolatait. Hat tanuló vállalkozott arra, hogy értékelje az elmúlt esztendő történéseit. A következő év terveiről is beszéltek a vállalkozó kedvű nebulók.
A második osztályfőnöki órán a gyerekek az Idézgető című feladat megoldása mellett döntöttek. Plakátokat készítettek, amiket aztán a faliújságra tettünk ki. A diákok csoportmunkában dolgoztak.
A célok kitűzése és elérése témát a hagyományos formában két órában dolgoztuk fel. Az első órán a ráhangoló beszélgetés után a tanulókkal az első feladatról beszélgettünk. A számvetés ideje című feladat kérdéseire őszinte válaszok érkeztek a diákok részéről. A Tőled függött a sikertelenség? Rajtad kívül álló okokon múlott? kérdésblokkra korrekt, néhány tanuló esetében meglepően érett válasz érkezett, a megszokott, másban hibát kereső attitűd helyett.
Ezt követően a beszélgetőkörben vittük tovább az előző feladat alapgondolatait. Hat tanuló vállalkozott arra, hogy értékelje az elmúlt esztendő történéseit. A következő év terveiről is beszéltek a vállalkozó kedvű nebulók.
A második osztályfőnöki órán a gyerekek az Idézgető című feladat megoldása mellett döntöttek. Plakátokat készítettek, amiket aztán a faliújságra tettünk ki. A diákok csoportmunkában dolgoztak.
Mi leszek, ha nagy leszek? c. könyvből olvastunk, majd lerajzoltuk jövőbeli terveinket. Elképzeltük, milyen szupererőnk lenne szuperhősként, mire használnánk azt.
Újra itt a kiscsoport! Célom, hogy beszokjanak az oviba, hogy rájöjjenek, megtudják milyen jó óvodába járni!
Egyenlőre magamnak tűztem ki ezt a célt, mivel a gyerekek megismerése, beszoktatása méh előttem – és munkatársaim előtt- álló feladat volt.
A gyerekeket kis ajándékkal vártuk, mindenkinek színes szélforgót készítettünk és kis nyakláncot, az óvodai jelükkel.
Az első héten különböző időpontban vártuk őket: lehetett jönni 8-9-ig , 9-10-ig és így tovább, egészen délig. Így kisebb csoportokban jobban tudtunk közeledni hozzájuk, foglalkozni velük egyénileg.
A következő héttől már indult az ˝igazi˝ ovi, a teljes napot itt töltötték.
Volt aki lassabban, volt aki gyorsabban, de mindenki beszokott az oviba. az eltelt idő során a szokás és szabályrendszert, barátságok szövődtek, együttesen éltük át a hétköznapokat és az ünnepeket. Egy közös mese hallgatás után – kedvencünk a kis kakas gyémánt félkrajcárja – alkottuk meg a közös plakátunkat, a mese alapján.
Mindenki kezét lefestettem és lenyomdáztam, majd közösen kis kakast készítettünk belőle, színes tollak felhasználásával.
Ezzel díszítjük öltözőnk falát, ez egyben az összetartozásunkat is megjeleníti.
Célomat, hogy egymásra, mint összetartozó közösségre – ˝Nyuszi csoport˝- tekintsenek, úgy érzem, elértem. A továbbiakban mint közösséggel és annak tagjaival, tovább tudok lépni, a Boldogságprogram többi céljának eléréséban, hogy ők is érezhessék: ˝Jobb veled a világ˝
A január az év első hónapja. Valami új kezdődik minden évben ilyenkor. A megújulás, a változások lehetősége pedig mindig reményekkel teli. Én ezt a fonalat szerettem volna megragadni a diákjaimmal. Motivációs idézetet választottunk magunknak: „Bízz abban a csendes és szerény belső hangban, ami azt súgja, hogy : Megpróbálom, menni fog.” Ezt választották a gyerekek. Azt állapítottam meg ebből, hogy igazából bátorításra van szükségük leginkább. Erre és az elért eredményekre építettem a beszélgető körünket.
Egy nagyon alapos beszélgetőkörben tehát megtartottuk a mi kis számvetésünket. Gondolatébresztőként a kérdéseket a gyerekek a táblán láthatták, amitől persze el is lehetett térni. A kérdések az elmúlt év, tanév célkitűzéseihez és a célok megvalósításához kapcsolódott. Rögtön az élményekhez, a tényekhez kötöttük az érzelmeket is. Felidézték a gyerekek a sok munkához, a beteljesüléshez és a kudarchoz kapcsolódó élményeiket is. Néhányan beszéltek a jövőbeli terveikről is. Természetesen nem volt kötelező a gondolatokat, a terveket megosztani egymással. Hiszen két önálló feladatban ezt megtették mindnyájan. Az egyik nyílt végű mondatok befejezése az új évre vonatkozóan, a másik egy gondolattérkép volt. Igaz, hogy van némi átfedés a két feladat között, de én 10-14 éves gyerekekkel foglalkozok és nagyon eltérő szinten vannak értelmi és érzelmi intelligencia terén, szóbeli kifejezőképességben, így mindenki megtalálta a számára megfelelő feladattípust. A munkákat hazavihették a gyerekek. Jó ezt év közben többször elővenni, visszaigazolást, vagy bátorítást nyerni.